Bilder och filmer 2013

Sv: Bilder och filmer 2013

Hästen ser trevlig ut!
Ett tips är att korta dina stigläder så att du får ner hälen och blir stadigare i skänkeln:) Nu hamnar du lite "på tå" i stigbyglarna vilket även leder till att din skänkel åker bak. Som i sin tur leder till att överlivet kommer lite långt fram;)

Jo, jag har precis hittat den :D

Men inte vad det kostar om man vill rida själv utan tränare?

Inte det att jag inte VILL träna, men jag tror inte riktigt att hästarna pallar en hel träning (iaf inte mentalt) och därför åker jag gärna runt och miljötränar i lugn och ro först för att se om dom tycker det är roligt :)

Och kaffe säger jag aldrig nej till :D

kl

Film på lilla Athena från träningen i Tågarp i måndags!

http://youtu.be/eujAJtGmdxQ

Min dator är paj så har inte mitt vanliga filmprogram eller någon musik på den jag lånar nu, så ni får stå ut med vindbrus och glassbilen som bakgrundsmusik :p

Åh bor du i närheten av hav också:love:
Q tycker verkligen inte om vatten, får inte ens igenom honom en vattenpöl:P Men lite träning så går nog det också:)

RostKaptenen- Tack. jag såg det på bilderna sen att lädrerna var lite väl långa:o
Tyckte jag hade kortat upp dom men tydligen inte tillräckligt;)

Tack! Det är ju inte så svåra saker men känns lagom inför tävlingen nästa helg!

Gulhingsten ser också fin ut!

kl

I lördags ryckte vi förresten in i klubben div II-hopplag. Athena hoppade felfritt trots att jag la oss i botten på några hinder. Laget slutade 3a av 15 lag med 4 fel i grunden :)

https://www.youtube.com/watch?v=Sixb_J1N1XE

Och här är film från tävlingen i Dagstorp i början av månaden. Det är ju mest dressyr :p, men även hoppningen och start och mål i terrängen.

https://www.youtube.com/watch?v=tKrycylpRyk

Ja, vad ska man säga, det är ju en så gott som idiotsäker hopphäst i alla fall :o

Tack så mycket :)

Och vad stabilt det ser ut när ni rider! Hästen ser ju ut att ställa upp till 100% när det blir lite fel i avstånden.

Jag blir mer och mer sugen på att börja träna lite med mina pojkar, men med tanke på hur fort ni ändå rider och hur lång tid terrängen tar så tror jag nog att vi får sätta fart med konditionsträningen först ;)

För en debutantklass behöver de inte mycket mer än "vanlig grundkondition". Att galoppera i 3-4 min borde inte vara några problem för en normalt tränad häst. Går inte jättefort i debutantklass:)
Men, det skadar ju såklart inte att bygga upp en ordentlig grundkondition. Nu är ju dessutom perfekt att börja lägga grunden för nästa år! Om hästen inte ska ha någon jättelång vintervila.
Men att ge sig ut och skritta och trava lungt på varierande underlag, gärna lite längre turer för att stärka hästarna tycker jag är perfekt nu i höstsolen :D

Vilken liten tjurputte! :mad: Han kunde ju masat sig i mål iaf, hoppas du inte slog dig? Ser ut på terrängfilmerna som han inte riktigt har fattat det roliga än, han står ju emot lite här o var. Men det kommer ju med tiden, du får kämpa på, du är ju inte den som ger upp i första taget!:)

Alltså din häst är fantastiskt o du är jätteduktig men hela mitt inre reser sig mot ditt säkerhetstänk! Det känns INTE ok att hoppa terränghinder i damsadel, sporten är ju farlig nog som den är.

Häftigt! Riktigt imponerande, måste verkligen vara en häst som letar hinder för jag antar att det är svårare att rama in den med båda benen på en sida...? :)

Novali01: Kvinnor har ju förr ridit både hoppning och jaktridning i damsadel, varför skulle det vara så mycket värre än att göra det så än i en vanlig? Att gapa om hur farlig sporten är när någon hoppar runt debutant/lättklass hinder på sätt som ser mycket välbalanserat och säkert ut känns lite onödigt...

Problemet är att det finns så lite kunskap hos gemene man om damsadelsridning och damsadlar att det poppar upp fördomar och okorrekt fakta alltför ofta. Många har åsikter om damsadlar men kunskapen är låg, tyvärr :(

Jag håller med om att det ser ut som att jag sitter jättestadigt i sadeln men det beror främst på att jag har tränat upp min benstyrka, det är väldigt lätt att trilla av :p Dock finns det många fler genomtänkta säkerhetsdetaljer på en (bra) damsadel än en gränslesadel.

Exempel är:
*utlösningsmekanism på stiglädret - tappar du balansen så lossnar stiglädret och du ramlar av. Utlösningsmekanismen är inte som en vanlig stigläderskrampa utan ett mycket genomtänkt patent där stiglädret och sadeln måste passa ihop (jag har bra bilder, dock vet jag inte hur jag ska få hit dem...)
*korta & breda horn som erbjuder ryttaren en bekväm sits när hon sitter korrekt - skulle hon tappa greppet (om då är ganska kort i höjdled) så ramlar hon av och stiglädret löser ut, det är lättare att ramla av i damsadel än i gränslesadel när man väl har kommit över "kanten" då du inte kan klamra dig kvar på samma sätt.
*snurrande hopphorn som följer benets rörelse. Skulle hästen gå omkull "skurvas" benen av horen och ryttaren kastas bort från hästen.

Min damsadel är gjord för jaktridning i England och har alla tänkbara säkerhetsanordningar (ingen vill ju slå ihjäl sig!!) men naturligtvis finns det dåliga damsadlar som orsakar både häst och ryttare fara och skada och dessa ska BRÄNNAS!! :mad:

Dock vill jag påpeka att ge sig ut i terrängen är inget en oerfaren damsadelsryttare gör utan det krävs (och SKA har funnits!) många års träning innan. Säkerheten är prio ett!

Ja, min häst älskar att hoppa :p Dock är hon en märr med mycket humör som bara kan ridas av vissa och endast av mig i damsadel, annars får man tuggar grus ;) Det roliga är att hon trivs mycket bättre med att hoppas i damsadel än i hoppsadel då hon blir stressad av att ha skänklar på båda sidor.

Ja, det är svårare att rama in hästen på hinder och därför märker du också vad som du behöver träna mer på, damsadelsridning är väldigt avslöjande och stärker både din och hästens balans och lyfter er kommunikation till en helt annan nivå!! :D

Du kan se på filmen att jag rider med en styv ridkäpp, den ersätter min skänkel på den benlösa sidan. Du kan trycka, gnugga eller knacka vid skänkelläget med den, beroende på hur känslig din häst är. Dock använder jag den ytterst sällan på denna hästen då hon är enormt känslig för sitsen, dessutom kan du använda dina sittben och sits mycket mer i damsadel är gränslesadel. Det är ungefär som om du sätter dig på en hård trästol och håller knäna i 90-graders vinkel, då känner du sittbenen mycket tydligare och kan använda dem mer precist än om du gränslar ett mjukt soffarmstöd, då ligger låren mer i mot.

Joho du jag gapar så mycket jag vill om säkerhet för även om denna tjej, helt klart o bevisligen, är mycket duktig och har en säker häst så är just denna ridning definitivt inget som någon "vemsomhelst" bör ge sig på.

Det går aldrig att sopa under mattan att just terränghinder är farligare än nåt annat och att all terrängridning bör ske på säkrast möjliga sätt. Denna ryttarinna är ju helt klart en expert på damsadel men det finns garanterat andra där ute som blir "inspirerade" o ska testa samma sak med ev katastrofala följder. Är det nåt vår sport inte behöver så är det mer svarta rubriker.

Damsadelsr: Jätteintressant att läsa om alla säkerhetsanordningar du beskrev, det visste jag såklart inte och igen, du är jätteduktig och helt klart säkerhetsmedveten men olyckor händer ju lätt nog i vanlig sadel på fasta hinder.

Alla som rider fälttävlan är medvetna om riskerna med sporten. Säkerhetstänk är såklart viktigt, men jag har svårt att tro att någon skulle ge sig ut och hoppa terräng i en damsadel det första man gör utan att ha någon erfarenhet eller koll på damsadelridning bara för att man sett denna film. Och skulle någon göra det har det väl knappast med sporten som sådan att göra utan ren idioti vilket är svårt att skydda folk från tyvärr...

Jag tyckte det såg väldigt kontrollerat och bra ut redan innan ryttaren beskrev alla säkerhetsåtgärder som dessutom fanns på sadeln.
Vi vill ha fler som provar fälttävlan och att redan på 90 nivå förfasa sig över hur farligt det är, vilket det på den nivån inte direkt är jämfört med övrig ridning, tror jag inte direkt främjar sporten.

Men det är min åsikt ;)

Imponerande att kunna rida så! :)
Det måste kräva massor av träning för att hitta rätt balans, för det blir stor skillnad mot "vanlig" sadel gissar jag? Vad upplever du som de största skillnaderna? (Förutom det uppenbara att man har båda benen på ena sidan då :D) Rider du med samma hjälper? Kan du använda sätet på samma sätt?

Jag hade aldrig gett mig på det dock :p

Hästen ser väldigt positiv och trevlig ut!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Western Kommer antagligen ångra det här djupt om några dagar men passar på att posta filmerna medans jag fortfarande har modet uppe:crazy...
2
Svar
28
· Visningar
3 996
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 683
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka