Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

*Kl*

Klockan är sju och aaaaallt är lugnt *otålig matte som vill ha föl att gosa med*

Godmorgon. Hon var lugn i natt. Juvert hårt idag, ej i fyllda spenor, men ändrat färg till typ lättmjölks färgad mjölk. Lite surare idag när jag kolla henne o kände. Nu ute i hagen med de andra, får kolla henne regelbundet idag, o till natten. 324 dygn idag. Innan har hon fölat
på 330-347. Förra året gick hon 347. Gången innan 333.

Måste vara bland det gulligaste jag sett! Finns det ingen fototävling du kan skicka in den där till? Vid vilket skede var detta? Hade han varit uppe och diat en gång redan eller var det här premiärmaten?

Beedårande :love:

Han hade varit upp och diat innan och till en början stod han upp och diade henne där hon låg, men med dålig koll på sina långa ben så trillade han omkull och verkade tycka att det var lika så bra :love:

Godmorgon. Hon var lugn i natt. Juvert hårt idag, ej i fyllda spenor, men ändrat färg till typ lättmjölks färgad mjölk. Lite surare idag när jag kolla henne o kände. Nu ute i hagen med de andra, får kolla henne regelbundet idag, o till natten. 324 dygn idag. Innan har hon fölat
på 330-347. Förra året gick hon 347. Gången innan 333.

Följer hon "mönstret" så går hon väl dryga 350 i år då... :p

(sorry, kunde inte låta bli! Hoppas du ska slippa vaka så länge!)

Trötta sol-tanter... här händer det inte mycket som sagt. Allt står stilla... fast jag tycker att sessans rumpa har blivit "knölig".

13juni.jpg

Ser ut som Sessan fyllt ut magen lite. :)

Mitt önsketänkande är över och min bestämdhet har fått sig en törn.
Tog ut Vet idag för att kolla och det konstaterades att Ina inte är dräktig (inte ens lite trots att jag frågade)...
Så från och med nu följer jag er andra och hoppas på lyckliga utgångar. Sessan lite av en favvo efter att vi följt varandra en stund.

Lycklig dock över att Ina skötte sig EXEMPLARISKT och hon rörde inte en min när Vet undersökte. Otroligt stolt över min lilla vildhäst.

Lycka till ni andra, bättre lycka för mig nästa gång! :)
Nu ska dock här ridas i massor i sommar!

Knappen

Nä nu påbörjar jag fölvaket på riktigt. Tanten är suuur som ättika, rumpan är sladdrig och mjölken riktigt grumlig! Inga vaxproppar ännu men det dröjer nog inte många dagar! Hon är beräknad den 21a så isf ligger hon bra i tid!

Första är beräknad 20e juni men inte ens börjat fylla :( Den beräknad 25e har börjat fylla så hoppas få se föl i år ;)

Tjocka arabtanten har nu fått flytta in i sin fölningsbox.. Det uppskattades verkligen :)

Här hos mig blir det vaken-natt... Jag stod faktiskt och funderade på att ta en sovande natt och sovmorgon, supertrött som jag är och sambon som äntligen har ett par dagar ledigt från jobbet. Men nej, se det blev det inte.

Tardee som aldrig annat än i undantagsfall ligger ner knatade ut ur ligghallen och la sig på öppen yta när jag kikade ut genom fönstret vid 01. Sessan ligger ner ganska mycket och Tardee är märkbart besvärad över att ligga ner samtidigt som resten av sin flock, hon har alltid varit så.

Hon låg en stund, 10 minuter kanske, tittade sig lite åt magen och sedan klev hon upp för att äta istället. Kikar till henne var 20:e minut ungefär, men hon står fortfarande och äter... passade på att ta på henne svanspåse i alla fall, och att mocka i lilla ligghallen där hon verkar trivas bäst.

Fortfarande "inget" juver och bara klar vätska så det skulle inte förvåna mig om det dröjer ännu en vecka eller så, men sover jag nu så lär jag ju aldrig förlåta mig själv om nåt händer. Hon har dessutom varit väldigt lös i magen i dag, och kliar rumpan väldigt mycket den senaste tiden. Mörkare än normalt i slemhinnorna också.

Jag som knappt har tid att vara på buke längre följer iallafall denna tråd med stort intresse och hoppas på fler föl i lagom tid för er som väntar nu! Ser med bävan fram emot min egen vaktid men dit är det ett tag kvar. Håller tummarna för er andra!

Hejsan på er, vet att detta inte tillhör själva tråden, men måste fråga :laugh:

Ni som får föl nu i juni månad eller senare, upplever ni att det är en OK månad att få föl på eller är det för "sent" in i sommaren?.

Verkar som vi ev.betäcker om stoet med en ridponny-hingst i juli månad om allt faller på plats, och då skulle fölis komma i början/mitten på juni ungefär, om hon skulle ta sig på första. :laugh:

Tycker ni att det är värt ett försök eller bör man satsa inför nästa vår istället?

Hejsan på er, vet att detta inte tillhör själva tråden, men måste fråga :laugh:

Ni som får föl nu i juni månad eller senare, upplever ni att det är en OK månad att få föl på eller är det för "sent" in i sommaren?.

Verkar som vi ev.betäcker om stoet med en ridponny-hingst i juli månad om allt faller på plats, och då skulle fölis komma i början/mitten på juni ungefär, om hon skulle ta sig på första. :laugh:

Tycker ni att det är värt ett försök eller bör man satsa inför nästa vår istället?

Som våren och början av sommaren har varit är jag glad att jag har sena föl som sluppit allt regn, lera osv. Betena kommer igång sent här hos oss varje år ochså, och jag har sällan så bra med gräs i några av hagarna att det är värt att släppa ut på bete innan ett par veckor in i juni.

Jag har ju visserligen en ras som inte visas på fölvisningar, treårstest osv så jag beöver ju inte fundera över om fölen är "sena" jämfört mot andra 12-or.

Jag som personligen vill ha väldigt tidiga föl kommer ändå att fortsätta betäcka ev strulston till sent på säsongen. Jag ser hellre att dom blir dräktiga, särskilt om dom går tomma i år.

Även om jag föredrar februari/mars så kan jag leva med att få föl i juni och kanske tom juli/augusti om det är viktigt att få stoet dräktigt av någon anledning.

Men det är ju avelsston som har det som enda jobb.

ska kanske tillägga att jag däremot känner lite stress över den ena fröken som ska betäckas om.. där blir det ju ett sent föl, även om hon brukar ta sig lätt så vet man ju aldrig.

Jag fick ju föl den 7:e juni och tycker inte alls att det är försent :)

Förra året när jag betäckte i juli, hon tog sig inte första gången och sen missade vi en brunst pga strul med skick, så började seminstationen prata om att jag borde ha en alternativ hingst. Att det började bli sent etc, vilket jag ställde mig helt oförstående till. Jag hade valt hingst och ville inte ha föl bara för att ha föl, utan tror på kombinationen.
Jag förstod inte heller varför det skulle vara "sent", hästarna går ju på bete normalt in i oktober. Jag upplever att de senaste åren har årstiderna "förskjutits" lite, dvs det är varmare in på höstarna, medans våren kommer senare.

Ang 3-års tester mm, så är det ju så att antingen är hästen färdig för det eller så är den det inte :p Det kan ju hända mycket och även en "tidigt" född häst kan vara inne i en tillväxtperiod just då och då är det ju ändå kört :)

Fast här uppe är betet från tidigast första juni till typ senast in i september... Vi har verkligen inte nån lång betesperiod - tyvärr!

Jag fick föl 23 juni förra året och tyckte det var liite sent kanske, han hade gärna fått titta ut två veckor tidigare också, men absolut inte för sent.

Angående att natten var lugn :)

På båda mina ston (vilket inte är ett tillräckligt stort urval för att vara ett säkert tecken) så hade jag en sån vaknatt, när jag trodde att det var på gång. Den inföll på båda stona 2 dygn före fölning. Så på sista vakade jag natten mellan to/fre, fölet kom söndag morgon. Det första vakade jag natten mot tisdag och fölis kom torsdag morgon.

Så är din märr likadan har du föl på lördag ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka