Bilder och filmer 2013

Sv: Bilder och filmer 2013

ha hahahahahahhahahahhahahahahhahahahahahahhahahaha jag skrattar så jag trillar ur soffan snart!!!:D:D
Såg ett jättehögt älgtorn o där uppe klängde Rostkaptenen medan Häst tittade oroligt uppåt för att se när Matte kunde förväntas landa på hans rygg.....:o

Hahahaha!! :D Akta så du inte slår benet! ;)
Men om man rider ut barbacka och sedan tappar en tröja så man blir tvungen att sitta av, då får man lösa det helt enkelt! Kan ju inte GÅ hem?!?!
Förövrigt tycker jag det är mycket smidigt, hemma finns ju bara pallar. Då måste man ju ta sats och hoppa upp = jobbigt :sneaky:
På älgtornet kan man välja höjd, sedan är det bara att kliva över till hästryggen! Tadaaa!

*Tur att min häst är snäll och inte tycker matte är nämnvärt konstig när hon baxar in honom mot ett torn och som dessutom står still där sedan*

Inte konstigare än när han vände sig i släpet och matte fick krypa in och lossa täcken och annat, eller när han fastnade med täcket i en dörr och snällt stod och väntade på att bli lossad. Panik när man sitter fast? Vad är det? :sneaky:

PS Dont try any of this at home!!

Tack! :)

Det är naturligtvis skillnad på att rida i damsadel och rida gränsle men för mig som rider ofta och mycket är skillnaden inte större än om man rida olika hästar. Ungefär som att variera sig mellan automatisk och manuell växellåda ;)

Största skillnaden är nog att du blir mer oberoende som ryttare när du rider i damsadel. Du kan renodla dina hjälper mer och sänka tyngdpunkten vilket resulterar i att du får bättre balans och "skramlar" inte omkring uppe på hästen - du sitter mer i än på hästen. Du blir starkare i sitsen och får lättare att ex. hålla en stark häst som i gränslesadel hade dragit dig upp på halsen.

Du använder samma hjälper i damsadel som gränsle, dock ersätter du höger skänkel med en ridkäpp. När du börjar rida damsadel är det trevligt att ha en lite lugnare och stabilare häst men ju duktigare du blir ju mer inser du att det är de heta och känsliga hästarna som gör sig bäst i damsadel :p Det är nämligen inte lika lätt att driva en häst i damsadel som gränsle och dina drivande hjälper blir inte lika starka. Dock brukar normalt segare hästar (läs skänkeldöva) vakna till och tycka att det är jättekul att bli ridna i damsadel. Ryttaren får en annan position och skänklarna ligger an på ett annat sätt. Dessutom viskar man mer när man rider i damsadel (just för att du egentligen inte kan göra mycket mer) istället för att skrika och det brukar motivera många hästar :love:
Hästen jag rider på filmen är otroligt känslig för sitsen (behöver varken sporre eller pisk på henne) och tygeltyngden (tränar även western så neckreining blir naturligt då). Hon ÄLSKAR att hoppa och blir alltid supertaggad när ett hinder finns i närheten :love:

Sätets hjälper blir mer tydliga i damsadel då sittbenen mer kommer till sin rätt. Du sitter som om du satt på en hård trästol (knäna i 90-graders vinkel) istället för gränsle på ett tjockt soffarmstöddär låren ligger emot. Vikthjälperna fungerar på samma sätt i damsadel som gränsle.

Hoppning i damsadel är en sak som är ganska omtalad. Många (icke-damsadelsryttare) tror att det iprincip är omöjligt att hoppa i damsadel och damsadelsryttare världen över brottas med mysteriet över hur man hoppar på ett korrekt sätt = inte slungas bakåt i språnget och får en duns i ryggen på både häst och ryttare. Då damsadelsridningen nästan dog ut efter andra världskriget fick den aldrig den utveckling av den lätta sitsen som gränsleryttaren fick, den lätta damsadelssitsen som uppkom i samband med Caprilli blev aldrig riktigt befäst. Många ryttare tittar på gamla målningar där ryttaren praktiserar den gamla sitsen och försöker efterlikna, andra ryttare försöker bara "överleva" språnget och tänker inte på att man faktiskt måste ha en teknik.
Det är synd att de gamla kunskaperna om damsadelsridning ska glömmas bort och överröstas av både personer som tycker att det är ett ålderdomligt, kvinnoförtryckande ridsätt men även de som är intresserade av ridningen men som inte är intresserade av att verkligen lära sig rida på ett korrekt och säkert sätt, som istället drar mörker över damsadelsridningen genom att rida på ett osäkert och rent av farligt sätt!

Damsadelsridningen har mycket att lära oss, både med tanke på balans, kommunikation och kroppsmedvetenhet men även då den verkligen ger uttrycket "Less is more" (ur hjälpsynpunkt) ett praktiskt exempel!

kl

Har vattentränat min 2-års hingst idag ;)

IMAG1486_zps0f726a62.jpg

Men HALLÅÅ! Vad hände med: Näj näj jag mååååste ha ett stoooooo.....:p:D

Hunter: Han är verkligen vacker som en dag! Ska du sitta in honom nu?

Jag ska ha ett sto, ett Heraldik-sto ju!
Men menar du att man inte kan göra om hennes hingst till ett Heraldik-sto? O_o

Och jag vill ha ett Steve's Friend sto!!! :love:

Lägger upp en liten galoppbild från dressyrpasset i dag på min lilla kanonkula :)
null_zps5c3f2598.jpg
[/IMG]

Med Steve's Friend som morfar såklart ;)

I hear you. Har en avkomma (valack) efter honom som är väldigt trevlig, och var väldigt nära på att köpa ett fint sto efter honom (men affären gick inte igenom).

Annars skulle jag också gärna göra om något till en fin Heraldik-avkomma :angel:

Här kommer några bilder på ett skrälle jag har till salu, om det är någon som är sugen på at importera från Usa... :D
1381675_10151709792527986_808420033_n.jpg

1385283_10151709524657986_1199871061_n.jpg

1378021_10151709528107986_1961785359_n.jpg

Att han är nr 1 på listan över fälttävlansförärvare.. man ska inte heller glömma bort att han är det pga många av avkommorna rids av dom bästa fälttävlansryttarna i världen .. typ Tyska landslaget osv..

Jag menar hur bra hade tex Abraxxas varit utan Ingrid Klimke? Not so much....

Senast ändrad:

Haha!!! Nä han hade nog aldrig fått se en terrängbana ens... För han hade antagligen rivit ut sig i hoppningen varje gång om han haft tex mig på ryggen :angel:

Jaha, okey :d
Så mycket inne i fälttävlansvärlden är jag inte så jag har koll på sånt ;)
Har ju precis börjat få upp ögonen (läs modet) för detta :D

Haha!!! Nä han hade nog aldrig fått se en terrängbana ens... För han hade antagligen rivit ut sig i hoppningen varje gång om han haft tex mig på ryggen :angel:

Eller någon annan, vem som helst.. han har ju "rivit ut sig" ett antal ggr med Ingrid

KL
Det är tur att jag inte har något sto längre, ingen ide att ens tänka på föl. Om inte någon kommer med sitt fina fullblodssto och tycker man ska köpa ett föl, RebeccaJoli! :sneaky:

När jag hade ston gick jag alltid och drömde om vilka matchningar man skulle kunna göra :angel:
Kanske blir en hobby sen när man har blivit vuxen och bor någonstans där det finns lite mer plats än i en lägenhet:D

Och som Ingrid Klimke borde man ju egentligen ha en hel del hästar att välja på som faktiskt kan hoppa? Samt även klara dressyren och terrängen då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Western Kommer antagligen ångra det här djupt om några dagar men passar på att posta filmerna medans jag fortfarande har modet uppe:crazy...
2
Svar
28
· Visningar
3 996
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 683
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka