Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det är bra att alltid ha i bakhuvudet att man ska tänka efter en extra gång innan man litar på någon som uttalar sig om något där de själva tjänar pengar på att produkten säljs...
En fråga: Om man ger fri tillgång på hö och dumt nog inte har möjlighet till analys (än), ger minimalt med kraftfoder, hur mycket betfor tror ni är lagom att ge?
Jag tror inte att högpresterande hästar skulle klara sig bara på bra grovfoder. Är ingen expert men jag har svårt att tro det. Normalt presterande - typ fritidshästar klarar sig helt OK tror jag. Men inte travhästar i full träning o tävling. De är ju smala som vinthundar trots flera kg kraftfoder/dag. Har sett det på nära håll i vårt stall och de var inte ens i närheten av att vilja äta så mycket grovfoder även vid fri tillgång.
Om man slutade ge de så mycket kraftfoder så skulle de kanske orka äta mer grovfoder?
Men sen beror det ju mycket på vilket hö man har också!
Det här är ju något som skrivs på alla fodersäckar oavsett märke, alltså inget specifikt för just detta märke av foder.
Läste ur "foderlärans abc" (kraft) och där stod det att om man skulle täcka högpresterande hästars energibehov genom grovfoder skulle de bli bukiga och därför kompletterar man grovfodret med kraftfoder.
Det är inte ovanligt med minst 5kg kraftfoder till fullblodsåringar som skall säljas på auktion på höstkanten.