Betalning från medryttare

Sv: Betalning från medryttare

kl

Jag kan absolut tänka mig att betala för att vara medryttare, iaf så länge hästen är fullt ridbar.

När jag var medryttare betalade jag 250 kr för 1 gång i veckan, 500 kr för två gånger i veckan. Men det blev ofta lite mer (som jag inte betalade för- ägaren behövde hjälp, även om jag också uppskattade det).

Alltså detta har jag aldrig förstått mig på.. ska man betala för att man hjälper någon med dennes häst? Jag är medryttare på ett finfint arabsto och ägaren betalar t.o.m emellanåt när jag tränar för instruktör med hennes häst. Rider gör jag 2-5 ggr i veckan och mockar och fodrar en gång i veckan...

*förvirrad*

Men tänk att du har köpt en alldeles egen häst men känner efter ett tag att du inte riktigt har tiden som behövs men ändå vill ha kvar henne, känns det då rätt att låta någon annan rida henne gratis? :crazy:
Jag menar tänk efter! Det är din egna häst, det är du som betalar för henne men ändå är det någon annan som rider henne också? Är det då inte mer än rätt att denne betalar en del av kostnaden för henne eftersom denne "bara gör det roliga"(dvs rida)? Jag anser att ska man rida någon annans häst är det inte mer än rätt att man hjälper till att betala hästens kostnader. :eek:

Men att be någon vara med och betala min stallhyra, mina kostnader för hästen samt att även betala för att mocka, pyssla och fixa...nej det är helt befängt. Om du ber någon om hjälp att klippa min gräsmatta, ska dom då BETALA för att få göra det ? Precis samma sak. Någon jämförde med att låna ut sin bil ifall man inte ska betala bensinpengar då? Jo, om du lånar endast bilen för egna ändamål...men säg att du hjälper någon att köra, tex vid en flytt, ska du då betala bensin ? Knappast.

JUSTDET! Men varför tror du de flesta vill bli medryttare? Inte tror jag det är för att "vilja hjälpa till med någon annans häst" utan jag tror att det är för att folk vill rida och inte betala för en egen häst själva!

Det är ju en sak om man bara borstar,mockar,pysslar om hästen än om man rider,rider,rider så till dom första kanske man inte tar betalt men för dom andra! :bow::bow::bow:

Det tycker då inte jag är mer än rimligt.

Men tänk att du har köpt en alldeles egen häst men känner efter ett tag att du inte riktigt har tiden som behövs men ändå vill ha kvar henne, känns det då rätt att låta någon annan rida henne gratis? :crazy:
Jag menar tänk efter! Det är din egna häst, det är du som betalar för henne men ändå är det någon annan som rider henne också? Är det då inte mer än rätt att denne betalar en del av kostnaden för henne eftersom denne "bara gör det roliga"(dvs rida)? Jag anser att ska man rida någon annans häst är det inte mer än rätt att man hjälper till att betala hästens kostnader. :eek:

Om jag varit i den sitsen så skulle jag vara tacksam om någon såg till att hästen behöll kondition och smidighet, blev ompysslad och mådde bra, trots att jag själv inte hade tid. Betalning eller ej, det är upp till var och en.

Jag är medryttare till en häst vars ägare hellre gör allt annat än är i stallet. Hon är så oengagerad att bara det gör att jag funderar på att ge upp det. Det är inte roligt att lägga ner tid, engagemang och arbete i stallet när ägaen skiter totalt i sin häst. Jag gör det just nu för hästens skull, "för att vara snäll" som någon sa. Ägaren är jag just nu ganska less på.
Jag betalar inget, men med tanke på allt jag lägger ner på den hästen och som den annars aldrig fått så skulle det kännas som ocker att få betala för att låta ägaren slippa. Så länge hon har mig slipper hon ta ansvar för hästen, skulle jag få betala för detta kan jag lika gärna byta till en häst vars ägare bryr sig och där man får något slags gensvar för arbetet. Nu menar jag inte gensvar i form av pengar och bekräftelse, utan gensvar i form av engagemang från ägaren. Just nu överväger jag faktiskt detta även om jag nu har det gratis, pengar är inte allt. Men jag tycker synd om hästen och är för blödig för att sluta :crazy:

JUSTDET! Men varför tror du de flesta vill bli medryttare? Inte tror jag det är för att "vilja hjälpa till med någon annans häst" utan jag tror att det är för att folk vill rida och inte betala för en egen häst själva!

Jag hade gärna betalat för en egen häst om jag haft en ordentligt lön så det handlar inte för alla om att inte vilja lägga ut pengar.
Men arbete är väl också en form av betalning? Om någon vill bli stallbefriad vissa dagar, varför ska de få betalt för det i annan form än ledighet?

Det är ju en sak om man bara borstar,mockar,pysslar om hästen än om man rider,rider,rider så till dom första kanske man inte tar betalt men för dom andra! :bow::bow::bow:

Det tycker då inte jag är mer än rimligt.

Så om man gör allt det andra jobbet, och även rider, är det andra jobbet värdelöst då? Är det bara ridnigen som ska betalas för? Jag vet inte men jag tycker att ridning är en del av hästskötseln. Om man bara vill ha någon som gör stallarbetet men inte rider, då kan man väl skaffa sig en hästskötare som gör slitjobbet medan man själv glassar? Risken är ju då att man även får betala nån för att vara skötare, och det vill man väl inte, så man väger upp det med att låta dem rida..? Det är väl också ett sätt att se på saken? Rida är skötarens lön och ledigheten ägarens?

Om man bara vill ha någon som gör stallarbetet men inte rider, då kan man väl skaffa sig en hästskötare som gör slitjobbet medan man själv glassar? Risken är ju då att man även får betala nån för att vara skötare, och det vill man väl inte, så man väger upp det med att låta dem rida..? Det är väl också ett sätt att se på saken? Rida är skötarens lön och ledigheten ägarens?

Men - vem tvingar dig att ta ett jobb du inte vill ha?

Person A äger en häst. Sätter ut annons att denne önskar medryttare, det kostar 1000 kr. Person B svarar och väljer att bli medryttare på dessa villkor, dvs skötsel och ridning av hästen C i X antal dagar per vecka för 1000 kr.
Allt upfront direkt, alla vet vad som gäller, ingen är tvingad att göra något den inte visste om innan.
Alterantivet är att ingen annan än hästägaren tycker det är värt 1000 kr att rida hästen C i X antal dagar. Hästägaren får ingen hjälp och har då att välja på att skippa medryttare eller sänka priset.

Som många skriver här låter det som att det går till såhär:

Person A äger en häst. Haffar person B och tvingar denna att sköta hästen och sen kräver betalning...

Om nu person B gärna vill ha en medryttarhäst men tycker det inte är värt att betala för är det ju bara att sätta ut en egen annons. Medryttare finnes, jobb mot ridning, ej betalning. Får man svar, great! Alla vet vad som gäller och vad som ingås. Om ingen hästägare svarar så är det trist, men då får man omvärdera. Antingen ge upp medrytteriet och köpa egen eller erbjuda betalning.

Vill man ha jobb som hästskötare är det ju bara att SJÄLV sätta ut annons och då blir exemplet.

Jag tycker att det ar ett markligt resonemang att man som medryttare inte skulle betala nagot alls. Om man spinner vidare pa samma amne borde det i sa fall vara omojligt att salja hastar - saljaren borde betala for att bli av med hasten i stallet. :angel:

Nar jag var medryttare pa en hast (1998) betalade jag for det 1 000 kronor/manad. Jag kopte senare hasten (ganska dyr) och vet att den kostade bra mer an sa att halla. Tusenlappen tackte bara forsakringspremien. :grin: Som medryttare hade jag alltsa tillgang till mycket trevlig hast som var helt ur kondition nar jag borjade rida, dyr utrustning, ingen ridbana, men trevlig miljo att rida i nar man val tagit sig ut till skogen (20 minuter langs vagarna). Jag mockade, vardade hast och utrustning och hjalpte till med storre stallsysslor (storstadning och ho-intag t ex).

Om man har tillgang till trevlig hast (som ju har kostat nagot att inforskaffa) och dessutom den nodvandiga utrustningen (den ar ju inte precis gratis och surt ar det om medryttaren slarvar sa att nagot skadas/gar sonder) tycker jag att det ar sjalvklart att betala. :laugh:

Jag har vid ett enda tillfalle haft en medryttare pa en av mina hastar utan att ta betalt. Jag blev snabbt medveten om hur korkat det var eftersom det verkar forknippat med pengar hur radd man ar om andras saker. Ar det gratis verkar folk inte vara sa noga. :confused: Ryttaren var ganska duktig, men for mig ar det aven viktigt att man ar noggrann med hastvarden och persedelvarden.

Jag har vid ett enda tillfalle haft en medryttare pa en av mina hastar utan att ta betalt. Jag blev snabbt medveten om hur korkat det var eftersom det verkar forknippat med pengar hur radd man ar om andras saker. Ar det gratis verkar folk inte vara sa noga. :confused: Ryttaren var ganska duktig, men for mig ar det aven viktigt att man ar noggrann med hastvarden och persedelvarden.

Skojar du??? Vilken inställning!?

Tror de allra flesta är rädda om både sina egna och andras grejer. Om man inte har otur och träffar på nåt riktigt stolpskott.

Nej, jag skojar inte. Trots att jag sagt at medryttaren att inte lata hasten sta med transet pa i boxen efter hasten brukade vilja klia sig var det precis vad som hande och nosgrimman blev forstord.

Jag tycker faktiskt att vad jag sett genom aren ar att de flesta inte alls visar samma respekt nar saker ar gratis. Du skulle se hur mina kolleger bar sig at nar vi ar ute med hyrbil t ex. Sa det ar inte bara nar det galler hastar.

Alltså, det enda jag är ute efter är att det går att tänka på flera sätt. Jag har aldrig påstått att det är fel att ta betalt, jag har bara påstått att man kan tänka om i BÅDA avseendena. Ingen behöver övertyga mig om något. Jag är öppen för båda, men hjärnan använder jag gärna och därför gillar jag att se saker ur flera synvinklar.

Det är ingen självklarhet för mig att medryttare ska få rida gratis. Det är lika lite självklarhet för mig att ägaren ska få betalt. Då vet alla detta och diskussionen om den frågan är avslutad.

Självklart tar man inte på sig ett "medryttarjobb" som kostar pengar om man inte vill betala - ingen tvingar någon. Men jag pratar om själva PRINCIPERNA i frågan.

Visst finns det alla sorters människor i hästvärlden som på andra områden. Men om jag ser till mig själv så betalar jag inte en krona på nuvarande medryttarhäst, om du sedan läser mitt första inlägg i tråden om vad jag faktiskt gör med denna häst (mkt för att ägaren är totalt ointresserad av hästen) så ser du snabbt att fallet inte är "gratis = oansvarigt". Men alla är ju olika.

För min del känns det minst lika viktigt att ägaren är seriös. Jag skulle i dagsläget kunna betala för att hjälpa en människa som hade eget engagemang men där det kanske är tiden som inte räcker till.... Jag är medryttare åt en häst var ägare har lika mkt tid som alla andra hästägare som jobbar på dagarna, men tycker att allt annat är viktigare än att ta hand om hästen eller ens engagera sig i den trots att andra gör jobbet. Det är inte kul, men som jag ser det så är det vad jag får leva med för att få detta gratis (Att jag inte förstår mig på en människa som har häst trots att hon inte tycker det är kul, det är en annan sak). Likväl som folk får se det som att de får oseriösa medryttare om det är gratis...

Personligen tror jag dock att jag kommer att byta häst den dagen nåt dyker upp. Oavsett det kostar mig pengar eller ej. Jag får se hur det blir. Har jobbat i motvind i några månader och nu ger jag det ett par veckors funderingar om hur saken ska utvecka sig.

Principen om att man kan tänka åt båda håll och att inget behöver vara mer självklart än det andra. Givetvis blir ingen tvingad. Hoppas jag.

Alltså detta har jag aldrig förstått mig på.. ska man betala för att man hjälper någon med dennes häst? Jag är medryttare på ett finfint arabsto och ägaren betalar t.o.m emellanåt när jag tränar för instruktör med hennes häst. Rider gör jag 2-5 ggr i veckan och mockar och fodrar en gång i veckan...

*förvirrad*

Jag håller med dig. Om hästen dessutom inte är utbildad utan du utbildar den så gör du ju ägaren en stor tjänst...

*kl*

Jag är medryttare på en häst ca 2 dagar i veckan och betalar ingenting för det. Ägaren har inte riktigt tid för hästen, och ser mig som en tillgång. En kompis till hästen som tar hand om honom och håller igång honom de dagar hon inte hinner. Hon får avlastning - jag ta hand om en häst. Win-win, ett utbyte av tjänster helt enkelt.

På tal om att folk blir slarvigare när någonting är gratis, så är det tvärtom för min del. Eftersom jag har ansvar för någon annans häst+saker blir jag snarare ännu mer försiktig och nogrann.

Har man inte råd att ha häst, så skall man heller inte någon ha!
Då får man sälja eller skicka ut hästen till fodervärd och ta tillbaka när ekonomin är bättre igen, varför ska någon annan betala för att HJÄLPA DIG med hästen?

Kan du förklara för mig varför det skullle bli en så stor skillnad rent praktiskt.

Varför skall en fodervärd ta hand om någon annans häst och stå för alla kostnaderna?
När en medryttare inte inte kan ta en del av det hela?

En fodervärd står ju för allt.
Då kan ju ägaren bli gratis medryttare för att hjälpa fodervärden.

Jag är medryttare till en häst vars ägare hellre gör allt annat än är i stallet. Hon är så oengagerad att bara det gör att jag funderar på att ge upp det. Det är inte roligt att lägga ner tid, engagemang och arbete i stallet när ägaen skiter totalt i sin häst. Jag gör det just nu för hästens skull, "för att vara snäll" som någon sa. Ägaren är jag just nu ganska less på.
Men vad gör det?
Du verkar ju ha en alldeles egen häst på någon annans bekostnad.
Var nöjd med det i stället.
Att ägaren inte lägger sig i.

... skulle jag få betala för detta kan jag lika gärna byta till en häst vars ägare bryr sig och där man får något slags gensvar för arbetet. Nu menar jag inte gensvar i form av pengar och bekräftelse, utan gensvar i form av engagemang från ägaren.
Men vad skall du med det till?
Vad har ägarens engagemang att göra med hur trevligt det är för dig att rida hästen?
Handlar inte det om hästen?

Sa du menar att medryttare endast hjalper till for att de vill vara hjalpsamma? De far inte ut nagot av det sjalva?

Denna diskussion ar ganska fanig egentligen. Vill du rida en hast men agaren tar betalt, strunta i det och leta efter nagon vars agare inte tar betalt. Kan du inte hitta nagon sadan som vill sponsra ditt fritidsintresse gratis, rid pa ridskola eller kop dig en egen hast.

Min medryttare betalar sa lange hasten ar ridbar och det ar en sjalvklarhet for mig eftersom medryttaren far tillgang till en kanonfin hast och traningsmojligheter etc. Nar hasten har var halt betalade hon inte utan da var jag bara glad att hon ville fortsatta komma ner och pyssla om henne. Traningsavgifter, transporter etc betalar hon ocksa for. Hon ar nojd och glad att hon far tillgang till en trevlig hast som hon lar kanna som sin egen, till ungefar samma pris som om hon skulle ha ridit pa ridskolehastar.

Min erfarenhet som hastagare ar ocksa att medryttare som betalar for att fa rida faktiskt gor det, medan de som inte betalar ganska ofta struntar i att rida for att det regnar lite eller ar lite blasigt eller de har lite brattom. De som betalar ser till att fa det de betalar for!

För mig var det tillräcklig "betalning" att medryttaren faktiskt sätter sig i bilen, åker fyra mil t o r. mockar, fyller höpåsar, blandar kraftfoder, bär vattenhinkar till hage och till box, sopar, smörjer, pysslar, borstar osv. (och rider) Min förra medryttare var dessutom en tjej jag kände till sen förut så jag visste att jag kunde lita på henne. Bättre tjej finns inte. Tyvärr fick jag ta bort min häst för snart ett år sen, och när jag hittade en ny häst i början på juni så flyttade medryttaren och hade inte möjlighet att fortsätta. Jag sörjer henne verkligen! Skulle aldrig falla mig in att ta betalt av nån som ställde upp så mycket som henne.
Nu går nya hästen på lösdrift, och nya medryttaren börjar såfort jag fått underlägget till bomlösa sadeln jag fick hem förra veckan. Även hon en tjej som jag halvkänner sen tidgare, som jag också litar på. Och nej, henne kommer jag inte heller ta betalt av, det behövs inte (som nån garanti) då hon är en ordentlig person..

Men kan tänka mig att det är annars för er söderut, här där jag bor i en liten plutt-by i norr är folk mer ärliga känns det som, det är lite mer "alla känner alla" känsla här. Jag vet inte, nått jag fått för mig iallafall :)

Jag skulle aldrig ha en medryttare som ansåg att det är ett jobb att mocka och borsta hästen :grin:

Nu tänker jag (efter mestadels dåliga erfarenheter av ej betalande) förvisso inte ha någon medryttare alls. Jag anser att det man får gratis värderar man inte. Skulle inte heller ha några problem med att betala om jag skulle ha medryttarhäst.

Jämförelsen med ett jobb är så dum så den tänker jag inte kommentera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 359
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 874
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka