som du förklarar din ritt, och att han är stark och blir låg så kan jag inte tänka mig att de är en snygg ritt. att ha bra resultat i 115 kan många skaffa utan att ha bra rundor, och att dessutom klampa in på en 180 + häst som är "tävlingshäst inom hoppning" hoppar nog hindrena stillastående med utan att riva i de flesta fall.
JA jag anser att du har ett "högt tävlinghuvet" då du inte ÄR villig att lägga ner allt jobb som krävs, då du hellre säljer hästen än att vänta så länge. Hur ska man annars tolka det? Eller du kanske glider runt på klara hästar hela tiden och gör inget jobb själv? Vad vet jag, men är man inte villig att jobba den tid de tar och skita i tävlingar för att se till att jobbet sitter hemma, så har man enligt MIG ett för mkt tävlinghuve. Tävling för mig är bara en bonus, men hellre snygga och bra rundor hemma på träning än tävling.
Och för mig är en häst klar att starta när den bär sig likadant när den hoppar över en bom som ett större hinder. Det är inte höjden som räknas, utan de är hur ryttare och häst tar sig till hindret och över, må vara en bom eller 150 cm hinder, så ska hästen fortfarande bära sig. Att slänga på ett skarpare bett är inte en lösning i första taget, om han inte bär sig i hindrena över 115 cm? Är de då bettets problem?
Jag är verkligen INGET PROFFS, men att betsla upp en jätte häst på 180 + för att den blir lång och stark är verkligen inte lösningen. Jag har haft samma problem, även de på en bamse.
MEN i stället för att fråga här, varför inte tala med din tr'nare om du har någon, på ett forum blir allt så mkt svårare, och frågar man en fråga får man vara beredd på att alla inte gillar ideen med att slänga på en massa tjafs i munnen på hästen bara för att ryttaren inte orkar lägga all energi på annat.
Bara mitt tycke i de hela, och uppfattar du mig som otrevlig, fine de köper jag. Men tro inte att de är något wow faktor att göra felfria rundor i 115cm, hur de ser ut när du hoppar han vet jag ej. Men cirkulerar ofta på tävlingar och även i högre klasser kan klåpare komma runt med felfria rundor.
Men om han inte kan bära sig i högre klasser än 115 cm, varför då tävla upp han i en maximal höjd? varför inte ta de som en bonus och lek runt på 90 - 1m tills han bär sig i alla moment?
Ett skarpare bett kanske bara får han att kröka på nacken med bakbena låååångalååångt bakom i stället, ett senarium man OFTA ser på upp betslade hästar i lägre klasser. Många vet inte vad dom gör när dom betslar upp en häst, och ofta blir det fel. och så stor koll verkar du ju inte ha på skarpare betts inverkar eftersom du tar upp en sån fråga här.