Betsling till min jätte. Hjälp!

Sv: Betsling till min jätte. Hjälp!

grundtränade, men är de starka i handen så är det en brist i grundträningen anser jag. Jag skulle backa tillbaka i hästen utbildning om det var så för att få mera styrka bakifrån och därigenom bättre balans. Det man får i handen visar bristen "där bak".

Backa tillbaka hur menar du då?
Jag menar jag rider ju massor av övningar i markarb, gymnastikhoppning osv. + att jag bara tävlar småklasser:1m o 110, backa mer än så tkr jag vore dumt.

Eller jag missuppfattade dig??

Ja jag skulle backa till grundläggande arbete. Först i skritt men mängder av skolor i kombinationer tex för att få bärande bakben. Sen gå över till trav, galopp och slutligen hoppning över små hinder. Gärna ihop med dressyrövningar. typ caprilli. Hästen ska bära sig även i hoppningen. Sen kan de förstås tagga upp mera på tävling med nerver, spänning, publik osv. Men på träning ska den inte bli stark i handen. När den bär bak och är lätt i handen i alla övningar då är det tävlingsdax. Så tänker jag.

Svar på ot :D
Tack:love:. ja han är kvar, sambon hoppar och jag rider dressyr :laugh:
Han har dessutom blivit maffig nu.. vet inte vart det slutar :eek:

Bra att du tränar dressyren också. Så många som glömmer det tyvärr.

Så länge du är nogrann och har känsla tror jag att det kommer bli bra. Styrkan kommer komma, både hos dig och honom.
Det är så där med ridning, man jobbar som attan och helt plötsligt märker man att det fungerar mycket bättre :D

ot tack jag gillar också min "lilla" kille. Är något särskilt med de stora :laugh:

Ja en dag kommer jag slås av hur bra o lätt de går o att alla hjälper o allt sitter där de ska, hehe, då har jag lyckats:) Fast då kommer nått nytt att jobba mer på, de är det bästa med ridningen, alltid nått att jobba med:) alltid nått nytt att lära.

Stora hästar är underbara :) hehe:D

Det slutar på OS, skall du se! Jag hejar på er (cool sambo du har! Min har inte vågat hoppa något högre än ett sandkorn ännu... men det kommer nog). :) Gudars vad glad jag är att du bestämde dig för att behålla honom, av någon anledning gjorde ditt "skall jag sälja honom" inlägg från i vintras mig ledsen. En sådan otroligt fin häst tror jag inte man får tag i så ofta. :love::love: Jättestort lycka till!

Jag är väldigt mycket mot att rida på tvådelade bett, pga nötknäppareffekten. Rider ändra på rakt eller tredelat. Och hävstång i det hela tycker jag blir helt fel, framförallt med tvådelat. Men det är min åsikt.

Fruktansvärt dyrt bett du länkade till!! :eek:

Håller med, dyrt som stryk men jag var bara ute efter bilden

Vi styrketränar mkt, senast idag hoppade vi studs o tränade olika linjer o hoppa på volt.

Fast jag syftade på DIG, inte hästen ;)
Så du får styrka nog att använda din sits bättre.
Du är ju ganska liten på stora pållen så då krävs ju lite extra muskler :)

Han är inte stark hemma.

Så det är enbart på tävling alltså? I så fall kommer det nog att gå över när hästen är mera tävlingsvan. Bara att rida på som vanligt. Det är säkert spänning, nerver och den allmänna yran/stämningen runt själva tävlingsplatsen som gör att hästen blir mera "på" och blir stark där. Men mera tävlingsvana tror jag säkert det försvinner.

Till alla i tråden:Provade att rida på pelhamet med två tyglar ikväll, de gick suuper! Tack för tipset! Han kändes fin fin, jag kunde reglera mer, i övningar som han har de lättare för sig är han mindre stark än i andra så då kunde jag skifta trycket på stången eller hur man ska förklara.

Hade tänkt filma så ni kunde sett, men de ööös regnade så inte så smart att ta ut kameran kanske;)

Men var bra =D låter ju super.. som sagt man kan reglera mycket mer och jag tycker nog att dem flesta hästarna hänger sig fast lite mer på ett pelham om man använder delta (har själv gjort missen att rida med delta):p

Fast jag syftade på DIG, inte hästen ;)
Så du får styrka nog att använda din sits bättre.
Du är ju ganska liten på stora pållen så då krävs ju lite extra muskler :)

Ja men de gör jag:) Simmar styrketränar o går långa snabba promenader allt för att göra min ridning bättre.

Så det är enbart på tävling alltså? I så fall kommer det nog att gå över när hästen är mera tävlingsvan. Bara att rida på som vanligt. Det är säkert spänning, nerver och den allmänna yran/stämningen runt själva tävlingsplatsen som gör att hästen blir mera "på" och blir stark där. Men mera tävlingsvana tror jag säkert det försvinner.

Det tror jag med:) Han ska ut o få rutin nu is ommar o leka runt på låga klasser så han lär sig att vara sig själv på tävlingar med:)

Ja jag är jättenöjd.
ska tävla idag så får se hur de funkar på tävling nu:)

Haha tack:) knappt jag orkar själv när jag håller igång mina tre tävlingshästar samtidigt plus två försöljningshästar, men jag gör ju intre de varje dag 4 dagar i veckan simmar o styrketränar jag, mer eller mindre ibland.

Man blir piggare när man är igång o tränar :)

Tävlingen idag då..
Jag är alldeles för självkritisk för att förmå mig att lägga upp videon.
Han var inte sig själv alls idag, om jag försökte hålla ihop honom o rida relativt samlat mot hindrena så kom vi aldrig fram, han hade ingen bjudning alls o om jag la upp tempot så blev han flack...
Fick några riktigt fina språng på framridningen
http://www.pixbox.se/pic_show_id28056378.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28056404.html¨

Men sen inne på banan så gick de inte så bra, vi fick två pet o så la jag en volt:o (har jag ALDRIG gjort på tävling innan) men han "dog" i svängen verklgen musten gick ur honom.

Låter på mig som om de var värsta katastrofrundan men de var det inte han var jätte duktig, men han var inte på hugget som han brukar. Vet inte om de var regnet eller kanske bara en dålig dag eller kanske träningsvärk eftersom jag ändrat en del i hans tränings schema o ökat ut passen..
Ingen aning men jag är ändå nöjd med honom han var duktig, jag skulle valt att rida på mer när han var så loj, men ville försöka rida ihop honom..

Jaja nu är de vila i två dagar för honom o sen träning som gäller ingen tävling på 2-3 veckor nu för honom.

Det sista låter som en bra idé.. ibland behöver dem pausa lite. Men vi får hoppas att det känns bättre sen igen. Lycka till på nästa tävling:laugh:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat