Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012
jag får väl uppdatera från oss bara för att håla tråden vid liv så här på slutet...
Tardee var kvar på 17 i gårkväll och jag väntar lite med att mäta mer på henne också tills jag ser fler eventuella tecken på att det är på gång. Hon är i dag på 335 dygn. I kväll låg hon åter igen platt på sidan en stund, ställde sig upp och sparkade bort lite flugor och knott och fortsatte äta. Jag kikar till dem en gång i halvtimmen nattetid och givetvis även regelbundet under dagtid också, men tror inte det är dags än på ett tag.
Sessan fortsätter att vara samma gamla jag, tycker dock att magen har minskat lite igen, juvren står stilla och efter tre mätningar med refraktometern som säger ynkliga 4 så får jag väl se om det dyker upp nåt föl eller om jag bara har hoppats i känt rörelser som inte funnits där. Hon har legat ner väldigt mycket den senaste månaden dock, och hennes dåliga hov ger sig till känna... Jag känner revbenen med en lätt strykning så fet är hon inte fastän hon är "större" utan att ha någon mage egentligen... hon är skum!!
Hon är beräknad på 340 dygn den 26:e, dvs tisdag efter midsommar så det är ju en dryg vecka kvar tills hennes "vanliga" fölningstid. Kollar mjölken med reffen nästa helg igen tänkte jag.
Jag börjar bli trött nu, men jag visste ju att jag hade många veckor av vak-nätter när jag började redan på Tardees 320. Med tanke på att jag har äldre damer och att jag inte alls vet hur Tardee brukar bete sig, se ut eller när hon har fölat andra gånger så har jag gjort det valet medvetet. Jag sover hellre ikapp en månad sen när jag vet att sto och föl är pigga, friska och bara mår bra än att missa och kanske riskera att inte vara där när jag behövs.