Bilder på klippning

Sv: Bilder på klippning

Jag klipper min någon gång i oktober, ungerfär likadant som Karin87. Dvs halsen, frambenen och ca 1 dm från frambenet ut på magen (sadelgjordsläget). Hon går otäckad fram till klippningen och därefter lägger jag på ett ofodrat regntäcke. Hon håller värmen mkt bra med denna klippning och går otäckad om det är riktigt varmt och soligt. Annars är det regntäcke på!

KL
Hörrni!

Om man inte helklipper hästen ska man följa musklernas konturer vid bringa o lår!!!!!!

Inte bara klippa rakt av.:mad:

Ett år klippte jag såhär
P4200033.jpg

Men det gillade jag inte så nu är det helklippning istället som gäller.

KL
Hörrni!

Om man inte helklipper hästen ska man följa musklernas konturer vid bringa o lår!!!!!!

Inte bara klippa rakt av.:mad:

Varför? För att det är snyggare eller är det något som kan "skada" muskerna annars? Bli stelare och så menar jag.

Varför? För att det är snyggare eller är det något som kan "skada" muskerna annars? Bli stelare och så menar jag.

För att det blir snyggare!
Det ser ju helkonstigt ut när man inte följer linjerna vid fram och bakben.
Likaså tycker jag det ser fasansfullt ut när man filtklipper och klipper upp ett uppochnedvänt "U" vid virveln.
:)
Har nog inga bilder på mina klippta djur online... kan kolla och återkommer isf. :)

Så här klippte jag den ena förra året. Klipper alltid (minst) halva huvudet, ser till så "linjen" hamnar under sidostycket på tränset.
JNGRPPRSDMFSC0.jpg

Den andra helklipper jag. Lämnar inget utom en liten trekant ovanför svansen. ;)

Senast ändrad:

Vad bra att det bara är därför!
Jag är alldeles för värdelös på att klippa än så länge så jag klipper inte snygg. Fick ena sidan så jäkla snygg, typ som på din bild vid frambenen, men misslyckades radikalt med andra sidan så jag var tvungen att kapa benen fult ändå... :crazy:

tycker du ja...alla klipper väl som dom själva vill. Vissa kanske tycker det är minst lika snyggt med bara rakt av, som du tycker det är när man följer musklerna.

När jag klipper så klipper jag allt!

Benen ända ner till hovarna och om hästen tillåter hela huvudet annars klipper jag fram till "sidostycket" d.v.s. jag klipper ganaschen sen sätter jag på täcke beroende på ute temp.

När jag rider brukear jag skritta fram med ländtäcke och rida utan och sätta på ländtäcket vi avskrittning men om det är kallt har jag på ländtäcket när jag rider och lägger sen på en filt vid på och av skittning.

Herre min je. Är det en unghäst eller äter den bara toklite mat? Jag skulle bli jätteorolig om min häst var så kantig, förutsatt att det inte är en växande unghäst.

Snyggt klipp! Hästar ser så högresta och fina ut framtill med den klippningen. Men den hästen är nog det oavsett klippning.

Hade tänkt klippa mitt sto i höst för hon svettas så kopiöst när hon rids på vintern.
Kan inte hitta några bilder här på forumet som visar olika klippningar, så om ni har någon bild så blir jag jätteglad.
Hon ska klippas minimalt så hon klarar sig utan täcke när hon inte ridits om det är vettigt väder (eller måste hon ha täcke hela tiden?)
Hon går på lösdrift men vid riktigt eländigt väder stallas hon in på nätterna.

Jag anser att hästar som arbetas inte passar att gå i lösdrift, varför man inte behöver tänka på klippning överhuvudtaget om hästen går på lösdrift.
Svett kan bli en dödlig sjukdom under rätt omständigheter....

*tar på mig hjälmen, och hukar*

Herre min je. Är det en unghäst eller äter den bara toklite mat? Jag skulle bli jätteorolig om min häst var så kantig, förutsatt att det inte är en växande unghäst.

Jag hade blivt minst lika oroligt om det var en växande unghäst, hur optimalt kan den växa??

Hoppas det är andra omsätndigheter som spökar och att allt är på bättringsvägen...!

Jo jag håller med. Men unghästar kan vara svåra att hålla i hull under växtrusherna om de är av den inte särkilt matintresserade sorten. Men oavsett vilket var hästen toktunn.

Skönt att någon såg detsamma så det inte bara är jag som vill ha betydligt rundare hästar än så. Huvudet såg helt oproportionerligt stort ut i förhållande till den tunna kroppen. Vore det inte för det isländska namnet hade jag inte ens trott att det var en islandshäst.

Senast ändrad:

åh är det en bendik-häst?

har spanat in hans klippningar!!! så snygga.. men jag fick inte ha så för min kompis :mad: :p

edit: ok såg på länkadressen att det visst var en från bendik.. haha... korkad jag är

Haha jo det är en bendikhäst. Tycker också att våra klippningar är snygga :angel: (inte jag som klipper dock)

Såhär klippte jag förra året
Oklippt blev han svettig av att bara gå i hagen.

Hans långa shettispäls "kom i kläm" när vi selade,
därav den lite annorlunda "skärningen":D

klippning.jpg

*kl*

först blev det min lilla variant av filtklippning

men för några timmar sen idag så åkte lite mer av ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 117
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 245
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka