Bilder och filmer 2013

Sv: Bilder och filmer 2013

Jag brukar faktiskt slänga på broddarna mellan dressyr och hopp, men ha hålen fixade. Då tar det bara några minuter. Om det inte är långt ner till parkeringen från hopp och/eller dressyr, då kan jag brodda innan.

Broddar innan dressyren. Då slipper man smutsa ner vita byxorna. Du kan ju ha skydd på som tas av innan du går in på dressyrbanan? Vet.besiktningen är numer oftast innan terrängprovet, dvs vetten kommer förrän till dess.
Tycker en halvtimma räcker gott och väl, det är ju efter avslutad dressyr som den börjar räknas. Hästen är ju framriden så du behöver ju bara byta sadel och hoppa fram några språng, brukar inte ta många minuter.

Lycka till!

Ja eftersom hoppningen går på gräs..eller jag brukar tom brodda hemma kvällen innan. Jag använder sällan större brodd än isbrodd. Terrängen i dagstorp är ju mest sand så nått större än is behövs ju inte där. Jag åker ju alltid själv så jag vill ha klart så mkt som möjligt. Sen glöm inte att ta ut knopparna efter hoppningen

Senast ändrad:

Och se till att galoppera fram i en ordentlig hoppe galopp inför hoppningen så du kommer ur dressyrgaloppen. .annars får du ingen bra rytm på hoppbanan vilket innebär att man kommer för nära hindren eller att hästen river..så panga på i en ordentlig galopp

+ fler

Tack för alla bra tips! Det ska bli riktigt roligt med tävling och jag tar gärna emot fler tips om ni kommer på något mer :)

Oftast har man rel. gott om tid innan terrängen att gå terrängbanan och vet.besiktiga men det kan vara bra att kolla upp när vetten finns på plats för besiktning och att man inte känner sig stressad att knalla runt banan. Det tar ju sin lilla tid om man vill gå något varv.

Annars är väl det kanske att ha koll på sin nummerlapp (i vanliga tävlingar sitter det ju på tränset hela tiden och man byter ju inte träns då), både liten o stor, medical cardet och västen.

Gör som fio, broddar antingen hemma eller på plats, har oxå isbrodd/blindbrodd. Ev längre bak då hade jag skruvat i de innan dressyren. Men så går min häst broddad med 4 i varje dygnet runt vintertid och har lika lite/inga skydd som vanligt:)

Senast ändrad:

Vad fina ni är! Kul m Dagstorp, då får vi kämpa på ihop men din häst lär var mer trimmad än vad jag hunnit med med min...ang vad man ska tänka på så är jag också där 1,5 tim innan med broddad o färdig häst. Går hoppbanan, veterinärbesiktar och rider fram max 35 min till dressyren. Längre är ju inte så bra om hästen ska orka hela dagen. Sen dressyrar vi, går till trailern o byter grejor, travar knappt men galopperar igång ordentligt, hoppar fram två ggr räcke två ggr oxer o går sen in o hoppar. Efteråt matar med lite betfor o sen hö i transporten m vattenhink bredvid.
Går terrängbanan minst 2 ggr, 3 om den är krånglig. Rider fram ca 15 min till terrängen, kör vårt lilla race och travar sen av. Svampar av hela hästen om det är varmt, kyler kanske benen (om tävlingen är slut vill säga!) o sen är det bara att packa in hela konkarongen o åka hem!:)

Tänkte ev åka o kolla i Dagstorp. Får jag gå terrängbanan med er isåfall? Bara för min egen skull och kanske jag lär mig nåt dessutom :D

Tack! Det är så härligt att rida en häst som tycker att det är så roligt! Hoppas din grönis får samma inställning :)

Novali01
Nu vet jag inte om de tänker flytta starten men som det ser ut nu så ligger den så som på filmen med hjälmkameran.

Roligt med bukefalister som ska starta i Dagstorp! Kanske hamnar vi i samma klass :)

Senast ändrad:

kl
Vi var också och tränade i Dagstorp i måndags, ihop med AW och Luxus :)

Första terrängträningen för i år förutom Indoor i Bökeberg, och vi har inte hoppat vanligt mer än två gånger heller sedan igångsättningen, så timingen är lite off... Men hästen kom ihåg hur man gjorde och på något sätt lyckas vi alltid ta oss över iaf :p
Ted var väldigt förtjust i henne, fina lilla pållan :love:. Så synd att vi missade typ hela säsongen bara... Menmen, vi får göra det bästa av den enda tävlingen vi kan starta!

http://youtu.be/8PbFRvH8IhQ

kl

Har inga direkt nya bilder från terräng...så får visa fios kommande fälttävlansstjärna istället! :p

Skritt1_zps17d3cdd8.jpg

Skritt2_zpsc5d60c6e.jpg

Galopp1_zpsd86df211.jpg

Dorri (fölet) visades på fölbedömning i helgen och kvalade vidare till Riksföl!

Har iofs några bilder från SM - får jag publicera dem här? Har ju inte fått medgivande från de som är med på bild (går inte att urskilja ansikten)?

Klart du får! Ska bli jättekul att träffas!:)

Hunter: Gud vad snygg hon är! dumma dumma DUMMA dig som inte visade henne på uttagningen för auktionen!

Wow, vilken bakbensaktivitet! :bow:

:D
Min gör bara sådär första steget med transportskydd på...

kl

Jag och Gobi har varit på tävling igen och nu har vi lite olika saker att bjuda på; en lång lång gnälltirad, en dråplig historia och några filmer.

Gnället inkluderar: dåligt betalt i dressyren (som vanligt), rivning i hoppningen (ryttarmiss) som kostade många placeringar, grrr, ofokuserad häst i terrängen, stopp på vattnet igen, den förra tävlingen som slutade med en tjurig häst som vägrade kliva i vattnet. Och så vidare.
Men nu är jag färdig, slut med gnäll.

Nu, filmerna från Örebro:
Dressyren
Banhoppningen
Terrängen del 1
Terrängen del 2

Och så den dråpliga historien; la grand finale étonné, den snopna finalen, om man så vill (som dessvärre ej fastnade på film)

När vi har hoppat hindret efter vattnet och är på väg mot näst sista hindret tänker jag käckt (det gäller ju att vara positiv) "Den här gången kommer vi i alla fall i mål!"
Så kommer vi till det näst sista hindret, stock med djuplandning ner i ravinen. Gobi står emot lite, jag bankar på, han hoppar av... "det här blir ett ej särskilt elegant språng" tänker jag.
Men så är saken den att han inte hoppar ändå. Så jag glider elegant nedför halsen på honom och landar typ på mage på hindret. Han tar ett steg tillbaka och jag står plötsligt med fötterna på marken. Och tränset i handen. Mycket elegant :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Western Kommer antagligen ångra det här djupt om några dagar men passar på att posta filmerna medans jag fortfarande har modet uppe:crazy...
2
Svar
28
· Visningar
3 996
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 683
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka