Betfor, diskussion!!

Sv: Betfor, diskussion!!

Har man beslutat sig för att betfor är skit, så finns det ju inga possitiva argument som kommer att ändra den åsikten. Vilket jag misstänker vara ditt fall.

Personligen gillar jag betfor, dels för att jag kan peta i min kräsna häst nästan vad som helst med hjälp av det, plus att det håller hans mage i trim.

Jag e inte negativ till betfor.

Det är så många skogsryttar som ger betfor, men vet inte varför. "Man" säger att det är bra för magen......:angel:

De e tur det finns forskning!

Fler åsikter tack.......:)

Så fel man kan ha...:rofl:

Jag vill ha igång en disskusion, men när orden tar slut.....:idea: Man ska inte döma andra, vilket är lätt i hästvärlden!!:crazy:

Jag kan svara på varfö det är bra för mage o tarm - Betfor innehåller mycket pektin (en fiber med ganska hög smältbarhet) vilket utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober.

Jag dömmer varken dig eller dina åsikter, det är fritt fram för alla att tycka vad de vill och det vill jag inte stå i vägen för. Däremot vet jag att om man ställt sig negativt till något kan det vara svårt att ändra den uppfattning, varför jag drar den slutsattsen är för att jag, precis som du är skeptiskt till vissa fodermedel och tillskott.

Jag har hört, något jag inte kan styrka tyvärr, att betfor är det kraftfodermedel som är mest lik hästens naturliga föda = Gräs. Vilket låter granska logiskt då gräs ju är smällfullt med socker, vatten och fiber.

Dessutom finns i mitt fall ingen anledning att ge betfor för att "alla andra gör det", då jag har en häst som är så dålig i magen att han skiter koblajor om han inte får betfor. Magproblemen har vi även kunnat koppla samman med karledsproblem och svårighet till fällning under våren. När jag ger betfor försvinner dessa problem helt, det är tillräckligt för mig för att jag ska acceptera betfor som ett bra foder för min häst.

Jag e inte negativ till betfor.

Det är så många skogsryttar som ger betfor, men vet inte varför. "Man" säger att det är bra för magen......

Tycker det är fler som ger havre jag... :angel: Och det bara för att "en häst klarar sig ju inte bara på grovfoder", "en häst i träning måste ha havre", "min häst musklar sig inte om han inte får havre" osv... Och får de inte havre så får de korn eller krafft osv.

Frågar jag nån varför de ger detta krafftfoder och de svarar - Analysen på grovfodret visade jag behövde lägga till det. - Ja då är jag nöjd. MEN hur ofta sker det?? Oftast får man svaren som ovan.. Kraftfoderförsäljarna har lyckets bra må man säga! För som det är idag så är det liksom självklart att stoppa i hästen kraftfoder! Ingen tänker på varför? Och jag förvånas icke, eftersom alla (nästan) ger sina hästar nån form av kraftfoder så har det blivit en självklarhet.
VILKET det inte borde vara! En häst utnyttjar näringen i grovfodret betydligt bättre (vilket om man tänbker efter inte är så konstigt, hästen är ju faktiskt en GRÄSätare).

Därför är det så himla kul att följa SLUs forskning! Just nu pågår undersökningar på travhästar. Allting har hittills tydigt på att man skulle kunna höja deras prestation genom att enbart ge dom hösilage! De utnyttjar ju energin i grovfodert betydligt bättre än det i kraftfodert. Och dessutom så borde de hålla sig friskare om de slipper belastningen från stärkelsen i kraftfodret. Dock så är det ju här superviktigt att ta grovfodret i rätt tid så man får tillräckligt höga värden!

Vart kommer då betforn in? Jo som jag sa innan så har betforn ungefär samma sammansättning som gräs. Alltså är det ett väldigt bra sätt att tillföra energi på.

Själv tar jag analys på grovfodret, och behöver nått tillsättas (vilket det inte behövdes förra året eftersom värdena var perfekta för min häst) så ger jag helst betfor om mer energi behövs, och lucern om mer protein behövs.

Phu, blev värdens utläggning det där! Tyckte bara att när vi ändå var igång och diskuterade "myter och sanningar om betfor" så kunde jag ändå ta upp det när det gäller krafftfoder också, då det definitivt behöver diskuteras!

Jag har under alla år givit betfor, men slutade med det när jag gick över till färdigblandat foder där det redan ingår.

Sedan när jag var på en kurs för en av världens mesta hästkarlar Mark Todd så talade han om fodring till hästar på elitnivå och där rek han inte betfor då han hade upptäckt att de hästar som gick på betfor fick sämre flås, nu pratar vi om OS klass sas så för "vanliga" hästar så tror jag inte att det har så stor betydelse direkt.

och nej fråga mig inte varför, kommer faktiskt inte ihåg det. Men jag litar på honom i det han säger då han var expert på att få sina hästar i super kondition.

Jag ger inte heller betfor för gruset skull. Nu finns det ju faktiskt betfor som är rensad men den är väldigt dyr

Huruvida andra känner till varför man kan eller inte kan fodra med betfor vet inte jag, jag kan säga att för min del fodrar inte jag med betfor bara för att boxkompisen skulle ha gjort det. (nu får boxkompisen ingen betfor)

Vill du sätta dig in i fakta ang betfor, utan dravel så är denna länk mycket bra att läsa. Du kan klicka dig vidare, på så sätt kan ämnet utvecklas till att bli enormt vilket nästan är nödvändigt om man ska förstå både för och nackdelar. Man kan säga att var sak har sin plats, om man väljer att inte använda betfor pga socker så är den delen så enormt liten att det kvittar i förhållande till det övriga intaget som sker per dag för hästen.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Sedan när jag var på en kurs för en av världens mesta hästkarlar Mark Todd så talade han om fodring till hästar på elitnivå och där rek han inte betfor då han hade upptäckt att de hästar som gick på betfor fick sämre flås,

Fast det tror inte jag på, eftersom man har gjort en studie på SLU vill jag minnas ang betfor, elittränad travhäst. Här fick hästarna endast bra grovfoder och enbart betfor, vilket lär ha givit en mycket positiv effekt på träningen. Finns säkert någon som kan länka till den avhandlingen, hittar inte den just nu.

Nu är det ju inte helt säkert att det är samma betfor han gav sina hästar, men rent uppbyggande så är det säkert inget fel men nu menade han att de fick "tung andning" av just betfor.

Det var väldigt många som hade en massa frågor om just detta och i huvudet har jag inte de svar han gav. men å andra sidan så var han inte förespråkare av att man gav mkt kraftfoder öht, han drog tom ner på just kraftfodert på tävling eftersom de blev tunga av det.

Nu pratar jag om den tiden man red riktig fälttävlan dvs var ute på över 3mil på terrängdagen.

Vi blev väldigt pumpade att kraftfoder inte var bra men däremot hö!

Nu köper jag iaf hans resonemang med tanke på den rutin han har och de framgångar han haft. Finns knappast någon i världen med han erfarenheter.

Senast ändrad:

Huruvida andra känner till varför man kan eller inte kan fodra med betfor vet inte jag, jag kan säga att för min del fodrar inte jag med betfor bara för att boxkompisen skulle ha gjort det. (nu får boxkompisen ingen betfor)

Vill du sätta dig in i fakta ang betfor, utan dravel så är denna länk mycket bra att läsa. Du kan klicka dig vidare, på så sätt kan ämnet utvecklas till att bli enormt vilket nästan är nödvändigt om man ska förstå både för och nackdelar. Man kan säga att var sak har sin plats, om man väljer att inte använda betfor pga socker så är den delen så enormt liten att det kvittar i förhållande till det övriga intaget som sker per dag för hästen.

Jag får det inte att gå ihop :confused:

I texten skriver de att betfor innehåller 23% socker dvs "snabb" energi och i sammansättningen står det endast 5-9% socker:confused:

.

Jag gör det inte.....:D tycker att det är för mkt socker i det, ger hellre morötter, majs mm i lagom mängd.
Vad, säger att man ska ge betfor?

Vad, säger att man inte ska ge?

Du har nog fått det litet om bakfoten.

Morötter innehåller mer socker än betfor. Så mkt som 70 % av majsen innehåller s k icke strukturella kolhydrater – socker och stärkelse som i hästen tas upp som socker (om den är upphettad, annars är den farlig för hästen).

De unika betfibrerna gör att de goda mikroberna trivs i grovtarmen och risken för sjukdom – t ex kolik, fång, dåligt foderupptag minskar. Förädlade betfibrer säljs som prebiotika för människor för 400 kr per kilo. HH

Jag har inte fått det om bakfoten!!!:)

Jag ger hellre morötter än betfor, det är det som e poängen!!

Det var en diskussion jag ville ha igång, o det fick jag!!

Här är mkt intressant att läsa!!:D

Man tackar!!

Mycket läsvärt, bra info!!:bow:

Jag får det inte att gå ihop :confused:

I texten skriver de att betfor innehåller 23% socker dvs "snabb" energi och i sammansättningen står det endast 5-9% socker:confused:

Mellan 7och 10 % av betfibrer är NSC=icke strukturella kolhydrater. 40 – 50 % av melass är det.

Tag 1 kg betfor;
650 gram betfiber ger 65 gram NSC. 350 gram melass ger 150-175 gram NSC. 215 – 240 gram av 1 kg melass är NSC (mest socker). Morot innehåller 40 % NSC som jämförelse. HH

Jag har inte fått det om bakfoten!!!:)

Jag ger hellre morötter än betfor, det är det som e poängen!!
Men du sa ju att det var pga sockerhalten i betfor som du hellre gav majs och morötter?

Vad är dina argument till att INTE ge betfor? Socker har ju redan "dödats".

Jag tycker att OAVSETT vad man väljer att ge sin häst så ska man veta varför. Allt som ges "för att andra gör så" är ju galet. Det behöver inte vara helt fel, men jag anser att om man tagit på sig ansvaret att hålla häst så ska man sätta sig in i hur hästen fungerar och vad den behöver äta och varför.

Själv gillar jag betfor då jag haft hästar som inte äter några större mängder grovfoder trots fri tillgång, och betfibern är den som är mest lik grovfodrets fibrer. Det ger en extra vätskekälla långt bak i tarmen på hästen. Dessutom ger jag ofta små kraftfodergivor och även om jag ger liten mängd betfor torrvikt, så blir det en större giva i uppblött tillstånd = längre tid för hästen att äta.

Sen har jag också haft hästar som inte funkar bra på betfor, då har jag valt bort det.

Något grus har jag inte fått i mina hästars betfor, möjligtvis att det ligger kvar i botten av tunnan när det nästan är slut, men det fodrar jag inte med. Är man orolig för det är det ju bara att skölja betforen innan man blötlägger.

Bra länk :bow:

Som jag har skrivit innan finns det alternativ, till betfor!

Jag var nyfiken på hur ni resonerar o gör. :)

Jag har inget emot betfor, men som sagt många ger men de vet inte varför.

Sen vill jag veta om jag kanske själv gör helt galet mot mina hästar som valt bort det.

Att räkna foder stat kan man göra på många sätt, det beror på vad man tillsätter för att på ett komplett resultat.:D

Jag tittar mycket på pluttarna när jag mockar. För att checka hur hästarna mår. Sen vill jag att de ska ha en lång tugg stund var ggn de får mat, allt för att tarmar/mage ska jobba som det ska. Men vem säger att jag gör rätt??

Betfor är ju blött o slinker lätt ner. Nästan alla hästar älskar det.:D

Det är diskussionen som är det intressanta!:) Glöm inte det!

Det har du ju eftersom du påstår att betfor innehåller mer socker än morötter och majs! I verkligheten är det ju tvärtom. HH

Det var ett exempel på annat än betfor,det finns mer än det, nu ger jag mussli blandingar också som istället för.:D Jag säger inte att det är mer socker i det än betfor!! Jag ville ha igång en diskussion som sagt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat