Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Tillan_draektig_dygn_327-1222.jpg

Dygn 327

(man kan ju låtsas att det är sagoinspirerat istället för pissdålig mobilkvalitet :p )

och jag vakade hemifrån som sagt igår, men sedan dog kameran och jag kunde inte se någonting:( Dumma grej:mad:

Nu trodde vi ju inte heller att hon skulle föla igår men jag vill ju gärna ha lite översikt över hästen.

Solette låter lite som din Tillan.. hon ligger sällan ner längre och skrubbar denna svans som sjutton.( Förra året skrubbade hon av vattenkoppen:eek:)
Hos henne kom också vaxproppar och vit mjölk timmar innan hon föla:)

315 dygn idag.

Ironwill Hade stella vit mjölk nu alltså?:o hmm, undrar vem av våra som kläcker först. Hon har väl inte så himla långt kvar till 320 nu?

Och nu finns det ingen mjölk eller vätska kvar. Jag tror att hon försöker luras. :grin:

Min började 2 veckor före BF (mjölk, blodiga flytningar, slappa bäckenband) och fölade på BF +11. STORT juver hela tiden. Vaxproppar i 1 vecka.

Hon svettades inte någonting innan fölningen, vid 23 tittade vi till henne då stod hon och sov (efter att ha bäddat) sen när vi kom kl 00 så la hon sig ner och fölade.

Stallägaren ringde igår vid 16 och då hade hon vit mjölk alá Arlas röda mjölk som droppade.

Hon låg inte ned något alls i natt utan åt eller glodde rakt in i väggen. Däremot så piskar hon svans väldigt mycket.
Hon piskade t.o.m. av sin svanslinda. Hennes svans är ett stort burr så hon får ha linda på när det ser ut som om hon
tänker föla. Alternativt så blir det nog till att fläta den ordentligt.

Hon är på 308 dygn.

Jerseyko, då hoppas jag att Stella är som din och därmed väntar ett litet tag. :)

Hursomhelst så har jag ju det ganska bekvämt ute i stallet, med kylskåp, säng och micro + övervakningskamera på datorn brevid sängen.
Jag sover nog bättre i stallet även om jag ställt klockan en gång i halvtimmen, än vad jag gör hemma. Så det blir till att vaka
i natt också.

Hoppas att Stella kniper liiiten till så att du kan känna dig lugn.

Thoora: låter onekligen som saker är på gång.

Här hemma är jag ganska orolig. Svullnaden i kotan har inte gått ner utan jag kyler och lindar. Har kontakt med disktriktsveterinäeren så vi ska höras igen i eftermiddag och ev kommer han och tittar då på henne. Usch hon har ont och stödjer dåligt på foten :(
Har varit ute och betet henne lite och nu får hon stå på box igen.

Dag 319 idag, men har släppt bäckenbanden lite grann och fyllt juvret lite till, men än så ser det ut att vara ett tag till.
Det hoppas jag så att hennes vrickning hinner bli bättre.

Ja jag hoppas det också. Pratade med min stallägare som tittade till henne för en stund sedan, hon har ingen mjölk men står
bara och glor. Äter inte gräs eller något.

Över 310-315 dygn hade jag hoppats på i alla fall.

Tråkigt med svullnaden. :( Ibland undrar man hur de lyckas med allt. Hoppas att hon blir bättre snart!

Nej, det är bara den hingsten i mitt stos stam som bär på skäckanlaget + att hingsten jag betäcker med är väldigt rolig med färger som han ärver ner, även om han själv inte bär på ngt skäckanlag;) Är inte så många russhingstar som bär på skäckanlag, och även om det gör det så är det inte så vanligt att det blir någon skäckunge i vilket fall :( Väldigt roligt med en isabellskäck!!! Hingsten fick en likadan skäckavkomma ifjol, vilket gör att det är de ända 2 gotlandsrussen i världen som är isabellskäck :idea:

Här händer ingenting här... Ramonas juver har blivit ytterligare större och nu ser det ut som att hon är dräktig! Äntligen... Dina står still, jag väntar bara på att det ska komma ner i hennes spenar också! De senaste nätterna har de legat rak långa på sidan, båda två i intervaller. Inatt är det fullmåne, månne det komma någonting då!!

Fick samtal av min kompis klockan 02.09 inatt, självklart var det hennes andra stos tur att föla:bump: (BF dagen innan Ramona med samma hingst!) Blev ett vackert fux stoföl med stjärn och mjölmule!! :love:
fuxx.jpg

Jag börjar bli riktigt desperat nu :eek: Funderade på att kanske rulla mig i deras stos moderkaka så mina kärringar skulle få lukta på mig senare, haha början man bli tokig eller!? hmm.. blev istället att jag överröste fölen med pussar och kramar för att sedan skynda hem till mina tanter och få dem till att sniffa på mig:D Ramona tyckte det var super intressant medans Dina bara blängde för att sedan vända rumpan till och kräva att jag skulle gnugga rumpa :angel:

Jag vet att många ston bland annat mitt egna stod upp hela natten, dagen innan hon föla. Samma kväll hon föla hade hon mjölk längst bakbenen bland annat och helt färdigt juver och jag var helt övertygad om att fölet skulle komma och jag hade riktigt rätt.

Plockade in henne runt 22 tiden på kvällen och runt 01.30 gick vattnet om jag minns rätt.

Jag följer dig och ditt sto så in i norden och hoppas verkligen hon kan vänta åtminstone 1v till, men nu låter det ruskigt nära alltså.

Lycka till!

Ja det känns som om det är dags snart. Men som du skriver så hoppas vi på att hon håller sig ett tag till.

Har kontaktat semin veterinären som bor granne med oss, de har i alla fall plasma och sådant hemma.

Ska ringa och höra vem som har jour ikväll också hos distriktarna. Transporten får nog stå kopplad på bilen i fall att vi måste åka.

Oj vad spännande det är att kolla här inne, väntar varje dag på att det har kommit ett meddelande från dig i föltråden. Jag tror inte du behöver vara så orolig att hon inte gått tiden ut men det är klart att man kunde önska att hon gick några dagar till.

Själv skulle jag kunna tänka mig att byta med dig nu, Garbo har gått 317 dygn idag och inte börjat fylla juvret det minsta lilla däremot är bäckenbanden helt obefintliga. Jag har släppt mina på gräs nu så jag hoppas att det kan stimulera henne lite så hon kläcker snart.
Här lite bilder på primadonnan, fattar inte att hon klarar av att rulla runt fortfarande, eller förresten en boll är ju rund och lättrullad :D
Garbo317dygn.jpg

garbo317dygn1.jpg

garbo317dygn2.jpg

Stort grattis till alla er som fått småttingar sedan sist jag skrev något :banana::banana:

Vad skönt att ha så pass mycket bra folk omkring sig, jag skulle känna mig hyfsat lugn då iaf. Men ändå nervös såklart.

Jag håller koll här, du kan inte slänga in någon ny juverbild snart tro? :o
Å jag klagar absolut inte över en helhetsbild heller :love:

kl
I natt har G kliat rump, piskat svans och grävt gropar.

Måste vara på G nu!

Dygn 339

Men inte än.. be henne vänta :eek:

Ni andra runt 340 dygn kan få poppa före helt klart.. själv.. är nog ingen ens på 300 dygn här och det är lugnt i hagen.

Min la sig inte heller ner på slutet, ca de 2 veckorna före BF. Innan rullade hon sig gärna flera ggr om dagen. Hon åt dåligt en sväng också för att sen äta mycket hö och dagarna innan fölning typ äta upp all halm i boxen.

Hoppas hon känner att det är skitväder nu och kniper ett tag till! Vi har oxå fikarum med säng, monitor m.m i stallet. Underbart. Men jag lejde bort vakningen. Ännu mera underbart :angel:

Ser väldigt tunn ut.... fast du kanske proppar i henne mat å hon inte lägger på?

Kommer bli jobbigt när hon ska ge mat åt en fölis också :( :crazy:

kl
I natt har G kliat rump, piskat svans och grävt gropar.

Måste vara på G nu!

Dygn 339

Földans! :bump::banana::bump::banana::bump::banana:

Här hemma fick veterinären komma och titta på Isoldes ben. Han tror på hovböld och han har nog rätt. Jag tyckte kotan var så svullen och att hoven inte varvar så jag trodde på vrickning så hovböld är ju "bättre".
Men jag får inte tag på någon Hovslagare som kan komma ut, så nu står hon på smärtstillande för hon har rejält ont. Inte kul att ge dräktigt sto mediciner, men hon får ju inte lov att stå med sån smärta. Det gör verkligen ont i hjärtat på mig :cry:
Men man ska ju vara glad för att dt troligen inte är hovbensfraktur som är det riktigt jobbiga alternativet och får jag bara tag på en bra och villig Hovslagare så kan vi förhoppningsvismhjälpa henne ganska direkt.

Hoppas verkligen att din tant blir bra i sin fot snabbt!! Inte kul att ha ont i foten när man bär på en sådan mage :crazy:

Ramona har fyllt mycket juver idag, nu är det nästan helt färdigt!! väldigt lite kvar!!! Hon flåsar väldigt tungt, hoppas så innerligt att det ska hända någonting inatt!! Med tanke på hur snabbt juvret fyllts sedan igår så kan det nog gå väldigt snabbt!

Dina hade på bara 1 timme fyllt ut spenarna helt också! :rofl: Tog in dem tidigt vid 18.00 (brukar komma in 21.00). och jag hann inte in i huset förräns hon lagt sig ner i boxen helt på sidan.. Hon verkar väldigt trött!

just nu äter de inte trots att jag fodrade för 15min sedan... de står bara och tittar rakt fram.

hoppas, hoppas, hoppas

Stallägaren ringde igår vid 16 och då hade hon vit mjölk alá Arlas röda mjölk som droppade.

Om det är någon tröst så hade mitt ena sto också riktig mjölk i sitt juver förra året, mjölkstickorna visade att hon skulle föla inom 12-24 timmar, så hög kalkhalt. Det vara bara det att hon inte var dräktig:D Inte ens betäckt, eller skulle vara dräktig, men hennes sambo var dräktig så hon passade på att göra sig redo hon också:o

Så de kan ha vit mjölk utan att det är fara på taket:angel:

Håller alla tummar och tår för Stella iaf!!

Jag håller tummar här med för att de kniper ihop lite till.. :)

På samma ämne så hoppas jag verkligen verkligen att mina kniper ihop så länge som möjligt, trots att det är en dryg månad kvar. Vi har fått nästan 3 decimeter snö i dag och det ska fortsätta snöa ända till i morrn eftermiddag :mad: Det var frusna fröknar i hagen i morse, med sommarpäls i det begynnande snöfallet. Suck!

Låter som stella är på gång men ja håller tummarna för att hon väntar iaf en vecka till. eller så är ungen helt enkelt färdiggräddad nu:) solette verkar hyffsat lugn ikväll men kan ju vända fort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 701
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 752
Senast: lizzie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka