Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Och just på grund av det är det SÅ lätt att missa! Inte ens den mest ihärdige klarar att bevaka oavbrutet 24 timmar om dygnet, man måste gå på toa, äta något, man somnar av utmattning osv. Inte alltid man har tillgång till någon som byter av en heller.

Stora stuterier med personal kan kanske fixa det, men vi vanliga dödliga missar faktiskt fölningar emellanåt, trots väldigt goda intentioner!

Som sagt. Vi hade koll heltid även om ibland via kamera. För vi har barn som behöver få mat/blöja/annat samt.. vi går på toa ibland ;) Så vi körde skift. Jag är tacksam för ha en stallägare som är erfaren med avel och ställer upp vaka med mig :love:

Vilken del i det jag skriver förstår du inte ? Att det inte är tillräckligt att _kolla_ stoet 1 gång timme .
Gå på toan får vi hoppas att du hinner ..... Eller tar det en timme för dig !
Självklart kan man missa en fölning på ett sto som inte visat något med fölningstendenser men dit räknar jag inte släppta bäcken band ,stående häst sista natten eller en vandrande sak med vaxproppar osv !

Mia

Senast ändrad:

När dom fölar går det fort och det går även mycket fel på kort tid och det är faktiskt liv eller att inte klara sin fölunge eller sto när det går fel även om det inte sker ofta .

Mia

Om vi tar exemplet var 20e minut..

En fölning kan ske på under 5 minuter..
Återstår 15 minuter där ungen ligger i säcken...

Annan variant:
Vattnet går.
Någon krystning senare har det kommit ut ett framben..
Hur ser det ut 10 minuter senare?

En tredje variant:
Märren lägger sig i ett hörn. Där går vattnet och hon börjar krysta.
Vad har hänt 15 minuter senare?

Givetvis så kan ju samtliga i denna tråd svara på frågorna..

AM

Och vill ett sto dölja så gör hon det när man kommer ut i stallet och tittar en snabbis dessutom. Följer mina utan avbrott via kamera (och japp tom på toa har en liten bärbar enhet förutom kopplad till tv så fritt fram att ta med överallt och ha blicken på). Satt och följde stoet via kamera och såg när vattnet gick då gick jag ut i stallet. När stoet hör mig komma då ställer hon sig helt oskyldigt vid boxdörren och låtsas som ingenting vadå jag håller väl inte på och föla, när hon insåg att jag inte tänkte lämna så tog det en liten stund sen la hon sig och satte igång. En hov dök upp sen var det stopp. Varpå det bara var att gå in och känna, huvudet nerslaget mellan frambenen och alltså totalstopp tack o lov hade den ju inte hunnit kila sig som berget iom att det var så kort tid in i fölningen hittade näsan på fölis som inte alls uppskattade att jag rotade den i näsan och iom det själv körde upp huvudet och frambenen gled ihop och blockerade att få ner huvudet igen att han sen fastnade som berget med bringan och behövde rejäl draghjälp gjorde ju inte den fölningen roligare. Alla kan nog räkna ut vad som hänt om jag bara hade tittat till dem tex en gång i halvtimmen och gått på att stoet stod som ett ljus när jag kom ut. Fölet hade ju defnitivt inte överlevt frågan är om inte stoet också hade strukit med.
Drömmer inte ens om att ta föl om jag inte kan ha dygnet runt bevakning på stona när det börjar bli dags och då menar jag verkligen konstant hela tiden.

Och vill ett sto dölja så gör hon det när man kommer ut i stallet och tittar en snabbis dessutom.
Följer mina utan avbrott via kamera
(och japp tom på toa har en liten bärbar enhet förutom kopplad till tv så fritt fram att ta med överallt och ha blicken på).

Satt och följde stoet via kamera och såg när vattnet gick då gick jag ut i stallet.
När stoet hör mig komma då ställer hon sig helt oskyldigt vid boxdörren och låtsas som ingenting vadå jag håller väl inte på och föla, när hon insåg att jag inte tänkte lämna så tog det en liten stund sen la hon sig och satte igång.

En hov dök upp sen var det stopp.
Varpå det bara var att gå in och känna, huvudet nerslaget mellan frambenen och alltså totalstopp, tack o lov hade den ju inte hunnit kila sig som berget iom att det var så kort tid in i fölningen.

Hittade näsan på fölis som inte alls uppskattade att jag rotade den i näsan och iom det själv körde upp huvudet och frambenen gled ihop och blockerade att få ner huvudet igen att han sen fastnade som berget med bringan och behövde rejäl draghjälp gjorde ju inte den fölningen roligare.

Alla kan nog räkna ut vad som hänt om jag bara hade tittat till dem tex en gång i halvtimmen och gått på att stoet stod som ett ljus när jag kom ut.

Fölet hade ju defnitivt inte överlevt frågan är om inte stoet också hade strukit med.
Drömmer inte ens om att ta föl om jag inte kan ha dygnet runt bevakning på stona när det börjar bli dags och då menar jag verkligen konstant hela tiden.

Var tvungen att göra om ditt inlägg.
Är ju totalt omöjligt att läsa när du trycker ihop texten som du brukar göra.
Tänk på det framöver!!!

I övrigt så var det bra jobbat med ungen.

Att ställa ston, om det finns möjlighet, med frambenen i nedförsbacke, KAN förenkla en lägesrättning.

AM

*KL*

Tror minsann en till av mina fick babyabstinens nu. Juvret nästintill fyllt, släppt i bäckenet.. hej och få :)

Kom igen nu alla föl! :)

Mitt sto droppar mjölk lite då och då. Någon blandning mellan genomskinligt och vitt. På bilden ser hon inte alls särskilt tjock ut men det är en konstig vinkel. 329 dagar idag.

196125_3387645925496_925843507_n.jpg

Slapp rumpa och hon stod och tryckte sig/kliade sig mot väggarna. Stod inne i eftermiddags för jag ville ha lite koll och det regnade så fasligt. Nu står hon lugnt ute och äter gräs i hagen en liten stund medan jag är hemma och käkar middag. Ska snart åka bort till stallet igen.

kl

Nu tror jag iofs (i min egen naiva lilla värld kanske) inte att det finns de som medvetet struntar i att vaka över sina ston när det väl är dags och alla tecken finns på att fölet kommer inom det närmsta dygnet. Det är ganska stor skillnad på att ha koll på dem när det närmar sig och att verkligen fölvaka när det VERKLIGEN närmar sig... så tänker jag i alla fall.

*KL*

Tror minsann en till av mina fick babyabstinens nu. Juvret nästintill fyllt, släppt i bäckenet.. hej och få :)

Jag måste bara fråga, det är så himla länge sedan jag hade med dräktiga ston att göra så jag blir väldigt osäker. Hur ser det ut och känns när bäckenbanden är släppta? Kan inte nån vara jättesöt och filma på hur det ser ut när man petar och känner? :o :angel:

Kan filma henne i morgon ;) På sidorna om svansfästet typ. De blir mjuka där så man kan peta lite så det sladdrar typ på min.

kl

Nu tror jag iofs (i min egen naiva lilla värld kanske) inte att det finns de som medvetet struntar i att vaka över sina ston när det väl är dags och alla tecken finns på att fölet kommer inom det närmsta dygnet. Det är ganska stor skillnad på att ha koll på dem när det närmar sig och att verkligen fölvaka när det VERKLIGEN närmar sig... så tänker jag i alla fall.

Som hingsthållare måste jag spräcka din naiva bubbla.
Jag vet inte hur många som ringer och fölrapporterar med orden
"stoet är så duktig, klarar alltid fölningarna själv. I morse var det i allafall ett hingstföl i boxen. Vaka? Nä, inte när hon alltid klarar sig utan hjälp..."

Och ett sto hade vi här på seminering 3 år i rad.
Alla 3 fölningarna gick åt skogen. "Vet inte vad som var fel, fölet låg dött i säcken när vi kom ut i morse", lät det varje år...

Efter den riktigt vidriga fölningen som vi hade här på gården, där mamman inte gick att rädda trots att vi var där när vattnet gick,
+ två veterinärer som kom ut på två röda, erfaren uppfödare och så vidare, så kan jag verkligen inte förstå hur folk kan utsätta både
sto och föl för icke övervakad fölning.

kl

Helt fyllt juver nästan färdig mjölk dygn 323 inga andra tecken vad räknar du det som att det närmar sig eller att det VERKLIGEN närmar sig ?

Jag är glad för att jag inte väntar in mkt tecken på att det verkligen är dags innan jag börjar vaka för det var just de premisserna jag fölvakade på den jag beskrev fölningen på och hade redan vakat 2 nätter innan.

På mina första ston som båda var förstagångare och där jag då själv kände mig osäker på exakt hur saker och ting "skulle" se ut så sattes de helt enkelt under dygnet runt bevakning 14 dagar före beräknad fölning. Tacknämligt nog höll stona sina datum och fölade på 329 och 330.

Nu har man lite mer koll på hur de ser ut som färdiga och kan avvakta lite längre men jag skulle aldrig någonsin låta bli att dygnetrunt bevaka ett sto som står med färdigt juver never ever. Vist blir det några onödiga vaknätter ibland men aldrig jag skulle lämna något åt slumpen och så har jag heller aldrig missat en fölning utan varit med i boxen från att vattnet gått på dem allihop och hjälpt dem till världen.

Helt fyllt juver nästan färdig mjölk dygn 323 inga andra tecken vad räknar du det som att det närmar sig eller att det VERKLIGEN närmar sig ?

Jag är glad för att jag inte väntar in mkt tecken på att det verkligen är dags innan jag börjar vaka för det var just de premisserna jag fölvakade på den jag beskrev fölningen på och hade redan vakat 2 nätter innan.

På mina första ston som båda var förstagångare och där jag då själv kände mig osäker på exakt hur saker och ting "skulle" se ut så sattes de helt enkelt under dygnet runt bevakning 14 dagar före beräknad fölning. Tacknämligt nog höll stona sina datum och fölade på 329 och 330.

Nu har man lite mer koll på hur de ser ut som färdiga och kan avvakta lite längre men jag skulle aldrig någonsin låta bli att dygnetrunt bevaka ett sto som står med färdigt juver never ever. Vist blir det några onödiga vaknätter ibland men aldrig jag skulle lämna något åt slumpen och så har jag heller aldrig missat en fölning utan varit med i boxen från att vattnet gått på dem allihop och hjälpt dem till världen.

Med tanke på att jag själv har tittat till dem en gång i timmen sedan dygn 320 och nu är på 342 så är jag nog lite extra petig... dock har hon knappt halvfärdiga juver och ingenting annat, så länge det inte ändras kommer jag inte att titta till dem oftare. Även om jag också nojjar så måste jag få sova nån gång annars är jag inte till mycket nytta när det väl är dags.

Med ett sto som i ditt exempel hade jag nog haft vaken-natt.

Kan filma henne i morgon ;) På sidorna om svansfästet typ. De blir mjuka där så man kan peta lite så det sladdrar typ på min.

Tack! Jag vet ju var jag ska titta och känna, men vete tusan om det är slappare än vanligt eller inte. Jag har lätt för att inbilla mig att jag bara inbillar mig... :angel:

CK - fruktansvärt tråkigt att höra, jag förstår inte heller hur man riskera både sto och föl på det viset. Att det råkar bli föl mitt i allt oförberett eller den där kvarten man är på toa och fyller på fikakorgen är en annan sak tycker jag...

Absolut. Jag vakade på mitt sto konstant de tre sista dagarna i hagen och i tre nätter satt jag i sovrummet och stirrade på övervakningskameran utan att sova en blund (snacka om grus i ögonen...) men belöningen kom ju när vattnet gick och jag kunde gå ut till henne. Ligghallen är 50 m från huset. Det gick fort från vattnet gick till bebis var ute, ca 5 min.

Fosterhinnorna gick ej sönder så dem fick jag ta hål på. Det var jag beredd på eftersom de var sega vid förra fölningen också.

Mitt sto droppade/sprutade vit mjölk i tre dygn, och blodig i vulvan det sista dygnet. Men inga släppta bäckenband direkt, så det är inte alla ston som har det...

Senast ändrad:

Inget föl än.
Sov första natten i stallet i natt. I boxen mellan två snarkande, stönande och fisande hästar. Tog ett tag innan man lärde sig att sålla bort alla ljud. Sov ju på andra sidan boxväggen av mitt sto så hörde allt vad hon gjorde. Det kändes skönt. Vaknade när hon reste sig/la sig ner, rörde på sig osv, så egentligen hade jag inte behövt ställa klockan vilket jag såklart gör ändå.

Inga förändringar i övrigt, Jessie låg ner mycket i natt och sov. Det gör dom väl helst inte när det är nära, eller? Nu ska jag jobba ett par timmar så får de andra i stallet kolla henne i hagen ofta tills jag är tillbaka. Snark!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård