Betalning från medryttare

Sv: Betalning från medryttare

Ska jag vara ärlig så tycker inte jag att en medryttare ska betala alls i hästen.
Endast om medryttaren vill åka på träning el tävling med hästen då jag tycker att den får stå för kostnaden. Skillnad om man hade varit halvfodervärd på hästen tycker jag då man ska dela lika på stallhyra mat etc. Har själv en medryttare som inte betalar något. Är bara glad att få hjälp då jag inte har den tiden som räcker till.

kl

Jag tycker definitivt att medryttare ska betala för att få använda hästen, det är givetvis skillnad om någon utbildar ens häst. Men en "vanlig" medryttare tycker jag ska betala, det är dyrt att ha häst och det är dyrt att rida på ridskolor etc så varför skulle det vara så konstigt att medryttaren betalar?

Sen om jag skulle behöva en medryttare en period så skulle de vara pga pengaproblem, för det kan faktiskt drabba alla nångång och jag skulle absolut inte sälja hästen pga de om det gick att lösa med en medryttare under den svåra perioden.
Det jag tycker är irriterande är när folk köper en häst och de första den gör är att skaffa medryttare flera dagar i veckan, då förstår jag inte riktigt syftet med egen häst, då är de bättre att vara medryttare själv.

Sen tycker jag det är lite skillnad om man verkligen inte har tiden till hästen, kan ju också hända under nån period, men att man fortfarande har råd med hästen, då skulle jag kunna tänka mej att låta någon duktig ha hästen den tiden gratis, inte någon vanlig skogsmulle som bara vill lulla runt i skogen utan någon som är intresserad av att utvecklas i träningen.

Det går inte att komma undan att det är dyrt med hästar och att förvänta sej att som medryttare inte behöva betala något är fel, det blir slitage på hästen när folk rider både på häst och utrustning.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Fundera över vad det är värt för DIG att rida den här hästen med den frihet "utan ansvar" det ändå innebär.

Jag har tidigare varit hästägaren men är nu i situation så jag inte har möjlighet (tidsmässigt) att ha egen häst, men funderar på att rida någon annans. För mig är det lätt värt 100-200 kr/gång (beroende på häst och ridmöjligheter) för att kunna ha häst bara de dagar jag själv har tid. Det finns gott om hästar jag får rida gratis, men det brukar alltid sluta med att kraven ökar på t.ex. ridning fler dar eller en massa extra uppgifter jag faktiskt inte har lust att göra.

Ska tillägga att jag även kan få hästar att rida mot betalning (inridning unghästar), dock är jag inte intresserad av sådant just nu.

*KL*

Frågan om vem ska betala och vad kommer alltid upp med jämna mellanrum.

Från min synpunkt är det en fråga om kunskap och vem som tillför något.

- Är medryttaren duktigare än hästens ägare, så får hästägaren vanligen betala för att få hästen att bli riden/utbildad UNDER FÖRUTSÄTTNING att ryttaren rider hästen enligt hästägarens önskemål - dvs hästägaren bestämmer vad som ska göras med hästen, t ex tränas dressyr 45 min, skrittas ut 1,5 tim, klättras eller hoppas etc.

- Är medryttaren duktigare än hästägaren men får rida hästen efter eget huvud och själv bestämma vad som ska göras, tävla etc, då blir hästen visserligen tränad (förbättrad) men medryttaren har också glädje av hästen för egen del. Då kanske hon rider gratis och sköter om hästen de dagar hon rider.

- Är hästen mer utbildad än medryttaren kan det vara rimligt att hon får betala, även om medryttaren är duktigare än hästägaren. Under förutsättning förstås att hon får träna och tävla med hästen och på så sätt får hjälp att komma vidare i sin egen ridning.

- Är medryttare och hästägare lika duktiga kan det vara lämpligt att medryttaren rider gratis om hon rider enligt hästägarens instruktioner. Eller att hon får betala del av kostnaden för hästen om hon får utnyttja hästen för t ex träning och tävling. Samt förstås att hon sköter om hästen de dagar hon rider.

- Är hästägaren duktigare än medryttaren tycker jag att det är självklart att medryttaren ska betala för att hon får rida. Rids hästen "sämre" än vad den ordinarie ryttaren gör så utvecklas ju hästen inte i samma takt, och skaderisken ökar.

- Undantag kan vara om medryttaren bara skrittar ut, eller hjälper till med häst- och stallskötsel fler dagar än de hon rider. Då kan det också vara rimligt att hon får rida gratis eller bara betala en mindre summa.

Har man detta i bakhuvudet så kan det vara lättare att resonera sig fram till en rimlig kostnad.

När jag rider någon annans unga, outbildade eller felridna häst så tar jag betalt (beroende på att jag har stor erfarenhet av att rida in och utbilda hästar).
Får jag möjlighet att träna och tävla med en häst som är tävlad de högsta klasserna gör jag det gärna gratis, bara för att själv få mer rutin.
Ska någon annan vara medryttare på mina hästar får de oftast betala sin del av stallhyra och foder samt kostnader för träning och tävling, då kräver jag också att de tränar regelbundet eftersom jag vill att hästen ska ridas på rätt sätt. Och att vi gemensamt gör upp ett schema på hur hästen ska ridas så att det inte blir hoppning 3 dagar i rad t ex.
Har jag medryttare på de hästar som bara ska skrittas ut, och som dessutom hjälper mig i stallet så betalar de inget, men då får de inte heller rida hur de vill.

Men jag skulle aldrig vilja ha en medryttare på en unghäst - det är så viktigt att allt blir rätt från början. Och det kan också bli förvirrande för en unghäst om den rids av två ryttare som rider på olika sätt. Det krävs åtminstone att hästen har en god grundutbildning och är stadig, samt att de båda olika ryttarena tränar tillsammans eller för samma tränare.

Frågor som du bör ställa dig:
1. Är hästen såpass mycket riden och stadig att det funkar med olika ryttare på den trots att den är ung?
2. Vem är "duktigast" ryttare, du eller hästägare? Vem tror du bäst kan utbilda hästen?
3. Det är också roligt och lärorikt att arbeta med en unghäst, eftersom man är med och formar den på ett annat sätt. Så om du inte har hållt på så mycket med unghästar förut så kan det också ge dig en hel del nyttiga erfarenheter som är värdefulla.

Egentligen så kan jag tycka att det är ett utbyte av tjänster, dvs om medryttaren är på samma nivå eller högre än ägaren i a f. Jag har tagit något lite betalt i början när jag har haft medryttare, mest för att jag vill att de brukar allvar med att komma och är beredda att betala ngt. Sen när jag väl har lärt känna dem lite bättre och allt fungerar så har jag aldrig tagit ngt betalt.

Jag är i den sitsen att jag har en unghäst, också snart 4 år, som det är i princip omöjligt att hitta medryttare till. Det är väldigt få som VILL vara medryttare på unghäst.

Så i ditt fall kan jag tycka att du egentligen inte ska behöva betala ngt, eller åtminstone inga större summor, kanske 1/3 av boxhyran/månad. Sen vet jag ju att om det är i en större stad så är det vanligare att medryttare betalar mer p g a att det är dyrare att stalla upp hästar nära städer.

I slutändan är det ju upp till hästens ägare vad de anser vara rätt men det är upp till dig att avgöra om det är ngt som också passar dig.
En bra relation mellan ägare o medryttare är allra viktigast.

kl
Verkar som att alla har medryttare "bara för att" liksom, jag har alltid trott att man har medryttare för att man behöver hjälp pengamässigt eller för tillfället har väldigt lite tid.

Har alltid trott att man skriver i annonsen eller vad de nu är att man behöver en medryttare och sätter sen det priset som man behöver för att klara att ha hästen kvar. Jag trodde inte att man skaffar en medryttare för att tjäna pengar.

Trodde inte det betydde så mycket om ryttaren va duktigare eller inte, bara för att ryttaren rider hästen bättre än ägaren betyder inte att jag har råd att ha den gratis, då får den ju om den nu vill rida hästen betala de som jag behöver. Och sen ska jag ju inte behöva ta en urdålig skogsmulle bara för att jag vill ha betalt. Min kompis som är duktig, rider riktigt bra har varit medryttare där hon betalade en del men sen så tränade hon ju med hästen osv, visst utvecklades ju hästen men de betydde ju inte att hon inte behövde betala något. Hon fick ju endå ut väldigt mycket av att utbilda och komma framåt med hästen, man utvecklar ju sej alltid till viss del oavsett kunskap hos hästen.

Vill jag ha min häst under utbildning skaffar jag ju ingen medryttare.

Senast ändrad av en moderator:

Ska jag vara ärlig så tycker inte jag att en medryttare ska betala alls i hästen.
Endast om medryttaren vill åka på träning el tävling med hästen då jag tycker att den får stå för kostnaden. Skillnad om man hade varit halvfodervärd på hästen tycker jag då man ska dela lika på stallhyra mat etc. Har själv en medryttare som inte betalar något. Är bara glad att få hjälp då jag inte har den tiden som räcker till.

Håller med !!!
Jag skulle aldrig ta betalt av min medryttare. Jag skulle snarare betala henne om jag kunde för den hjälp jag får...

kl
Verkar som att alla har medryttare "bara för att" liksom, jag har alltid trott att man har medryttare för att man behöver hjälp pengamässigt eller för tillfället har väldigt lite tid.

Har alltid trott att man skriver i annonsen eller vad de nu är att man behöver en medryttare och sätter sen det priset som man behöver för att klara att ha hästen kvar. Jag trodde inte att man skaffar en medryttare för att tjäna pengar.

Trodde inte det betydde så mycket om ryttaren va duktigare eller inte, bara för att ryttaren rider hästen bättre än ägaren betyder inte att jag har råd att ha den gratis, då får den ju om den nu vill rida hästen betala de som jag behöver. Och sen ska jag ju inte behöva ta en urdålig skogsmulle bara för att jag vill ha betalt. Min kompis som är duktig, rider riktigt bra har varit medryttare där hon betalade en del men sen så tränade hon ju med hästen osv, visst utvecklades ju hästen men de betydde ju inte att hon inte behövde betala något. Hon fick ju endå ut väldigt mycket av att utbilda och komma framåt med hästen, man utvecklar ju sej alltid till viss del oavsett kunskap hos hästen.

Vill jag ha min häst under utbildning skaffar jag ju ingen medryttare.

Jag skulle också tro att brist på pengar eller brist på tid är den vanligaste anledningen till att ha en medryttare. Fast många skaffar nog också medryttare för att de får "dåligt samvete" för att hästen står en dag, och det dör hästen egentligen inte av, bara den får röra sig i hagen. Sen finns det faktiskt de som skaffar sig en medryttare för att de inte riktigt klarar av sin häst :crazy: eller för att de behöver hjälp med inridning, utbildning etc och inte har råd att betala för det.

Jag håller med om att en fördelning av hästens kostnader ska vara grunden. Men det är också en fråga om utbud och efterfrågan. Vad är folk villiga att betala för att rida min häst? Finns det ingen som vill betala sin del av kostnaderna, så får man ju acceptera att gå ner i pris eller att kanske inte hitta någon medryttare. Sen finns det ju annat också som påverkar: kommunikationer, ridvägar, om det finns paddock/ridhus etc. Men det påverkar oftast kostnaderna indirekt genom att stallhyran blir högre.

Jag tror inte heller det är någon som har medryttare för att tjäna pengar (frånsett de "ridskolor" som har delfodervärdar som en del av sin verksamhet). Och det är mycket sårbart att vara beroende av en medryttare pga ekonomiska skäl.

Men för mig så har det stor betydelse hurpass duktig medryttaren är. Vill man träna och tävla så är det lite av en käpp i hjulet om medryttaren rider hästen illa. Då kan det tom vara att föredra att hästen får någon extra vilodag istället, eller att man hittar någon som bara vill skritta ut hästen och inte jobba den.

Så det finns kanske fler aspekter på det här med medryttare än vad man först tänker.

Jag skulle egentligen själv behöva ha medryttare, men har svårt att hitta någon seriös. Jag får försöka pussla ihop ridningen ändå så att alla får träning i lagom dos. Och ur träningssynpunkt har det fungerat bättre utan medryttare - hästarna är stadigare och utvecklas fortare.

Jag tycker betalningen handlar mycket om vad du förväntas göra. Jag har varit medryttare i 1.5 år på två olika hästar och betalat 300-500 kr. Då rider jag 2-3 ggr i veckan.

Som nån redan skrev, förväntas man göra mycket jobb i stallet, mocka, fodra, in- och utsläpp av de andra hästarna i stallet osv, så tycker jag att man kan betala en mindre symbolisk summa. Men om jag skulle rida en häst där jag slapp ta pass i stallet och till och med hade ridhus på gården där jag fick rida hur mycket som helst, även möjlighet att tävla och träna så skulle jag kunna tänka mig att betala ganska mycket för det.

Det handlar väl också om hur duktig man är och hur man förväntas rida.

Om en hästägare behöver ridhjälp -skaffa medryttare. Om en hästägare behöver ridhjälp OCH ekonomisk hjälp - skaffa delfodervärd i så fall?

*kl

Jag har erfarenhet av detta i tre fall. Det mest aktuella är ju hur jag har det nu, men jag tar de två första kort.

1. Jag var 15 år och ville ha mer sadeltimmar då jag inte hade egen häst. Jag ville inte rida ridskolans ponnyer utan få vana på storhäst inför gymnasiet som krävde det. Det enda jag hittade (bodde inte speciellt hästtätt) var ett vbl på 150 cm. Knappast vad man menar med benämningen "storhäst" eftersom han inte var mkt annorlunda än en d-ponny att rida, men det är ovikigt. Hästen var grundriden och ganska trevlig, inte "travarriden" utan riden i dressyr och hoppning, dock inte välutbildad men det dög. För detta betalade jag 350/mån eftersom ägaren hade väldigt dåligt med pengar. Det kostade mig dock mkt mer eftersom jag var tvungen att åka buss 3 mil, sedan gå 40 min (gratis men dock tidsödande). Jag red i snitt 2 dagar/vecka och i övrigt vet jag inte hur mkt hästen blev riden eftersom ägaren var sjuk i perioder och inte orkade. Jag tänkte inte mkt på pengarna då, tog dem av mitt studiebidrag utan att reflektera (kunde inte så mkt om vad som är rimligt som medryttare då).

2. Jag hade en valack som stod långt från min bostad med dåliga bussförbindelser och jag hade inget körkort. I kombination med att orka med skola blev det väldigt jobbigt så jag ville ha medrytare ca 2 dagar/vecka. Jag la ut en annons och skrev "pris 300 kr/mån" för att slippa småtjejer som ville flänga runt gratis. Fick svar från en duktig ryttare, som tyvärr saknade körkort och bara orkade ett par veckor. Efter det var jag ensam igen men jag fick aldrig pengar av henne, hade nog heller inte behövt, det var bara för att slippa oseriösa påringningar.

3. Är nu medryttare på en d-ponny. Betalar inget, däremot köper jag saker till hästen ibland när det behövs. Jag rider olika mkt beroende på mitt eget jobb men ca 2-4 dagar/vecka. Ägaren har inte mkt tid (men framförallt bristande intresse). Jag började med att sätta igång hästen (oriden innan jag började pga ägarens tids- och intressebrist). Upptäckte att det var lurt, fixade ET, närvarade vid besöket då ägaren inte kunde. Vidare är det jag som ser till att räkna ut foderstater, "rida igenom" hästen, hjälpa ägaren tillrätta i ridningen, se till att hästen tränas så att den är ridbar för ägaren, fundera kring allmän skötsel och annat hästen behöver för att den ska må bra.
Inte för att överdriva min egen roll, men det är jag som står för kunnandet i sammanhanget. Det är jag som påminner ägaren om vad hon måste vara uppmärksam på, varför hästar behöver regelbunden motion och bra foderrutinger etc etc. Det är jag som talar om vilka täcken som är rimliga att ha samt att hästar ska vara ute trots att de blir leriga. Det är jag som ringer och kollar upp så att hästen inte blir stående flera dagar bara för att jag jobbar, det är jag som åker ut extra och skrittar hästen även om ägaren varit där (om hon inte hunnit rida själv) eftersom jag inte vill att den ska stå i onödan. Kort sagt så är det jag som är handledare för ägaren i sitt ägarskap.

Trots att jag får rida nästan hur mkt jag vill, samt har tillgång till ridhus och kan rida lektion ibland om jag vill, så skulle jag aldrig gå med på att betala för detta. Varför? - Jo, för att jag anser att ägaren vinner minst lika mkt, om inte mer, på detta än jag. Pengar är inte saken i sig, utan att situationen ska vara win-win.
Skulle situationen vara omvänd, tex att jag rider en välutbildad häst där jag utvecklas mer, som har en duktig ägare som jag kan lära mig saker av, där jag sköter mitt och att ägaren säger vad och där jag inte har det övergripande ansvaret att se till att hästen hålls igång, rids på ett bra sätt samt får bästa tänkbara skötsel och omvårdnad... Det hade jag gärna betalat för.
Snål är jag inte, och jag är väl medveten om att häst kostar pengar oavsett hur "fin" den är. Men jag tycker inte att jag ska betala för att någons hästägande ska vara möjligt trots kunskaps- samt intressebrist.

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag hyr ut min häst till en viss kostnad. Kostnaden kan bestå av pengar, mockning, fodring, målning, städning av min bostad (eller vad jag nu än tycker är en skälig hyra för min häst).

Tycker någon att det är en skälig hyra för att få bruka min häst så betalar denna det.

Det är alltid samma diskussion när det kommer till medryttare. Att betala eller inte betala. Det är igentligen inte intressant då betalningen varierar från fall till fall men det behöver inte alltid vara i form av pengar.

Men som vanligt när det kommer till hästbranchen så vill ingen betala vad det igentligen kostar utan det skall vara gratis. Ingen vill betala bonden för höt, ingen vill beta för att stå inackorderad, ingen vill betala för att få sin häst utbildad, ingen vill betala för att få rida osv.

Nog allt är det lite lustigt inom hästvärlden att det alltid är någon annan som skall bekosta ens intresse, aldrig en själv.

Mvh

Tora

Jag håller med dig Tora!! Det är konstigt, allt ska vara gratis i hästvärlden. Jag undrar hur alla kan tycka att det är okej att jag som hästägare ska finansiera deras ridning och hästintresse!?

Jag har medryttare, tidigare betalade hon ingenting då hästen inte kostade mig speciellt mycket, jag hade gratis stallhyra och gratis hö. Nu bor jag inte kvar där utan har flyttat in till "stan" och då kostar hästen mig plötsligt ca 3000:- i månaden. Då tycker jag absolut medryttaren ska betala. (Och det gör hon också, ca 100:- per dag hon har hästen.) Hon förfogar över hästen själv de dagar hon har den, hon får rida som hon vill och jag hjälper henne om hon behöver. Hon mockar hans box, fixar hans höpåsar och ser till att han mår bra dessa dagar.

Självklart är det till hjälp för mig eftersom jag blir stalledig de dagar hon är där. Men det är ju inte därför hon gör det, för att vara snäll mot mig. Hon gör det ju för att hon har ett hästintresse men inte själv har möjlighet att ha egen häst. Det innebär ju också ett ansvar för mig att se till att allt funkar på hennes dagar, att utrustningen finns, är hel osv, att hålla kontakten med henne om vilka dagar hon vill ha, hur hästen mår, om det är något nytt i stallet hon behöver veta osv osv.

Jag tycker du verkar ha en sund inställning.

Jag saknar väldigt ofta det man hade då man var "liten", dvs från mellanstadiet och uppåt då jag skötte en dressyrhäst. Jag fick lära mig otroligt mkt om framförallt hästskötsel då... sår, linda ben osv. Trots att jag red på ridskola var det inget man fick lära sig desto bättre där. Jag följde med på tävlingar från 11 års ålder och var borta hela helgerna som ett "adoptivbarn". Efterhand fick jag börja rida hästen på lektioner för någon av ägarna (var två dressyrsystrar som ägde den ;)).

Min önskan i dagsläget är att man fick vara medryttare på någon liknande häst. Jag skulle verkligen vilja tex följa med på träningar och tävlingar och lära mig grooma igen, nu är det flera år sedan sist. Att rida lektion någon gång ibland för ägaren eller någon tränare vore heller inte helt fel men inte i nödvändigtvis i omfattningen 1-2 ggr/vecka.
Jag skulle nästan välja det hellre än att rida flera dagar i veckan i egen regi som jag gör nu (men jag kanske är konstig som hellre gör "skitgörat" :angel:)...

Min medryttare betalar halva skoningen, ca 500 var 7-8 vecka. Hon rider som minst 3 dagar i veckan och de dagar sköter hon mockning, foder och allt vad det är.
Sedan väljer hon att rida för en lärare, då har jag erbjudit att dela kostnaden med henne, så vi betalar 300 kr var.

Jag är så nöjd med min medryttare, så jag känner ibland att jag mer än gärna skulle betala henne för att hon är så duktig med min häst.!!!

tja..jag tycker inte det är så konstigt alls! Varför skall ägaren betala en ryttare modell standard för att hon eller han ska rida hästen fritt vind för våg, slippa betala ridskola (tex) och sedan undslippa försäkringskostnader, skoning ev veterinärutgifter etc?

Håller fullständigt med om detta.
Varför skall det vara gratis att rida privathästar?

KL

Jag tycker ofta att man hör hästägare som inte förstår varför de ska betala någon annans hästintresse och ha en medryttare som rider gratis etc. Jag förstår resonemanget, men jag tycker även att man kan vända lite på det ibland: Varför ska någon annan gå in och betala för att en annan ska kunna ha häst?

Som i mitt fall tex som nämns ovan - Tycker ni att jag ska betala som medryttare i det fallet?

KL

Jag tycker ofta att man hör hästägare som inte förstår varför de ska betala någon annans hästintresse och ha en medryttare som rider gratis etc. Jag förstår resonemanget, men jag tycker även att man kan vända lite på det ibland: Varför ska någon annan gå in och betala för att en annan ska kunna ha häst?

Du behöver inte gå in och betala för att någon annan ska kunna ha häst. Det är ditt fria val, eller hur. Om JAG anser att jag vill ha betalt, bl.a. för att det är ett stort risktaganade att någon annan är ute med hästen, det slits på grejer, går åt mer foder osv, så är det ju upp till dig om du accepterar det. Gör du inte det, hitta annan häst eller strunta i att rida. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Har man inte ägt en egen häst är det nog mycket svårt att förstå hur mycket det faktiskt kostar att ha häst, inte bara pengamässigt...

Ang. ovan så har jag haft en sån tjej som du beskriver att du är. Hon betalade inte eftersom jag inte begärde det. Allt hänger ju på det individuella upplägget. Ingen annan kan bestämma hur just DU ska göra.

Du behöver inte gå in och betala för att någon annan ska kunna ha häst. Det är ditt fria val, eller hur. Om JAG anser att jag vill ha betalt, bl.a. för att det är ett stort risktaganade att någon annan är ute med hästen, det slits på grejer, går åt mer foder osv, så är det ju upp till dig om du accepterar det. Gör du inte det, hitta annan häst eller strunta i att rida. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Slits på grejer och går åt foder gör det väl oavsett vem som rider? Däremot kan jag tycka att om hästen bara blivit stående x antal dagar i veckan om man inte har tid/lust att rida själv, då är väl risken betydligt större att hästen tar skada de få ggr man själv hinner sitta upp och rida "ordentligt". En jämn arbetsbelastning är ju bara bra för hållbarheten. Du kanske inte menade så, men jag har mitt eget som referensram. Hästen reds innan 1-2 ggr/vecka på "vanligt" sätt och blev stående resten. Jag ser det som en större risk än att den rids kontinuerligt...
Självklart är det ett fritt val. Jag är inte emot betalning, men jag tycker att det är intressant att se saker ur flera synvinklar. Så nej, det är inte så svårt att förstå. Men det är tydligen svårt att inte snöa in på sin egen sanning och ta betalt av ren princip.

Har man inte ägt en egen häst är det nog mycket svårt att förstå hur mycket det faktiskt kostar att ha häst, inte bara pengamässigt...

Jag har haft 3 hästar så jag är väldigt insatt i vad det kostar pengamässigt. En av dem var dessutom ett specialfall och hade en månadskostnad på minst det dubbla jämfört med de andra hästarna i stallet trots att han bara var en promenadhäst. Så ja, att det går pengar varje månad vet jag mkt väl hur det känns:angel:

Ang. ovan så har jag haft en sån tjej som du beskriver att du är. Hon betalade inte eftersom jag inte begärde det. Allt hänger ju på det individuella upplägget. Ingen annan kan bestämma hur just DU ska göra.

Precis, allt är beroende på det enskilda fallet. Men hade du känt att det varit "sjyst" att ta betalt av henne i den situationen?

Senast ändrad:

För mig är det oerhört svårt att förstå. Om det nu är så helt otroligt jobbigt, dyrt och slitsamt att ha medryttare, VARFÖR har man det då?

Man ska vara rädd om sin häst, självklart. Men är man så rädd om sin häst och sin utrustning att man sitter och funderar över slitaget på hästen och utrustingen om hästen rids och utrustningen används ett par gånger/vecka är det nog bäst att linda in alltihop i bomull!

:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 948
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 202
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 477
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka