Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

JAG är nervös. Hur lång tid är det kvar nu??
Jisses. Mitt sto är på dag 328 idag. 329 om en timme då.
Har tempat henne varje kväll och ikväll var det samma temp som innan.
Däremot är hon rejält kletig i slidan, det är rosa slem som kommer ut, och som även har kommit ut och kletat på rumpan och satt sig i svansen. Jag kunde dessutom antyda att spenarna var fuktiga, men av genomskinlig vätska. Det kom dock ingen ny när jag strök bort den. Inte kan det väl komma inatt? Men hur ofta ska jag kolla henne i natt tro. Mamma-föl-bäbisnerverna lever. :D

Nu får jag vräka ett sto ur denna tråd och vara med i 12ornas med :D :love: Bilder i andra tråden!

Tack alla :) Ja det var skönt för vi slapp vaka den natten med så alla fick sova ut.
Stallägaren gick ut någon gång i timmen och när hon kom ut strax före åtta gick precis vattnet så hon ringde direkt :)
Han hade precis kommit ut när vi var ute så i år fick man alla fall vara med från början haha. Förra året var allt klart när man kom ut och damen diade och stod osv ;) I år fick man fnissa lite åt bambi på hal is.

Så.. one down, four to go :p

Fast detta med att kolla stona en gång i timmen är inte okey , mycket kan hända under den tiden ,det är punktbevakning som gäller när de är så nära om man nu ser tydliga symptom på fölning .

De är många som går upp en gång i halvtimmen ? Hur man nu hinner gå upp och ner i sängen på det ,då skulle jag själv hellre ligga i stallet eller 1 gång i timmen eller varannan timme osv som många gör och tycker man övervakar sina ston .

När dom fölar går det fort och det går även mycket fel på kort tid och det är faktiskt liv eller att inte klara sin fölunge eller sto när det går fel även om det inte sker ofta .

Mia

Eh.. och jag var där 20 minuter innan! Hon gick in och åt, vi åkte hem för att äta. Handlar nog till och med om en KVART.
Hon var helt lugn och visade ingenting. Fick mat av mig och jag kollade henne innan jag åkte hem.
Vi har haft en kvart tillsammans mellan varje koll och turats om igår kväll för hon åt medan vi vaka sen åkte jag hem för ge barn och mig mat.
Hann inte mer än hem och vända för sen åka ut så blev middag vid 22.30 tiden.

Kan tillägga att hon har kameraövervakning på boxen så hon ser HEMMA i huset 400 meter bort vad som sker.

Vi har kameraövervakning och behöver därmed inte ens kliva upp i sängen. :) Man ställer klockan och kollar i kameran.
Sängen har vi dock i sadelkammaren. :) Jag ställde klockan var 20e minut på slutet.

Grattis till alla fina nytillkomna föl! Alltid lika kul att gå in här och kika på små "färskingar"!:)

Grattis!!
Måste passa på att fråga er alla som har kameror:

Vad ska man välja, och var köper man billigast?
Vi har en stor utefölbox som vi använder sista veckorna, med en liten , liten rasthage i anslutning, så våra ston kan gå in och ut som de vill. Hagen ser vi från både sovrumsfönster och vardagsrum, så vi turas om att sitta i soffan och vaka under nätterna. Men om de går in i boxen så ser vi inte, utan måste då klä på oss och gå ut varje kvart minst. Vilket gör att vi också stör dem om de sover.

Så nu funderar vi på kamera...... kanske en som man också kan använda i transporten under övrig säsong? Måste man ha en dyr Horse Cam eller finns billigare alternativ?

Har även funderat på en gjord med larm, men vad jag har för mig så fungerar det bara inne, och då blir det fel med våran lösning.

KL

Nu kan jag också lämna denna tråden och stoet lurade oss totalt ;) Hon var beräknad till den 7 Juli men kände för att föla idag men som tur är så gick allt jätte bra :)

Lycka till ni andra med era fölningar!

Jag gick in på en sida med vanliga övervakningskameror, köpte en som ser i mörker också och den funkar hur bra som helst. Kostade ca 1500. Underbart att slippa springa som en iller mellan stallet och huset nätterna igenom!

GRATTIS TILL ER SOM FÅTT FÖL!! :love:

kl

ang vakandet så tittar jag till mina en gång i halvtimmen ungefär, ligger i soffan på nedervåningen och ser dem genom fönstret. Vid minsta lilla förändring från det nomala så sitter jag med kaffekoppen i fönstret. Om det dyker upp vaxproppar eller andra tecken på att det är nära förestående så kommer jag att bosätta mig i aktuella fönster med fölväskan vid dörren.

Grattis till fölet du också Mary91 :)

Tardee har nu passerat 340 dygn och inte minsta lilla tecken på någon nära förestående fölning. Pratade med jourhavande veterinär i dag om hennes skada i strålen på en bakhov, och de tyckte att jag skulle behålla jodopaxsomslaget, avvakta och höra av mig igen om hon får feber. Att jag inte kommer att köra in henne till vet.stationen hade hon konstigt nog väldigt lite förståelse för :confused: Jag påpekade flera gånger att hon är högdräktig men det verkade inte som att det gick fram riktigt...

Hon är ganska rejält halt, och stödjer bara på benet från och till. Ibland vilar hon dock det andra bakbenet en stund. Ingenting sitter kvar i såret så vitt jag kan se med ficklampa i alla fall och lyckligtvis är hon ju stelkrampsvaccinerad. Eftersom hon är fruktansvärt "besvärlig" med sina bakben hoppas jag verkligen att vi har tur med skadan den här gången, att ge henne lugnande eller andra mediciner så här nära fölning känns inte som någon bra idé :crazy:

Eh.. och jag var där 20 minuter innan! Hon gick in och åt, vi åkte hem för att äta. Handlar nog till och med om en KVART.
Hon var helt lugn och visade ingenting. Fick mat av mig och jag kollade henne innan jag åkte hem
.
Vi har haft en kvart tillsammans mellan varje koll och turats om igår kväll för hon åt medan vi vaka sen åkte jag hem för ge barn och mig mat.
Hann inte mer än hem och vända för sen åka ut så blev middag vid 22.30 tiden.

Nej det är just det att det går fort precis som du själv skriver här ovan och det är precis det jag vill belysa ,att man tror man kan läsa av stoet :) !

Ber o ursäkt det skulle stått delvis knapplån på mitt förra inlägg och det var inte min mening att klanka på någon som tittar på sina ston utan som sagt var belysa att det är inte tillräckligt om det går snett med fölningen och att stona ena stunden kan stå och äta medans matte tittar på sen nästa minut föla när matte gått ut genom dörren ...

Mia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka