Bf-flyttad-förlossningen var när?

S

Svanhild

Jag funderar lite på det där med BF som de flyttar lite fram o tillbax på UL. Hur rätt har de haft när de flyttat ert egenuträknade BF?

Nånstans vet man väl förhoppningsvis när man hade sista mensen o så kan de ju flytta BF ganska radikalt ändå så det känns helt fel med de egna datumen för mens o så... så, vem hade mest rätt i slutändan? Ni som envisades med ert med eget uträknade BF eller ni som fick BF flyttat?

Sv: Bf-flyttad-förlossningen var när?

även om man vet när man hade senaste mens och kanske även när senaste ägglossningen var, så är det inte säkert att ägget befruktades exakt på ägglossningsdagen. Sen är det också så att de vet att fostren utvecklas och växer ganska exakt likadant den första halvan av graviditeten, det är först senare som de individuella variationerna blir stora. Därför kan man ganska säkert fastställa graviditetens längd genom att mäta de saker som mäts (skallen o lårbenet).

När barnet sedan föds är ju ändå väldigt individuellt, vissa går tre veckor över tiden och andra föder en månad före uträknad dag.

Själv är jag snittad med alla 4 och har gått fram till planerat snittdatum alla gångerna.

Mitt egenberäknade bf med första barnet var 27 september men ul sa 27 oktober. Barnet föddes 27 september.
Andra barnet trodde jag att det var slutet av februari och ul sa 25 mars. Barnet kom 9 mars.

Jag räknade ut 16e april, UL sa 15e april, Elina föddes den 2 april :D Sålänge det bara är typ under 10 dagar gör det nog varken till eller från när man blir flyttad ...

Jag känner en tjej som fick ny bf 3 veckor efter det hon själv räknat ut. Det innebär att hon testat plus en bra bit innan barnet blev till :angel:

Själv blev jag flyttad en dag, gick över 18 dagar (akutsnitt).

Nu var inte jag helt säker men jag räknade iaf att jag skulle ha den 28 mars. Jag blev flyttad fram till den 23 mars och den 22 mars fick jag.

Vad jag har hört så har BF-datumet från UL en felmarginal på +/- 2 veckor, så det är inte särskilt exakt till att börja med. Det handlar ju om den mänskliga faktorn vid mätningen antar jag (plus att barnet inte alltid ligge optimalt för att bli mätt).

Har man koll på sin ägglossning så kan ju helt enkelt barnet inte ha blivit till inom ett så stort tidsspann... Så jag skulle gå på det och inte på UL-datumet och det skiljer mycket!

Enligt sista mens skulle jag ha BF 1 september (men det kändes osäkert då sista mensen va helt kajko och varade i 18 dagar!!!) Men enligt UL fick jag BF 20 sept. Sonen kom 1 okt..

Så UL hade mer rätt än "mig"..

Jag känner en tjej som fick ny bf 3 veckor efter det hon själv räknat ut. Det innebär att hon testat plus en bra bit innan barnet blev till :angel:

Haha, är barnet fött än då? När vart det i så fall då:p

Jag har aldrig haft koll på min mens. Sist jag kom ihåg att jag hade haft mens innan jag blev gravid var flera månader före, så det var inte till så mycket hjälp.

Jag fick ett mycket otrevligt bemötande på alla instanser för att jag inte hade en aning om när jag haft mens sist. Alla tyckte att det var mycket märkligt. Men sonen var icke planerad och jag har så kraftig PMS att jag ändå känner att det är på G, men jag har aldrig brytt mig om det mer.

Vi höftade till bara för att göra alla glada och nöjda. Vid UL blev vi framflyttade 1 vecka och han föddes BF+1.

kl

Enligt sista mensen skulle bf vara den 12 januari. Blev flyttad en vecka vid UL och fick nytt bf 19 januari. My tittade ut först den 27 januari =)

Jag blev tidigareflyttad med båda barnen vid UL jämfört med sista mens. Fem dagar med ettan och sju med tvåan. Ettan föddes på v41+3 och tvåan 42+1 efter igångsättning. Läkaren som undersökte mig inför igångsättningen sa att det här nog var ett barn som UL-uppskattningen visat fel för.

Vid UL säger de ju att 2 veckor före och 2 veckor efter är felmarginalen och bebis är klar.

Jag hade BF 22/10 om man räkna på standard menscykel (28 dagar) min mens är oregelbunden, 28-40 dagar, och 28/10 enligt UL.
Rasmus kom 22/10, vilket igentligen även var för tidigt för i snitt är min mens 36 dagar, vilket borde ge ett BF datum kring den 28.

Första kan jag inte uttala mig om eftersom han inte var planerad
och jag hade inte märkt att det inte kom någon mens :o

Andra hade jag beräknat till 4 mars ungefär.
UL till 14 mars.
Hon kom den 16 februari.
Lite bråttom, men jag kan tänka mig att 14 mars stämde ändå.
Min menscykel har aldrig varit särskilt pålitlig ändå. :p

Med dottern så räknade jag ut att hon skulle komma 25e mars, UL sa 5e april, hon kom ut 5e april.

Med sonen så hade jag räknat ut att han skulle komma 27e februari, UL sa 6e mars, han kom den 3e mars...

Första barnet: Egenberäknat 10/4, datum e UL 17/4, dotter föddes 25/4

Andra barnet: Egenberäknat 20/4, datum e UL 21/4, dotter föddes 3/5
(och med barn nr 2 hade jag full koll på dels mensen, dels vilka dagar vi hade sex, så jag vet exakt vilken dag hon blev till :angel:)

Ha.. jag hade ingen aning om när sista mens varit.. men höftade lite och på RUL fick de exakt samma datum.. okult! Sonen föddes i v 40+6

beräknat på mens skulle elias komma den 28mars enligt Rul den 30 mars och 3d/4dul 29 mars han tittade ut den 18 mars istället:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 168
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 210
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar