Bilder och filmer 2013

Sv: Bilder och filmer 2013

KL

Har fått lite film idag på en ovisad häst vi har och som jag tror inte så många vet om att jag har. ;)
Fio, om du tycker att jag har stora hästar annars kommer du väl få slag nu, denna är både högre, längre och större en R :p

Lite snabb kuriosa så är det en val 7 år e. Don Romantic. Hamnat lite fel i livet och jag fick honom i maj och sedan dess har vi försökt göra allt han hittills inte fått pröva på, som att rida ut i skogen, gå med kompisar i stor hage osv. Visad på rådgivande inför bruksprovet som 3-åring med fin kritik men fick sadeltvångs-liknande symptom och ja, det blev inte så mycket mer. Han är utbildad som en 4-åring ungefär och tyvärr har jag inte kunnat prioritera honom så högt som jag velat iom Rs alla tävlingar och breeders mm.

Så filmen är från första gången han någonsin är på en terrängbana (vanlig banhopning har vi gjort 5 ggr kanske). Tyvärr filmades bara sista halvan av träningen men han hoppade supersnällt upp och ner i vatten, bank, grav osv.
Han skötte sig verkligen över förväntan, helt super :)

http://youtu.be/mKKS1NiT_x0

Vi kan egentligen inte ha så många hästar vi har nu när vintern kommer, blir för dyrt. Planen var ju att 4-åringen skulle säljas men eftersom han utvecklats så fint sa vi att då får Don Romantic:en säljas istället. Fast efter idag är jag inte alls sugen på det utan vill ge honom mer tid så vad farao ska jag göra då. :crazy:

Haha... jag tycker fortfarande du ska sälja Respekt.. behåll den lille och denna ;)

Så att det ska finnas någon ft- häst för mig att köpa :sneaky:

Nej jag bara skojade.. för att jag tycker den lilla passar dig så bra och den här ser ut som den kommer bli riktigt fin.. Jag tycker den ser ut som en bättre häst än Respekt både gångartsmässigt och hopp.. Respekt ser lite för stark och lång ut för dig och tempot sen i 3*... det blir svårt att få till det bra då och svårt att tro att du kommer nöja dig.. TROR JAG! Jag har inte sett såå mkt av Er men det är min uppfattning nu... Den kan såklart ändras. :D

Dessutom kommer du nog få väldigt bra betalt för honom så du kan satsa mer på dom andra... men å andra sidan vill man såklart inte sälja när man som du är på väg upp i 3*

Joo, ser din poäng ;)
Många gånger detta år har jag funderat på om han borde ridas av en större man i terrängen....
Men samtidigt så har vi formats efter varandra, vi har ju gått hela vägen tillsammans från noll och han har en hel del egenheter som jag är så van vid.
Han har en fantastiskt tävlingsskalle, han blommar alltid upp när han kommer iväg och är ALLTID med och kämpar i terrängen (även ibland mot mig också :p).
Jag vill dessutom inte sälja den enda som går större klasser just nu, då står jag med den lille som bara får gå lätt nästa år. Fuxen har en lång brokig väg kvar tror jag innan den börjar bli lite "normal".

R är MIN liksom och mina ögon är det den bästa hästen jag fått sitta på :D

Ang tempot så är ju inte själva farten problemet utan bromsen, det är ju därför jag ridit så långsamt alla tävlingar i år. Men hoppas fortfarande kunna hitta ett bett som funkar bättre eller så får jag träna armarna mer :p

Du rider så himla mjukt och fint Murray!! :)
Fuxen ser ju supertrevlig ut! Nu är ju inte du så lång men, hur stor är den? :angel:

Ang tempot så är ju inte själva farten problemet utan bromsen, det är ju därför jag ridit så långsamt alla tävlingar i år. Men hoppas fortfarande kunna hitta ett bett som funkar bättre eller så får jag träna armarna mer :p

Jo jag fattar att det är bromsen... det är därför jag resonerar som jag gör. Därför säger jag att det blir inte enklare i 3* för det går fasen så mkt fortare även om det bara handlar om 20 meter/minut så har man fler kombinationer osv.. Hille var ju likadan och det fanns helt enkelt aldrig någon möjlighet att rida in på tiden i den klassen med honom även om han enkelt studsade runt banan.. Eller kanske det hade gått nu.. som 21 åring ;) Jag äger nog varenda bett i hela jävla världen pga honom så vill du testa nått så hör av dig :D

Nej jag fattar ju att du inte vill sälja nu.. inte kul att harva runt i 100 klass ! Äsch du får helt enkelt skaffa en till att sälja :D

Senast ändrad:

R är ju någonstans mellan 170-175 och fuxen är större :angel:

Tack! :)
Förvånad över hur fint den öppnar upp bak någon gång.

När vi ändå diskuterade R så kom jag på att jag har ju lite film från NM på första delen av terrängen (resterande råkade mamma filma himlen och ett annat ekipage istället :p)

http://youtu.be/aONidPtBHVQ

Vilken liten tjurputte! :mad: Han kunde ju masat sig i mål iaf, hoppas du inte slog dig? Ser ut på terrängfilmerna som han inte riktigt har fattat det roliga än, han står ju emot lite här o var. Men det kommer ju med tiden, du får kämpa på, du är ju inte den som ger upp i första taget!:)

Jaa, men han var ovanligt spänd och allmänt vimsig den här rundan. Väldigt på och av. Normalt går han som lilla tåget på allt utom vatten.
Skrapade mig lite armarna bara, så ingen fara. Att jag pluppade av kan jag skratta åt.
Hade en riktigt fin runda i Botkyrka i helgen som var, men är glad nu faktiskt att säsongen är slut så han får tid att mogna och begrunda allt han lärt sig i år. Han är ju ändå rätt grön fortfarande.

Ville bara förtydliga så det inte blir missförstånd :D
Har insett i år att vissa tror att jag fått "problem" bara för att jag ridit långsamt eller att det "hänt något" bara för att jag gick ner klasser och skolade.O_o

Vad har du prövat och vad har funkat?
Jag har ridit på gags och det är det som funkat bäst. La till hackamore nu sista tävlingarna och det funkar okej. Problemet med honom är att egentligen inte gillar något annat bett än tränsbett och poponcini-betten (lägger över tungan) och blir stum i munnen när jag försökt pröva andra.

Tack!!

Det är så roligt att du kommit igång igen med fälttävlan!! Och din nya förmåga verkar supertrevlig.

Ville bara förtydliga så det inte blir missförstånd :D
Har insett i år att vissa tror att jag fått "problem" bara för att jag ridit långsamt eller att det "hänt något" bara för att jag gick ner klasser och skolade.O_o

Vad har du prövat och vad har funkat?
Jag har ridit på gags och det är det som funkat bäst. La till hackamore nu sista tävlingarna och det funkar okej. Problemet med honom är att egentligen inte gillar något annat bett än tränsbett och poponcini-betten (lägger över tungan) och blir stum i munnen när jag försökt pröva andra.

Jag fick oxå gå upp och ner i klasserna och skolrida.. inget konstigt.

Hille la oxå tungan över.. red han ett tag med tungfelssticka och waterfordbett.. men det som funkat bäst var gummipelham med dubbla tyglar.. Han ökade ju alltid upp extremt mot hindren 20 meter utifrån och landade sen 50 meter bakom.. det svåra var att när man väl fick tag i honom släppte han bettet och började studsa så därför funkade 2 tyglar bäst.. bromsa i stången och sen fick man släppa den.

Jag har provat allt från 3 - delat, gags, pessoa i tusen varianter med tyglar, kedja bakom, kombinationsbett, hissbett, waterford, kimblewick även delat, westernstång, flippan, rakt, rullbett. Pelham med delta, även delat... Och även då med 100 varianter av olika nosgrimmor till.

Vissa bett tänkte man JAAA det funkade.. men bara den tävlingen eller möjligtvis en till.. sen listade han ut hur han skulle kunna få springa fortare ändå.. :eek:

Har jag glömt nått? Isåfall har jag provat det med :D

Så jädra skönt att inte ha dom problemen längre.. dom grå är bara att tuta och köra och sen räta upp sig och hoppa.. dom backar ju oxå av hindren vilket Hille aldrig gjort så man kan ju rida "hur fort som helst" typ utan problem.

Senast ändrad:

Varför red inte du i Flyinge?

Eller Flyinge x 2 kanske jag ska säga.. det fanns ju en klass under Breeders oxå.

Senast ändrad:

dom grå är bara att tuta och köra och sen räta upp sig och hoppa.. dom backar ju oxå av hindren vilket Hille aldrig gjort så man kan ju rida "hur fort som helst" typ utan problem.

Alltså jag menar fart och bromsmässigt mot hindren och inget annat.. den mörkgrå har ju varit allt annat än tuta och köra :meh:

Jättefin Murray! Hade en Don Romantic hos mig förra sommaren som en kompis nu köpt. Den hade också en hel del i bagaget o när vi lät en equiterapeut undersöka henne så visade det sig sitta en hel del i musklerna. När det blev lossat blev hon mycket bättre. Hon rör sig också som en dröm precis som din men hoppning i naturen hade hon inte så lätt för!:D Men viljan fanns iaf!

PF: Ja jag tänkte det med för har ju sett när han bjuder mycket mer än så. Men vatten får du ju bara träna tills ögona blör på er! Alltid bra med lite vintervila, många problem brukar ju mogna för dom små då.

Rostkaptenen: Vad är problemet med ditt knä? Korsband? Tycker du är en skicklig ryttare med trevlig ridstil så tråkigt när du inte har råd/har ont o inte kan starta.

kl

Jag har ju en massa tid på min soffa nu efter att ha fått skenbenet avsparkat för 1 vecka sen. Ja det är kul med unghästar!:p Men har iaf en plan nu för vad vi ska roa oss med i vinter, dressyr, dressyr och sen ska vi rida lite dressyr och däremellan tror jag vi dressyrar lite med!:D Sen ska vi naturligtvis rida banhoppning som vanligt också och till våren ska hon förhoppningsvis ha mognat lite mer.

Min fölis ska bo på lösdrift i vinter med andra hingstungar här i närheten, jätteskönt att kunna ha koll på honom samtidigt som han får leka allt vad han orkar. Han är verkligen jättefin, måste bero på Nordismjölken han är uppfödd på!
9683_10151983601938313_1602798582_n.jpg

Sen hoppas jag på att min cardento snart är såld så en mindre att rida, har ju bara tid att rida 1 häst som ska tävla iaf.

Vad har ni andra för vinterplaner?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Western Kommer antagligen ångra det här djupt om några dagar men passar på att posta filmerna medans jag fortfarande har modet uppe:crazy...
2
Svar
28
· Visningar
3 996
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 683
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka