Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag fick juniföl förra året. 21 juni. Var jätteskönt för de kunde gå på betet direkt och växa och leka första månaderna :) Enda nackdelen för mig med det var att jag tyckte hon var för ung och raggig för visa som föl :p hade antingen sett henne 2-3 v äldre eller visningen lite senare ;)

Det låter ju lovande även om den statistiska säkerheten i det hela är noll ;)

Jag var verkligen suuuupertrött när jag tittade till dem vid 01, men blev klarvaken på en gång då jag såg henne lägga sig ner, först "som vanligt" och sedan även platt på sidan. Is i magen och bara väntade på att värkarbetet skulle sätta fart... men nä. Den här damen skulle dessutom mycket väl kunna föla mitt på dagen misstänker jag. Hon får ju dock hemskt gärna sätta juver först så jag slipper fundera på råmjölksersättning (har burken stående på köksbänken ifall att, men vill ju givetvis slippa använda den.)

kl en månad kvar till fölet kommer ( om den kommer det datumet som sagt, men troligtvis inte morr) jag vill ha en liten fölbebis att gosa med nuuuu

Alltså sen har jag ett problem... hon är beräknad till 13 juli men vet ej hur många dygn dm räknat med då?? :S men jag åker bort exakt då :O ska ner till skåne över helgen dvs fredag, lördag och kommer hem söndag och min granne sm ibland rider hos mig ska kolla till dom. men jag vet inte om jag vågar åka då, min sambos bror gifter sig då. Sen bor vi nära stockholm.. så det tar ju cirkus 6 timmar ner.. :( hoppas på att fölis kommer några dagar för tidigt

vet du senaste betäckningsdatum? I så fall kan du räkna ut vilket dygn de har räknat på, det vanligaste är väl att man räknar 335 - 340 dygn tror jag?

*KL*

Lägger upp bilder på Vackra som är beräknad till den 7 Juli :) Hon börjar sakta nu fylla upp sitt juver så verkar som hon följer samma mönster som hon gjorde förra året.

33120000.jpg

33120006.jpg

nej det är ju det jag inte vet, fick hem henne den 20 maj så har inte haft henne så länge, ska höra med hon som hade henne innan hur dom räknat :)

aha ja det kan ju vara bra att veta hur de har räknat, eller ännu bättre om de har senaste betäckningsdatum uppskrivet så att du kan räkna själv :)

Nu ska jag ut i regnet och sätta upp en ny gräshage till mina tanter, hämtade precis bondens sista storbal så nu blir det till att äta enbart gräs och det de har i sin permanenta hage är förstås redan nerbetat... Jag har de tänkta betena en bit bort från gården och hade ju inte tänkt släppa dem där förrän fölen är någon vecka gamla... de beten vi har här hemma utanför fönstren är just nu ockuperade av ett stycke hingst och ett stycke valack, så det blir lite omflytt och inhägnande av mera gräs nu. I regnet förstås.

Då var allt klart, igår em vid 18 fölade Ella på dygn 324.
Ut kom ett ur gulligt stoföl, stor bläs, vit strumpa v bak o som sin mor, ett blått öga (bytte sida bara).
Tjejen ska heta "First Love".

545270_10150899380244261_478291875_n.jpg

Refraktometern framplockad och använd för första kvällen nu... Sessan låg på ynka 4 (blaskig vitgrumlig mjölk) medan Tardee är uppe i 14 (gul halvklar vätska). Mäter i morrn bitti igen.

Hm, insåg just att jag kanske har klantat mig. Jag såg först nu att man ska vänta 30 sekunder med att läsa av värdet, men jag tittade ju efter direkt och rengjorde efter att jag hade läst av. Blir värdet missvisande då eller är det bara en "äkerhetsgrej" att vänta 30 sekunder?

Tänker på ynka 4, det är ju i princip bara vätska, som kan finnas där även om stoet är tomt... :(

Hejsan på er, vet att detta inte tillhör själva tråden, men måste fråga :laugh:

Ni som får föl nu i juni månad eller senare, upplever ni att det är en OK månad att få föl på eller är det för "sent" in i sommaren?.

Verkar som vi ev.betäcker om stoet med en ridponny-hingst i juli månad om allt faller på plats, och då skulle fölis komma i början/mitten på juni ungefär, om hon skulle ta sig på första. :laugh:

Tycker ni att det är värt ett försök eller bör man satsa inför nästa vår istället?

En sak att tänka på om man funderar på sent föl är hur insektstrycket ser ut där man har dem, har haft ett föl fött 7 juli och det var inget jag kommer att göra om igen, att ha ett nyfött litet föl mitt i värsta insektsperioden var gräsligt, att dia ute när mamma var irriterad på insekter var ingen hit och dåligt med ro att ligga och vila när blinningarna biter och flugorna var på naveln konstant fick springa och jodda naveln flera gånger om dagen mm.
Har även haft en född första veckan i juni och det var väl ok även om jag klart föredrar att de är födda i april/maj så att de blivit lite större innan insekterna kommer.

Ja, det är en aspekt att inte glömma!! Vill också helst undvika juli- föl, och även sena juni- föl.

Idealet för mig är maj, men det är inte alltid man lyckas ju ....:crazy:

Hur många är vi som är kvar? Några fler än jag måste det väl vara.. det ekar tomt här i tråden tycker jag :(

Jag är kvar! :)
Har inte så mycket och skriva känns som mer än att hon fyller upp sitt juver nu lite varje dag ser det ut som så hon verkar följa samma mönster som förra året. Så hoppas på föl till den 7 Juli :D

Jag är också kvar. Har iof aldrig skrivit i tråden, men läser varje dag ^^
Har ett quartersto som ska få sitt tredje föl, mitt första. Nervös som tusan nu. 320 dagar igår, inga tecken förutom att hon har ett juver som heter duga :)

Jag är också kvar. Har iof aldrig skrivit i tråden, men läser varje dag ^^
Har ett quartersto som ska få sitt tredje föl, mitt första. Nervös som tusan nu. 320 dagar igår, inga tecken förutom att hon har ett juver som heter duga :)

åhå, vad kul med en till quarter!
Får man vara nyfiken och fråga vilken hingst du har betäckt med? :)

Knapp

Ammi fölade lite oväntat i natt. Inga vaxproppar, ingen tecken alls. Allt var lungt vid tvåtiden men när sambon kom ut en liten stund senare fann han en liten krabat som inte gav några som helst livstecken. Hinnan hade inte brustit och vet tror att den var dödfödd vid födseln. Den låg kvar i samma position som den föddes i. Ammi har varit lugn hela tiden, först när jag släppte ut dem vid åtta började hon leta och gnägga efter bäbisen. Hon har sprungit lite grann men det är ju normalt, och bra för livmodern.

Vi döpte bäbis till Cartesia - för det fanns inte på kartan att hon skulle dö. Än mindre vara dödfödd..
Tack gumman för att du hälsade på oss. Sov gott lilla tjejen! <3

521364_10151062578744913_1368086978_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka