Betalning från medryttare

Sv: Betalning från medryttare

:bump:
Min bästa "medryttare"!!!

Sky_fly kan minsann sätta ord på hur vi har löst det.
Hos oss är det viktigt att medryttaren/delfodervärd (Sky_fly) är en del av hästägandet!
Vår Calle har det dubbelt så bra med två ägare, även om bara den ena står på pappret. Ägare/medryttare/delfodervärd.. same shit.. hos oss i alla fall.

Jag kan tro och tycka att vetskapen om att hästen är MIN betyder väldigt mycket för all hästhantering. Det vill vi aldrig mista.. eller vad tycker Sky_fly? Rätta mig gärna om jag kacklar över huvudet på dig :angel:

OT

Titta gärna in hur vi har det: http://123minsida.se/stallsodragodby

Men vad gör det?
Du verkar ju ha en alldeles egen häst på någon annans bekostnad.
Var nöjd med det i stället.
Att ägaren inte lägger sig i.

Men vad skall du med det till?
Vad har ägarens engagemang att göra med hur trevligt det är för dig att rida hästen?
Handlar inte det om hästen?

Det är inte så jag ser på saken. Att vara medryttare är i mina ögon att samarbeta med ägaren runt en häst. Det var så det blev sagt då jag började rida hästen och det var så vi båda ville ha det.
Ägaren är inte så kunnig av sig, och blev glad över att äntligen ha en medryttare som både kan rida och hantera hästen, vilket hon hade haft problem med att hitta förr.

Det är väl klart att folks bristande engagemang påverkar andras motivation att arbeta runt dem? Har du aldrig varit med om att arbeta i motvind?

Självklart handlar det om hästen.
Problemet med det bristade engagemanget är tex att om jag påtalar att hästen skulle behöva något, då kommer den bara att få det de dagar jag har hästen. Behöver hästen ha lindade ben i stallet tex, då kommer den bara att få det om jag åker ut på morgonen och tar av dem resp tillbaka på kvällen och lindar på. Även om ägaren vet att och varför hästen behöver det.

Och ja - det kan nog påverka den trevliga upplevelsen då man kommer till stallet och får ägna två dagar till att mjuka upp en häst som är så stel att den knappt kan ridas på en volt. Det är i ganska stor grad en följd av bristande engagemang då ägaren i två dagar inte haft lust att rida och låtit hästen stå, för att den tredje dagen vrålrida i en timme. Resultatet är en stel häst med musklevärk som jag som medryttare ska "ta hand om" då jag kommer den fjärde och femte dagen... Ett exempel bara, och visst påvekrar det "trevligheten i att rida hästen".

Jag tycker att ägarens engagemang i ganska stor grad påverkar hur roligt det är med detta "samarbete runt hästen". Förbättrar man saker men aldrig får ett gensvar, då blir man ganska less. Speciellt då ägaren uttryckligen "ville ha hjälp med att förbättra saker".
Självklart är det viktiga hästen, men det är ju det saken handlar om - man kommer aldrig till den punkten då man kan göra det bästa för hästen, då ägaren inte deltar i arbetet. Vill man vara ensam runt en häst utan att någon "lägger sig i", då blir man inte medryttare där tanken är att samarbeta med ägaren runt dennes häst.

Nåväl, detta var ett trådkap. Låt oss återgå till ämnet :angel:

Senast ändrad:

Jag tycker att detta faktiskt hör till debatten runt medrytteri och betalning.
Eftersom att det handlar om förväntningar i frågan.

Det är väl klart att folks bristande engagemang påverkar andras motivation att arbeta runt dem? Har du aldrig varit med om att arbeta i motvind?
Men det är ju inte ett arbete som det är frågan om här.
Utan om att du får låna en häst hur mycket du vill och dessutom faktiskt göra som du vill.
Varför sköter du inte om hästen alla dagar som ägaren inte har lust?

Det är i ganska stor grad en följd av bristande engagemang då ägaren i två dagar inte haft lust att rida och låtit hästen stå, för att den tredje dagen vrålrida i en timme.

Att låta hästen stå är ju inte skadligt för hästen.
Men att däremot vrålrida är ju en felaktig och skadlig ridning.
Och något som vare sig hästägare eller medryttare skall ägna sig åt.
Men det är ju inte oengagemang utan hänsynslöshet mot hästen.

Avlönat arbete, ideellt arbete i förening, hjälpa någon utan pengars inblandning etc. Allt detta är olika former av arbete. Avlönat eller ej - det är ett arbete. Man kan använda vilket ord man vill, poängen var att göra något i motvind.

Att låta hästen stå är ju inte skadligt för hästen.
Men att däremot vrålrida är ju en felaktig och skadlig ridning.
Och något som vare sig hästägare eller medryttare skall ägna sig åt.
Men det är ju inte oengagemang utan hänsynslöshet mot hästen.

Kombinationen stå - vrålrida är skadligt för hästen. Vad man lägger in i begreppet "vrålrida" är också ganska beroende på hur mkt hästen arbetas i övrigt. För en äldre häst som mest stått i hagen 6 tim/dag i ett par dagar kan vrålridning vara att galopperas i ridhuset i en timme. Medan det för en häst med god kondition kan vara något helt annat.

Jag tycker dock att det är oengagemang att vissa dagar inte idas ge hästen mer än mat och en ren box. Självklart kombinerat med hänsynlöshet då vi talar om ridningen enligt ovan. Båda saker går hand i hand tycker jag.

Senast ändrad:

kl

När jag läser den här tråden inser jag hur lyckligt lottad jag är som har lyckats få den medryttarhäst+ägare jag fått. De är helt underbara bägge två.
Jag la ut en annons på internet och en kvinna (tillika medryttarhästens ägare) ringde upp mig. Vi tjittjattrar en stund och jag frågar hur mycket hon har tänkt sig i betalning. Hon låter häpen och säger "Betala? Jag vill inte ha betalt, jag behöver HJÄLP!". Jag känner mig otroligt snikig som egentligen kommer och går hur jag vill/kan (det gäller att prioritera som student utan körkort). Ägaren är helt fantastisk, kommer mer än gärna och hämtar mig inne i stan på mornarna innan träningar osv och skjutsar hem mig när vi är klar.
Jag försöker kompensera allt med att köpa lite grejer då o då (när ekonomin tillåter..försöker spara pengar till en bil så jag kan börja hjälpa till på allvar i stallet sen när jag får körkort), följa med som hästskötare på kurser, klinikbesök osv men trots det känner jag mig som en snikig människa. Nu är hästen skadad så hon rids inte nu, så jag försöker vara i stallet så mycket som möjligt så ägaren får lite avlastning.

Ägaren verkar värdesätta hjälpen hon får o någon stallfri dag mer än några extra hundralappar på kontot/månad och jag får väl vara glad för det, men hade hon velat hade jag självklart, självklart betalat så mycket hon hade velat. Till råge på allt är hästen i fråga den mest talangfulla häst jag någonsin suttit på (halvblod, hoppehäst, sto, f.04) så ja, im living the dream....

-

Jag tycker att det är upp till ägare/medryttare att avgöra hur mycket som ska betalas. Kort o gott

Senast ändrad:

Avlönat eller ej - det är ett arbete. Man kan använda vilket ord man vill, poängen var att göra något i motvind.
Jag tycker fortfarande att du verkar mera intresserad av att ha en relation med hästägaren än med hästen.

Håller du inte på med hästar och ridning för din egen skull?

Jag får rida 2timmar om dagen 6dagar i veckan,och jag betalar inte en enda krona för det.Hästen är välutbildad,och jag får gå på tävlingar/träningar om jag vill.jag skulle aldrig betala någon hästägare för att ta hand om deras häst :crazy:..

Personligen skulle jag aldrig betala för att motionsrida någon annans häst. Jag skulle möjligtvis tänka mig att betala om jag inte gjorde nåt av stalljobbet. Jag anser att om man ska betala för att rida någon annans häst så ska man också få ut nåt av det tex lära sig nåt.
Jag tycker inte att det är ok att vuxna hästägare utnyttjar 13-14 åringar som både får betala och sköta om hästarna.

Jag tycker fortfarande att du verkar mera intresserad av att ha en relation med hästägaren än med hästen.

Intressant tolkning. Men alla ser vi ju saker olika:D

Mitt hästintresse har jag för min egen skull, ja. Sedan beroende på situation så rider jag för min egen skull, för hästens skull, för ägarens skull eller allting samtidigt. Helt beroende på. Jag har haft olika samarbeten genom åren och jag tycker inte att man behöver strunta i omständigheterna bara för att man i grund och botten har ett hästintresse man utövar för sin egen skull.

Herregud, jag skulle känna mig självisk om jag endast gjorde allting för min egen skull. I överlag har jag lite svårt för sådana människor men allt är ju upp till var och en. Jag tycker att man kan göra saker av andra orsaker än att man endast tänker på sig själv. Vill man bara ha en häst att rida någon timme/vecka och sedan inte måsta bry sig i något runtikring så kan man ju rida på en ridskola där man bara behöver gå in i manegen och sitta upp, rida, lämna hästen till nästa och åka hem.

Jag tycker inte att det är ok att vuxna hästägare utnyttjar 13-14 åringar som både får betala och sköta om hästarna.

Då är det fel av ridskolor att utnyttja dom också då? Att dom sköter mycket av stalljobbet gratis och borstar hästarna osv och endå trots det betalar galet mycket för en ridlektion dom inte får ut nånting av. Det är lika mycket utnyttjande de.

Jag skulle blivit överlycklig att ha en "egen" häst att sköta om och borsta och mocka åt och fixa mat åt i den åldern. Jag betalade runt 600 i månaden för 3 dagar i veckan innan jag hade egen häst och då red jag långa skogsturer med långa härliga galopper på "min" häst och jag tyckte de va underbart. Sen fick jag inte ut nånting ridmässigt av det, jag utbildade mej inte under tiden men det va kul och definitivt värt varenda krona.

Däremot så fick jag ut mycket mera ridmässigt än vad jag fick när jag red en dyr lektion en gång i veckan på ridskolan för där fick man inte ut nåt av lektionerna, där red jag enbart pga att överhuvudtaget få rida.

Allting beror ju på vad man vill med ridningen, jag nöjde mej då med att bara rida långa underbara turer i skogen några dagar i veckan och då va de värt dom pengarna, jag tyckte och tycker nu med att det är kul att mocka och fixa mat och ser det inte som nåt jobb. Det är kul att ta hand om hästen helt enkelt med allt vad de innebär.

Senast ändrad av en moderator:

Personligen skulle jag aldrig betala för att motionsrida någon annans häst. Jag skulle möjligtvis tänka mig att betala om jag inte gjorde nåt av stalljobbet. Jag anser att om man ska betala för att rida någon annans häst så ska man också få ut nåt av det tex lära sig nåt.

Jag tycker man lär sig mycket av att få ha "egen" häst ett par dar i veckan. Och återigen, det är ingen som tvingar 13-14 åringar att betala för att jobba. Erbjudandet finns, sen är det upp till tonåringen (eller föräldern blir det väl i det fallet) att ta det eller inte. Hur kan någon kalla det för utnyttjande när båda parter vet förutsättningarna från början?

Jag undrar om det är dags för mig att tömma mitt stall och hyra ut det till någon som jag kan vara medryttare hos.
Eftersom att jag utan vidare rider in och utbildar hästar så kan jag kanske t.o.m. ta betalt för att rida.

Vad tror ni?

Jag kan tro och tycka att vetskapen om att hästen är MIN betyder väldigt mycket för all hästhantering. Det vill vi aldrig mista.. eller vad tycker Sky_fly? Rätta mig gärna om jag kacklar över huvudet på dig :angel:

OT

Titta gärna in hur vi har det: http://123minsida.se/stallsodragodby

Du har så rätt så!

På en ridskola kan du ju betala för att få träning, det har ju nästan aldrig någonting med hästen att göra. Inget ansvar eller någonting. Du kan inte ens bestämma vad du vill rida för övning.
Jag skulle mer än gärna kunna betala mera för att få denna frihet att kunna bestämma. Som det är nu kan jag åka ut, ta in hästen och fixa lite. Sitta upp och betämma helt själv vart jag vill rida eller vad vi ska träna på.

Jag undrar om det är dags för mig att tömma mitt stall och hyra ut det till någon som jag kan vara medryttare hos.
Eftersom att jag utan vidare rider in och utbildar hästar så kan jag kanske t.o.m. ta betalt för att rida.

Vad tror ni?

Funderar i samma banor faktiskt!! Kanske skulle sälja min häst till någon annan och så vara medryttare åt den personen i stället! Då får man ju tydligen alla godbitar gratis - det som nu kostar mig 3-4000:- i månaden. :grin:

Jag har några ponnier och en storhäst som vi bla har växt ur men inte vill sälja.Jag har då gjort så att några flickor får ha dem som sin alldeles egna fast de står kvar hos mig. De betalar för hö och försäkring och lite annat (500 kronor)plus att de hjälper mig med en del sysslor. De får träna och tävla dem (jag skjutsar om jag kan mm) men betalar själva startavgifter mm. De får rida obegränsat och delar alltså inte hästarna med någon annan. Vill de köpa grejor till dem utöver det som redan finns så får de också behålla dessa om de slutar att rida här. Jag har en egen liten ridbana och hindermaterial och flickorna kan äta, byta om och sova över i vår lilla "klubbstuga" om de vill. Jag tycker det är ett bra sätt att kunna ha råd att ha mina hästar kvar och en jättebra möjlighet för flickorna att utveckla sin ridning, träna och tävla med samma häst. Det ger ju betydligt mer än att rida lektioner på ridskola. Detta har hittills fungerat kanon. Jag vill heller inte lämna bort hästarna på foder och på det här sättet har jag full koll på hur de sköts och de slipper flytta runt utan kan vara kvar på gården fast ryttaren ibland byts ut efter några år. Jag går långt ifrån med vinst men det är ju inte heller tanken.

*kl*

Förut betalade jag pengar till min hästägare. Nu står hästen i ett billigare stall med större arbetsbelastning för boxägarna, så nu betalar jag med arbete istället. Jag sköter om dotterns ponny också vid behov, skjutsar till tävlingar, hjälper till att lasta in hö, halm och spån, tar diverse stallpass och sköter ruljansen när ägarfamiljen är borta. Nu har jag fått en ny med-medryttare till ponnyn, så då blir vi två som hjälps åt. Det är trevligt arbete och det känns faktiskt som om hästarna är lite "mina" också. Jag får ordna nästan som jag vill i skåp och lådor, ägaren frågar ofta om min åsikt och jag får stor frihet.

Nu har jag fått en till medryttarhäst (min första hästägare har fixat den meddelst överdrivet skryt om mina förmågor! :bow: ), och där är det annorlunda. Den ägaren behöver hjälp med mer än bara motionsridning, och jag känner att min ridning faktiskt bidrar till hästens utbildning. I helgen fick jag rida hästen på en tvådagars hoppkurs, och ägaren kom till stallet innan och longerade honom åt mig båda dagarna. Sedan tackade hon mig... :eek: det var ju JAG som skulle tacka!!! Om det inte vore för min första hästägare som ser till att hålla mig i schack (:D) så skulle jag bli alldeles bortskämd och högfärdig.

Sedan har jag en häst som jag rider ibland när jag hinner och ägaren behöver hjälp. Det är en jättefin häst, men för svår för mig så den rider jag bara ut på. Den betalar jag inte heller för, utan jag passar på att fixa lite extra, t. ex. putsa sadel och träns, när jag fått låna den.

Jag gillar mina hästägare - att jag skulle ha en sådan tur! :)

Sammanfattningsvis vill jag med detta oerhörda skryt om min fantastiska häst-situation säga att det är olika i varje enskilt fall. Vissa hästägare behöver hjälp ekonomiskt, andra behöver avlastning från det fysiska arbetet i stallet, andra behöver bara få en ledig dag iblend och ytterligare andra behöver hjälp med utbildning av sin häst. För alla dessa kan man säga att en ersättning utgår, men den kan vara såväl ekonomisk som "in natura". Varje överenskommelse mellan hästägare och medryttare är unik, och passar det inte är det bara att tacka nej.

Sammanfattningsvis vill jag med detta oerhörda skryt om min fantastiska häst-situation säga att det är olika i varje enskilt fall. Vissa hästägare behöver hjälp ekonomiskt, andra behöver avlastning från det fysiska arbetet i stallet, andra behöver bara få en ledig dag iblend och ytterligare andra behöver hjälp med utbildning av sin häst. För alla dessa kan man säga att en ersättning utgår, men den kan vara såväl ekonomisk som "in natura". Varje överenskommelse mellan hästägare och medryttare är unik, och passar det inte är det bara att tacka nej.

:bow::bow: Trevligt att också få höra från en medryttare som faktiskt är glad och tacksam för det den får och inte bara ser sig själv som arbetskraft. Jag har svårt att förstå varför man är medryttare om man nu tycker det är så besvärligt och bara gör det för att hjälpa hästägaren, som det verkar på många av dem som skrivit i den här tråden. Jag skulle gärna vilja höra från fler medryttare VARFÖR ni faktiskt är medryttare när ni tycker det är så jobbigt att ni helst skulle ha betalt för det??

Senast ändrad:

:Jag skulle gärna vilja höra från fler medryttare VARFÖR ni faktiskt är medryttare när ni tycker det är så jobbigt att ni helst skulle ha betalt för det??

Bra fraga, den skulle jag ocksa vilja ha svar pa! Ni som ar medryttare, VARFOR ar ni medryttare? Vad ar den storsta orsaken till att ni valt att rida en privathast istallet for ridskola eller att kopa en egen hast? Far ni ut nagot av det sjalva eller ar det bara agaren som far ut nagot av det?

Nu har jag ju egen hast sen nagra ar tillbaka (som jag tar betalt for att lana ut!) men innan dess var jag medryttare. Jag red pa ridskola en gang i veckan och en privathast 2-3 ganger i veckan. For den hasten betalade jag 500 i manaden. Orsaken till att jag ville rida privathast ocksa var att jag sa smaningom hade tankt kopa hast och privathasten gav mig en inblick i hur det ar att vara hastagare. Jag fick ocksa lara kanna den hasten ordentligt, som man inte riktigt gor med ridskolehastar. Dessutom fick jag extra ridtraning och framforallt friheten att rida ut langa harliga skogsturer, aterigen nagot som var valdigt restriktivt pa ridskolan. Jag var redan en hyfsad ryttare men privathasten och livet i privatstallet larde mig en hel massa om hastskotsel, skador etc. For mig var det en sjalvklarhet att jag skulle bidra med en slant for att fa ha en trevlig hast som ”min” nagra dagar i veckan.

Eftersom stallhyran är så pass låg så tycker jag att du inte ska betala mer än 100-200 kr per gång du rider. Hästen jag förmodligen kommer bli medryttare på får jag rida helt gratis, även fast den står bara en bit utanför sthlm (vallentuna). Sen ska du självklart betala själv för eventuell tränare m.m.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 944
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat