T
TeamWahlund
Sv: Betsling till min jätte. Hjälp!
Menar inte heller att vara otrevlig men vet inte hur jag ska förklara de annorlunda.
Erfarenhet har inget med tävling att göra.
Har sett dig på tävling var medhjälpare till min kompis som tävlar mycket Så insatt på ett sätt är jag ju.
Bara för att jag inte tävlar så kan jag väl mycket väl veta att man inte ska behöva betsla upp i så låga klasser. Är grunden rätt så behöver man inte starkare bett. Nu är det ju så att grunden inte är rätt, han var oerhört felriden när jag fick honom
Det krävs såklart med från ryttaren att rida ihop en sådan stor häst, det tar jag hänsyn till. Har aldrig sagt att du rider dåligt heller.
Kritik har du problem med vare sig du vill erkänna det eller inte. Jag har problem med kritik som läggs fram på ett elakt sätt inte konstruktiv kritik, o jag har lätt att ta kritik från folk jag litar på men när de kommer in folk som jag vet vilka de är som jag inte litar på på det sättet så är jag sämre på att ta den.
Sitsen kan gör mer än att "skjuta på" man ska väl kunna bromsa hästen från öka galopp till halt med bara sitsen.
Nej jag såg inte heller att det var en "speciell herre" Skilde sig lite ur mänge pga. färg och storlek annars tycker jag inte han utmärker sig direkt. Haha jadu man behöver kanske inte se det för just eftersom jag rider han som jag gör så kommer inte den stressade o ängsliga sidan fram, nu tkr han att det är kul.
Och i grunden är ingen häst stark, en häst är inte född för att ridas med betsel, därför kan dem inte heller vara extra starka eller som vissa tror att hästar född svårridna (nu talar jag om andra) en häst kan inte föddas svårriden eller stark i munnen. Vissa kan dem har en extriör som kanske itne gynnar dem. t ex att han är stor och gärna kan bli tung. Tror dock fort. inte att han skulle vara dn enda häst som inte skulle kunna gå att träna till att vara mer självbärig och känsligare i munnen.Har inte sagt att han inte kan bli känsligare o bärigare för det kan hanmen han kommer nog alltid vara stark.
Det kan absolut jobbas bort, min nuvarande skrutna häst gick endast att rida på pelham i början, men med rätt tränare, hjälv av equiterapeut/tandis och tålamod är hon numera ridbar på allt från nova bett, till pelham. Det betyder inte att det går med min häst
Men pelham tycker jag inte något fel med att rida på.. saken var att du efterfrågade ett skarpare bett.Jag efterfrågfade inte ett skarpare bara ett som fungerade annorlunda o bättre.
Men tänk på att ett pelham ursprungligen är utformat för att ridas med TVÅ par tyglar. Delta är usel och då förlorar man alla dem bra sakerna med ett pelham.Jag ska testa det på två tyglar nu då jag fått tips om det.
Menar inte heller att vara otrevlig men vet inte hur jag ska förklara de annorlunda.