Betsling till min jätte. Hjälp!

Sv: Betsling till min jätte. Hjälp!

som du förklarar din ritt, och att han är stark och blir låg så kan jag inte tänka mig att de är en snygg ritt. att ha bra resultat i 115 kan många skaffa utan att ha bra rundor, och att dessutom klampa in på en 180 + häst som är "tävlingshäst inom hoppning" hoppar nog hindrena stillastående med utan att riva i de flesta fall.

JA jag anser att du har ett "högt tävlinghuvet" då du inte ÄR villig att lägga ner allt jobb som krävs, då du hellre säljer hästen än att vänta så länge. Hur ska man annars tolka det? Eller du kanske glider runt på klara hästar hela tiden och gör inget jobb själv? Vad vet jag, men är man inte villig att jobba den tid de tar och skita i tävlingar för att se till att jobbet sitter hemma, så har man enligt MIG ett för mkt tävlinghuve. Tävling för mig är bara en bonus, men hellre snygga och bra rundor hemma på träning än tävling.

Och för mig är en häst klar att starta när den bär sig likadant när den hoppar över en bom som ett större hinder. Det är inte höjden som räknas, utan de är hur ryttare och häst tar sig till hindret och över, må vara en bom eller 150 cm hinder, så ska hästen fortfarande bära sig. Att slänga på ett skarpare bett är inte en lösning i första taget, om han inte bär sig i hindrena över 115 cm? Är de då bettets problem?

Jag är verkligen INGET PROFFS, men att betsla upp en jätte häst på 180 + för att den blir lång och stark är verkligen inte lösningen. Jag har haft samma problem, även de på en bamse.

MEN i stället för att fråga här, varför inte tala med din tr'nare om du har någon, på ett forum blir allt så mkt svårare, och frågar man en fråga får man vara beredd på att alla inte gillar ideen med att slänga på en massa tjafs i munnen på hästen bara för att ryttaren inte orkar lägga all energi på annat.

Bara mitt tycke i de hela, och uppfattar du mig som otrevlig, fine de köper jag. Men tro inte att de är något wow faktor att göra felfria rundor i 115cm, hur de ser ut när du hoppar han vet jag ej. Men cirkulerar ofta på tävlingar och även i högre klasser kan klåpare komma runt med felfria rundor.

Men om han inte kan bära sig i högre klasser än 115 cm, varför då tävla upp han i en maximal höjd? varför inte ta de som en bonus och lek runt på 90 - 1m tills han bär sig i alla moment?

Ett skarpare bett kanske bara får han att kröka på nacken med bakbena låååångalååångt bakom i stället, ett senarium man OFTA ser på upp betslade hästar i lägre klasser. Många vet inte vad dom gör när dom betslar upp en häst, och ofta blir det fel. och så stor koll verkar du ju inte ha på skarpare betts inverkar eftersom du tar upp en sån fråga här.

som du förklarar din ritt, och att han är stark och blir låg så kan jag inte tänka mig att de är en snygg ritt. att ha bra resultat i 115 kan många skaffa utan att ha bra rundor, och att dessutom klampa in på en 180 + häst som är "tävlingshäst inom hoppning" hoppar nog hindrena stillastående med utan att riva i de flesta fall. De är fina rundor, jag vet hur rundora bör se ut o hans är inte en 10 poängare kanske men iaf en 9:a o jag tycker då att det är helt ok att tävla honom. Han hoppar med ett bra flyt o jämnt tempo.

JA jag anser att du har ett "högt tävlinghuvet" då du inte ÄR villig att lägga ner allt jobb som krävs, då du hellre säljer hästen än att vänta så länge. Hur ska man annars tolka det? Eller du kanske glider runt på klara hästar hela tiden och gör inget jobb själv? Vad vet jag, men är man inte villig att jobba den tid de tar och skita i tävlingar för att se till att jobbet sitter hemma, så har man enligt MIG ett för mkt tävlinghuve. Tävling för mig är bara en bonus, men hellre snygga och bra rundor hemma på träning än tävling.
För mig är inte tävlingen ett bonus, för mig går ridning ut på att tävla, jag tränar hästarna för tävling, o de älskar att tävla

Och för mig är en häst klar att starta när den bär sig likadant när den hoppar över en bom som ett större hinder. Det är inte höjden som räknas, utan de är hur ryttare och häst tar sig till hindret och över, må vara en bom eller 150 cm hinder, så ska hästen fortfarande bära sig. Att slänga på ett skarpare bett är inte en lösning i första taget, om han inte bär sig i hindrena över 115 cm? Är de då bettets problem?
Nu har vi enstaka bra 115 rundor på regionala tävlingar men har valt att tävla lokalt 1m o 110 just för att han ska få känna att det är kul o enkelt.Tror aldrig att jag kan klara rida honom på tränsbett på tävling, någonsin. Och jag ser inte det som något negativt jag anser att rider man rätt så är skarpare bett ibland en bra lösning.

Jag är verkligen INGET PROFFS, men att betsla upp en jätte häst på 180 + för att den blir lång och stark är verkligen inte lösningen. Jag har haft samma problem, även de på en bamse. Det är ju inte en lösning i den benämningen att jag inte ska arbeta på att han ska bli mer bärig bara ett hjälpmedel i nuläget.

MEN i stället för att fråga här, varför inte tala med din tr'nare om du har någon, på ett forum blir allt så mkt svårare, och frågar man en fråga får man vara beredd på att alla inte gillar ideen med att slänga på en massa tjafs i munnen på hästen bara för att ryttaren inte orkar lägga all energi på annat.
Jag har pratat med min tränare idag, har inte träffat han på några veckor bara så frågade här lite för att bli mer hemma på vad för bett som skulle kunna tänkas,Jag anser inte skarpa bett som används rätt är något negativt om de passar hästen o den trivs med det. Så slänga en massa tjafs i munnen är inte en kommentar som jag tycker är speciellt kunnig..
Min tränare (A-tränare (så han bör väl veta ganska mkr))föreslog kandar.

Bara mitt tycke i de hela, och uppfattar du mig som otrevlig, fine de köper jag. Men tro inte att de är något wow faktor att göra felfria rundor i 115cm, hur de ser ut när du hoppar han vet jag ej. Men cirkulerar ofta på tävlingar och även i högre klasser kan klåpare komma runt med felfria rundor.
Jag är ingen klåpare som genom ren tur går felfritt, mina rundor är fina o stabila, jag rider mina hästar väl, inte perfekt men väl.På höjder från90cm-130cm i nuläget.

Ett skarpare bett kanske bara får han att kröka på nacken med bakbena låååångalååångt bakom i stället, ett senarium man OFTA ser på upp betslade hästar i lägre klasser. Många vet inte vad dom gör när dom betslar upp en häst, och ofta blir det fel. och så stor koll verkar du ju inte ha på skarpare betts inverkar eftersom du tar upp en sån fråga här.
Varför skulle jag inte vara kunig på skarpare betts inverkan för det, jag kan ju inte alla sorters bett därför startade jag tråden för att få bett tips.

Jag tänkte göra en uppdatering efter alla tipsen.
Jag tränar fortf massor av dressyr på tränsbett,, men hoppar nu på träning o tävling med rakt gummipelham med delta.
Provade kandar med de trivdes han inte alls med.
Pelhamen jag har nu är ganskla klumpig, den svarta raka gummistången. Jag ska köpa Sprengers pelham istället deras raka i gummi ger mer tungfrihet.

De önskades video så man kunde se honom här är länken till en:
http://www.youtube.com/watch?v=z5PGipG5C_Q&feature=channel

Ha lite överseende då han bara e hoppad ordentlig i en vecka o inte hoppat bana på länge, första tävlingen sen i höstas.

Du har inte funderat på ett mikmar? Jag vet emellertid inte om de är godkända i Sverige... Det är dock hur många hoppryttare som helst som tävlar med dem i USA. BILD.

o jesus! de såg läskigt ut, jag tror de är godkända i sverige men jag är tveksam till om min herre skulle acceptera det, han är väldigt bestämd när de gäller vad för bett han gillar.
Fast de e klart. Hur funkar de i gämförelse med pelhambett?

Ja visst ser dom läskiga ut? Fast jag vet ju inte hur inverkan e på dem, men när man ser dem sådär så ser de läskigt ut!

Ja de ser verkligen ut som en hel skräckfilm! Första gången jag såg ett i hästaffären höll ögonen på att trilla ur huvudet. :eek: En del hästar verkar dock gilla skräckbetten mer än t.ex ett jaktkandar, och tydligen är de inte alls så skarpa och otäcka som de ser ut - men som med alla bett är det ju upp till handen som håller i tygeln att använda dem på rätt sätt.

De är lite för dyra för att man skall vilja köpa ett "bara för att prova" vilken inverkan de har, men man ser dem verkligen ofta här, särskilt i de högre klasserna.

Jasg anade att de inte var så hemska som de ser ut, men de är raka? inte med gummi? han är lite knepig då, han gillar inte kandar eller jaktstång, men detta kanske, fast pelham funkar bra nu tkr jag, äben om rundan på länken inte e den bästa;) men vi har inte tävlat på länge o han e inte i toppform än precis :)

Jag tror jag kan hitta ett å låna isof, så kan man köpa sen isof men tror jag stannar vid pelham, köper sprengers gummipelham (inte så billigt de heller) :)

De jag har sett har varit raka, men Mikmar finns i många olika varianter (det är egentligen ett märke och inte en enda modell), så det finns nog ledade versioner också. Kika på deras hemsida! Om det funkar med pelham nu så behöver du ju inte prova dig vidare, men det kan ju vara bra att bett-utbilda sig lite ibland för att verkligen ha alla alternativ klara för sig. :)

Jamenvisst, jag stannar vid pelham men alltid kul att lära sig om nya bett:)

Ser hemskt tungt ut :crazy: och varför använder du inte din sits lite bättre. Ser spänt ut och du kommer i obalans ofta. Hästen har inget bra på skjut bak, blir därför tung. Såg typ utråkad ut nästan.

Byt tränare om det inte gått bättre för er. Finns nog mycket att hämta hos rätt tränare.

han känns inte de minsta tung o jo jag kan använda min sits mer men efterso m du aldrig ridit honom så vet du ju inte vad som händer.
Ok jag vet att vi är ur balans ibland men inte ofta? men jag menar han tappar inte sin balans för de.
En riktig tränare påpekar inget om han galopp han har inte den "vanliga" hoppgaloppen men du ska tro att de e styrka i bak.

Jag har kämpat i ett bra tag nu med att han inte ska stressa upp sig på tävlingar o då har de visat sig att jag får ta små mus steg inte pressa på för hårt inte driva för mkt med sitsen vilket bara ökar farten.

Jag har inget behov av att byta tränare bara att ha tålamod med honom.
Han hoppar ju såklart ännu bättre på träning när man kan göra olika övningar.

uttråkad (aj):cry:

Blir lite ledsen av att läsa din kommentar för gud vad jag har kämpat o vilka framsteg han gjort... de är stora, han vågar hoppa nu han bjuder på alla hinderna.. men men klart de är hemskt o jag rider skit dåligt ..:(

Hej!

Har du provat att rida honom på ett sweet iron bett?? Jag har denna typen av bett till min ena häst som lätt blir tung och tradig i handen på vanligt bett (läs biter fast i bettet kör fram huvudet, "för så har han alltid gjort")
834_copper_ring_bradoon_2.jpg

Vet att många inte gillar denna typen av bett och det är upp till var och en.

Sen tycker jag inte att du skall ta åt dej för mycket av vad alla skriver. De flesta har inte sett dej rida hästen och dömmer utan att egentligen veta ett skit om varesej dej din ridning eller några andra yttre omständigheter. Det är så lätt att sitta och vara kaxig och tuff bakom en skärm.
Det är klart att man får tävla med en häst som inte är helt färdigutbildad eller som kan bli för stark. De som sitter och säger att man skall träna i 5 år och sedan så kan man tävla har kanske inte den viljan att tävla som vi har och kanske inte heller det intresset. Det handlar inte om varesej dumhet eller lathet om man inte orkar träna i 5 år innan man startar en klass utan mer om att tappa fokus och målet.
Jag brukar själv se varje tävling som ett kvitto var man är på väg. Har det blivit bättre sämre vad behöver jag träna på.
Träna och tävla vidare och lycka till vi kanske ses igen i framtiden.. ;)

Tacks å jättemkt, behövde höra det:)
Det bettet verkar intressant:) Tack för tipset!

Fy vad taskigt skrivet! Alla kan väl inte vara proffs och allting är inte perfekt. Man måste ju börja någonstans!

Till TS: Jag tyckte det var en trevlig runda. Hästen såg ut att tycka det var lätt och du ser inte ut att störa den. Kämpa på, vi kan alla bli bättre, men jag tycker inte du behöver skämmas.

Och sen lite allmänt... Många skriver träna mer, träna mer. Tävling kan väl också vara en form av träning? Om allt skulle vara perfekt innan man gav sig ut på tävling skulle man ju aldrig komma ut! Sen får man ju ta de klasser som man tror sig klara av, men tävling på lägre nivå ser jag mer som just träning.

Ja men precis jag startar ju på lägre nivå på han nu o tar de som träning, för hemma hoppar han lätt banor på 120-130 men på tävling blir han lite mer spänd o ibland stressad så tar täcling som träning:)

Tack för din snälla kommentar, vi har mkt att jobba med det vet jag, han skiljer sig helt från mina andra hästar så de krävs mkt jobb från min sida att bli riktigt i synk med honom men tror vi är en bit på väg nu:)

När min häst var stark så började jag rida henne med pessoa bett. Och nu går hon jätte fint...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka