Betfor, diskussion!!

Sv: Betfor, diskussion!!

*kl*

Jag har läst någonstans (minns inte var- kanske i en fångtråd)) att det rekommenderas att hälla av betforvattnet. Kan det vara för att minimera stärkelse? Blir glad och tacksam för svar!

Om man häller av vattnet så försvinner det massa melass. Det kanske var det man ville uppnå :confused:

Sara

När jag tränade min sto så fick hon betfor då jag kunde blanda mineralerna med betforn och för att hon älskar det.

Min kille får inte det då han får så :devil: mycket spring i benen av betfor.

När jag läste tråden så började jag fundera på en sak.
Hur skulle det bli om man byte ut betfor mot betor? Skulle om posetiva efekterna vara kvar då?

Kram

Intressant diskussion! Och jag har själv travare, eller....en fölmärr men en fölunge har jag, klart jag försöker följa SLU forskning.
Jag tror oxå MER på att travhästar behöver inget spannmål för att prestera ännu mera.
Det räcker väl med bara grovfoder, o kanske betfor om analysen visar det OM grovfoder har högt proteininnehåll kan man ge dem betfor för energins skull.

Kan tänka mej att deras mage mår bättre av att äta 'naturligt' utan sk färdigfoder eller en massa kraftfoder som HAVRE även om det inte är något ont om havre.

Jag har också hört att man ska hälla av vattnet till hästar med fång, och ja, det är för att få bort melassen. Men egentligen så är det väll så att det är inte nån fara för en "vanlig fångis" utan för de med insulinresistens? Och inom gruppen fånghästar så finns det många som har den prognosen. Hm, är inte riktigt säker på min sak här, men har för mig att det är nått sånt i alla fall.

Jag vet inte riktigt, men det är nog olika från häst till häst med fång. Har även en fångponny, som börjat äta betfor i februari i år o har ätit det sedan dess tillsammans med andra 'naturligt' fodermedel, o det funkar bra på honom, tycker jag. Han har klarat sig bra i år från fången.
Jag häller inte ut vattnet eller något, utan när jag ska blöta ner betforn så blöter jag ner tills det ser bra ut o låta det stå i nån timme ibland när jag gör det på kvällen så får det stå till nästa morgon. Då är det inte mycket vatten kvar i.
Men jag slutar INTE ge honom betforn, för han verkligen älskar betfor o att det funkar bra på honom.

Det man får tänka på när det gäller betforutfodring är att det sällan blir några mängder dom får. Dom flesta ger det mer för att det ska bli lite smaskigt än som ett riktigt fodermedel. Om hästen får några liter om dagen så blir det kanske några hekto ts och innehållet av socker är 25% ca. Alltså inte jättemycket.

Sara

*KL*
Jag har ett fullblodssto som är krubbitare. Vi har ofta kolikproblem med henne (ca varannan vecka) Fick tips här på buke att sluta med betfor. Gjorde det och hon har inte haft kolik på två månader:idea: Om det är sockret som retar tarmarna eller något annat har jag inen aning om men det är skönt att slippa nattvaket med kolikhäst!
De andra hästarna äter betfor av ovan nämnda anledningar ( Energi, fibrer, vattentillförsel, höjd mjölksyratröskel mm.)

Oj, och när vår häst fick kolik så rekommenderades betfor just för fiberhalten utav veterinären.

Jo, betfor är ju bland det första man kan börja ge till en häst som haft kolik. Men det är kanske annorlunda med krubbitare:confused:
Detta är ju på inget sätt vetenskapligt bevisat men uppenbarligen så mår min häst bra och då är jag nöjd. ( Problemet jag fick var, vad skall jag ge istället?)

Men betfiber kan du väl ge? Om det skulle vara något i betfor som stimulerar krubbitning (har dock aldrig sett, hört el läst om det förut) så är det väl rimligen melasstillsatsen. Då borde betfor utan melass=betfiber gå bra. Har ungefär samma MJ 11-12, HH

Okej, har faktiskt inte tänkt så långt:o
Vad är det för slags betfor? Var hittar jag det?

Senast ändrad:

Men betfiber kan du väl ge? Om det skulle vara något i betfor som stimulerar krubbitning (har dock aldrig sett, hört el läst om det förut) så är det väl rimligen melasstillsatsen. Då borde betfor utan melass=betfiber gå bra. Har ungefär samma MJ 11-12, HH

Jag har också hört att till hästar som har magsår dvs vanligt hos krubbitare så skall man inte ge betfor.

Orsak tja jag kommer som vanligt inte ihåg det men någon annan kanske kan förklara???

Jag har också hört att man ska hälla av vattnet till hästar med fång, och ja, det är för att få bort melassen. Men egentligen så är det väll så att det är inte nån fara för en "vanlig fångis" utan för de med insulinresistens? Och inom gruppen fånghästar så finns det många som har den prognosen. Hm, är inte riktigt säker på min sak här, men har för mig att det är nått sånt i alla fall.

Där sa du nåt!:idea: Det är för hästar med insulinresistens (typiska tecken s.k. fettnacke etc.) som man ska hälla ut betforvattnet.

Jag ger 3dl betfor till min häst att blanda ut mineralerna och oljan som jag behöver komplettera mitt grovfoder med.
Betforen smakar gott, och en så liten mängd gör varken till eller från.

Jag har hört att det enligt senaste forskningen trots allt ska vara farligt att ge betfor till fånghästar. Jag har läst sidan på SLU och där står det att det ska vara bra att ge dem. Ändå så vet jag att de i alla fall för ett par år sedan har sagt på vetkliniker att man ej ska ge betfor till fånghästar. Hur kan man veta vad man ska följa? Det går naturligtvis inte att svara på men jag är tacksam för tips på hur jag kan följa det som händer.

Läste ur "foderlärans abc" (kraft) och där stod det att om man skulle täcka högpresterande hästars energibehov genom grovfoder skulle de bli bukiga och därför kompletterar man grovfodret med kraftfoder. Skulle dessutom själva mängden med grovfoder som hästen kräver bli för mycket? Är detta rätt? Är det fullkomligt rimligt att mata en travare som tävlar rikt med bara grovfoder, räcker det egentligen? Ibland tycker jag iofs att folk överdriver utfodringen av hästar, vet en kvinna som matar sina fölston och unghästar som bara går på lösdirft med 2,5 kg havre per dag...

Ajja jag svamlar väll nu på kvällskrönet. :smirk:

Om K**fft skulle skriva att t.o.m. dom högpresterande hästarna klarar sig på bara grovfoder skulle dom ju ligga illa till:smirk:

Det går utmärkt om man har ett tillräckligt bra grovfoder.

Sara

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 483
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat