Sv: Bilder och filmer 2013
Problemet är att det finns så lite kunskap hos gemene man om damsadelsridning och damsadlar att det poppar upp fördomar och okorrekt fakta alltför ofta. Många har åsikter om damsadlar men kunskapen är låg, tyvärr
Jag håller med om att det ser ut som att jag sitter jättestadigt i sadeln men det beror främst på att jag har tränat upp min benstyrka, det är väldigt lätt att trilla av
Dock finns det många fler genomtänkta säkerhetsdetaljer på en (bra) damsadel än en gränslesadel.
Exempel är:
*utlösningsmekanism på stiglädret - tappar du balansen så lossnar stiglädret och du ramlar av. Utlösningsmekanismen är inte som en vanlig stigläderskrampa utan ett mycket genomtänkt patent där stiglädret och sadeln måste passa ihop (jag har bra bilder, dock vet jag inte hur jag ska få hit dem...)
*korta & breda horn som erbjuder ryttaren en bekväm sits när hon sitter korrekt - skulle hon tappa greppet (om då är ganska kort i höjdled) så ramlar hon av och stiglädret löser ut, det är lättare att ramla av i damsadel än i gränslesadel när man väl har kommit över "kanten" då du inte kan klamra dig kvar på samma sätt.
*snurrande hopphorn som följer benets rörelse. Skulle hästen gå omkull "skurvas" benen av horen och ryttaren kastas bort från hästen.
Min damsadel är gjord för jaktridning i England och har alla tänkbara säkerhetsanordningar (ingen vill ju slå ihjäl sig!!) men naturligtvis finns det dåliga damsadlar som orsakar både häst och ryttare fara och skada och dessa ska BRÄNNAS!!
Dock vill jag påpeka att ge sig ut i terrängen är inget en oerfaren damsadelsryttare gör utan det krävs (och SKA har funnits!) många års träning innan. Säkerheten är prio ett!