Betfor, diskussion!!

Sv: Betfor, diskussion!!

Det är inte ovanligt med minst 5kg kraftfoder till fullblodsåringar som skall säljas på auktion på höstkanten.

Ska nu anstränga mig och inte skriva nått elakt om Kr**ft. Men det är bra att alltid ha i bakhuvudet att man ska tänka efter en extra gång innan man litar på någon som uttalar sig om något där de själva tjänar pengar på att produkten säljs...

Om du kikar på foderstaterna de rekommenderar på sina påsar så kanske du får en tankeställare också. Intressant att man kan ge de rekommendationerna utan en analys, och dessutom så når de knappt upp till miniminivån av torrsubstans på de små högivorna.

Till SaraXX: Du har helt rätt i att i många fall ger ägarna så lite betfor att det går att bortse från den obetydliga sockermängden som blir.

Det här är ju något som skrivs på alla fodersäckar oavsett märke, alltså inget specifikt för just detta märke av foder.

Men det är bra att alltid ha i bakhuvudet att man ska tänka efter en extra gång innan man litar på någon som uttalar sig om något där de själva tjänar pengar på att produkten säljs...

Vilken företagarare, som lever på att sälja en produkt, säljer utan att tjäna pengar på den? :smirk:

*knapplån*

Intressant diskussion det här! :)
Har själv aldrig tänkt på betforns funktion mer än att det ger lite extra energi och är bra att blanda kosttillskott i :angel:

En fråga: Om man ger fri tillgång på hö och dumt nog inte har möjlighet till analys (än), ger minimalt med kraftfoder, hur mycket betfor tror ni är lagom att ge? (liten häst, ca 450kg)
Har aldrig haft några egentliga riktmärken på betforgivan utan gett ett par dl för syns skull och för att ha något klafsigt att blanda med :p

En fråga: Om man ger fri tillgång på hö och dumt nog inte har möjlighet till analys (än), ger minimalt med kraftfoder, hur mycket betfor tror ni är lagom att ge?

Om du vill ge betfor som ett extra näringstillskott:
Så mycket som krävs för att hästen ska uppnå önskat hull.

Hur mycket det är får man känna sig fram till om man inte vet hästens behov eller höets innehåll i siffror.

Om du vill ge betfor istället för t.ex. ett kraftfoder:

Byt ut det andra foder mot motsvarande näringsmängd för betfor.

Okej, jag tänkte mest för tarmarnas skull (utefter det som skrivits i tråden om positiv effekt på den biten). Att byta ut minimala mängder kraftfoder mot betfor känns inte som någon större vits. :p Den tidigare varianten med ca 2dl bara för smakens och klafsighetens skull/att blanda fodertillskott i kanske var en bra idé ändå :angel:

Jag tror inte att högpresterande hästar skulle klara sig bara på bra grovfoder. Är ingen expert men jag har svårt att tro det. Normalt presterande - typ fritidshästar klarar sig helt OK tror jag. Men inte travhästar i full träning o tävling. De är ju smala som vinthundar trots flera kg kraftfoder/dag. Har sett det på nära håll i vårt stall och de var inte ens i närheten av att vilja äta så mycket grovfoder även vid fri tillgång.
Jag har blivit rådgiven av krafft-rådgivare att min häst klarar sig på bra grovfoder så man ska nog inte dra alla över en kam.
Lite utanför ämnet men det har ju varit upp i tråden tidigare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte att högpresterande hästar skulle klara sig bara på bra grovfoder. Är ingen expert men jag har svårt att tro det. Normalt presterande - typ fritidshästar klarar sig helt OK tror jag. Men inte travhästar i full träning o tävling. De är ju smala som vinthundar trots flera kg kraftfoder/dag. Har sett det på nära håll i vårt stall och de var inte ens i närheten av att vilja äta så mycket grovfoder även vid fri tillgång.

Det beror ju naturligtvis på vilket grovfoder. Ett "vanligt" hästfoder räcker ju inte utan man får ju vara lite noga med vallen, skördetidpunkt och gödsling för att få upp näringsvärdet. Att säga att det inte går är lite modigt eftersom det finns tävlande travhästar som bara äter grovfoder. Vissa fysiologiska effekter som kommer av att inte ge kraftfoder kan ju tom vara fördelaktiga för högpresterande hästar.

Sara

Senast ändrad:

Om man slutade ge de så mycket kraftfoder så skulle de kanske orka äta mer grovfoder?
Men sen beror det ju mycket på vilket hö man har också!

Om man slutade ge de så mycket kraftfoder så skulle de kanske orka äta mer grovfoder?
Men sen beror det ju mycket på vilket hö man har också!

Självklart beror det på vilket grovfoder man har, jag kan ta ett par exempel. Jämförelsen lagd på matkrävande islänning.

Ett hö innehållandes 35 smrp 6 Mj, av ett sådan hö skulle pållen behöva åtminstone 12 per dygn vilket inte är möjligt. Här är det läge att komplettera på ett bra sätt.

Ett hö med 65 smrp och 7,5 Mj, här skulle det vara mer troligt att pållen klarade sig betydligt bättre på en normalgiva för honom. Men då krävs här ett tillskott av Mj.

*knapplån*
Angående det här med för mycket/för lite kraftfoder så tycker jag det värsta är tävlingsponnyer som får synbart för mycket kraftfoder. En som fick ca 1-2kg per mål 3ggr/dag, uppskattningsvis totalt mellan 4 och 5 kg, och ungefär lika mycket hö per dag :crazy: den presterade bra, men det kändes på något sätt inte som att den mådde bra (hängig i box och hage och "fångnacke" om nu det betyder något).

Egentligen så borde man väl ändå öka hömängden när man ökar kraftfodergivan? Om högivan inte var lagom eller hög redan från början vill säga. Det sägs ju att man inte ska ge kraftfoder på tom mage, då borde det väl vara bra om de alltid får knapra på hö? Även för de potentiella stressmagarnas skull, tävlingshästar/starthästar borde ligga rejält i riskzonen för det oavsett. OM de skulle få magsår eller allmänt problem med magen så är det ju inte konstigt om de börjar dissa hö :p

Det här är ju något som skrivs på alla fodersäckar oavsett märke, alltså inget specifikt för just detta märke av foder.

Det stämmer. Tog bara upp kr***t eftersom jag svarade på Belethiens inlägg:
Läste ur "foderlärans abc" (kraft) och där stod det att om man skulle täcka högpresterande hästars energibehov genom grovfoder skulle de bli bukiga och därför kompletterar man grovfodret med kraftfoder.

Men du har helt rätt i att det ges rekommendationer på de flesta fodersäckar oberoende av märke. På Hi**os säckar har jag dock för mig att det står nått om att de rekommendarar en grovfoderanalys för att mer exakt veta hur mycket kraftfoder man skall lägga till (dock ger de ändå precis som kr**ft ungefärliga rekommendationer på påsen).

Kanske bra iofs att de skriver ut ungefärliga rekommendationer? Så inte någon rookie råkar ge på tok för mycket/lite. Upplever iofs att det som står brukar vara ganska mycket...

Har alltid fodrat med betfor. Det är så mycket fibrer i det som är bra för tarmarna. (håller magen igång)
Har aldrig hittat grus i det och kan inte komma på någonting negativt med betfor över huvud taget.

Hur länge måste man ha betfor i blöt, om det ska vara typ enliter, till en häst?
Det är väl olika med olika märken, men typ det där vanliga gröna påsen som man köper..

I kallt vatten, ca 30 minuter. I varmt vatten betydligt snabbare, typ 10 minuter.

Det gör såklart inget om det ligger längre, men går det allt för lång tid (typ över natten) riskerar man bakterietillväxt. Så småningom även jäsning...

Mängden betfor är oväsentlig, men vattenmängden måste vara tillräcklig. Jag brukar ta dubbla volymen med vatten.

*kl*

Vet någon var man kan få tag i betfor utan melass?

/ Lisa

Jag ger båda hästarna betfor.

Min ena får 9 dl och den andra 2 dl.

Varför? Jo fullblodet äter inte linfröna annars, plus att det är bra för hennes mage.

Den andra äter det bara för att. Har ingen bra förklaring till det.

Tycker betfor är jätte bra för mina hästar. Tycker själv att det är gott också :p

Det är inte ovanligt med minst 5kg kraftfoder till fullblodsåringar som skall säljas på auktion på höstkanten.

Jo det vet jag, känner en som matar sina avelston och åringar med 2,5 kg havre / dag + fri tillgång av silage fast de inte presterar något (dessa fullblod är av väldigt bra kvalitet och ägaren säljer dem för mycket pengar)...
Lustigt nog känner jag ett antal människor som gått foderkurser som ger hästarna extremt mycket kraftfoder, själv tycker jag att många hästar klarar sig på mycket mindre än vad de får.

Nej jag litar inte på kraft särskilt men jag tycker till viss del att det verkar rimligt. En travhäst som högpresterar skulle få äta en bra mängd med grovfoder för att matcha energibehovet, men visst kan det funka om man har bra hö.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 483
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat