Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Uppfödaren där mitt sto står uppstallad (står på helinackordering så hon har skött vakning och allt passande efteråt) har kollat mjölken på mitt sto och har gjort på alla ston i alla år, uppstallade som egna.

Det är inte något press på juvrena varje dag titt som tätt. Utan beroende på hur juvret, bäckenband, allmäntillstånd osv. Hon mjölkar ur några droppar, förutsatt att det kommer nått utan att behöva anstränga sig, alltid ur samma juver för att inte sätta igång någon produktion, när hon misstänker att det närmar sig fölning. I stället för att använda kalkstickor så ut med några droppar mjölk och titta, känna och smaka.

Sen är det väl lite med hästar som för oss människor, varje graviditet/dräktighet och förlossning är unik. Borde väl finnas hästar precis som oss människor som börjar läcka mjölk tidigt? Finns ju dom som läcker så mycket mjölk på slutet att mjölken tar vägen ut genom armhålorna ;)

Har ni koll på vad era ston har för normaltemp innan fölning? Jag har temat mitt sto (290d) i ca en vecka och hon ligger högre än under innan dräktigheten. Nu på 38,2-38,5. Är detta normalt?

Hur mycket högre än normalt? Tempen kan sjunka lite strax innan fölning vet jag, men har inte hört något om en ökning.

Jag hade nog fortsatt tempa för att se att stoet inte är på väg att få feber. Har du tempat henne nånting tidigare under dräktigheten?

Ännu inget föl här & dygn 360 är påbörjat sedan några timmar ;)

Men va fasen Ikaros, nu får hon sluta knipa!
Min hinner ju få före din med den här takten...

Hur gick det med vräkningsordern? Du vet man måste få mottagaren att förstå ett sånt meddelande... ;)

Men va fasen Ikaros, nu får hon sluta knipa!
Min hinner ju få före din med den här takten...

Hur gick det med vräkningsordern? Du vet man måste få mottagaren att förstå ett sånt meddelande... ;)

Om hon inte hittat på något dom sista timmarna då jag har haft fullt upp med barnen här hemma så ska vi ha en allvarlig snack om 30 min. är så fruktansvärt trött efter allt vakande samt med liten bebis så måste jag passa på mellan varven min bebis har ätit :love:
Hur långt är din gången?
Hm ska besiktiga hennes mamma inför försäljning i morgon kanske ska jag sälja henne istället ??? :angel: Då blir det vräkning på allvar ju :idea:
Tror hon kommer till helgen... Undrar om jag vågar ta det coolt under veckans nätter?

Har ni koll på vad era ston har för normaltemp innan fölning? Jag har temat mitt sto (290d) i ca en vecka och hon ligger högre än under innan dräktigheten. Nu på 38,2-38,5. Är detta normalt?

Mitt sto har oxå har en svag ökning på tempen under dräktigheten. Jag tempar mina hästar varje dag året runt så ja har märkt det.
Hon ligger normalt på ca 37,5 men nu är hon runt 37,8-38,2. Enligt vet blir det så hos en del ston utan att det är fel. Däremot reagerade hon kraftigt på vaccinet hon fick nu som dräktig. Hon har aldrig reagerat förut.
men hon gick stelt med bakbenen och hade svårigheter att komma ner o beta med huvudet första dygnet, sen la det sig... snacka om att jag blev nervös!:p

KL

Nu har jag pratat med vet, som först tyckte att allt lät normalt fram tills detaljen att hon fyllt juver helt med bara spenarna kvar som sen gått tillbaka helt vid tiden för beräknad fölning och att hon nu var tom i juvren. Vi har bokat en tid för rektalisering i veckan.

Håller tummarna att det är en levande fölis där inne iaf och att hon bara spelar er ett spratt!

Min har gjort/gör likadant fast hon är svullen på morgonen men "normal" på kvällen. Håller tummarna för er.

*kl* 338 idag och juvret är stort och svullet och massor av aktivitet har det varit de sista dagarna. Hoppas inte hon passar på när alla är på jobbet på dagtid. :cool:

Om hon inte hittat på något dom sista timmarna då jag har haft fullt upp med barnen här hemma så ska vi ha en allvarlig snack om 30 min. är så fruktansvärt trött efter allt vakande samt med liten bebis så måste jag passa på mellan varven min bebis har ätit :love:
Hur långt är din gången?
Hm ska besiktiga hennes mamma inför försäljning i morgon kanske ska jag sälja henne istället ??? :angel: Då blir det vräkning på allvar ju :idea:
Tror hon kommer till helgen... Undrar om jag vågar ta det coolt under veckans nätter?

Åh det förstår jag att det blir tungt! Har själv 2 monster, (2 och 4 år) så jag får passa på att gå ut och kika hästarna när jag ändå är uppe med barnen på nätterna... Jorå, den äldsta är fortfarande vaken av och till om nätterna... 5 år utan ordentlig sömn, det här med nattvak är jag bra på... ;)

Min gick med hingst från fölning i april nån gång till mitten på oktober, så nånstans däremellan blev hon förhoppningsvis dräktig. ;)
Hon visar alla tecken på det iallafall och jag tycker mig ha sett en del aktivitet därinne oxå.
Vi tar det lugnt ändå så det får bli som det blir... ;)

Inhysta kallblodet däremot är nu på 330 så det bör ju bli dags tycker jag, och hon med. ;) Hon ser ut som en sprickfärdig ballong...:eek:

*kl*

Nu är det dags att börja vaka här också! Kitty är på 337 dygn idag och har tredubblat juvret sen igår, grumlig vätska, borde släppa lite mer på bäckenbanden dock. Tror inte den kommer inatt och hon bör få mjölk och vaxa först, precis som vid de två tidigare förlossningarna.

Ikaros - hur gammal är din bebbe? Har en liten här på 3,5 vecka så nu får jag ta och nanna lite så jag orkar vaka..

Nu är det lurt, kallblodet är inåtvänd i humöret och riktigt grinig, lyfter på svansen och tittar ofta irriterat på magen. Krafft-fodret äter hon mest för att hon ska inte för att hon vill, det går trögt med andra ord. Så vi får se hur det går inatt. Inte kan det vara långt kvar iallafall...

oh hoppas på föl inom närmsta dygnen då!:banana::bump::banana:

Undrar hur det går för stella, Ironwill?

Solette tycker jag avstannat lite, ungen kommer säkert som beräknat ändå. Dock har hon väldigt slappa bäckenband nu. 317 dygn idag :)

Min minste är 10 veckor, nästa är 3 år & den största 10 år ;)

Då har du lite tid att vaka på:idea:

Verkar vara the shit att fölvaka med bebis. Min är 6 månader och har en ganska trött mamma som fölvakar om nätterna och underhåller bebis på dagarna. :)

Tillan ser ut att kunna föla precis när som helst, bortsett från att hon fortfarande inte fått några vaxproppar. Nu märks det även i hennes sätt, det går tungt när hon rör sig, hon stönar, stånkar och pustar. Dock har hon legat ner och sovit både igårnatt och nu inatt. Jag som sagt i flera månader att hon inte kommer gå tiden ut... Imorrn är hon på 330 dygn, så tji fick jag.

Dolly har nog världens längsta juver tror jag. Det går halvvägs fram på magen, men är rätt så sladdrigt ännu. Jag är tacksam för om hon väntar lite till, för det vore skönt att slippa övervaka bägge samtidigt. Hon rör sig dock lätt och smidigt fortfarande.

Jag har fortfarande inte fårr några bebisar :cry:
Men idag stod Ramona & Dina vid grinden och ville in redan vid 5 tiden, trots att de går i gräshage!!! :eek: och är ponnysar!!!!! :eek: Tog in dem vid 7 (brukar komma in 9) och tycker att Ramonas mage ser annorlunda ut, plus att hennes rumpa är slappare än slappast ;) Trodde inte att den kunde bli slappare igår men oj så fel man kan ha... Nu går det att gömma hela handen in i fläsket på rumpan:angel: Dinas spenar har dessutom särat på sig nu :love: En gnutta hopp fylldes inom mig ikväll :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv