Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jo det är nog en kombination med gräset. Men solette är rejält tjock.. dock lite bättre efter hagvistelsen.

Det är så spännande att det börjar närma sig för flera härinne nu! Hoppas även att ni stackare som har ston som gått över länge snart får uppleva lite babylycka:love:

sitter hemma och tittar på sollan i kameran nu.. hon är märkbart orolig men äter som vanligt. blir nog att vaka inatt! Tänker bebbe komma innan mjölken? Eller har hon bara förvärkar? hmm..

156246_10150924917936648_653951647_12462809_696356277_n.jpg

Magen nersjunken, banden släppta, juvret spänt, lättmjölk. Sov som en stock inatt men känns som att hon väntar ytterliggare ett dygn. Idag 339 dygn.

Jag har lite vakt i natt jag också. Tardee har inte ätit något sedan kraftfodret i kväll och jag är lite orolig över att hon är så trött och "nere" helt plötsligt.

Säkert ingen fara, men hon är trots allt 23 år gammal och är väldigt stor och tung nu... I morrn blir det till att flytta runt i hagarna så att jag kan se damera från köksfönstret och de får den stora lösdriften som går att dela av. Pappa Willy får nöja sig med den andra hagen från och med nu :)

*kl*

Så här ser mitt sto ut nu som var beräknad till början av månaden:
IMG_2481.jpg

(Ignorera klippningen är ni snälla, det är ett resultat av regnskållor i vintras)

Det är hennes första föl, men nu är jag orolig för att det inte blivit något. Hon är ju liksom alldeles för liten för att vara högdräktig :crazy:
Hon ultraljudades efter ett par veckor hos hingsten och konstaterades dräktig, men hon har verkligen inte växt alls sedan i vintras och nu är jag rädd för att hennes mage bara är mat, hon har trots allt gått på fri tillgång i vinter då jag tänkte att hon kunde få vara lite i överhull för att orka med fölning och digivande och hela köret, men nu ser hur ju verkligen bara tjock ut.

IMG_2447.jpg

IMG_2421.jpg

IMG_2307.jpg

Hon började fylla juvret för en två veckor sedan ungefär, men det har börjat gå tillbaka nu och det verkar nästan tomt. Vad tror ni? Finns det en chans att det är ett föl där eller ska jag sluta hoppas?

Jag tror tyvärr att hon är tom.

Men vilken läckeer färg hon har, hon är silverbrunskäck va ?
(men konstig klippning, har aldrig sett ngn häst vara klippt över ryggen och korset men inte i ljumskarna/under magen )

Det är det jag är rädd för också :(

Jepp, hon är silverbrunskäck. Som jag skrev i inlägget ovan är hon klippt så där på grund av regnskållor i vintras, det var så mycket över rygg och kors att det bästa var att klippa henne.

Inget föl inatt här. Men hon har på något vis tagit sig ur ligghallen som jag stängt igen med två fjädergrindar (förvisso utan elen på) När jag inte såg henne i kameran, fick jag gå ut och hittade henne ute i hagen ;) Hon måste ha krypit under:confused:. Juverna är fortfarande lika spända och jag tycker att magen flyttat sig bakåt lite...

Hur har natten varit för er andra?

Ah, sorry jag såg inte den kommentaren. Jag trodde det var någon ny revolutionerande variant på klippning.

Hursomhelst är hon jättefin, men jag tror nog att hon är tom. Men man vet ju aldrig.

Hoho, vilken mage :D

Från sidan har hon knappt någon mage fortfarande, men framifrån. :D

Grandezza, Haha, ja hon är riktigt rund. Som en boll. Hennes smeknamn är perfekt, "Her Royal Roundness" :D

Jag kollar mjölken lite då och då, det hänger ju nästan hela tiden en droppe mjölk på båda spenarna, varierar mellan 10-14.

Miaa, Den lilla måste ha växt lite nu på slutet. Hon har ju haft så liten magen hitintills. :p

Charlottee, Ja inget passar damen och man får onda blickar om man inte kliar henne på magen.

Förövrigt; 313 dagar, ingen fölis, mjölk som droppar och stenhårt juver, 10 på refraktometern.

Mettan:
Tror det var utbrytardrottningarnas natt inatt...
Jag har senaste nätterna delat av hagen så kallblodet som är väldigt låg i rang ska få en chans att slappna av och föla i lugn och ro i ligghallen (som min Ina annars ligger och drönar i helt utsträckt så det knappt finns en mm kvar att stå på.), det har gått bra ända fram till inatt.
Imorse hittade jag trots allt två hästar därinne, Jossa längst mot utgången och Ina utsträckt mitt på golvet... Hur i hela hon tagit sig in kan jag inte svara på för trådarna jag stängt av med är precis där jag satte dem... Så min gissning är att hon måste ha skuttat över... :S
Den hästen är bara knäpp. ;)

Annars en lugn natt, Jossa såg ut som hon gjort senaste kvällarna så jag ställde inte klockan inatt, min bror åker förbi halv 5 på morgonen och kikar till dem. (lite förspänt på det viset)

bammy har börjat klia sig o ser allmänt besvärad ut. Igår var det lite klet runt juverna, men idag var det snustorrt! de e dock rätt stora dygnet runt nu. så kanske runt en vecka kvar nu :)

Hur har natten varit för er andra?

Seg. Vid 4-tiden var hon orolig, skrubbade svansen och vankade av och an i boxen. Men sen ställde hon sig och sov igen. Gick ut vid 7 i morse och har inte ätit upp sin frukost ännu. Juvret är hårt, men inga vaxproppar eller mjölkdropp och hon verkar lugn.

Blä, det är så svårt det går ju så fort när det väl drar igång. Nattetid fungerar det bra att fölvaka med kameran, men dagtid är allt så mycket knöligare. Idag är Tillan på dygn 332, dvs det dygnet hon fölade på i fjol.

Dolly är på dygn 320 idag, men det verkar vara ett tag kvar för hennes del. Stort juver förvisso, men relativt tomt ännu.

Millis var jättesvulen och stel i bakbenen de sista dagarna innan hon fölade. Det gick över när fölis kommit. Hon har inte varit det vid tidigare dräktigheter. Tror att det är som med oss människor att vissa samlar på sig vätska när de är gravida.

Vill tillägga att kompisens ena sto gick knappt tolv månader i år. Ett tag trodde vi inte hon var dräktig utan bara tjock!! Men det kom en liten tjeja tillslut!!

tack för ditt svar!:)

Känns skönt att höra, jag tror ju att det bara är frågan om dagar här nu också men efter senaste samtalet från stalltjejen verkar det som att hon kan kläcka idag redan. Dock ingen mjölk ännu men vet ju sedan sist att det bara sa poff och så sprutade det:crazy:

Hon har nu alla tecken förutom vit mjölk! dygn 320 idag så är ok att komma nu:p

NU börjar jag bli nervös.. men sååå spännande!

Dygn 363 idag för vår del & inget föl ännu....:confused::cry:

7.55 imorse tittade denna lilla dam ut. Allt väl med båda. Väldigt roligt att det blev ett sto då hon har två fina hingstar sen tidigare. Escania's Kitalpha e. Escania's Pharazon LT u. Goldget Kitty, kallas Kelly.

556115_10150926311846648_653951647_12466895_381599257_n.jpg

577671_10150926312416648_653951647_12466901_592771853_n.jpg

546646_10150926312791648_653951647_12466904_611406511_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 750
Senast: lizzie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka