Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Tack för svaret! :) Har inte haft föl på 8 år så känner mig helt lost... :p
Kommer fölis inom 48 h förhoppningsvis då va?

Då får d bli att hålla koll i natt! :)

Jag tycker det ser ut som ett mellanting mellan kristaller och riktiga vaxproppar jag.... Vilket iof kan betyda föl idag eller om en vecka. Ser lite för genomskinlig ut för att jag skulle vara säker på inom dygnet men det kan också gå fort, en del får inte mjölk förrän i samband med fölning, särskilt förstagångare är luriga!

Ett av mina ston gick mer än en vecka med liknande. Ett annat fölade samma dag.

Några exempel:

Fölade samma dag:

Fölade samma dag (förstagångare!), svårt att se men mjölkvit droppe på gul vaxpropp:

Fölade några dagar senare:

Förmodligen gör den det!:banana:

stoet kan också vänta lite längre, inga garantier;) Men slår mjölken om och blir riktigt vit så är det oftast nära. Förstföderska?

Men du ska absolut vaka på henne!!

Spännande!:banana:

Det är vad min vet sa. Det vanligaste är att dom får ödem ca 1 mån före fölning och sen försvinner det efter fölningen då kroppen resorberar vätskan själv. Det är samma på människor som också kan få ödem. Det är först gången detta händer på nån av mina ston. Jag har aldrig varit med om det för och har sett många dräktiga då jag jobbat på mindre stuteri

Enligt min seminvet beror det på att hingst o sto inte matchar varandra genetiskt och det är ett sätt av kroppen att hantera det. Dom kan kasta men det kan också gå bra.

Ursäkta mig nu, jag vill inte verka otrevligt eller dryg men vilket BS rent ut sagt.

Ödem är vanligt på dräktiga ston, mest senare i dräktigheten och beror som de flesta ödem på lite problem med cirkulationen. I vissa fall på allvarligare problem som hjärtsvikt men det är absolut inte det första man misstänker, just eftersom det är ganska vanligt.
Om ett sto och hingst inte passar ihop genetiskt beror det på genetiska defekter till exempel, varav många är oidentifierade. Det leder då till resorbering eller kastning i de allra flesta fall. Ödem är en helt annan sak.

Hur menar din seminvet att ett ödem är ett sätt att "hantera" ett genetiskt problem eller förebygger/förvarnar om kastning???

Som sagt, inte min mening att vara otrevlig men detta du skriver låter helt orimligt :)

Edit: Tog bort att det är min uppattning att ödem är oftare på äldre/otränade ston för det stämmer inte när jag tänker efter. Alla ston kan få ödem.

Senast ändrad:

som quicksteps märr ser ut såg min ut förra gången för att ca 4 timmar senare spruta vit mjölk och ytterligare några timmar senare föla.

Håller med om att det kan variera!:D

Menade inte va otrevlig på nåt sätt. Som sagt så har jag aldrig upplevt det förut
och blev jätteorolig själv när vet sa så.Om det inte är sant förstår jag inte varför den sade det. Menade inte att trampa nån på tårna:cry:

Vilka bra bilder. Min har som den nedersta. De började i lördags och var då klara. Nu är de mer gula. Skitväder idag men jag hoppas verkligen till helgen nu när det ska bli kanonväder.

Såklart är jag medveten om att man inte sätter igång hästar, de kommer ut när de är färdiga. Men jag tycker ju så synd om henne när hon är så trött och tung. Hon vill inte ens gå ut till hagen som bara är utanför dörren i princip.
Dricka är jobbigt, då måste hon kissa först, och för att äta måste hon bajsa. Men hon äter jätteduktigt med hö, det tuggar hon gärna på hela dagarna. Kraftfodret är det värre med.

Nej nej! Inga tår har blivit trampade på och du var inte otrevlig!

Jag försökte bara svara så att inte DU skulle ta illa upp eller känna dig påhoppad. Jag tror verkligen INTE du behöver vara orolig om ditt dräktiga sto har ödem. Det är vanligt.

Jag tycker du ska ringa några fler vetereinärer och fråga så blir du säkert lugnare!

Det är hennes första föl! Sitter å kollar på henne nu, hemifrån, och hon ser lite oroligare ut jämfört mot hur hon sett ut innan.. Kommer absolut sitta å kolla henne i natt!
Snällt att ni tog er tid å svara! :) Skönt att man kan få tips å hjälp här! :)

Mvh Angela

Ja den längst ner trodde jag skulle föla inom 48 timmar. Men precis då blev det kaos i mitt liv få min pappa först hamnade i koma och sedan gick bort.

Jag tror ärligt, hur flummigt det än låter, att hon väntade tills den värsta paniken och styret hade lagt sig och jag var hemma och kunde deala med det.... och för det är jag henne evigt tacksam.

Stella hatar att vara blöt. :rofl:

http://www.youtube.com/watch?v=IOfCH818Kn0&feature=youtu.be

Graciöst va?

Och så två juverbilder. Det är som tur en bit kvar innan det är klart i alla fall.

st2-13.jpg

st-17.jpg

Mysigt att vaka sålänge det inte blir alltför länge;) Vilket det inte ser ut att bli i ditt fall! Önskar dig lycka till och ser framemot bild på fölis när den väl tittat ut!:love:

KL.
Min tjockis kan tydligen rulla runt i leran fortfarande...länge och väl utfört dessutom:devil:

:o
533070_10150702227381344_563156343_9480417_1242064991_n.jpg

Skulle ha skickat en bild på hur det ser ut men jag kan inget om datorer eller sånt så jag tror inte jag får till det:cool:

:D haha vad rolig hon är!

Solette älskar att klia sig mot gallret (som sitter för fönstret).. när det är fällningstider blir resultatet att halva solette i form av pälstussar ligger mellan fönster och galler:grin:

Blicken vid 00:30 var klockren, såg ut som hon tänkte "Det här är ditt fel matte, ditt fel".

Älskar stella, hon är såå fin :D Hennes föl måste det vara många här på buke som längtar efter.

Följer tråden här vid sidan av har inget dräktigt sto eller ens häst just nu. Men tycker det är såå roligt.
Förbereder mig lite inför kommande häst som SKA bli ett sto jag kan avla på i framtiden :D

Tycker det är såå roligt att följa er alla, lycka till ni som inte har fått föl ännu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 758
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30