Bilder på klippning

Glimm

Trådstartare
Hade tänkt klippa mitt sto i höst för hon svettas så kopiöst när hon rids på vintern.
Kan inte hitta några bilder här på forumet som visar olika klippningar, så om ni har någon bild så blir jag jätteglad.
Hon ska klippas minimalt så hon klarar sig utan täcke när hon inte ridits om det är vettigt väder (eller måste hon ha täcke hela tiden?)
Hon går på lösdrift men vid riktigt eländigt väder stallas hon in på nätterna.

Sv: Bilder på klippning

Om jag hade häst på lösdrift och inte ville täcka skulle jag klippa undersidan av halsen ner mellan frambenen. nu vet ju inte jag hur pass mycket din svettas. men min svettas en hel del och han kommer jaktklippas det här året. men han går in klockan 5 på eftermiddagen åxå. vill helst slippa täcke jag me, men är det dåligt väder får han på sig ett regntäcke.

Har tyvärr inga bilder att lägga ut

Vad gör den minimala klippning egentligen? Jag såg ut som ett frågetecken när jag hörde talas/såg denna klippning första gången. Den ska hjälpa hästarna att andas lättare?!
What?

Jag har klippt Kjarni över hela halsen och under magen. Han kommer gå utan täcke. Att bara klippa undersidan av halsen känns som att det inte hjälper så mycket. I alla fall så svettas Kjarni över hela halsen och under magen.

Jag har klippt Kjarni över hela halsen och under magen. Han kommer gå utan täcke. Att bara klippa undersidan av halsen känns som att det inte hjälper så mycket. I alla fall så svettas Kjarni över hela halsen och under magen.

Så som du har klippt Kjarni hade jag kunnat tänka mig att klippa Sprettur med. Det känns lagom och man behöver som sagt inte täcka. Men det kommer jag nog ändå att vänta med och se om jag behöver klippa, han svettas väldigt mycket nu iofs..

Jag klippte Stjärna i en rak linje från örat ner ca 15-20 cm bakom frambenet. Hon svettas mycket mindre nu och är piggare. Jag räknar med att inte behöva täcka henne alls.

Jag undrar vad är det som är så jobbigt med täcken?? :confused:
klipp hela hästen utom benen och huvet (det blir lättare även om de onte är de snyggaste allternativet) och klä på den då får du bästa resultat...!

Jag undrar vad är det som är så jobbigt med täcken?? :confused:
klipp hela hästen utom benen och huvet (det blir lättare även om de onte är de snyggaste allternativet) och klä på den då får du bästa resultat...!

Täcken vill jag undvika för att störa hästen, ta bort den fina päls de själv sätter för att dra på dem en massa nylontäcken o annat. Jag skulle gjort det för att hästen skulle minska svetting. Hästen svettas då mest på hals och mage och bakben. Därför, jag vill inte riskera att hästen ska bli kall över länden heller.

okej!! men tror ni inte att de blir VÄLDIGT konstig kyla för hästen när den är kall undermagen, halsen och om bakbenen?? de blir ju som om du har ett par jeans som ena benet kasat upp så det sipprar in kallluft på ena benet!! väldigt kallt och irriterande!! !? eller?? :confused:

Täcket täcker ju inte alla partier som är klippta heller...

jo det ända de inte täcker är benen!! man kan ha halskrage och en "magglapp" p

Clickan

Så här är min pålle klippt i höst. Första gången jag klippt honom. Han ser lite konstig ut på bilden, men man ser ju lite hur jag har klippt. :)

värmen stiger uppåt och fångas upp av täcket, hästen blir alltsomoftast inte kall om magen då..

fast själv skulle jag nog också välja magplatta, men jag är då mammig jag också :D

okej!! men tror ni inte att de blir VÄLDIGT konstig kyla för hästen när den är kall undermagen, halsen och om bakbenen?? de blir ju som om du har ett par jeans som ena benet kasat upp så det sipprar in kallluft på ena benet!! väldigt kallt och irriterande!! !? eller?? :confused:

Hade jag klippt utan att täcka hade jag inte haft hästen ute på lösdrift utan inne i box på natten.

Jo, det blir det nog. Hästens päls är konstruerad för att klara av både kyla och värme När hästen blir för varm så svettas den för att bli av med all överskottsvärme. När hästen blir kall så ruggar den upp pälsen och börjar producera värme. Om hästen känner sig varm på en del av kroppen (där täcket sitter) och kall på en annan del (halsen ex) så blir det väldigt konstigt i "systemet". Jag vet att detta inte är en tråd för att diskutera huruvida man ska raka eller ej, men jag kan inte låta bli att tycka att hela tankesättet kring rakning o täckning är konstig. Om jag skulle raka min häst, mot all förmodan, så skulle jag endast raka nedre delen av halsen om hästen "svettas för mycket", så att jag slipper täcka. Att raka bort all päls och sedan ersätta den med något mycket sämre (ett täcke) är för mig obegripligt. Pälsen klarar av att sköta jobbet mycket bättre själv!

Men men, hur som helst, din frågeställning är ju någonting att ha i åtanke då du rakar din häst.

//Julia

Såhär klippte jag min häst ifjol (ignorera den fina hopptekniken och hur road han ser ut...:D ). Ska klippa en aningens mindre omfattande variant i år då han var rätt frusen under de korta stunder han stod utan täcke medan jag gjorde iordning honom för ridning. Ska inte klippa bakbenen utan håller mig till mage och hals.

DSC00536.jpg

Men då måste jag få fråga en sak. Hur gör man när man rider den då. Den måste ju bli ganska så kall i tjugo minus grader utan täcke fast man rider den. Man vill ju inte hårdträna hästen hela tiden, ibland vill man ju ut och rida en mysig skritt tur på hästen. Och även om man använder ländtäcke så är ju magen och halsen fortfarande inte täckade. :confused:

Vad gör den minimala klippning egentligen? Jag såg ut som ett frågetecken när jag hörde talas/såg denna klippning första gången. Den ska hjälpa hästarna att andas lättare?!
What?

Det blir ju som ett "andningshål" och kylen en del. Jag klippte mitt sto så förra vintern och det hjälpte rätt bra faktiskt! Tänk dig att det blir som när du har en öppen jacka istället för stängd - visst blir det lite skillnad? ;)

allmänt: Min valack helklipper jag varje år. Har dock inte hunnit med det än i år. Det är absolut inte svettandets som är problemet men däremot så orkar han ingenting! Blir EXTREMT flåsig för bara en kort galopp tex. och då fungerar det inte att rida normalt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 117
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 245
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka