Betfor, diskussion!!

Sv: Betfor, diskussion!!

I kallt vatten, ca 30 minuter. I varmt vatten betydligt snabbare, typ 10 minuter.

Det gör såklart inget om det ligger längre, men går det allt för lång tid (typ över natten) riskerar man bakterietillväxt. Så småningom även jäsning...

Mängden betfor är oväsentlig, men vattenmängden måste vara tillräcklig. Jag brukar ta dubbla volymen med vatten.

oj, va fort.
i stallet jag jobbade så låg det i blöt i 4 timmar,
och då var det ibland inte klart (efter 4 timmar alltså).
Men då hade vi ju flera skopor i en stor hink..

Jag reagerade också på det, tror jag lärde mig nån gång för skitlänge sen att 2 timmar är minimum men gärna längre än så (dock inte för länge). Sen om det stämmer eller inte vete sjutton, men man brukar ju kunna se på betforen om den kan svälla mer :p

Om man smakar (mycket bra sätt...) och tittar på betforen så ser man att det sväller ytterst lite efter ca 30 minuter.
Pelleterad betfor tar dock mycket längre tid än så!

BeastieBabe har gjort en mycket snygg studie på betfors svällningstider, med bilder och allt. Leta bland trådarna eller PM:a henne!:idea:

Jag tycker att man kan "höra" det också, jag lyssnar alltid på mitt betfor om jag är osäker. Det låter inte likadant när det sväller som efter 30 min.
Och jag har också fått lära mig 30 min, och kortare i varmt vatten.

30 minuter, är det med kallt eller varmt vatten? Eftersom det brukar vara så olika på temperaturen.

Kallt.

Använder jag varmt vatten är den klar efter ca 10 minuter, men det går ju knappast att fodra med den när den är så het. ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 483
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat