Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag är kvar.

Drömde mardröm i natt att min gamling fölade i hagen och dog vid fölning. Vi åkte till klinik med fölis för något verkade fel och den fick somna in.. blä.. ångest. Fick åka ut tidigt och kika på dem för lugna mig.

Jag har ett Shetlandsto kvar som ska föla, i juli. Börjat fylla på men har ca 1månad kvar. :-D

usch vad tråkigt vica :( Skönt att stoet mår bra i alla fall, det är så skönt att se hur snabbt de släpper det som har varit och bara lever i nuet. Ta hand om er!

Ja hästar, andra djur och naturfolk har nog en mer realistisk syn på döden...

Så, har alla fölningar kommit av sig i och med att sommaren stoppade upp? (fast inte i Norrland som jag fattat det!)

Hoppas på fler mysingar att njuta av!:laugh:

Har ju för egen del hittat ett gäng ston, varav tre har fölat och två verkar helt klart på G!:love:

nej här uppe har sommaren äntligen kommit igång efter ett par veckors regn och rusk :) Jag var ute och slog smörblommor på betena i dag innan de blommar, och den första tulpanen har precis slagit ut. Syrenerna har knoppar och maskrosorna har börjat blomma... jag tror att vi ligger lite efter ;)

Mysigt med en massa föl :)

I morse låg Tardee på 17 på refraktometern, får se om hon har ökat på lite i kväll igen. Sessan låg kvar på 4 så henne mäter jag inte på mer förrän jag ser om vätskan ur juvret ändras i färg/konsistens.

åhå, vad kul med en till quarter!
Får man vara nyfiken och fråga vilken hingst du har betäckt med? :)

Jasså, har du med en quarter?
Jag har betäckt med CC Top Whiz.
Velade mycket fram och tillbaka om betäckning och hade ingen aning om med vem jag ville betäcka förra året. Sent på säsongen var det så jag fick bestämma mig snabbt då stoet var helt nytt i min ägo. Valde CC för att han verkade vara en bra allroundhäst och jag gillar Whiz-hästarna. :)

Jag har en quarter och en paint, dock blir det paintföl bägge två eftersom hingsten är paint... :)

jag får väl uppdatera från oss bara för att håla tråden vid liv så här på slutet...
Tardee var kvar på 17 i gårkväll och jag väntar lite med att mäta mer på henne också tills jag ser fler eventuella tecken på att det är på gång. Hon är i dag på 335 dygn. I kväll låg hon åter igen platt på sidan en stund, ställde sig upp och sparkade bort lite flugor och knott och fortsatte äta. Jag kikar till dem en gång i halvtimmen nattetid och givetvis även regelbundet under dagtid också, men tror inte det är dags än på ett tag.

Sessan fortsätter att vara samma gamla jag, tycker dock att magen har minskat lite igen, juvren står stilla och efter tre mätningar med refraktometern som säger ynkliga 4 så får jag väl se om det dyker upp nåt föl eller om jag bara har hoppats i känt rörelser som inte funnits där. Hon har legat ner väldigt mycket den senaste månaden dock, och hennes dåliga hov ger sig till känna... Jag känner revbenen med en lätt strykning så fet är hon inte fastän hon är "större" utan att ha någon mage egentligen... hon är skum!!
Hon är beräknad på 340 dygn den 26:e, dvs tisdag efter midsommar så det är ju en dryg vecka kvar tills hennes "vanliga" fölningstid. Kollar mjölken med reffen nästa helg igen tänkte jag.

Jag börjar bli trött nu, men jag visste ju att jag hade många veckor av vak-nätter när jag började redan på Tardees 320. Med tanke på att jag har äldre damer och att jag inte alls vet hur Tardee brukar bete sig, se ut eller när hon har fölat andra gånger så har jag gjort det valet medvetet. Jag sover hellre ikapp en månad sen när jag vet att sto och föl är pigga, friska och bara mår bra än att missa och kanske riskera att inte vara där när jag behövs.

slänger in en fråga här, eftersom jag är okunnig. Hur "känns"/ser det ut när hästarna släpper bäckenbandet? Min är ju som sagt betäckt 6 och 8 augusti som sista gång. dock ej dräktig (tror jag) men igår när jag borstade henne tyckte jag att hon kändes mjukare runt svansen, kan dock ha varit ren inbillning, men smörjer henne varje dag med "antiklimedel" pga myggen. så har ju följt med hur det känts. Och OM de skulle finnas en plutt där, när borde den komma i så fall, har ju inte hållit reda på det då hon inte skall vara dräktig

Det brukar börja med en grop på var sida om korset och sen gå neråt tills det är degigt ända ner mot hasen.

aha, tackar. var runt svansroten, kanske 20 cm ifrån som hon kändes mjuk. Kan ju förstås ha kommit åt fläsket oxå ;) men skall hålla lite koll på henne då, borde ju vara ca 3 veckor kvar OM de skulle vara nått

förlåt om jag verkar negativ, men var inte ditt sto konstaterat tom? :(

Tardee har fyllt på juvret rejält i natt, helt utfyllt mellan juverhalvorna baktill så att säga och snart bara spenarna kvar... så snart kanske det händer nåt... :)

KL

Får väl skriva något med. Var ute hos de tre som är på hemmaplan

Hon som är beräknad 28e har släppt bäckenbandet och fyllt juver men inte spenorna
Hon som är beräknad 20e JULI har fyllt juver.
Hon som är beräknad 23 JULI är lugna klubben

De på bortaplan har ena fyllt, släppt och småvärkar lite nu. Är beräknad 25e. Den andra verkar än så länge lugn och beräknad 20e

Så alla är lite olika :p

Jo, hon var konstaterad tom. Just därför har jag inte satt mig in i dräktighet och förlossning. Men upplevde henne som mjukare runt svansen igår. Misstänker "fläsk" men tänke det var bäst att fråga här.

Hålla ett öga på henne, men tror ju nog inte att de kommer ut nått. Dock bättre att ta de säkra före det osäkra. Skulle ju inte vara första gången nån missat

Jo, hon var konstaterad tom. Just därför har jag inte satt mig in i dräktighet och förlossning. Men upplevde henne som mjukare runt svansen igår. Misstänker "fläsk" men tänke det var bäst att fråga här.

Hålla ett öga på henne, men tror ju nog inte att de kommer ut nått. Dock bättre att ta de säkra före det osäkra. Skulle ju inte vara första gången nån missat

Nej vem vet efter alla *dräktiga* år hon haft förut så 3 dje gången gillt .

ursäkta att man frågar. Detta är andra året att försöka få henne dräktigt. Har som sagt konstaterat att hon inte är det, men så dök det upp en situation igår som gjorde att jag ville fråga här. Fick ett vänligt svar på det.

Och, man kan ju alltid hoppas, trots att man vet hur sanningen är. Flera här inne har ju trott att de har haft dräktiga hästar, men visat sig att så var det inte

Jag har aldrig upplevt en lös svans på ett dräktigt sto om inte bäckenbanden släppt upp ordentligt, så pass att man ser två fåror från korset som är flera decimeter långa, så ditt sto låter inte dräkigt om hon bara har en lite lösare svans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka