Betfor, diskussion!!

Sv: Betfor, diskussion!!

Mycket intressant diskussion måste jag säga. :D

Hos oss är det bara en som ges betfor och det är gammelgubben eftersom han :love::love: betfor! Han kan stå och sörpla hur länge som helst. :p

Min häst tål inte betfor, han får feber och världens nässelutslag... :crazy:

Syrrans två får inte heller då vi tycker att de känns mjukare i ryggmuskulaturen utan betfor i foderstaten, möjligt att det är ren inbillning, men det är den uppfattningen vi fått på våra älsklingar. Dessutom så tycker inte Syrrans unghäst (varför envisas vi med att kalla honom det när han faktiskt är 11 i år? ) inte tycker om betfor. Yuäck säger han när han ser betfor i krubban och äter "runt" den. :)

Övrigt foder som ges är hösilage och pelleterat kraftfoder + mineraler. E-vitamin vid hårdare arbete.

Senast ändrad:

Då borde du ju även kunna ge ett mer specifikt svar på varför du ger havre, det har du ju velat ha av oss som ger/gett betfor. :)

Masse, en fråga.

När är höet för grovt? Ok! de kan bli lösa i magen, men de äter ju halm, mig veterligen e det grövre strå!

Näringsinnehållet är inte samma, men om man nu ska disskutera fibrer.:confused:

Det hänger på FS-halten av fodret. Kommer inte ihåg inom vilka värden som ett bra foder ska ligga men detvar inte bra med varken för låga eller höga värden. Tror att man hade bambu som beskrivning för att man skulle förstå. Bambu är ju ett grän och i späd form grönt och mjukt som vanligt gräs. Ju längre det får växa ju mer lik trä blir det. Liknade händer med gräset och om fiberhalten blir för lik "trä" så kan hästens mage reagera på det. Halmen har inte fått växa lika länge som en del hö och får då inte heller får den så höga FS-värden som ett övervuxet hö kan få. Halmen "skrödas ju när kärna är färdigt för tröskning. Den får inte stå kvar tills den fröat av sig.
Jag vet att rapporten från SLU ska finnas på nätet, jag kan bara inte hitta den igen.

Använder själv betfor för att det är bra för magen (som andra sagt), det är supergott för hästarna samt att det ser till så resten av maten inte är så torr att hästen kan få foderstrupsförstoppning. Dessutom eftersom det är så gott så dricker hästen upp allt vatten och jag behöver inte oroa mig för att hon får i sig för lite vätska.

:rofl:Vad var överskriften till denna tråd?? Ni får gärna fråga något eget i en egen tråd!!!:D:rofl:

Det finns en hel del forskning om betfor. Vad man kommit fram till är att det är ett utmärkt hästfoder.
Socker får hästen i sig mer på bete än på en dagsgiva betfor. Hästen är gjord för att äta detta. Inget farligt.

Betfor höjer prestationsförmågan, minskar mjölksyran och hjälper hästen att spara på sitt energiförråd. Det finns det forskning på.
Betfor är så fiberrikt att det kan räknas som grovfoder.

Men jag förstår inte riktigt vad du tillför i diskussionen?
Du vill inte ge betfor för att det innehåller för mycket socker. Varför anser du det?
Du ger hästen andra saker som också tillför socker. Varför just dessa fodermedel istället för betfor? Vad gör de bättre än betfor enligt dig?

Detta är inte första tråden om betfor. Hade du sökt så kan du hitta länkar och källor till forskning om betfor.
// Linda

Tack för en underbart bra disskution:bow::bow::bow:. Har alltid gett mina hästar betfor, fast i små mängder, eftersom det är smakligt och kalkrikt. Det har balansera upp min foderstat bra... men jag har alltid varit rädd att ge det i stora mängder p.g.a gamla "råd" som sagt att betfor är för snabb energi för att vara fullvärdigt kraftfoder utan snarere skulle betraktas som godis.

Men efter att ha läst den här tråden (och framförallt länkarna till forskning) kommer jag absolut att öka betforen rejält om det passar in i foderstaten efter grovfoder analysen.

:rofl:Vad var överskriften till denna tråd?? Ni får gärna fråga något eget i en egen tråd!!!:D:rofl:
1, En diskussion finner ofta sidospår, detta får man finna sig i när man skapar en tråd.
2, Ifrågasätter man andra får man räkna med att själv bli ifrågasatt.

Och jag är mycket nyfiken på ditt svar ang. havren, varför undviker du det?

Jag tycker frågan är jätte bra!!! Har själv haft lite bryderier över min utfodring med havre... Om hästen inte har varit i konditon har havren varit för mycket energi för lite protein... medans det har varit motsattsen om hästen varit i bra kondition :crazy:. Så jag har fått ge en massa annat för att kompensera :smirk:.

Jag kan helt erkänna att jag fodrat med havre i stort sätt bara därför att det är billig och lätt att få tag på. Istället har jag kompenserat med tillskott av olika slag... kanske inte optimalt. men det är svårt att hitta nått optimalt fodermedel i dagen foderdjungel (i synnerhet om man inte vill bli ruinerad). Hade det funnits nått optimalt fodermedel till vettigt pris skulle nog alla (förhoppningsvis) fodra med det.

Fast... du kanske skulle starta en tråd om detta ändå?! Skulle kunna bli en intressant diskution!

Betfor ingår väl i allra högsta grad inom foder, du har gått en foderkurs så får vi nu höra svaret om din åsikt ang betfor enligt den kurs du har gått.
Jag har också gått kurs, tror att det handlar sammanlagt om 6 månader totalt nu. Jag känner mig helt novis i vissa avseenden, därför ser jag fram emot din förklaring ang betfor, men som en parentes även varför du använder havre. Man kan helt enkelt se det som betfor kontra havre.

jag ger betfor till mitt sto!!! hon älskar det!! + att hon får havre vitaminer hö!!

Jag antar att det är lignin du pratar om när du menar att det blir "träigt".

Halm har enligt fodertabellen 120g ligning/kg TS medan det vallfoder som enligt tabellvärdet har högst är sent skördad blålusern som ligger på 90g/kg TS. Det kan väl tänkas att den skulle kunna komma upp högre än halm om man skördar toksent men jag ser det inte som ett direkt vanligt scenario. Gräsfröhalm har jag tyvärr ingen siffra på men den skulle kunna vara rel. hög. Att dom skulle bli lösa i magen av ligninet låter konstigt. Det är osmältbart och orsakar alltså ingen oönskad tillväxt eller så i grovtarmen.

Sara

så här ser hennes foderstat ut!

6 kg hö
7 dl havre
8 dl betfor
den ser väl bra ut???

så här ser hennes foderstat ut!

6 kg hö
7 dl havre
8 dl betfor
den ser väl bra ut???

Huruvida det är en bra foderstat eller inte vet man bara om man vet vad höet innehåller och hur hästen fungerar på den.

Men detta svarar ju inte på varför du väljer att ge betfor, och det är det tråden handlar om.:idea:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat