Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Min Niila är på dag 347, jag undrar när fölis kommer.. :( :) Hur ser juvren ut?
DSC00319a.jpg

DSC00322a.jpg

DSC00321a.jpg

Senast ändrad:

Mitt ena shetlandto är beräkn ca 12juni så ca 1,5månad kvar nu.
Hon är REJÄL om magen, börjar fylla sitt juver, lite lugnare nu, vilket jag förstår, tungt nu.

Hon har fått lite ödem, undermagen, på båda sidorna.
Har aldrig vart med om de på mina andra dräktiga nånsin.
Vad kommer de från? Att hon e så tung o fet?

titta vilken mysig mage Stella har fått nu!!:love:

Sparkar hon mkt mot magen eller bara en tillfällighet på bilderna?

Nej, hon gillar inte att det rör sig i magen, så hon har börjat sparka. Jag funderar på om det inte är så att fölisen vänder på sig?

Alla andra; Fy vad gulliga ni är. :love: :love:

Hon har fått lite ödem, undermagen, på båda sidorna.
Har aldrig vart med om de på mina andra dräktiga nånsin.
Vad kommer de från? Att hon e så tung o fet?

Min fick ödem även när hon var smal, nu har hon svällt upp, antagligen mycket vätska och har då ännu större ödem.

Även jag är en till Stellas fanclub, jag går oftast in här just för att se uppdatering ifrån dig.
Jag har inget dräktig sto alls men tycker det är kul och följa för det!

Jag hoppas hon kniper för full rulle!

*KL*

Är det verkligen meningen att de ska vara såhär envisa?

Mitt sto är stort som ett hus, hon kommer knappt ur boxen på morgonen för hon är så tung. Går som hon skitit på sig. Stapplar över gårdsplanen för det ömmar i fötterna. Juvret är ännu större! Det är hårt och varmt. Vaxpropparna har varit lite gråa men idag ute i hagen såg det mer åt det gula hållet. Slapp har hon varit i 2 veckor. Har ju kommit lite blodfärgat när hon blinkat efter hon kissat men idag när jag var upp syntes det tydligt att de blodiga flytningarna ökat.

Hon vill bli kliad på rumpan, sätter sig nästan i knät på en. Men man får inte röra magen!

Det finns många i den här tråden som är mycket mer lämpade att svara än jag, men jag ville ändå säga några ord så duu får nån slags svar i alla fall :o

Vilket dygn är hon på? Om du är orolig så ring och rådfråga veterinären, det brukar jag göra om det är nåt jag är osäker på och vill ha lite lugnande besked på nåt som allt som oftast inte är någon fara med :)

Inget föl här än..... Men igår hände det lite med Ramonas juver, från helt tomt till "halvfullt" på bara 1 timme, och det fyller upp sig jämnt också! Så spenarna pekar rakt ner. Känns som att det kan gå undan med det där! Hon har varit väldigt orolig på nätterna så det blir inte mycket sömn för mig....
45180_417457144093_525449093_4841578_1898850_n.jpg

Samtidigt närmar sig bf för min andra dam också som är beräknad tills söndag! Hennes juver är stort som tusan och i morse hade även spenarna börjat fyllas ut! Väldigt hektist.

Grattis alla som fått föl.kollar sidan varje nästan varje dag och hoppas få se flera fölisar på bild :)
Själv njuter jag av att fått hem sto och föl från ultuna och försöker ta igen den tid jag missat då dom var hemmifrån (6 dagar)
Är lite pyssel med medicin 3ggr om dagen men det får gå..
dax att åka till stallet igen ,kollar status på denna sida ikväll hej hej

Idag 340. Jag är inte orolig. Den kommer ut när den är klar. Det är jag som inte orkar vänta och för hennes skull så kläm ut den där. Vet ju själv hur det är på slutet :D

Kan man inte ha igångsättningar ;)? Fick jag på 2 av 3 av mina barn :angel: slipper man vänta ju!

Funderar på att be vet. göra en hinnsvepning ;) Idag är det ju pissväder, kallt, blåser och regnar. Så idag lär de inte hända något. I morgon ska det bli varmt och även i helgen. Kanske blir en liten valborgsbebis :love:

(Å jag som bestämt att den ska heta Belzebub. Hade ju varit kul med en Valborg om det blir ett sto då ;) )

Delvis knapplån..

Det är sånna här trådar som får mig att bli lite ledsen att vi bara har valacker...:o

(Dock när vänners ston brunstar och skvätter så är jag såååå glad att vi har två snälla valacker! ;):D )

Kan man inte ha igångsättningar ;)? Fick jag på 2 av 3 av mina barn :angel: slipper man vänta ju!

I princip livsfarligt på hästar och görs väldigt (!) sällan.

Stona går tills fölen är klara. 370-380 dagar är normalt och även om dom går längre än så vilket inte är superovanligt väntar man i princip alltid ut stoet.

javisst är det vaxproppar! Grattis kommer nog föl snart!:banana:

Även om jag tycker att mjölken kan bli vitare så behöver den inte bli det innan.

Jag har 2 st som fölar i år. Den ena bf 22 maj o den andra 8 juli. Den andra Grace, är förstföderska och fick ödem redan i början av mars. Det är inte ovanligt på förstföderskor men man blir ju orolig. Enligt min seminvet beror det på att hingst o sto inte matchar varandra genetiskt och det är ett sätt av kroppen att hantera det. Dom kan kasta men det kan också gå bra. Hon har nu även fått rejält ödem i juvret så det är klart man blir orolig. Den gamla ,Pacci, fick juver 3 månader före bf första gången hon skulle ha men det gick fint och hon gick tiden ut. Detta blir hennes 4:e.

ja det kan ju vara så att den vänder sig nu. Solette höll ju på för någon vecka sedan och sparka och var allmänt sur på magen:angel: Misstänker att hennes unge vände sig då. Stona kan ju få milda kolik symptom i samband med det.:)

Tog lite nya magbilder idag.. ska se om jag kan föra över dom ikväll.

Jag har 2 st som fölar i år. Den ena bf 22 maj o den andra 8 juli. Den andra Grace, är förstföderska och fick ödem redan i början av mars. Det är inte ovanligt på förstföderskor men man blir ju orolig. Enligt min seminvet beror det på att hingst o sto inte matchar varandra genetiskt och det är ett sätt av kroppen att hantera det. Dom kan kasta men det kan också gå bra. Hon har nu även fått rejält ödem i juvret så det är klart man blir orolig. Den gamla ,Pacci, fick juver 3 månader före bf första gången hon skulle ha men det gick fint och hon gick tiden ut. Detta blir hennes 4:e.

Förlåt mig men den förklaringen har jag aldrig hört. Stämmer det?

Mitt sto hade ödem (förstföderska) förra året. fölningen gick kanon och ödemet försvann. Hon har nu sista månaden fått ödem på magen igen (tung) (framför juvret har hon haft länge.) och jag är inte orolig att hon ska kasta pga av just ödem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka