Betsling till min jätte. Hjälp!

Sv: Betsling till min jätte. Hjälp!

Pessoa bettet "knäcker" av nacken för mkt på honom tror jag, Blir nog ännu starkare då, pelham som jag har nu fungerar bra, men tack för tipset ändå:)

jag har sett henne rida.. bor faktiskt i närheten. Är man själv så dum att man tänker betsla up mer än pelham på så låga klasser får man ta att det kommer en del taskiga inlägg. På så låg nivå ska man klara sin häst på vanligt bett. Annars är det fel i ridningen.. punkt

Ha ha du är för rolig du. Ursäkta om jag blir elak men att grunda på ditt inlägg så antar jag att du inte kan så mkt...
Jag ska inte ha mer än pelham, jag är nöjd på pelham.
Bettet har inget med höjderna att göra.

Vad är de som gör att du är så duktig så att du vet de du skriver??

Har du någonsin ridit min häst kanske? Vet du hur han känns på olika bett?
Och eftersom du är så himla duktig o sågade min runda så kan du väl iaf berätta hur mkt du rider o tävlar så jag vet vad det är för någon som säger sådant till mig??

Känner att detta blev ganska aggresivt men kan inte hjälpas blir så jäkla förbannad...

Till Mahogny: Nu har jag kollat på filmerna på mig o XL igen för jag kom att tänka på att du sa att jag kom i obalans eller hur de nu var, men jag ser faktiskt inte det, jag tkr inte vi gör det.. o jag tkr de säger lite om dig som person när du kritiserar någon om nått sånt som inte finns...

Hejsan. Det du ska göra tycker jag, är att köra på ett hackamoore, helst ponnyhackamoore. Det där med att han blir stark, kan ha med bett att göra. Därför skulle jag rekommendera bettlöst, ett starkare bett är absolut ingen lösning.. det gör bara saken värre.. Lycka till nu / Robin, Stall parkudden

Hackamore skulle kunna vara ett alternativ men de jag upplevt med dem är att efter ett tag så vänjer sig hästen med de o blir inte lika lyhörd, lr jag har bara haft de på fel hästar ? ;)

När min häst var stark så började jag rida henne med pessoa bett. Och nu går hon jätte fint...

KL Skulle inte fortsätta rida på pessoa. Varje gång du tar i tygeln bänder du upp hela munnen på hästen samt att hästen får ett tryck i nacken.
http://sustainabledressage.com/tack/bridle/pessoa_pop-eye2.gif

Försök hitta ett annat bett, om du måste ha en hävstångseffekt (pessoa är ett hissbett, jag vet.) så leta efter ett med kindkedja så du begränsar häsvstången.
Pelham på två tyglar är att rekomendera :)

som du förklarar din ritt, och att han är stark och blir låg så kan jag inte tänka mig att de är en snygg ritt. att ha bra resultat i 115 kan många skaffa utan att ha bra rundor, och att dessutom klampa in på en 180 + häst som är "tävlingshäst inom hoppning" hoppar nog hindrena stillastående med utan att riva i de flesta fall.

JA jag anser att du har ett "högt tävlinghuvet" då du inte ÄR villig att lägga ner allt jobb som krävs, då du hellre säljer hästen än att vänta så länge. Hur ska man annars tolka det? Eller du kanske glider runt på klara hästar hela tiden och gör inget jobb själv? Vad vet jag, men är man inte villig att jobba den tid de tar och skita i tävlingar för att se till att jobbet sitter hemma, så har man enligt MIG ett för mkt tävlinghuve. Tävling för mig är bara en bonus, men hellre snygga och bra rundor hemma på träning än tävling.

Och för mig är en häst klar att starta när den bär sig likadant när den hoppar över en bom som ett större hinder. Det är inte höjden som räknas, utan de är hur ryttare och häst tar sig till hindret och över, må vara en bom eller 150 cm hinder, så ska hästen fortfarande bära sig. Att slänga på ett skarpare bett är inte en lösning i första taget, om han inte bär sig i hindrena över 115 cm? Är de då bettets problem?

Jag är verkligen INGET PROFFS, men att betsla upp en jätte häst på 180 + för att den blir lång och stark är verkligen inte lösningen. Jag har haft samma problem, även de på en bamse.

MEN i stället för att fråga här, varför inte tala med din tr'nare om du har någon, på ett forum blir allt så mkt svårare, och frågar man en fråga får man vara beredd på att alla inte gillar ideen med att slänga på en massa tjafs i munnen på hästen bara för att ryttaren inte orkar lägga all energi på annat.

Bara mitt tycke i de hela, och uppfattar du mig som otrevlig, fine de köper jag. Men tro inte att de är något wow faktor att göra felfria rundor i 115cm, hur de ser ut när du hoppar han vet jag ej. Men cirkulerar ofta på tävlingar och även i högre klasser kan klåpare komma runt med felfria rundor.

Men om han inte kan bära sig i högre klasser än 115 cm, varför då tävla upp han i en maximal höjd? varför inte ta de som en bonus och lek runt på 90 - 1m tills han bär sig i alla moment?

Ett skarpare bett kanske bara får han att kröka på nacken med bakbena låååångalååångt bakom i stället, ett senarium man OFTA ser på upp betslade hästar i lägre klasser. Många vet inte vad dom gör när dom betslar upp en häst, och ofta blir det fel. och så stor koll verkar du ju inte ha på skarpare betts inverkar eftersom du tar upp en sån fråga här.

Men nu får du väl lägga av?? :eek: Hon känner väl sin häst bäst? Det aknske funkar på hennes häst, kanske inte din.

Rid med dubbla tyglar istället för delta. Då kan du finlira mera med bettet. Med delta blir signalerna väldigt suddiga. Med både stång och bridongtygel kan du anpassa tygeltagen mycket mera.
Sen håller jag med de andra som skrev, jobba mera. Så länge hästen är stark finns det mycket grundträning som behövs. När den är befäst upplevs inte hästen som stark för ryttaren. (när den bär mera istället för att bara skjuta på)

Pröva att pelham som är ledad, ej rak, och ej gummerad, de är lite skarpare.
Det är ju en stor häst att lyckas hålla ihop.

2 tips från egen stor, het häst:
* När hindret är hoppat flytta tillbaka vikten från stigbyglarna till sadeln och rid verkligen med sitsen. Limma a*slet till sadeln.
* Okonventionellt kanske men ibland hemma när vi övar på lägre hinder så rider jag med med såkallad "halsförlängare", aka gummisnodd. Hästen jobbar mer koncentrerat och med ryggen..

Funkar kanske /kanske inte men allt brukar vara värt att pröva..

jag tävlar inget, kommer troligen aldrig göra. Finns ingen anledning för hästen välmående.

Du frågade ju efter ett nytt skarpare bett i början av tråden, du red ju redan på pelham. Jag tycker då personligen att det är hemskt onödigt att betsla upp i sådana låga klasser.

Du kommer i obalans ibland efter hinderna, räta upp dig lite snabbare så kommer han inte "flyta" iväg så mycket och bli så tung.

En bra ryttare kan ta kritik, det är en mycket viktig del i att utveklas. Har dock märkt att många har svårt för det???

Nu har jag bara sett dig rida en gång (kom ihåg ekipaget just pga stor vit häst och liten ryttare) och det under tävling, så jag har ingen aning om hur ni ser ut på träning.

Men vad jag har sett så måste du rida mer med sitsen (du har mycket häst att rida ihop och det går knappast att göra med hande). Har din tränare inte sagt till dig om detta så borde du testa någon annan.
Förlåt att jag låter sur och "dömmande" men jag blir otroligt irreterad på alla som betslar upp sina hästar istället för att rätta till problemet.

Pröva att pelham som är ledad, ej rak, och ej gummerad, de är lite skarpare.
Det är ju en stor häst att lyckas hålla ihop.

2 tips från egen stor, het häst:
* När hindret är hoppat flytta tillbaka vikten från stigbyglarna till sadeln och rid verkligen med sitsen. Limma a*slet till sadeln.
* Okonventionellt kanske men ibland hemma när vi övar på lägre hinder så rider jag med med såkallad "halsförlängare", aka gummisnodd. Hästen jobbar mer koncentrerat och med ryggen..

Funkar kanske /kanske inte men allt brukar vara värt att pröva..

Ajajaj, det borde göra ont i hästens mun att ha ett delat pelham. Ajajaj

jag tävlar inget, kommer troligen aldrig göra. Finns ingen anledning för hästen välmående. Det ör ju upp tillvar o en så det är ju bra för dig, men jag rider för att jag vill tävla det är de min ridning går ut på och jag älskar givetvis mina hästar,

Du frågade ju efter ett nytt skarpare bett i början av tråden, du red ju redan på pelham. Jag tycker då personligen att det är hemskt onödigt att betsla upp i sådana låga klasser. Om du nu inte tävlar hur kan du då veta det? Om jag skulle rida på tränsbett eller liknande i dessa klasser skulla jag behöva dra o slita istället för att kunna sitta med lugn o mjuk hand, vad är då bäst för hästen?

Du kommer i obalans ibland efter hinderna, räta upp dig lite snabbare så kommer han inte "flyta" iväg så mycket och bli så tung. Jag kommer inte i obalans, jag rätar upp mig när jag vet är bäst. Tidigare då stör jag honom i språnget.

En bra ryttare kan ta kritik, det är en mycket viktig del i att utveklas. Har dock märkt att många har svårt för det???KJag har inte problem med kritik men det du säger är nonsens så inget jag lyssnar på däremot en del andra som skrivit har givit bra o givande kritik

Nu har jag bara sett dig rida en gång (kom ihåg ekipaget just pga stor vit häst och liten ryttare) och det under tävling, så jag har ingen aning om hur ni ser ut på träning. När har du sett oss? (nyfiken)

Men vad jag har sett så måste du rida mer med sitsen (du har mycket häst att rida ihop och det går knappast att göra med hande). Har din tränare inte sagt till dig om detta så borde du testa någon annan.
Förlåt att jag låter sur och "dömmande" men jag blir otroligt irreterad på alla som betslar upp sina hästar istället för att rätta till problemet.

Men hur ska sitsen hjälpa, sitsen "skjuter på" Han blir lugnare med en lite lättare sits o stark skänkel så här i början, ju mer igång han blir ju mer kan jag börja "rida", han är en speciell herre så tkr de är konstigt om du nu är så himla duktig så borde du ju ha sett det med tkr man? Men det är ju lätt att låtsas vara duktig bakom en data skärm.Att man betslar upp behöver inte vara för att man har ett problem, min bästa häst han rider jag med gag på , han är superfin o lydig på alla sett o vis men trivs bättre på det går bättre på gag än något annat. Tycker man ska vara mer insatt i tävlingsvärlden för att uttala sig om sånt här.

Rid med dubbla tyglar istället för delta. Då kan du finlira mera med bettet. Med delta blir signalerna väldigt suddiga. Med både stång och bridongtygel kan du anpassa tygeltagen mycket mera.
Sen håller jag med de andra som skrev, jobba mera. Så länge hästen är stark finns det mycket grundträning som behövs. När den är befäst upplevs inte hästen som stark för ryttaren. (när den bär mera istället för att bara skjuta på)

Det är något jag tänkt prova men han fungerar bra på de med delta, tkr inte signalerna blir suddiga (??)
Klart man ska jobba mera, de gör man ju alltid , tkr de är lite korkade kommentarer egentligen för det är en självklarhet.
Hästar kan visst upplevas starka även när de är bra grund tränade o välridna... Men de är klart det komme rbli bättre inte det jag menar men de finns hästar som alltid kommer vara lite starka!

Det är något jag tänkt prova men han fungerar bra på de med delta, tkr inte signalerna blir suddiga (??)
Klart man ska jobba mera, de gör man ju alltid , tkr de är lite korkade kommentarer egentligen för det är en självklarhet.
Hästar kan visst upplevas starka även när de är bra grund tränade o välridna... Men de är klart det komme rbli bättre inte det jag menar men de finns hästar som alltid kommer vara lite starka!

Jo, är hästen lydig och eftergiven vinklar man handen och använder enbart tränstygeln och blir hästen lite för het använder man hävstångstygeln. Som det är nu kan du inte ge beröm när hästen är lydig och lugn (egnom att rida på översta tygeln). Men du kan inte heller kontrollera hästen på samma sätt om hästen skulle dra till lite mer. = suddiga signaler. Prova två tyglar :)

Ja gudars, första gången jag såg ett i butiken trodde jag att det var något slags tortyrredskap! Men tydligen är de inte alls hemska i munnen på de hästar som gillar dem (så länge ryttarhanden vet vad den gör, så klart!).

Erfarenhet har inget med tävling att göra.

Har sett dig på tävling var medhjälpare till min kompis som tävlar mycket Så insatt på ett sätt är jag ju.

Bara för att jag inte tävlar så kan jag väl mycket väl veta att man inte ska behöva betsla upp i så låga klasser. Är grunden rätt så behöver man inte starkare bett.

Det krävs såklart med från ryttaren att rida ihop en sådan stor häst, det tar jag hänsyn till. Har aldrig sagt att du rider dåligt heller.

Kritik har du problem med vare sig du vill erkänna det eller inte.

Sitsen kan gör mer än att "skjuta på" man ska väl kunna bromsa hästen från öka galopp till halt med bara sitsen.
Nej jag såg inte heller att det var en "speciell herre" Skilde sig lite ur mänge pga. färg och storlek annars tycker jag inte han utmärker sig direkt.

Och i grunden är ingen häst stark, en häst är inte född för att ridas med betsel, därför kan dem inte heller vara extra starka eller som vissa tror att hästar född svårridna (nu talar jag om andra) en häst kan inte föddas svårriden eller stark i munnen. Vissa kan dem har en extriör som kanske itne gynnar dem. t ex att han är stor och gärna kan bli tung. Tror dock fort. inte att han skulle vara dn enda häst som inte skulle kunna gå att träna till att vara mer självbärig och känsligare i munnen.

Det kan absolut jobbas bort, min nuvarande skrutna häst gick endast att rida på pelham i början, men med rätt tränare, hjälv av equiterapeut/tandis och tålamod är hon numera ridbar på allt från nova bett, till pelham.

Men pelham tycker jag inte något fel med att rida på.. saken var att du efterfrågade ett skarpare bett.

Men tänk på att ett pelham ursprungligen är utformat för att ridas med TVÅ par tyglar. Delta är usel och då förlorar man alla dem bra sakerna med ett pelham.

*KL*

Ursäkta att jag avbryter tråden brukar aldrig gå in i diskussioner men här vill jag bara komma in o säga några ord. Du har bett om folks åsikter men när du får åsikter som du ser som kritik duger dom inte, du blir bara arg.
Jag måste både ge dig lite ris och ros här. Jag tycker filmen ser lugn och harmonisk ut och det är väldigt kul och se. MEN han är enormt tung och du hamnar i obalans då och då och du kan göra mycket mer med sitsen än du tror. Du har enormt mycket små muskler i dig och hästarna är enormt känsliga. Är man bara "open minded" som ryttare kan man nå höga nivåer men man måste kunna se utanför sina ramar, även det med att prova på flera tränare, för alla kan bidra med något och oftast kompletterar dom varandra. Man blir oftast väldigt hemmablind både som ryttare och som tränare, och olika tränare kan lösa olika problem. Sedan har du en ENORM häst och du är en liten ryttare så bara där har du satt dig i en jobbigare situation då det är svårt för en liten människa att rida ihop en sådan stor häst. Men det går! Det krävs bara mycket jobb!

Angående att byta bett håller jag med en del här om att det är inte ditt problem. Ditt problem sitter i bakkärran och det är det du måste ta tag i. Målet med ridningen är väl ändå att kunna betsla ner än att betsla upp. Ju mer hästen tränas och desto bättre den blir desto mindre hjälper kommer du behöva. En häst känner en fluga som landar på dess rygg och han känner även din obalans men är en enomrt schysst häst som rättar till saker själv. Du har en klippa i honom. Där måste du vara schysst tillbaka och hjälpa honom där han har det svårt. Du kan fortsätta tävla paralellt med träningen men tävla gärna lättare klasser och lek runt och bygg upp honom då får både du och hästen det mycket roligare. Lycka till!

Senast ändrad:

När du lägger fram de sådär så ska jag helt klart testa det :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka