Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Mitt sto gjorde så när hon fick sitt andra föl. Då stod hon i en hörnbox och hade två alldeles för nyfikna vallacker på sidorna. Dom åkte helt enkelt ut mitt i natten för att inte störa henne. Så fort dom försvann stod hon som ett ljus och hjälpte både oss och fölis att hitta rätt. Så kanske är det så att din tjej blir orolig av sina grannar? Jag hoppas verkligen att det löst sig för dig så att du fick i ungen råmjölk. Det är som sagt det allra viktigaste efter att dom väl kommit ut!

jag gick och la mej nån timma och lät dom va ifred, när jag kom ut igen kom han pigg mot mej och gnäggade sen gick han direkt och började dia så han hade hittat spenarna då, nu rinner det för fullt och stoet har lugnat sej. Tack för alla svar!

Såg det här direkt efter jag postade det andra. Skönt att det löste sig. Men jag kan inte annat än bli lite orolig över hur lite endel tycks läsa på inför fölningen... En så otroligt viktig del som att få fölet att dia vad det än krävs kan man inte ha missat, vilken litteratur man än valt i ämnet. Man kan helt enkelt inte bara gå därifrån och tycka att "det löser sig säkert", för då har man inte direkt ansvarat för fölets välmående... Nu var det såklart jättebra att det löste sig för dina hästar, men det hade lika gärna kunnat gå käpprätt åt helt fel håll.

usch ja... tur att det gick bra med fölisen!! och Grattis!!!!:bump:

åååååååååhhhrrrrwww......:cry::(:confused::mad:
näääär ska mina tjocka tanter lätta på trycket!?!?!?!?!!? :confused:
Jag vill att bebisarna ska komma nu... inga tecken tyder på att det ska vara dax heller... De går på gräs, det är varmt och soligt, hagen är full med maskrosor, boxen är fylld till taket med halm och jag överröser dem med godsaker och kliar dem var de önskar:confused: Jag som ville ha ett aprilföl.. skulle det förvåna en om de drar ut på det tills juni bara för att:devil:

*KL*

Idag var det beräknad att vårt ena sto skulle föla men det ville inte hon ;) Så hon får fortsätta vagga runt i hagen men jag hoppas hon vill föla snart! :)

Nyss hemkommer från en kompis som inte bor så långt här ifrån. Hennes ena sto fick vid halv 12 tiden idag en liten isabell skäck hingst (Gotlandsruss)!!!!!! Supersöt :bump:
skck.jpg

Jag har nästan samma stam på mitt ena russto så hoppas också på en sådan söt liten krabat! :love::love:

Nu blev man ju inte mindre sugen på att bli med föl :bump::banana::bump:

Vilken sötnos!! Hoppas den har fläckarna på rätta ställena bara ;) (Trodde inte skäck var godkänt alls inom russ men såg efter en snabbgoogling att det bara är tobiano som inte är godkända)

Var precis ute i hagen och kollade hästarna och då hade Nice fått små vaxproppar :laugh: Så snart borde väl fölisen vara ute! :D

Mindre bra bild men lägger upp den iaf och hoppas ni också kan se vaxpropparna ;)

33036268.jpg

Var precis ute i hagen och kollade hästarna och då hade Nice fått små vaxproppar :laugh: Så snart borde väl fölisen vara ute! :D

Mindre bra bild men lägger upp den iaf och hoppas ni också kan se vaxpropparna ;)

33036268.jpg

Åhh, vad spännande!!! Då hoppas vi på föl ikväll/natt!!! Jag bjuder på lite földans!! :banana::bump::banana::bump:

Helt OT, men jag kom på ett stonamn till Stellas bebbe igår innan jag somnade :rofl:

Vad sägs om Chantilly Cream (lätt sötad vispgrädde smaksatt med vanilj och ibland en skvätt likör/konjak)? :D

Nu får hon börja kläcka ut den där sötnosen, med andra ord :rofl:

Läckert namn!:D

Här har fortfarande inte kommit ngn bebis men idag har även spenarna börjat fyllas och en stegring på reffen vid mätning kl 13.

Mary91: :banana::bump::banana::bump: földansar!

Rajmon: förstårmatt du blivit sugen på en sån liten fining! Helt ljuvligt!

Här har mitt halvblod som som är på 318 blivit väldigt tjock i kotleden på ena bakbenet. Hon har ont och stapplar fram. Det har hänt i boxen i natt och jag kan inte se något utanp benet så jag tror hon vrickat till det när hon ställt sig upp eller liknande. Det andra bakbenet ser helt normalt ut i kotan. Stackars liten, både stor och tjock och nu svårt att röra på sig med ont i benet.

Ska få låna en svettdetektor så jag kan sova lite lugnare på nätterna (tror jag). Någon som har erfarenheter av sådana?

stackars liten:( jag har ingen erfarenhet av svettdetektor själv men en del ston svettas inte i början av förlossningen så när detektorn reagerar kan fölet redan vara ute. Solette svettades inte alls först utan det kom när ungen var halvvägs ute och inte var det mkt:)

KL.
Solette står still i juverutvecklingen nu men jag vet ju sedan sist att det bara smäller till;)
Blir dock en lugn fredags kväll hemma och har lite koll på henne i kameran. Just nu vilar hon och ibland kliar svans.. mkt skrubba rumpa nu så ungen trycker på.

Nästa helg ska vi visa en treåring på strömsholm, så med min tur tänker hon väl föla då:angel:

Grattis Rajmon, skäck som du ville väl? :) Var pappan det också?

Det var min kompis som fick föl, än har inte mina kommit :(
Mamman har samma morfar som min har gammelmorfar och pappan är den samma till fölet! Mamman fux och pappan gulsvart!! Skäckanlaget kommer från morfarn (som i mitt fall ligger som gammelmorfar). Hoppas att det blev begripligt ;)

Ah ok, läste inte så noga :p

Spännande när man inte riktigt vet vad de har för anlag, vet du om några andra släktingar på ditt stos sida har fått skäckföl? :)

Snart inne på dygn 358 på min häst :confused:. En känsla säger mig att hon väntar & fölar runt den 15 maj... Får se om känslan stämmer.. Många vak nätter har det blivit.

Jag använder kamera och svettdetektor. Man kan ju ställa in svettdetektorn på olika lägen, har använt den på 3 ston och den har aldrig missat. Däremot har den larmat falskt någon gång när jag har ställt in det på den känsligaste nivån. Ett av mina ston ser inte ut att svettas, känns knappt varm men den har ändå larmat när det är dags för fölning.

Tack så mycket alla :) Inget föl har kommit ännu men det verkar vara nära, så hoppas hon fölar inom detta dygnet nu! Skulle vara skönt :)

Helt OT, men jag kom på ett stonamn till Stellas bebbe igår innan jag somnade :rofl:

Vad sägs om Chantilly Cream (lätt sötad vispgrädde smaksatt med vanilj och ibland en skvätt likör/konjak)? :D

Nu får hon börja kläcka ut den där sötnosen, med andra ord :rofl:

Vilket fint namn! :D

Här hade vi mjölk igår så i natt har jag vakat.

Men Stella stod som tur var bara och åt eller stirrade rakt in i väggen.

Och nu finns det ingen mjölk eller vätska kvar. Jag tror att hon försöker luras. :grin:

Och här vakar vi med. Tillan har inte legat ner inatt, men däremot skrubbat sönder svansen. Detta gjorde hon något dygn före fölning förra året, så vi får väl se om mönstret upprepar sig. Det enda som saknas är fyllda spenar + vaxproppar, men det fick hon bara ett par timmar före fölning sist så det blir väl när som. Gissar på föl inom ett par dagar! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka