Bilder på klippning

Sv: Bilder på klippning

Men då måste jag få fråga en sak. Hur gör man när man rider den då. Den måste ju bli ganska så kall i tjugo minus grader utan täcke fast man rider den. Man vill ju inte hårdträna hästen hela tiden, ibland vill man ju ut och rida en mysig skritt tur på hästen. Och även om man använder ländtäcke så är ju magen och halsen fortfarande inte täckade. :confused:

Var bara tvungen att svara här med! De flesta klipper sin häst någon gång nu i oktober och november innan det har hunnit bli så kallt och efersom hästarna fortfarande sätter päls då så hinner det ofta växa ut såpass mycket att det inte skadar att varken rida utan ländtäcke eller låta hästen gå ute utan magplatta. På senare delen av vintern brukar min häst ofta gå utan täcke (trots helklippning ;) ) om det inte är ruskväder förstås!

Jag var lite orolig först men passade på att fråga veterinären när hon ändå var förbi stallet. Hon tycket ju det var helt ok och när man tänker efter känns det rätt rimligt. Jag menar storhästar som är oklippta går ju utan täcke och de har ofta kortare päls än våra klippta har. :D

Okej, för jag vet inte riktigt om jag ska klippa helklippning eller om jag ska göra filtklippning. Vill inte att älsklingen ska frysa;) Men om man gör en klippning typ om två helger, då behöver man alltså inte ha ländtäcke på när man rider och man riskerar inte att hästen fryser?:angel:

Jag får se hur jag ska göra om det behövs eller inte.. Men om det behövs kommer jag klippa halsen och lite framtill mellan bogarna där de brukar bli svettiga.
Så blir det täcke med hals

Det var en snygg klippningen med som Faxi har nu, men jag hade nog klippt rakt av vid frambenet istället för den triangeln som blir där uppe nu. Men nu täcker du inte honom något alls och kommer inte göra heller?

Ja jo de eklart!! men då har man en vanlig filt som går upp lite på halsen och längs hela ryggen (ylle) och under magen kan man säkert hitta på en konsturktion :P men eftersom den rör på sig mer om den rids/skrittas än om den går i hagen så tror ja inte att maggrejjen är såspeciellt nödvändig!

Just nu är det fortfarande väldigt somrigt, runt 20 på dagarna och som kallast kanske 5 grader på nätterna så jag tror inte att han fryser. Han torkar snabbt när jag har ridit. Jag funderade lite på att kapa rakt av i pälsen vid frambenen och inte göra "spetsar", men bestämde att han såg lite snitsigare och långbentare ut med än utan. ;) jag är lite skadad tror jag, jag håller på mycket med grafisk design och gillar att låta saker "linjera", som spetsen vid frambenet med maglinjen. Om man bara kapar rakt av vid benen blir det liksom lite avhugget och osymmetriskt. :p

I rörelse

Jag räknar iskallt med att det växer ut minst 1,5-2cm innan det blir vinter. Jag kommer nog att klippa igen om några månader, men inte ta lika mycket för att slippa täcka. Men troligen lite mer än jag klippte ifjol. Jag tror att de tål att klippas ganska mycket utan att täckas. Jag bor nära Sindarve (fjordhäststuteri) och de klipper sina lektionshästar som den svarta hästen nedan är klippt och har dem på lösdrift i skogshagar med vindskydd. De har kortare päls än Islandshästar (oftast) och de säger att de inte brukar ha några problem med frusna hästar. De klipper i oktober/november plus februari har jag för mig att de sa när jag diskuterade klippning med dem ifjol.

"Á la Sindarve"

Det är visserligen praktiskt, men jag tycker att det är lite fult att klippa halva huvudet så att hakskägget försvinner. Jag kommer nog att göra ett mellanting mellan fjolårets "frisyr" och den svarta hästens. Det beror lite på var vi kommer att befinna oss i vinter. Jag funderar på att flytta på mig.

Än så länge känns täckestiden långt borta. Vi har fortfarande TJUGO grader i havet!! :eek:

Hade tänkt klippa mitt sto i höst för hon svettas så kopiöst när hon rids på vintern.
Kan inte hitta några bilder här på forumet som visar olika klippningar, så om ni har någon bild så blir jag jätteglad.
Hon ska klippas minimalt så hon klarar sig utan täcke när hon inte ridits om det är vettigt väder (eller måste hon ha täcke hela tiden?)
Hon går på lösdrift men vid riktigt eländigt väder stallas hon in på nätterna.

Förra året klippte vi våran kille från huvudet ner precis bakom frambenen. Vi klippte ganska tidigt så han skulle slippa att gå med täcke.
3891379.jpg

3870646.jpg

*kl*
Så här klipptes Reykur några år..
{9721AE9C-647E-459C-A705-2516B3FB0082}.jpg

Sen gick han även helklippt under ett år som vi tränade och tävlade mycket i ridhus = han blev jättevarm

min pålle är halvklippt, mage o hals. han lider mer av värmen än av kyla. klippte för knappt 2 veckor sen och det har redan växt ut 1 cm.
utan klippning skulle han var kontstant svettig tills kylan kommer.
kommer att klippa hals och bringa 1 ggr till.
det kommer inte synas att han är klippt i januari, växer som ogräs
han kommer att ha täcke vid ihållande regn i vinter. det har han oavsett klippning eller inte.
fryser så han skakar annars.
klippa eller inte beror mycket på vilken typ av päls hästen har.
min har lång tjock päls som tar evigheter att torka.
kompisens häst har fluffigare päls och torkar mycket snabbare.
bilder blir det inte, klippte honom utan att tända ljuset i stallet:angel: .
det var ruggigt mycket knott som jag inte ville ha in.

Vilken fantastisk färgförändring din häst genomfört! Vanligtvis blir ju hästen mörkare på vintern, men här är det ju 2 helt olika färger.

Jag har förstått att islandshästar har ett spektrum av färger som inte förekommer hos någon annan ras, men vilken färg har din häst egentligen?

Mvh QP
Okunnig om färger som går utanför brun, skimmel och fux (ungefär).

Hennes häst är väl silversvart? Eller silverbrun? Aja, en silversvart häst är svart, ofta apelkastad, med vit man och svans. så har jag lärt mig i alla fall. Silverbrun är som silversvart fast i brun;) (med vit man och svans)

Islandshästar har ett underbart färgsortiment, men färgerna finns det många mycket mer kunniga än jag här på Buke.

Det jag vet är att mina favoritfärger är silversvart, svart m. stjärn och snopp och isabell ;)

//Veronika

troligen är jag den först med "storhäst" som svarar här. jag har alltid haft som regel att börja täcka hästarna från 1 september oavsett väder på de stora pållarna. bara med regntäcke, och sen bygga på i takt med vädret. med ponnyerna som gärna får vara lite lurviga börjar vi med regntäcke 1 sept, behåller det en bit in i oktober-november, sen tar vi av det först på dagen och sen på natten. de får mkt tunnare päls och slipper klippningen som jag inte tycker är snyggt på mörka soim blir gråa.. men jag har ingen islandshäst, så jag vet inte så mkt om deras päls. men detta fungerar på våra!!

Att raka bort all päls och sedan ersätta den med något mycket sämre (ett täcke) är för mig obegripligt. Pälsen klarar av att sköta jobbet mycket bättre själv!

det enda konstigare är väl att klippa, dvs ta bort hästens naturliga skydd mot kyla och väta, och sen inte ersätta med ett täcke.

förstår inte resonemanget hos folk. rakar man av mer än en marginel l spårklippning, dvs undersidan av halsen och lite mage, så behövs ett täcke! Sen att folk är lata och bekväma och intalar sig att det inte är nödvändigt, ja det är ju minst sagt beklagligt.

Men då måste jag få fråga en sak. Hur gör man när man rider den då. Den måste ju bli ganska så kall i tjugo minus grader utan täcke fast man rider den. Man vill ju inte hårdträna hästen hela tiden, ibland vill man ju ut och rida en mysig skritt tur på hästen. Och även om man använder ländtäcke så är ju magen och halsen fortfarande inte täckade. :confused:

hästen förlorar mest värme via länd och kors.
det är ungefär samma som att du förlorar väldigt mkt värme ut via fötter och huvud. dvs varma skor och mössa på, så håller du dig ganska varm, jämfört med utan, och samma klädsel på övriga kroppen.

Polenta (russtravare) hade endast 4 lurviga ben, en liten platta på ryggen och hår på huvet kvar i vintras :) Varför vet jag ej, hon stod på skolan då .. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 117
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 245
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V