Betalning från medryttare

Sv: Betalning från medryttare

Måste säga något här!
Hästägaren har förmodligen haft en betydande utgift för inköpet av hästen, till att börja med!! Har man inte råd att köpa/hålla egen häst med allt vad det innebär - ansvar/uppstallning/hovsl/veterinär etc. så är väl 500 kr per månad en struntsumma i sammanhanget! Varför i så fall välja att vara medryttare? Varför inte köpa egen häst? Tacksamt med hjälp är det väl alltid, men det är väl tacksamt att inte behöva ta alla de mindre trevliga bitarna med hästägandet också??.. Så - som sgat 500 är en struntsumma i sammanhanget.. (Vad kostar en ridlektion på ridskola idag..?)

Jag har aldrig tagit betalt av mina medryttare, jag är bara enormt tacksam att de ställer upp och hjälper till då jag jobbar så mycket! Känner snarare att det är jag som ska betala dem och inte tvärtom... Tack vare dem kan jag behålla min häst och han mår bra trots att jag själv inte har tid att motionera honom varje dag.
En hyllning till alla medryttare!

Jag håller med...
Tack vare min medryttare som är i stallet minst 1 dag i veckan ibland två, hinner jag göra sånt som annars hamnar på efterkälken när man har barn, jobb,häst och en sambo som oxå vill ha lite uppmärksamhet då och då;)

Hon HJÄLPER ju mig! Hästen är ju MIN, och därmed MITT ansvar helt och hållet. Jag har själv tagit beslut att jag behöver 1-2 dagar ledigt från stallet, och tack vare henne kan jag ju ha det.

Skulle kännas jäkligt konstigt att ta betalt för det? Har man inte råd ska man inte ha häst, men kan man få lite hjälp med tiden så är det ju kanon. Man är ju ingen sämre hästägare för det, tvärtom man tar sitt ansvar genom att se till att hästen blir ompysslad varje dag utan stress.
Alla parter drar ju fördel av detta, men som sagt är ju huvudansvar med kostnader och att hästen har det bra endast mitt.

Däremot vill hon ta ett träningspass för instruktör får hon givetvis stå för det själv. Sen har min skötare lite egna grejer som hon använder(täcken,grimmor etc.) och jag oxå kan låna och det är ju kanontoppen att hon delar med sig.

Men för att svar på huvudfrågan så tycker jag priset 800-900 kr i månaden är hiskeligt!!! Jag skulle skämmas ihjäl om jag bad min medryttare om en sån enorm summa pengar för att JAG behöver HENNES hjälp!!

Håller helt med föregående talare :-)

Alltså, om jag lånade ut min häst för endast RIDNING, så kanske jag MÖJLIGEN skulle kunna sträcka mig till att ta någon slags "hyra" för detta. Ungefär som att betala för en ridlektion eller hästhyra.(Dock mycket tveksamt eftersom jag anser även det som en hjälp för mig.)

Men att be någon vara med och betala min stallhyra, mina kostnader för hästen samt att även betala för att mocka, pyssla och fixa...nej det är helt befängt. Om du ber någon om hjälp att klippa min gräsmatta, ska dom då BETALA för att få göra det ? Precis samma sak. Någon jämförde med att låna ut sin bil ifall man inte ska betala bensinpengar då? Jo, om du lånar endast bilen för egna ändamål...men säg att du hjälper någon att köra, tex vid en flytt, ska du då betala bensin ? Knappast.

Men alla gör som dom vill, jag skulle bara inte kunna ta betalt av en medryttare..

*kl*

Innan jag köpte häst var jag medryttare på flera hästar.
Häst 1 fjordhäst, 8-11år gammal (fick aldrig riktigt klarhet), stark som en furie i munnen och hade ovanan att sticka iväg och bocka som en galning - för att sen vara helt slut och knappt vilja röra sig alls. Ägaren hade sina..idéer..och ringde oftast tidigast 2 dagar innan och sa att vi skulle rida (tre hästar, ägaren + medryttarna red alltid samtidigt, alla hästar tillsammans). Han hade dessutom 2 medryttare per häst och ofta fick jag rida en annan än den jag betalade för (denne häst var betydligt tråkigare; seg seg seg seg seg..nästan omöjlig för mig att driva fram). Inget ordentligt stall, ingen ridvolt, inget ridhus, aldrig rida själv, inga möjligheter att jobba med hästen eller utbilda den eller mig.. 2-3 dagar/veckan. 400kr/månad.
Häst 2 vbl.trav. valack, 5år, inriden sen 6-12 månader vid tidpunkten. Stall med hyfsade kommunkationer, belyst ridvolt (som man var tvungen att kravla genom hagen för att komma till), hagar med nästan knödjup lera. Helt ok stall. Hästen gick inte att rida ut själv på dock. 2 dagar/veckan + nån uteritt när hästägaren var hemma (hon pluggade på gymn. och bodde internat där). Jag gjorde i ordning hans mat, mockade och vattnade mina dagar också. 300kr/månad.
Häst 3 vbl.trav. valack, 16-18år. Stall med hyfsade kommunikationer, ridbana, fina ridvägar omkring. Trevlig häst. Ibland ridsällskap med medryttaren på andra hästen. 2 dagar/veckan. Gick på lösdrift. Jag slängde ut hö och fixade vatten nån gång när det behövdes. 300kr/månad.
Häst 4 vbl.trav. sto, 20år. Stall med kommunikationer, fin ridmiljö, ingen ridbana eller ridhus. Distansträning. Hjälpte till med det ena och det andra när det behövdes. 2-3 dagar/veckan. Ingen betalning åt något håll.

Skulle jag ha medryttare på min häst, så skulle jag ta en symbolisk summa och skriva kontrakt. Bara som en liten försäkring för att det ska funka.

*kl*

Men, varför vill någon överhuvudtaget rida på ridskola och BETALA för det. Borde inte ridskolan betala för att få sina hästar motionerade? Och jag förstår inte varför någon överhuvudtaget är korkad nog att köpa en häst! Man kan ju vara medryttare. Det kostar ju inget.

Och ja, jag har varit medryttare själv och jag har varit det gratis (men då köpte man grimmor och lite foder och sånt för att det inte skulle kännas som om man utnyttjade ägarnas snällhet) och jag har betalat för det. Jag har två hästar och inga medryttare. De dagarna jag inte kan rida får hästarna vila. Jag skulle gärna hjälpt någon tjej som ville rida ibland att hon fick låna min ena och vi red ut tillsammans men när jag läser sånt här blir jag helt anti.

Det är väl ett ömsesidigt hjälpande? Hästägaren får hjälp med hästen och medryttaren får utöva sin hobby. Det ska man väl inte ha betalt för? Man vill väl ha medryttarhäst för att man älskar hästar och ridning? Eller? För annars så söker man väl JOBB som hästskötare om man vill ha betalt?

Själv skulle jag som sagt inte ha medryttare tack vare de diskussioner jag sett på buke. Jag skulle inte vilja bli omtalad på ett sånt här forum i nån tråd om något medryttaren inte är nöjd med.
För ekonomins del skulle jag inte behöva en medryttare, men jag skulle inte vilja ha en medryttare som INTE var beredd att betala. Just för att jag vill ha någon som förstår att det kostar att ha häst. Att de sen inte skulle behöva betala efter ett par månader är en annan sak. Och det skulle röra sig om kanske 300 kr/månad, men det är just att man vill ha någon som inte förväntar sig att få allt i livet serverat på ett silverfat.

Och det är inte meningen att det ska låta superbitchigt om det nu gör det, svårt med skrivet ord ibland. Finns säkert lika många fantastiska medryttare som det finns hästägare.:)

Måste säga något här!
Hästägaren har förmodligen haft en betydande utgift för inköpet av hästen, till att börja med!! Har man inte råd att köpa/hålla egen häst med allt vad det innebär - ansvar/uppstallning/hovsl/veterinär etc. så är väl 500 kr per månad en struntsumma i sammanhanget! Varför i så fall välja att vara medryttare? Varför inte köpa egen häst? Tacksamt med hjälp är det väl alltid, men det är väl tacksamt att inte behöva ta alla de mindre trevliga bitarna med hästägandet också??.. Så - som sgat 500 är en struntsumma i sammanhanget.. (Vad kostar en ridlektion på ridskola idag..?)

Ja, självklart har du haft utgifter för att köpa och hålla hästen. Men det är ju det som det innebär att vara hästägare - och ett val man själv gör. Det har man ju förhoppningsvis kalkylerat med innan man köper häst. Varför ska någon annan vara med och betala på det ? Den främsta anledningen att man väljer medryttare är väl att man inte har TIDEN ? Om det är kostnaderna man behöver hjälp med kanske man inte skulle ha skaffat en häst från början....

Det du skriver är lite paradoxalt...först tycker du inte man borde betala för ridskola men senare hävdar du att du inte skulle ha medryttare utan att ta betalt??
På ridskola betalar man ändå för att LÄRA sig rida. Precis som en dansskola eller ishockey. Däremot om man jobbar på stuteri eller dylikt där man själv lär ut så får man ju betalt. Så det är väl självklart att man måste betala för att gå i ridskola.
Men ägaren till en häst får ju hjälp....

Jag tror att många hästägare,naturligtvis inte alla, utnyttjar det faktum att det finns så många som inte har råd ,eller möjlighet, med egen häst och därmed inte har så mycket annat val än att bli medryttare för att överhuvudtaget hålla på med hästar. Och då är det klart att dom betalar för det, annars riskerar dom ju att va utan hästar helt! Och detta vet ju vissa hästägare mycket väl och tar då ,ibland, väldigt mycket betalt för att dom helt enkelt kan det. Lite girigt kan jag tycka.
Kan man inte ha råd att hålla en egen häst alldeles själv så ska man lämna ut den på foder,dela ägarskapet med någon eller sälja den, eller det bästa: Tänka sig för innan man skaffar sig egen häst för det vet ju dom flesta med sig ...Att ha häst är dyrt, men ingen annan ska betala det åt dig. Särskilt inte nån som ställer upp och hjälper till!!!! :bow:

För mig är det oerhört svårt att förstå. Om det nu är så helt otroligt jobbigt, dyrt och slitsamt att ha medryttare, VARFÖR har man det då?
Det finns tusen och en anledningar till att man kan behöva/vilja/vara tvungen att ha medryttare. Det är inte upp till dig eller mig att avgöra om ett skäl är "giltigt" eller inte.

För övrigt så hade jag sista åren jag hade häst INGEN som hjälpte mig då det var mer arbete att underhålla dessa, åka ut akut när den som skulle "hjälpa" plötsligt hade andra planer eller helt enkelt inte bara dök upp. Och nej, de betalade inte.

Den kommentaren tål att läsas hur många gånger som helst. Amen.

Och läs den här också:

Varför bli medryttare? Köp egen häst istället om det är så hemskt att betala. Eller börja rid på ridskola.

Nej vänta. Båda de alternativen kostar ju pengar...

Men, varför vill någon överhuvudtaget rida på ridskola och BETALA för det. Borde inte ridskolan betala för att få sina hästar motionerade? Och jag förstår inte varför någon överhuvudtaget är korkad nog att köpa en häst! Man kan ju vara medryttare. Det kostar ju inget.

Håller med, varför överhuvudtaget rider folk på ridskolor längre med tanke på hur galet dyrt det är när man kan vara medryttare på en häst helt gratis. Då är det mycket billigare att ha en medryttarhäst och sen ta privatlektion på den hästen 1 - 2 ggr i månaden tex. Dessutom lär man sej mycket mera på en intensiv privatlektion än vad man gör på flera gånger på en ridskola.

Jag har varit medryttare också och tycker det är självklart att man betalar för att få rida, det är inte billigt med hästar, visst om man av någon anledning bara vill ha en medryttare utan anledning och att man har mycket pengar men av dom jag känner som har medryttare så har dom medryttarna pga dom behöver hjälp med en del av stallhyran etc.

Senast ändrad av en moderator:

Att ha häst är dyrt, men ingen annan ska betala det åt dig. Särskilt inte nån som ställer upp och hjälper till!!!! :bow:

Sa du menar att medryttare endast hjalper till for att de vill vara hjalpsamma? De far inte ut nagot av det sjalva?

Denna diskussion ar ganska fanig egentligen. Vill du rida en hast men agaren tar betalt, strunta i det och leta efter nagon vars agare inte tar betalt. Kan du inte hitta nagon sadan som vill sponsra ditt fritidsintresse gratis, rid pa ridskola eller kop dig en egen hast.

Min medryttare betalar sa lange hasten ar ridbar och det ar en sjalvklarhet for mig eftersom medryttaren far tillgang till en kanonfin hast och traningsmojligheter etc. Nar hasten har var halt betalade hon inte utan da var jag bara glad att hon ville fortsatta komma ner och pyssla om henne. Traningsavgifter, transporter etc betalar hon ocksa for. Hon ar nojd och glad att hon far tillgang till en trevlig hast som hon lar kanna som sin egen, till ungefar samma pris som om hon skulle ha ridit pa ridskolehastar.

Min erfarenhet som hastagare ar ocksa att medryttare som betalar for att fa rida faktiskt gor det, medan de som inte betalar ganska ofta struntar i att rida for att det regnar lite eller ar lite blasigt eller de har lite brattom. De som betalar ser till att fa det de betalar for!

*kl*

Haha WORD!
Jag har egen häst och jag har en medryttare som betalar för att få rida honom en gång i veckan. (300:-/månaden)
Men betänk då att hon har fri tillgång till ridhus, anlagda ridvägar, hon får välja helt själv vad hon vill träna (jag anpassar mig efter henne) och hon har dessutom fått mängder med bonusdagar nu när jag varit skadad ett tag och inte kunnat rida ordentligt. Det enda hon behöver göra i stallet är att mocka hans box och fylla upp ensilagepåsar.

Jag skulle inte låta någon rida min häst regelbundet utan att betala för sig. Inte för att jag är beroende av pengarna (300:- är ju nada egentligen, min häst kostar mig allt som allt minst 3500:- i månaden) utan just för att jag inte vill ha någon som inte betalar något, och därför kommer och går som de vill. ("Det kostar ändå inget så jag kan strunta i mitt ansvar.")

KL
Oj, nu kommer jag bli ett hatobjekt här ;) Men när jag berättar hur jag har löst detta kommer ni ju storkna ;)

Nej, men allvarligt, jag har inte läst riktigt hela tråden. Denna fråga är ju lite kluven... Eller, rättare sagt. Jag tyckte att det var en kluven fråga innan jag köpte häst...

Jag har alltid varit medryttare. Under studietiden hade jag inte möjlighet att betala och jag hittade hästar jag inte behövde betala för, men ändå fick träna och så. Jag tyckte inte att jag skulle betala för att hjälpa till...

Nu har jag vänt kappan, ordentligt.

Jag och min häst står uppstallade på en anläggning där hyran är 6200 kr/mån. Pga mitt arbete måste jag ha hästen på fullserviceanläggning, det finns inte tid för mockning och fixning av mat etc. Då skulle alternativet vara att inte ha häst alls... Utöver hyran är det hovis för 1200 kr/ varannan månad. Träning 2000 kr/månad (för mig och hästen), försäkring 1000 kr/månad. Alltså dryga 10 000 kr/månad. Min medryttare (som för övrigt är världens gulligaste) betalar 1500 kr/månad till mig. Utöver det betalar hon sin egen träning med hästen och köper även grejer till honom. (Senast ett par supersnygga dressyrskydd :) ) Jag begär inte att hon ska träna och jag begär absolut inte att hon ska köpa saker till honom. Hon gör det för att hjälpa till och för att hon tycker att det är roligt.

Hon tycker det är kul att shoppa och hon tycker att det är skäligt att hon betalar 20% av den fasta kostnaden, då hon rider och tar hand om honom 20% av tiden.

Om jag skulle sälja min häst och bli medryttare istället skulle jag inte tveka att betala upp till 2000 kr/månad för att få rida en välutbildad häst som jag fick möjlighet att träna och tävla med. Så länge jag har ett bra samarbete med ägaren. Nu vet jag vad det faktiskt kostar att ha häst och räknar absolut inte med att få det betalt. Min kappa har vänt :)

Senast ändrad:

*kl*

* Med första hästen jag var medryttare åt hade ägaren extrem tidsbrist så hon var överlycklig åt att få hjälp. Jag mockade, red och gjorde iordning foder åt hästen och tog även insläpp och utsläpp på stallets alla hästar då det ingick i det stallet. för detta betalade jag ingenting (var där ca 3-4 dagar/veckan) lärde mig mycket om hästskötsel i praktiken som jag inte fått lära mig på ridskola.

* medryttarhäst nummer två utbildade jag och gick kurser med, hade väldigt stor frihet ridmässigt, betalade inget där heller (föutom kurserna och träningarna) men köpte de saker som jag ansåg mig behöva inom utbildningen. ingen mockning, endast iordningställande av foder och eventuellt ett utsläpp eller insläpp om jag hade tid.

På häst nr 1 hade jag gärna betalat en mindre summa om ägaren hade velat det då jag red hästen för mitt egna nöjes skull. Samt att hästen hade kännts lite mera som min egen om jag var delaktig i betalningen.
Häst nr 2 hade jag kunnat tänka mig ta på foder och då betalat men inte medans jag var medryttare då jag utbildade hästen, träningarna var för att hästen skulle utvecklas inte jag.

Nu har jag egen häst och funderar på att skaffa en medryttare, då jag känner att tiden inte riktigt räcker till. Hästen står i lösdrift med många hästkompisar och fri tillgång så den klarar sig bra även om den får någon extra vilodag vissa veckor. Men jag ger gärna någon annan chansen att få rida några dagar i veckan. Blir det en ryttare som inte kan så mycket och bara vill luffsa i skogen vill jag ta ut en mindre summa då kvaliteten på ridningen inte blir så hög, men trivs både jag och hästen med ryttaren och den sköter sig och den egentligen inte vill betala så kan priset reduceras eller tas bort. Blir det istället en ryttare som vill utbilda sig själv och hästen och träna för tränare kan jag tänka mig att hjälpa till att betala tränaren om det ligger på hästens nivå.

Jag tycker att tillför ryttaren hästen något bör den inte betala om den inte själv känner att den vill. Begär ägaren det borde ryttaren bli delfodervärd istället och ha något att säga till om.

Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om de vill ta betalt av ryttare som inte tillför hästen något. Alla situationer är unika och det finns ingen standardmall att gå efter.

Hoppas att ni förstår mitt något förvirrade inlägg är för trött för att skriva ordentligt :P

Senast ändrad av en moderator:

*knapp*

Även om jag tycker denna diskusion är oerhört löjlig så måste jag vara likadan och kasta mig in den. :angel:

Jag tycker helt att det är upp till vart man bor och olika förhållanden man själv har.

Jag tex, jag har alltid varit medryttare/delfodervärd och liknande just för att jag inte vill axla det ansvaret som det innebär att ha häst. Jag vet med mig att jag inte har råd att hålla en egen häst eller det fulla ansvaret. Jag kan inte räkna ut en hel foderstat eller helt plötsligt kasta ut tusenlappar i en vet. räkning.
Så varför ska en hästägare låta någon annan rida och slita på ens häst gratis?
Jag betalar 500:- i månaden och sedan köper jag saker och sådant som behövs när min ekonomi tillåter det. Men för det så får jag vara ute hur mycket jag vill, träna och tävla om jag vill det. (Delfodervärd mao). Jag har inte ens reflekterat över att jag betalar då det i detta fall är en ren stuntsumma. Jag vill ta hand om en häst och ta ansvar för hästen. Jag vill ha ett finger med i spelet. Detta kan jag aldrig få ut av en ridskola och sällan av en ägare som låter mig rida gratis.
Till detta så tar jag även hand om de tre andra som är ponnier. Mockar, fixar mat, hö, vatten och allt vad det innebär på kvällen. Men jag gör detta för att det är kul och jag får en del i stalluppgifterna.

Innan så var jag medryttare i ett annat stall där jag red helt gratis och var ute tre dagar i veckan. Fick inte bestämma mer än ridningen och blev kort sagt utnyttjad till den yttersta gränsen. Tre hästar.

Men jag tycker att det fungerar super som jag har det nu. Ägaren är verkligen kanon och vi hjälps åt när den ene inte kan osv. Varannan helg tar vi utsläpp samt insläpp och det är helt okej, skulle utan knorr kunna ta fler dagar om det inte vore för skolan! Hästen i fråga var tre när jag började och är vbl som inte kunde mycket. Jag hade ingen erfarenhet av unghästar. Hästen nu är snällare än någonsin och både han och jag lär oss för var dag som går.
Jag tycker att jag lärt mig mer/bättre utav denna häst än på ridskolan eftersom vi fått komma på saker själva och lösa problemen på egen hand. Om inte annat så har jag märkt detta på kompisens häst som är riktigt bra utbildad och jag rider den utan problem.

Så jag betalar hellre denna skitsumma och lär mig mer/får ansvar än att betala husligt stora summor för att rida en dag i veckan på ridskolan och bara borsta en häst som slitgöra.

kl
Verkar som att alla har medryttare "bara för att" liksom, jag har alltid trott att man har medryttare för att man behöver hjälp pengamässigt eller för tillfället har väldigt lite tid.

Har alltid trott att man skriver i annonsen eller vad de nu är att man behöver en medryttare och sätter sen det priset som man behöver för att klara att ha hästen kvar. Jag trodde inte att man skaffar en medryttare för att tjäna pengar.

Har man inte råd att ha häst, så skall man heller inte någon ha!
Då får man sälja eller skicka ut hästen till fodervärd och ta tillbaka när ekonomin är bättre igen, varför ska någon annan betala för att HJÄLPA DIG med hästen?

Har man inte råd att ha häst, så skall man heller inte någon ha!
Då får man sälja eller skicka ut hästen till fodervärd och ta tillbaka när ekonomin är bättre igen, varför ska någon annan betala för att HJÄLPA DIG med hästen?

Varför ska någon få utnyttja något gratis när det kostar pengar att hålla i hästen?
Det är som att du betalar för någon annans hobby. Så du skulle kunna köpa golfutrustning och låta andra låna dessa om de bara hjälpte dig med att underhålla sakerna?

En medryttare sliter ju minst lika mycket som en ägare gör på en häst och varför inte ta betalt för detta slitage?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 948
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 202
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka