Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Mina tanter fortsätter att knipa.... :mad:
Igår kväll hade Dina massvis av kristaller runt spenarna, såg nästan ut som att hon möglat! Mjölken kanske har surnat!? :D nej, nu vill bebisarna komma ut!

2012-05-08211038.jpg

2012-05-08211114.jpg

Intt har Winjette börjat fylla lite mer juver, igår morra typ liten A-kupa idag B-kupa :) hihi...

bild från 305dygn på winjette.
576262_10150814458314261_766219260_9809111_1247755184_n.jpg

Bild på Ella (fbl) på 285dgn
538743_10150814459689261_766219260_9809112_656642387_n.jpg

o emma på 265dygn
581295_10150814460989261_766219260_9809115_1800749160_n.jpg

Nej tyvärr hon är en riktig smygare, man vet aldrig vad hon planerar! Första fölet missade vi för att hon stod med gloria på sig hela natten och passade på den där sista halvtimman innan klockan ringde. Tvåan kom ute i hagen mitt på dagen (där sprutade mjölken) trean och fyran kom jag inte ihåg. Tror vi missade fyran. Femman skulle vi ha missat om vi inte råkat kika i kameran vid rätt tillfälle. Gazette föddes i värsta Indy 500-tempot. Så nu känns det som att sexan kan komma både när som helst, samt dröja nån vecka till. Igår kväll låg hon flera gånger med straka bakben och slog irriterat och vandrade runt, för att i morse låtsas som ingenting :angel:.
Tacka vet jag ston som följer skolboken :p

Inget föl än! Bra eftersom att hon bara är på 312 dygn. MEN, mjölken droppar än och juvret är lite större idag.

Hon är inte nöjd nattetid utan sparkar och biter mage, piskar och skrubbar svans, lägger sig ned och ställer sig upp etc.

Jag har ju liksom inget annat val än att ställa klockan en gång i halvtimman och glo på henne.

Ser hon inte trotsig ut. :devil:
boll.jpg

KL

355 lååånga dagar!

Jag pratade med vet i måndags, hon tyckte jag kunde avvakta lite. Som sagt ingen fara med märren är det ju men jag vill ju veta! Jag blir himla orolig att det ska gå fel när hon väl fölar. Har inte börjat vaka än eftersom det inte finns några tecken. Igår hade hon rätt mycket ödem i juvren och kaaaanske börjar det komma mjölk snart?

Det positiva med allt pysslande utan krav är att den lilla rädda häst jag fick hem som skakade när man tog i henne och sprang så fort man kom nära nu kommer gående i hagen så fort hon ser en människa, hon vill bli kliad och mysa:love:. står med lååång tapirmule och halvsover... Hon har till och med gnäggat åt mig, och då smälte jag:o

Om du hämtat refrektometern så kolla värdena på mjölken, du lär se en tydlig stegring av värdena sista dygnet när det drar ihop sig söker du på refrektometer här på forumet så finns en gammal tråd tror det var 09 när värdestegringen följdes på flera ston och alla kunde man se när det var dags för fölning genom antikropphalten.

Tack för tipset, jag har testat mjölken och den är 14 på refraktometern, så ganska kass än så länge. :p

Gud vilken mage hon har fått:eek: Jag testade med med reffen, och den steg från 5 till 25 på 1 dygn, några timmar senare fölade hon...

362 dygn o snart påbörjar vi dygn 363 ;)

Jaaaa, det måste ju vara så att hon väntar in 1år-sdagen :)

*Värmer upp för en specialföldans för Ikaros om 2 dagar*

Jaaaa, det måste ju vara så att hon väntar in 1år-sdagen :)

*Värmer upp för en specialföldans för Ikaros om 2 dagar*

Vad ni är underbara!!! ;)
Pratade med en veterinär igår när jag skulle besiktiga en häst (tyvärr ingen kul besiktning men inget allvarligt. Men jag har inte tiden..)
Hon sa att hästarna kunde göra som rådjuren & det är lätt sagt sätta utvecklingen på fölet i magen på paus pga olika omständigheter. Och sedan trycka på start när det passar.

:D vilken härlig blick!! haha!

KL.
Solette är nog på G inom ett par dagar nu tror jag.. hon börjar bli orolig till och från och juvret börjar se klart ut.
319 dygn idag.. som sagt.. hon fölar väl på lördag när vi ska visa treåringen:devil:
535719_10150794842796344_563156343_9576343_433792934_n.jpg

Hon är jättesvullen i bakbenen.. vätska. Hon var inte så förra dräktigheten dock men hon är bra tung nu, någon som känner igen det?:confused:

Ja jag har hört liknande från flera håll, därav det stora spannet på hur länge de kan gå. Om t.ex. vädret eller mängden mat är ogynnsamt så hålls dräktigheten på paus ett tag.

Vi siktar på ettårsdagen och dansar utav bara sjutton då! :D

Här fortsätter kallblodet stampa i startgroparna. Nu ikväll var hon riktigt slapp i musklerna runt hela bäckenet och återigen öm och svullen om juvren efter ett par dagar som de varit ganska slappa.
Så vakan fortsätter. Det vore ju väldigt vänligt om hon ville föla denna vecka när jag faktiskt är hemma sjukskriven och orkar kliva upp mitt i natten.
Så kläm på nu Jossa, ut med fölisen så vi får se vad det är för en skrutt som levt om därinne!
Men jag får känslan av att det kommer ligga ett föl där helt plötsligt utan att någon är med, så vrång och egen hon är. ;)

Lite besvärad Tardee nu i kväll, hon skrämde upp mig rejält med att vandra iväg och lämna foderhinken mitt i allt :o Trampade och snurrade, suckade och pausade en stund, men återgick sedan till maten igen. Fölet lever om rejält där inne så det är då vid liv i alla fall och jag gissar på att det håller på och vänder runt där inne nu. Blir nog till att kolla henne flera gånger extra i kväll ändå, bara för att lugna nojan lite :) Juvret är jämt och fint nu i alla fall, fortfarande ingen feber eller annat fel.

En månad kvar nu.

Ja denna vinter med regn & rusk plus all lera kan säkert ha påverkat... Men maten ja det har hon fått men dock svår att hålla hullet på i år. Skulle önska lite mer hull på henne. Hon får kopiösa mängder med foder.

Menuette är på dygn 333 idag och juvret har ökat i storlek. Idag var det hårt och varmt dock är spenarna inte riktigt fyllda än, men det kanske kan gå fort. Hon äter och sover hela tiden och har blivit lite mjukare runt svans och lite längre i vulvan som inte var helt tillsluten idag. Nu tänker jag börja vaka på nätterna. Så spännande:love:

juver333.jpg

Hon har också svullnat lite i bakbenen, tänkte att det kanske är gräset som är orsaken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 750
Senast: lizzie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka