Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Vem skriver du till?

Jag har inte rört juvret, det har droppat av sig själv.

Refraktometern kommer att användas när hon fölat och vi ska då enligt veterinären mjölka ur några mm för att se om
vi behöver ge extra råmjölk + plasma. :)

Måste hålla med Viktoria! Varför gå o mjölka ur droppar hela tiden? När tiden är inne kommer vaxpropparna att var vita och strax innan fölning kommer mjölken att börja rinna. Oftast är det så iaf. I IW fall är det ganska ovanligt att ett sto läcker mjölk i flera veckor men jag har varit med om det.

Som viktoria säger så kan man faktiskt starta en laktering alldeles för tidigt om man är där o stimulerar. Du kan tom få igång ett maidensto att laktera oom du vill.

Har själv erfarenhet av ca 10-20 fölningar/år och vi är aldrig där o drar i juvren! Den enda gången vi kolla färg på mjölken är när den rinner av sig själv....Men oftast är det då väldigt nära.....

Min har inte läckt mjölk i flera väckor, vätska har det droppat, men den har varit som kletigt vatten. Mjölk kom på eftermiddagen i Fredags. :)
Försvann på morgonen på lördagen, för att återkomma på eftermiddagen på lördagen. Hon droppar fortfarandde mjölk nu.

*kl*
Grattis Mary! Vilken sötnös ni fått :)

Inatt sprack Isoldes hovböld upp av sig själv. Åh så skön för det var jobbigt att se att det smärtstillande inte riktigt hjälpte och hon stod nästan och darrade av smärta ibland. Veterinären pratade om att kanske lokalbedöva henne på hoven istället för att ge mer smärtstillande eftersom hon är dräktig. Men som sagt så gjorde nog det våtvarma omslaget så att det kunde spricka upp så det släppte vid 5-tiden inatt.
Bölden sitter/satt illa till längst bak så det har spruckit vid ballarna. Det rinner fortfarande lite var, så jag promenerar henne lite så att det hjälper till att pumpa ut varet. Sen hoppas jag hovis kan komma imorgon direkt.
Men veterinären har varit suverän i sitt engagemang. Så bra det känns när man vet att det är någon som verkligen vill att hästen ska bli bra och vill hjälpa till på alla sätt :love:

Nu tycker jag att hon har dragit in och upp magen hemskt mycket när hon har haft ont. Nästan som dräktigheten har tagit 1 månad bakåt:grin: Men jag tror att hon fortfarande är lite spänd även om att man ser att hon njuter av att få gå och beta grönt ute i solen. Så nu tempar jag henne bara för att se så det inte blir en allmäninfektion i kroppen, men än så länge ser det ut att gå rätt väg :)

Vem skriver du till?

Jag har inte rört juvret, det har droppat av sig själv.

Refraktometern kommer att användas när hon fölat och vi ska då enligt veterinären mjölka ur några mm för att se om
vi behöver ge extra råmjölk + plasma. :)

Jag skriver inte till någon speciell, Stella kom mer med som ett exempel. Tyckte bara att jag hört om mjölk kvalité från ditt håll ett tag men jag kan ha fel för mig. Nu är jag med på att du sagt att det droppar. Det jag menar är att risken för att det ska läcka up "viktigheter" är större, måste vara större om man är på juvret och petar. Det blir stimuli som kan påverka. Det är måna på sidan som kollar mjölkkvalité så det är inte meningen att peka ut någon bara en reflektion.

Var lite nervös nu när jag kolla in här måste jag erkänna.. men vart lättad när fick läsa att stella inte har fölat ännu! Kniiiiip!:D

KL.
Mary grattis till fölis!!:laugh:

Angående detta med att mjölka ur droppar från juvret.. kanske har jag missat:confused: men håller nog inte med om "flera" härinne berättat att de skulle vara och dra i spenarna i tid och otid. Om så skulle vara fallet håller jag med om att man inte ska trycka ut vätska och stimulera. MEN att få ur någon droppe när det börjar närma sig för att kolla färg osv ser jag inget fel med att göra.
I mitt fall som är detsamma som IronWills, så har solette droppat vätska (mao aldrig behövt klämma ur).

:)

En bild på Sollan på dygn 316
Hon hade lite rödbruna flytningar imorse..undrar om slemproppen har gått!
Den gick 2-3 dygn in fölningsdags förra gången:crazy:
538943_10150753106061344_563156343_9544213_354399131_n.jpg

kl

Jag har inte uppfattat det som att någon här i tråden är och petar på juvret på stona? Fota det är en sak, men jag aktar mig noga för att på något sätt stimlera stoet för mycket och har även fått uppfattningen om att resten i tråden gör likadant...

Senast ändrad:

Jag har kollat vårt sto i år just för att se när det börjar stiga på reffen. Oroar mig inte alls då hon inte läcker. Detta är första året och inget av de tidigare har hon satt vaxproppar så på henne inget säkert tecken alls.

Tog två droppar igår och tagit två droppar idag. Hon är på dygn 340.

Senast ändrad:

KL

352 dagar idag.....
Jag börjar misstänka att Ùna har kastat hos sin förra ägare och att hon nu är skendräktig. Magen är stor och ser ut att innehåll en fölis. Jag känner inga fosterrörelser och det har liksom inte skett någon utveckling i dräktigheten. Juvren har krympt tillbaka och är lika stora som det var sist jag la upp en juverbild 2 april... alltså typ obefintliga. Imorgon ringer jag vet.

:crazy::cry:
Minituttarna
32965835.jpg

Mitt sto som idag är på dygn 359 har kvar samma storlek "svullnad" på juvret ikväll som hon hade på morgonen ;) Annars har hon varit svullen på morgonen men "tom" på kvällen.
Har tyvärr inte fått tid till trapp träning idag pga att jag fixat med hagarna men hot om vräkning är framfört.

Haha jag ska börja köra samma hotmetoder!
Då behöver jag mao inte oroa mig så mycket för juvren!

Dock känns det ju som om det är MINST 2 veckor kvar...:cry:

Haha jag ska börja köra samma hotmetoder!
Då behöver jag mao inte oroa mig så mycket för juvren!

Dock känns det ju som om det är MINST 2 veckor kvar...:cry:

Jag fick tipset idag ;) får se om det hjälper. Dock säger mag känslan att hon väntar tills den 15 maj.

Juvret kollar jag endast in & känner på det hur svullnaden känns..

Det skumma med min dock är just att juvren gick upp och ner i svullnad, precis som du beskriver, fram tills för två veckor sen då de började fylla upp helt (bara spenarna kvar) för att sen långsamt börja försvinna. Nu har de haft samma osvullna storlek dygnet om i över en vecka :confused:

Som jag skrev om tidigare så var jag med om en skendräktighet för några år sedan där jag verkligen var helt övertygad om att stoet var dräktigt och gick över tiden. Hon satte också juver, men det gick tillbaka och bara magen var kvar. Till slut tog jag ut vet, och hon var tom. Det var ganska chockartat faktiskt, jag var SÅ säker ....

Jag förstår vilken chock & besvikelse det är med en skendräktighet. Sedan är det ju jobbigt för djuret också.
Jag kollade för en vecka sedan om min verkligen var dräktig & det är hon.

Ja det är lite så jag resonerar..Chefen på gården jag jobbar har varit med om det en gång tidigare också, det är därför jag nojjar. Det stoet var gigantiskt med jättejuver, mjölk och hela baletten veterinären bara gapade när han kände att hon var tom. Sen "fölade" stoet, magen krymte och juvren gick tillbaka. En tjej i stallet som inte är insatt hur jag nojjar kommenterade igår att det såg ut som ùnas mage blivit mindre...

Som sagt: ringa vet imorgon!

Jag håller alla tummar & tår på att det ska finna föl där inne ;)

Hej hopp!

Grattis till alla som fått sina föl =)
Själv väntar jag på mitt sto som va planerad den 3maj men hon "står still" i juverstorlek än så länge, men äter lite mindre och det är FULL fart i magen:D
Jag längar massor!:love:

*kl*

Apropå att sätta mjölk utan att vara dräktig, så gör gammeltanten här hemma det troget varje vår när det finns dräktiga ston här. Sen ger hon di åt andra stons föl. Hon har fått ett föl, det var 2003 och inte varit dräktig sedan dess. Hon gillar väl bebisar helt enkelt.:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv