Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

precis de jag undrade :) då jag ej vet hur det "skall" kännas. och då man inte vet måste man ju fråga

Jag har ju visserligen en som jag verkligen inte är säker på är dräktig... dock var hon dräktig på senaste kollen runt 90 dygn. Den som lever får se... ;)

Givetvis ska man fråga - även om ändrat juver, storlek på magen osv är bra mycket säkrare tecken... visst händer det att veterinärer har missat foster och konstaterat att stoet varit tomt, men det är inte speciellt vanligt. Det sker väl dessutom oftast alldeles i början och ditt sto hade väl gått ganska länge när hon kollades sista gången om jag minns rätt? Jag menar inget illa, vill bara inte att du hoppas alltför mycket nu igen.

nja, hon är kollad inom en månad (mer än 16 dagar men mins ej hur många) efter sista betäckningen. hade dock en cysta som upptäcktes redan första gången vi var inne.

Tror nog inte att hon är dräktig, bara tjock, kämpar med bantning som bäst. Dock har hon ej haft några synliga brunster sedan i somras. Eller hon har haft minibrunster på 1-2 dagar, mot normala 6-7. Tidigare så har hon dock haft smygbrunster utan att jag märkt det så kan ju vara fallet. Står nu i ett stall med fyra hingstar, varav vi måste passera tre på vägen till boxen. Alla ropar efter henne men hon bara blänger på dem ;)

så här ser hon ut i dagsläget (lyckades inte lägga in bilden på nytt så kopierade inlägget i stället) http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1152743

Hon ser inte dräktig ut om jag ska vara ärlig. Mina syns nu verkligen att de är dräktiga. De ser ut att käkat stora medicinbollar och tittar man på dem framifrån undrar man om de ens slutar rulla om de tippar på sidan :p

Hon är bra mycket mer slimmad än min osäkra dam tyvärr (fuxen), så nej - hon är nog bara slapp i musklerna vid svansen.

13juni.jpg

Senast ändrad:

Tycker inte heller hon ser dräktig ut om jag jämför med mitt sto som är beräknad att föla den 7 Juli. Men alltid bra att vara uppmärksam tycker jag som du har varit :)

tackar, tycker ju som sagt inte att hon ser dräktigt ut, dock är denna bild till hennes fördel, mycket rundare bakifrån *host* men är som sagt nog mest hö där inne. Men ibland vill man ju kolla upp med vad andra tycker. Blir att lägga in ännu mera hårdträning så vi kan gå halvdag på bete med gott samvete

kl*
Min tjej är på 330 dygn den 12 juli, MEN jag ska ju bort då från den 13 och kommer hem den 15 juli, hur stor är oddsen att hon fölar just då? Vilka tecken kommer några dagar innan, eller precis innan fölning??

Hon kan föla då, hon kan gå över tiden med flera veckor. Tecken brukar vara släppta bäckenband och fyllt juver men ston kan föla utan dessa tecken.

Jag tycker att du ska låta bli att resa bort då. Det är tråkigt att behöva avstå sånt man vill göra, jag har själv bl a fått missa en favoritartists sällsynta Sverigebesök, men skulle det hända stoet något som hade kunnat rättas till om man bara varit närvarande så skulle åtminstone jag haft svårt att leva med mig själv för att jag hade prioriterat mina nöjen framför hästens hälsa.

Jag håller med Görel. Jag skulle aldrig åka bort om mitt sto var beräknat att föla "när som helst".

Oddsen är ju ganska stora.
Jag förmodar att någon annan kunnig har vak över stoet och kan ingripa om det behövs osv?

Isåfall kan du väl åka bort om du absolut vill/måste, det finns ju många som lämnar bort vak och fölningar till mer kunnigt folk tex ställer sitt sto på stuteri inför fölning osv.

Men har du ingen kompetent dygnet runt hjälp så skulle jag aldig åka bort. Jag kunde inte åka och vaka över min pappa på hans dödsbädd nu i våras pga ston som kunde föla när som helst. Fruktansvärt jobbigt och sorgligt men jag hade ingen att lämna över ansvaret på.........

Tecken kan du läsa om i hela tråden här, men vissa ston fölar utan några specifika tecken alls och vissa går med sprutande juver, vaxproppar och svansen nere i hasorna i flera veckor.... så man kan aldrig säga någonting 100% säkert tyvärr.

Håller med dem tidigare som svarat dig. Jag skulle heller aldrig åka bort om jag hade ett sto som skulle föla då för jag skulle aldrig förlåta mig själv om något skulle hända stoet och fölet.

Men om du har någon annan som kan vaka medans du är borta så då kanske du kan åka bort :) Men vi får hoppas stoet kan föla lite innan så du kanske kan åka bort om fölningen har gått bra!

Tardee är på 340 dygn på midsommarafton så mitt firande kommer bestå av fölvak, givetvis nykter. Jag går inte ens till grannen och grillar, så resa bort hade jag faktiskt inte vågat mig på.

Än så länge visar hon inte mycket mer tecken på att det närmar sig än att juvret är så gott som fyllt, bäckenbanden slappa (vet inte om hon har släppt helt dock, jag minns att jag blev förvånad över att det blev SÅ slappt när det begav sig senast... för många år sedan på en väns häst) och att hon är toktrött.

Sessan ska vara på 340 på tisdag eller onsdag, och hon ser ut precis som vanligt så tja... hon har nog lurat mig sedan hon kollades med blodprovsom visade dräktig på 90+ dygn.

Svarar alla, tack för era kloka råd och tips. Såklart är det ju svårt att veta när hon ska föla, men det vore ju inte kul om hon gjorde det och ingen kunde hjälpa henne om något gick snett. EV kan min granne titta till henne lite oftare, och kolla efter tecken osv men när det börjar dra ihop sig får vi se. Vill absolut inte lämna något åt slumpen! Det är min sambos "plast"brors bröllop nere i skåne just den helgen bor själv i södermanland, strängnäs så det tar ju ca 6 timmar ner dit.. Jag har inget större behov av att åka men sambon gnäller om jag inte följer med. Dock så tänker jag ju inte riskera min hästs (och fölets) liv bara för att han vill att jag ska med. Får helt enkelt se när det börjar närma sig, hoppas hoppas på att fölis kommer några dagar tidigare "hoppas kan man alltid!" och att h*n är frisk och pigg :)

Om inget annat biter på sambon får du förklara för honom att lagen kräver att ston ska övervakas vid fölning och att du inte vill begå lagbrott:)

Alternativet är att du har kunnigt folk som vaktar henne hela tiden, det räcker inte med några gånger per dag.
För några år sedan när jag vakade på mitt eget sto och några andra kollade jag vid 03.30. Ett av stona stod i boxen och surade mot mig, men något gjorde att jag bestämde mig för att inte somna om utan kolla igen en kvart senare. Innan kvarten hade gått gnäggade hennes boxgranne på ett annorlunda sätt, jag gick ut i stallet och kollade och där stod det sura stoet fortfarande men bredvid henne låg ett föl som precis höll på att ta sig ur fostersäcken. Det kan alltså gå hur fort som helst.

Det kan verkligen gå hur fort som helst. :rofl:

Min häst visade ju tecken som alla tydde på att hon i princip kunde föla vilken sekund som helst. Jag klev upp var 20 minut i två veckor och kollade
på henne. Ändå missade jag fölningen. :mad: Kollade 20.30 då var allt lugnt... 20.45 var ungen född och skulle upp på benen.

*KL*

Jag har suttit i skamvrån idag :o Haft för mig att skimmeln ska föla runt 20e juli.. men är 5e hon är beräknad :rofl: Jag som tyckte hon var knasig som fyllt upp redan för är en månad kvar.. men icke..! Matte hade fel. Så sa förlåt till henne idag ;)

Var ute och sprayade alla med flugmedel och de fick nya flugluvor så alla ser ut som aliens nu. Betet är snålt nu :( Så vi snor från nysådd vall för stödfodra. De ska efter helgen flytta till den hagen där vallen varit så där fick mer att mumsa på.

Bara för att:

JAG KANSKE FÅR EN MIDSOMMARBEBIS :banana: :banana:

Juver fyllt, vitkladdig mjölk och helt slapp i rumpen (bäcken) och hon är såå påig ;) Så i morgon bitti flyttat hon närmare huset så vi kan vaka :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka