Sv: Betalning från medryttare
*kl
Jag har erfarenhet av detta i tre fall. Det mest aktuella är ju hur jag har det nu, men jag tar de två första kort.
1. Jag var 15 år och ville ha mer sadeltimmar då jag inte hade egen häst. Jag ville inte rida ridskolans ponnyer utan få vana på storhäst inför gymnasiet som krävde det. Det enda jag hittade (bodde inte speciellt hästtätt) var ett vbl på 150 cm. Knappast vad man menar med benämningen "storhäst" eftersom han inte var mkt annorlunda än en d-ponny att rida, men det är ovikigt. Hästen var grundriden och ganska trevlig, inte "travarriden" utan riden i dressyr och hoppning, dock inte välutbildad men det dög. För detta betalade jag 350/mån eftersom ägaren hade väldigt dåligt med pengar. Det kostade mig dock mkt mer eftersom jag var tvungen att åka buss 3 mil, sedan gå 40 min (gratis men dock tidsödande). Jag red i snitt 2 dagar/vecka och i övrigt vet jag inte hur mkt hästen blev riden eftersom ägaren var sjuk i perioder och inte orkade. Jag tänkte inte mkt på pengarna då, tog dem av mitt studiebidrag utan att reflektera (kunde inte så mkt om vad som är rimligt som medryttare då).
2. Jag hade en valack som stod långt från min bostad med dåliga bussförbindelser och jag hade inget körkort. I kombination med att orka med skola blev det väldigt jobbigt så jag ville ha medrytare ca 2 dagar/vecka. Jag la ut en annons och skrev "pris 300 kr/mån" för att slippa småtjejer som ville flänga runt gratis. Fick svar från en duktig ryttare, som tyvärr saknade körkort och bara orkade ett par veckor. Efter det var jag ensam igen men jag fick aldrig pengar av henne, hade nog heller inte behövt, det var bara för att slippa oseriösa påringningar.
3. Är nu medryttare på en d-ponny. Betalar inget, däremot köper jag saker till hästen ibland när det behövs. Jag rider olika mkt beroende på mitt eget jobb men ca 2-4 dagar/vecka. Ägaren har inte mkt tid (men framförallt bristande intresse). Jag började med att sätta igång hästen (oriden innan jag började pga ägarens tids- och intressebrist). Upptäckte att det var lurt, fixade ET, närvarade vid besöket då ägaren inte kunde. Vidare är det jag som ser till att räkna ut foderstater, "rida igenom" hästen, hjälpa ägaren tillrätta i ridningen, se till att hästen tränas så att den är ridbar för ägaren, fundera kring allmän skötsel och annat hästen behöver för att den ska må bra.
Inte för att överdriva min egen roll, men det är jag som står för kunnandet i sammanhanget. Det är jag som påminner ägaren om vad hon måste vara uppmärksam på, varför hästar behöver regelbunden motion och bra foderrutinger etc etc. Det är jag som talar om vilka täcken som är rimliga att ha samt att hästar ska vara ute trots att de blir leriga. Det är jag som ringer och kollar upp så att hästen inte blir stående flera dagar bara för att jag jobbar, det är jag som åker ut extra och skrittar hästen även om ägaren varit där (om hon inte hunnit rida själv) eftersom jag inte vill att den ska stå i onödan. Kort sagt så är det jag som är handledare för ägaren i sitt ägarskap.
Trots att jag får rida nästan hur mkt jag vill, samt har tillgång till ridhus och kan rida lektion ibland om jag vill, så skulle jag aldrig gå med på att betala för detta. Varför? - Jo, för att jag anser att ägaren vinner minst lika mkt, om inte mer, på detta än jag. Pengar är inte saken i sig, utan att situationen ska vara win-win.
Skulle situationen vara omvänd, tex att jag rider en välutbildad häst där jag utvecklas mer, som har en duktig ägare som jag kan lära mig saker av, där jag sköter mitt och att ägaren säger vad och där jag inte har det övergripande ansvaret att se till att hästen hålls igång, rids på ett bra sätt samt får bästa tänkbara skötsel och omvårdnad... Det hade jag gärna betalat för.
Snål är jag inte, och jag är väl medveten om att häst kostar pengar oavsett hur "fin" den är. Men jag tycker inte att jag ska betala för att någons hästägande ska vara möjligt trots kunskaps- samt intressebrist.