Betsling till min jätte. Hjälp!

Sv: Betsling till min jätte. Hjälp!

Erfarenhet har inget med tävling att göra.

Har sett dig på tävling var medhjälpare till min kompis som tävlar mycket Så insatt på ett sätt är jag ju.

Bara för att jag inte tävlar så kan jag väl mycket väl veta att man inte ska behöva betsla upp i så låga klasser. Är grunden rätt så behöver man inte starkare bett. Nu är det ju så att grunden inte är rätt, han var oerhört felriden när jag fick honom

Det krävs såklart med från ryttaren att rida ihop en sådan stor häst, det tar jag hänsyn till. Har aldrig sagt att du rider dåligt heller.

Kritik har du problem med vare sig du vill erkänna det eller inte. Jag har problem med kritik som läggs fram på ett elakt sätt inte konstruktiv kritik, o jag har lätt att ta kritik från folk jag litar på men när de kommer in folk som jag vet vilka de är som jag inte litar på på det sättet så är jag sämre på att ta den.

Sitsen kan gör mer än att "skjuta på" man ska väl kunna bromsa hästen från öka galopp till halt med bara sitsen.
Nej jag såg inte heller att det var en "speciell herre" Skilde sig lite ur mänge pga. färg och storlek annars tycker jag inte han utmärker sig direkt. Haha jadu man behöver kanske inte se det för just eftersom jag rider han som jag gör så kommer inte den stressade o ängsliga sidan fram, nu tkr han att det är kul.

Och i grunden är ingen häst stark, en häst är inte född för att ridas med betsel, därför kan dem inte heller vara extra starka eller som vissa tror att hästar född svårridna (nu talar jag om andra) en häst kan inte föddas svårriden eller stark i munnen. Vissa kan dem har en extriör som kanske itne gynnar dem. t ex att han är stor och gärna kan bli tung. Tror dock fort. inte att han skulle vara dn enda häst som inte skulle kunna gå att träna till att vara mer självbärig och känsligare i munnen.Har inte sagt att han inte kan bli känsligare o bärigare för det kan hanmen han kommer nog alltid vara stark.

Det kan absolut jobbas bort, min nuvarande skrutna häst gick endast att rida på pelham i början, men med rätt tränare, hjälv av equiterapeut/tandis och tålamod är hon numera ridbar på allt från nova bett, till pelham. Det betyder inte att det går med min häst

Men pelham tycker jag inte något fel med att rida på.. saken var att du efterfrågade ett skarpare bett.Jag efterfrågfade inte ett skarpare bara ett som fungerade annorlunda o bättre.

Men tänk på att ett pelham ursprungligen är utformat för att ridas med TVÅ par tyglar. Delta är usel och då förlorar man alla dem bra sakerna med ett pelham.Jag ska testa det på två tyglar nu då jag fått tips om det.

Menar inte heller att vara otrevlig men vet inte hur jag ska förklara de annorlunda.

*KL*

Ursäkta att jag avbryter tråden brukar aldrig gå in i diskussioner men här vill jag bara komma in o säga några ord. Du har bett om folks åsikter men när du får åsikter som du ser som kritik duger dom inte, du blir bara arg.Jag menar absolut inte att bli arg, men jag måste ju få lova att inte hlla med?
Jag måste både ge dig lite ris och ros här. Jag tycker filmen ser lugn och harmonisk ut och det är väldigt kul och se. MEN han är enormt tung och du hamnar i obalans då och då och du kan göra mycket mer med sitsen än du tror.Jag vet att man kan göra mkt med sitsen o jag rider med sitsen på träning men just på denna tävlingen var de mkt serier som är vår svårighet i nuläget så då valde jag istället att låta det flyta på o inte bråka Du har enormt mycket små muskler i dig och hästarna är enormt känsliga. Är man bara "open minded" som ryttare kan man nå höga nivåer men man måste kunna se utanför sina ramar, även det med att prova på flera tränare, för alla kan bidra med något och oftast kompletterar dom varandra. Jag har faktiskt inte sagt något om tränare rider för en regelbundet men har två till som jag rider för med lite längre mellanrum.Man blir oftast väldigt hemmablind både som ryttare och som tränare, och olika tränare kan lösa olika problem. Sedan har du en ENORM häst och du är en liten ryttare så bara där har du satt dig i en jobbigare situation då det är svårt för en liten människa att rida ihop en sådan stor häst. Men det går! Det krävs bara mycket jobb!Medveten om det o jag jobbar hårt.

Angående att byta bett håller jag med en del här om att det är inte ditt problem. Ditt problem sitter i bakkärran och det är det du måste ta tag i. Målet med ridningen är väl ändå att kunna betsla ner än att betsla upp. Ju mer hästen tränas och desto bättre den blir desto mindre hjälper kommer du behöva.Medveten om det med o vi jobbar på det. vewt inte var alla fått det ifrån, att jag inte jobbar på det? En häst känner en fluga som landar på dess rygg och han känner även din obalans men är en enomrt schysst häst som rättar till saker själv.Hasr efter allas kritik på min balans kollat med mina tränare men ingen av dem anser att jag har dålig balans eller att jag tappade den, men visst ni kanske ser något som inte de ser o inte jag känner jag vet bara inte vad. Du har en klippa i honom. det vet jag han är underbar!Där måste du vara schysst tillbaka och hjälpa honom där han har det svårt. Du kan fortsätta tävla paralellt med träningen men tävla gärna lättare klasser och lek runt och bygg upp honom då får både du och hästen det mycket roligare. Jag gör ju just det.Lycka till!kan jag behöva:laugh:

Hoppas du förstår vad jag menar

Jag har läst hela tråden och ska försöka mig på ett litet inlägg.

Jag har en unghäst som är 178 cm och har mycket galopp och rörelse i hela kroppen. Han hoppar tokbra (för bra för mig) och jag som är ganska liten, 162 cm, måste verkligen tänka och använda KÄNSLA när jag rider honom. Han går på ett vanligt tredelat med fasta ringar.
De gånger han blir för låg och lite stark i fronten är det pg av att jag inte ridit tillräckligt bra. När timingen inte är med och jag tappar bort kroppen så försvinner bärigheten och han blir tyngre fram.

Att rida i så lätt sits som du gör på videon skulle jag inte ge mig på på min kille. Du ser ut att vara lika liten på din som jag är på min. Det gör ju att våra skänklar tappar förmåga att komma "runt" hästen, alltså måste vi vara nogrannare med annat.

Jag rider med sätets tre sittpunkter i sadeln, inte 100 i sadeln. Men ca 40% i sadeln och 60% i stigbyglarna. Och jag måste ha KONTROLL på vad mitt säte gör. Samla för sätet och alltid vara nogrann med de lösgörande övningarna. Hålla om med en otroligt stadig skänkel (inte släppa knät utan hålla om med hela skänkeln)och absolut inte stå på tå. Då får han mig i obalans direkt.
Dessutom tränar jag varje dag med att han hela tiden ska jobba för enkla små hjälper, för höfterna och sitbenen.

Så här är mina råd efter att ha läst vad du skriver och sett videon.
Först en fråga: tränar du dressyr för någon?
Jag tycker han ser lite stel ut i sina sidor och skulle behöva träna på elastisiteten(stavning) och styrkan/bärigheten och verkligen bli loss i sin kropp. Då kommer han kännas mycket mer ridbar och reglerbar.
Sedan tror jag också att du behöver jobba med din bålstabilitet och att få en lägre tyngdpunkt, lite mer pondus i sitsen och samla honom för sätet och därmed hjälpa honom mot mer bärighet.
Jag tror inte att det är fel att hoppa honom på ett pelham, eller kanske ett waterford (mångdelat kulbett). Men det ser lite grann ut som du håller balansen i tyglarna och då blir efekten bakvänd med pelhamet.

Sedan ser det också ut som om du skulle tjäna på att prova rida med kortare stigläder. Då blir det nog lättare att få stadigare skänkel, bättra på hältrampet och räta på ditt överliv = flytta tyngdpunkten.

Detta är bara vad jag tror efter att ha tittat på filmen blandat med mina egna erfarenheter. Du behöver inte lyssna på ett endaste dugg av det.
Det är synd att du verkar ta illa upp av många inlägg. Men att ta kritik är en stor viktig del av att utvecklas, och bara för att man är tävlingsryttare behöver man inte tappa ödmjukheten. Vill du inte höra vad andra tycker så ska du inte fråga. De som svarar vill garanterat inget illa utan vill bara det bästa för dig och din storna fina häst.

De är få förunnat att vara "liten" och kunna rida en jätte riktigt bra, och det är ofta mer jobb än med en mindre häst. Men så härligt när det sedan är desto fler kilon som arbetar med en.

lägger in en bild på mig och min kille så får du se om du tycker vi är lika små :D
DSC_0051.jpg

//LL

Helt OT men....

Ååååååååååh jag kommer ihåg din fina häst! :love: Så du sålde inte honom? Vad glad jag blir!

Svar på frågan: Ja jag har en dressyrtränare, o jag har sagt själv att jag tkr han ser stel ut men om du sitter på honom så känner du i markarb att så är inte fallet han är mkt mjuk o fin.
Jag vet att jag inte bör stå så mkt som jag gjorde där men det fanns en anledning till det.
Jag tar verkligen till mig de du säger o de är just sånt jkag tränar på.
JAg själv skulle gärna korta mina stigläder för jag gilalr korta bättre men min tränare hade precis bett mig länga dem så de är därför de är långa.

Jag tkr inte jag håller balansen i tyglarna men jag håller et jämt tryck i munnen på honom hela tiden vilket är meningen.

Jag tackar väldigt mkt för dina tips även om jag redan gör det mesta:)
Jag tror att jag är en av de små ryttare som kan rida stora hästar bra ,med träning såklart.
I nuläget så har jag lättast att rida lite heta känsliga hästar men det är nog för att min bästa häst är det. O de är honom jag ridit mest o jag o XL är inte riktigt igång o sammansvetsade än som jag o Jasaar är.

Din häst ser superfin ut!!

Hejsan. När jag jobbade som beridare hade vi en del hästar som var jätte starka och vart långa i hoppningen och vissa blev t o m framtunga som man kallar hästar som biterfast och blir hängande i handen.
Vi hade så kallat rullbett eller kulbett som de oxå kan kallas. med ett sådant bett får hästen det svårt att bita fast sig i. men med ett sådant bett ska man inte använda mer än nördvändigt. Vi hoppade hästarna på det och även galoppjobbade dom på fälten med det bettet, annars i markarbete så red vi på tre delat och det funkade. Det jag har fått lära mig under alla år som beridare är att man ska undvika så gott det går att rida på skarpt bett på en stark häst eftersom hästen kan bli ännu starkare när den lär sig det bettet.

LYCKA TILL!!!

Hej :idea:rid på ett vanligt 3 delat bett,det gjorde jag på min förra häst som hade en mkh på 183 och hade samma "problem" som du beskriver.Jag väntade med tävlingar på högre nivåer för att jobba upp honom i dressyren!
Att byta bett 2 veckor innan tävling,kan istället bli "pannkaka" mer än det ger bra resultat,tyvärr!:o
Stora hästar har det alltid lite "tuffare" än normal stora hästar då man måste kunna rida ihop dom på ett bättre sätt för att ej få det problemet mellan hindrena,det är ju det sista man vill! :bump:
Lycka till tjejen men jag tycker du borde träna mer markarbete först.Låter lite som om ditt "bekymmer" ligger där!!!
:rofl:

Ajajaj, det borde göra ont i hästens mun att ha ett delat pelham. Ajajaj

Delat pelham är egentligen som ett vanligt tränsbett med hävstång och D-ringar. Rider du på delad tygel kan du rida på vanligt tränsbett när det räcker och så kan du använda hävet när det behövs. Det delade bettet är ju skarpare än det raka..

http://www.agerstaridshop.nu/produc...d=850&osCsid=2a3017e0cda180a20206a8356c0f9508

Hejsan. När jag jobbade som beridare hade vi en del hästar som var jätte starka och vart långa i hoppningen och vissa blev t o m framtunga som man kallar hästar som biterfast och blir hängande i handen.
Vi hade så kallat rullbett eller kulbett som de oxå kan kallas. med ett sådant bett får hästen det svårt att bita fast sig i. men med ett sådant bett ska man inte använda mer än nördvändigt. Vi hoppade hästarna på det och även galoppjobbade dom på fälten med det bettet, annars i markarbete så red vi på tre delat och det funkade. Det jag har fått lära mig under alla år som beridare är att man ska undvika så gott det går att rida på skarpt bett på en stark häst eftersom hästen kan bli ännu starkare när den lär sig det bettet.

LYCKA TILL!!!

Tack för tipset, ska verkligen prova ett sådant men svårt att tro att de funkar nu i början på honom men kanske senare när han är ännu lite mer riden o tränad:)

Ja det är ju själkalart bekymmret ligger i markarbetet i grund o botten, de göär väl nästan alla problem.
Men jag gör som du säger tävlar lägre tills vi har bättre koll på läget, 1m o 110 blir det ett tag för oss:) Kanske att vi hoppar 120 till sen höst/vintern.
Men inte försen jag kan hålla ihop honom ordentlig.
Tredelat fungerar dock inte då han inte trivs med det i munnen.
Men tack för tipset!

Såg nu du skrev om byta bett 2 v innan tävling? menar du?? :Dhehe, jag har väl inte sagt de eller har jag? *förvirrad*

Om det nu var så att han var fel riden när du fick honom har du gjort ett bra jobb. Ser ju inte på något sätt illa ut. Men det finns alltid saker att förbättra.

Skulle vara kul att höra hur det gick när du testat att rida med två tyglar. Saken är ju att det blir som en sorts kanda, du kan rida på samma effekt som ett tränsbett och tar du i stång tyglen får du hävstång effekten. Då behöver du inte sitta och hålla i "hand bromsen" hela tiden och han kommer nog får svårare att "lägga" vikt i handen. Alltså blir han tvungen att bära sig själv.

Tack.
O jag ska testa med två tyglar i eftermiddag när jag ska hoppträna :)
Skriverv här sen hur det gick!

Delat pelham är egentligen som ett vanligt tränsbett med hävstång och D-ringar. Rider du på delad tygel kan du rida på vanligt tränsbett när det räcker och så kan du använda hävet när det behövs. Det delade bettet är ju skarpare än det raka..

http://www.agerstaridshop.nu/produc...d=850&osCsid=2a3017e0cda180a20206a8356c0f9508

Jag är väldigt mycket mot att rida på tvådelade bett, pga nötknäppareffekten. Rider ändra på rakt eller tredelat. Och hävstång i det hela tycker jag blir helt fel, framförallt med tvådelat. Men det är min åsikt.

Fruktansvärt dyrt bett du länkade till!! :eek:

Nu tänker jag bara gå in och säga vad jag tycker.
Till TS:
Fortsätt rida din polle på pelham, tror han kommer funka bra på det snart. Sanningen är att han måste bli liite starkare bak men det är bara att träna vidare på det eller hur? Han är absolut inte så "svag" att han inte kan tävlas! Men som sagt, lite mer styrka bak och jag tror det "framtunga"/låga kommer försvinna mer och mer.
Din runda (filmen) såg inte alls dålig ut. Tyckte det var helt okej med tanke på omständigheterna (har läst att den var felriden från början m.m). Hästen verkade tycka att det var lätt och roligt, vilket är bra!
Det är bara att fortsätta kämpa! :D

P.S. Jag förstår att du blev ledsen/arg/upprörd över kritiken som vissa skrev. Den lades fram så oerhört fel. Hade man skrivit den på ett annat sätt hade du säkert tagit åt dig den och försökt göra det som skrivits. Att hugga, ha förutfattade meningar och "bestämma" hur det är blir ingen bra kritik, så är det bara.

Om det nu var så att han var fel riden när du fick honom har du gjort ett bra jobb. Ser ju inte på något sätt illa ut. Men det finns alltid saker att förbättra.

Skulle vara kul att höra hur det gick när du testat att rida med två tyglar. Saken är ju att det blir som en sorts kanda, du kan rida på samma effekt som ett tränsbett och tar du i stång tyglen får du hävstång effekten. Då behöver du inte sitta och hålla i "hand bromsen" hela tiden och han kommer nog får svårare att "lägga" vikt i handen. Alltså blir han tvungen att bära sig själv.

Precis vad jag också menade! :D

Nu tänker jag bara gå in och säga vad jag tycker.
Till TS:
Fortsätt rida din polle på pelham, tror han kommer funka bra på det snart. Sanningen är att han måste bli liite starkare bak men det är bara att träna vidare på det eller hur?Vi jobbar massor med att bygga upp styrkan i bak:) tror att de kommer bli mkt lättare att rida när han blir lite starkare i bak. Han är absolut inte så "svag" att han inte kan tävlas! Men som sagt, lite mer styrka bak och jag tror det "framtunga"/låga kommer försvinna mer och mer.
Din runda (filmen) såg inte alls dålig ut. Tyckte det var helt okej med tanke på omständigheterna (har läst att den var felriden från början m.m). Hästen verkade tycka att det var lätt och roligt, vilket är bra!
Det är bara att fortsätta kämpa! :D Tack så mkt:) Vi kämpar på !

P.S. Jag förstår att du blev ledsen/arg/upprörd över kritiken som vissa skrev. Den lades fram så oerhört fel. Hade man skrivit den på ett annat sätt hade du säkert tagit åt dig den och försökt göra det som skrivits. Att hugga, ha förutfattade meningar och "bestämma" hur det är blir ingen bra kritik, så är det bara.

Ja jag hade kunnat ta de till mig helt klart om det hade lagts fram på ett shcysst o rättvist sätt eller hur man ska säga!

Jag tror, att om du bara kommer till ridning lite mer (Styrketräna kanske. ;) ) så kommer det bli super!

Tycker inte det ser illa ut alls nu men givetvis finns saker att förbättra.

Men det var väl samma häst i filmen 100 och 110? (Eller såg jag väldigt konstigt :p ).
Tyckte inte hästen såg alls bekväm ut med handen/bettet i 100, men däremot väldigt bra i 110...

Haha det är samma häst:)
I 1m va de ju första gången han hoppade en hel bana på eeeevigheter.

Vi styrketränar mkt, senast idag hoppade vi studs o tränade olika linjer o hoppa på volt.

Till alla i tråden:Provade att rida på pelhamet med två tyglar ikväll, de gick suuper! Tack för tipset! Han kändes fin fin, jag kunde reglera mer, i övningar som han har de lättare för sig är han mindre stark än i andra så då kunde jag skifta trycket på stången eller hur man ska förklara.

Hade tänkt filma så ni kunde sett, men de ööös regnade så inte så smart att ta ut kameran kanske;)

Det är något jag tänkt prova men han fungerar bra på de med delta, tkr inte signalerna blir suddiga (??)
Tyglarna har ju olika funktion. Bridongtygeln är mera som en vanlig tygel där man kan ta förhållningar, ställa osv. Stångtygeln använder man när man vill länga överlinjen. (förenklat)
Med ett delta så blir ingen av de signalerna tydliga för hästen. Alla tygeltag blir en blandning av de två. Då kan man inte använda bettet fullt ut och hästen förstår heller inte lika bra vad man vill när man inte kan dela på dem.
Klart man ska jobba mera, de gör man ju alltid , tkr de är lite korkade kommentarer egentligen för det är en självklarhet.
Hästar kan visst upplevas starka även när de är bra grund tränade o välridna...
Starka som i kraftfulla kan de ju självklart upplevas när de är bra grundtränade, men är de starka i handen så är det en brist i grundträningen anser jag. Jag skulle backa tillbaka i hästen utbildning om det var så för att få mera styrka bakifrån och därigenom bättre balans. Det man får i handen visar bristen "där bak".

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat