Bidrar föräldraskap till unik personlig utveckling och social kompetens? (utbruten)

Jag skulle ta en kula för mina egna barn om jag bedömde det gagna dem, när som helst - men att det skulle få mig att göra för någon annan är i allra högsta grad väldigt väldigt tveksamt
Det har jag aldrig påstått.
Bara att du kan sätta någon annan i första rummet.
Du vet hur man gör.
Alla vet inte det utan de kan inte ens tänka eller känna tanken.
Det är en tom plats.

Skillnaden på dessa människor är ganska så stor när de ser på sin omvärld. Det märks på dig också även om du förnekar det.
 
Det har jag aldrig påstått.
Bara att du kan sätta någon annan i första rummet.
Du vet hur man gör.
Alla vet inte det utan de kan inte ens tänka eller känna tanken.
Det är en tom plats.

Skillnaden på dessa människor är ganska så stor när de ser på sin omvärld. Det märks på dig också även om du förnekar det.
Fast jag kan sätta andra människor först, trots att jag inte har barn. Jag inbillar mig också att jag är empatisk och kan sätta mig in i vad andra känner. Trots att jag inte har barn.

Jag förstår inte vad det är du försöker säga.
 
Fast jag kan sätta andra människor först, trots att jag inte har barn. Jag inbillar mig också att jag är empatisk och kan sätta mig in i vad andra känner. Trots att jag inte har barn.

Jag förstår inte vad det är du försöker säga.
Det finns ju andra sätt att lära sig det på.
Jag och några andra har räknat upp några av dessa sätt. (Syskon, syskonbarn, utbildning m.fl.)

Men en förälder har (om den inte lider av någon störning) i alla fall en gång satt någon annan före sig själv. Alla människor har inte gjort det.
 
Det finns ju andra sätt att lära sig det på.
Jag och några andra har räknat upp några av dessa sätt. (Syskon, syskonbarn, utbildning m.fl.)

Men en förälder har (om den inte lider av någon störning) i alla fall en gång satt någon annan före sig själv. Alla människor har inte gjort det.
Va? Jag tolkar dig som att vi barnfria skulle vara egoistiska, är det det du försöker säga?
 
Du har verkligen helt fel.
När alla argumenterar emot dig, kan du inte försöka omvärdera din syn då?
För bevisligen verkar inte folk dela din åsikt om detta.
Folk?
Några användare på ett forum?

Det är inte en av typen alla tycker annorlunda än du.
Det är en bråkdel av de människorna som jag har kontakt med i mitt liv och de flesta av dessa tycker som jag.
Så nej, det är inte något argument för mig till att ändra mig.
 
När någon för fram ett påstående som någon form av allenarådande sanning så ja, då är det ju bra om personen har lite på fötterna.
Och du för fram att jag har fel som en sanning.
Om du inte har belägg för att jag har fel så blir det ju bara att vi tycker olika.

Och det brukar vi ju göra så det är ju inget förvånande i det.
 
Folk?
Några användare på ett forum?

Det är inte en av typen alla tycker annorlunda än du.
Det är en bråkdel av de människorna som jag har kontakt med i mitt liv och de flesta av dessa tycker som jag.
Så nej, det är inte något argument för mig till att ändra mig.
Så skönt för dig att du har medhåll i ditt vanliga liv.
Själv tycker jag dina påståenden är helt orimliga.
 
Det är faktiskt både lite ironiskt och lustigt att du gång på gång mular alla barnlösa människor med att man blir bättre socialt kompetent av att få barn trots att folk uppenbarligen tar illa upp av det.
Skall vi diskutera skillnaden mellan att ha barn och att inte ha barn eller är det artighet vi skall ägna oss åt?
Jag kan gott tänka mig artighet men då så måste alla kränkande uttalanden om "andras äckliga och ouppfostrade ungar" upphöra.
Och det tror jag inte kommer att hända.
 
Det har jag aldrig påstått.
Bara att du kan sätta någon annan i första rummet.
Du vet hur man gör.
Alla vet inte det utan de kan inte ens tänka eller känna tanken.
Det är en tom plats.

Skillnaden på dessa människor är ganska så stor när de ser på sin omvärld. Det märks på dig också även om du förnekar det.
Jag tror du blandar ihop begrepp gällande föräldraskap, erfarenheter, egenskaper, personligheter, kultur, respekt, sjäkvuppoffring och och gör det till ett glorifierande mish-mash till någon slags ultrakomplett egenskap man på något magiskt sätt får genom föräldrarollen. Bara att ta beslut om, att acceptera en graviditet är sjäkvuppoffrande. Att ta hand om en annan människa är självuppoffrande, att ha häst är en självuppoffrande roll. Det är saker människor gör, med eller utan egna eller andras barn, med eller för andra människor.
 
Inte egoistiska med automatik.
Men otränade i att sätta någon annan i första rummet.
Övning ger liksom färdighet.

Skulle ju inte skriva mer på Buke ikväll men måste bara reagera på det här, som jag tycker är ett oerhört onyanserat resonemang och klumpigt uttryckt.

Vi är väldigt många utan barn som satt andra i första rummet I ALLTFÖR STOR utsträckning i våra hittills levda liv. Som känner efter konstant om det är något som kan göras för att någon annan i rummet ska bli mer väl tillfreds. Den förmågan har inte med barn eller inte att göra, den kan likväl saknas hos personer med barn som att den ibland finns för mycket av hos personer utan barn.

Att en annan person är totalt beroende av och utelämnad till en, är något annat. Och det finns inte en automatik i att man pga det sätter andra människors behov före sina egna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 747
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 118
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 227
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp