Betalning från medryttare

Sv: Betalning från medryttare

Har man inte råd att ha häst, så skall man heller inte någon ha!
Då får man sälja eller skicka ut hästen till fodervärd och ta tillbaka när ekonomin är bättre igen, varför ska någon annan betala för att HJÄLPA DIG med hästen?

Men jösses... Köp egen häst istället för att snylta på andras. Ta inte åt dig "jobb" du inte vill ha. Varför ens bry dig? Eller vänta, du VILL rida gratis och snyltar på de som skaffar häst.

Men jösses... Köp egen häst istället för att snylta på andras. Ta inte åt dig "jobb" du inte vill ha. Varför ens bry dig? Eller vänta, du VILL rida gratis och snyltar på de som skaffar häst.

"Snyltar" tycker jag absolut inte att min medryttare gör! Jag äger hästen och får självklart stå för kostnaderna det innebär.

Jag är bara tacksam för att få avlastning några dagar i veckan. Hästen skulle ju kosta mig lika mycket oavsett om medryttaren fanns eller inte!

På tal om skador osv har man väl någon man litar på som rider? Det kunde lika gärna hänt när jag red. Om det handlar om olyckshändelser.

Över 10.000 i månaden för hästen :eek: helt sjukt dyrt!

Tur att jag bor där jag bor...

*OT*

När jag läser det här blir jag lite kluven. Jag är medryttare på två hästar samt har en egen som jag har medryttare på. Hon får rida honom när/hur/vart hon vill, och det hon betalar är skoningen, OM hon tycker att han behöver skos. Alltså betalar hon om hon vill träna/tävla då han inte är det minsta ömfotad och kan ridas barfota året om, (blir dock lite halt på vintern) om han inte tränas för hårt. Hon rider alltså i stort sett för 200 kronor / var åttonde vecka, som max. Detta är för att jag är så otroligt tacksam för det hon gör för min häst då jag inte har någon lust att rida honom (låter sjukt, jag vet. Men känns inte som jag kan utvecklas med honom mera) och verkligen värdesätter att hon vill hjälpa mig.

Jag rider två hästar vid sidan om alltså. Den ena får jag rida när jag vill, hur jag vill, hur ofta jag vill m.m, och betalar 200:- var tredje månad. Där behöver jag inte mocka eller någonting alls, de är bara glada att jag hjälper dem med sin ponny. (Jag mockar självklart ändå, känns som om det är det minsta jag kan göra!) Den andra får jag bara rida en gång i veckan, och måste då fodra, ta två morgonar/månad, in/utsläpp m.m, och betalar 300:- i månaden.

Alltså. Den ena har jag inga krav alls hos, jag får göra exakt vad jag vill, för hon uppskattar det jag gör med hästen. Där har hon en medryttare för hästens skull, i det andra stallet känns det som om de har en medryttare endast för pengarnas skull. Och jag tycker att det faktiskt ska handla om hästens bästa, inte om inkomster :mad: För som sagt tidigare i denna tråd, har man inte råd ska man heller inte ha häst. Då ska man inte skaffa medryttare som hjälper till att betala och fixa i stallet för att man inte har råd och tid för hästen!

Det är min mening och så jag tänker i alla fall!

Jag måste säga att det där var bland det dummaste jag hört! Man "snyltar" inte en häst! Vissa har inte råd att köpa egen häst! Så bara för att man inte har pengar så ska man inte få hålla på med hästar? Min medryttare snyltar inte ett dugg på min häst, jag är evigt tacksam för vad hon gör, och för mig är det en självklarhet att det ska vara gratis. Det är ju jag som får hjälp, så egentligen ska väl jag betala henne!

Håller med dig till 100%. För ett tag sedan när jag sökte medryttare skrev jag i annonsen att priset var 300:- i månaden för en dag i veckan. Jag fick många seriösa svar (det är inte svårt att hitta tjejer som vill rida min häst till det priset) men jag fick också ett mail från en tjej som skrev att hon kunde tänka sig att ha honom ca 3 dagar i veckan men att hon inte hade råd att betala någonting överhuvudtaget. Hon ville alltså rida min häst tre dagar i veckan gratis. Jojo. Gissa om hon fick ett bitchigt svar från mig? :D

Snälla Maira och xFifos. Läs citatet ovanför mitt inlägg så kanske ni förstår varför jag skriver så.

Varför man måste eller vill ha en medryttare är upp till varje hästägare. Var GLADA att folk köper hästar och låter andra rida för en bra mycket billigare peng än vad det kostar att äga hästen själv. Återigen, ingen tvingar någon annan att vara medryttare och betala. Har man köpt en häst får man stå sitt kast, oavsett vad som händer i livet (skiljsmässa, sjukdom, arbetslöshet, mm miljarder orsaker), att sälja är inte alltid det lättaste eller ens möjliga alternativet.

Var det bara ekonomiskt oberoende som köpte häst skulle det inte finnas medryttarhästar öht.

Ja möjligtvis i Sthlm C men ngn mil utanför stan kan man få fullservice för ca 3000 kr/mån :D

KL

Jag har heller aldrig betalat för medryttarhästar. En av de tävlades i St George dressyr och var jättetrevlig. Mina dagar gjorde jag det som behövdes, dvs rida och mocka (det ingick fodringar osv i stallkostnaden). Jag tog hand om hästen när ägaren åkte på semester, jag skottade ut hans box när stallet skulle målas. Det gick skitbra, ägaren nöjd, jag nöjd och inte minst hästen var supernöjd. Han reds nämligen aldrig ut i skogen förrän jag kom dit. Vi motionsred ibland, tränade på ängar ibland och någon gång i ridhus. Tyvärr flyttade hon och hästen :cool:

Såg en annons för ett tag sedan att rida 4 ggr i veckan skulle kosta 4000 kr/mån. Det är helt sjukt även om 4ggr i veckan är mycket. Då skulle jag ju köpa en egen häst :D

Ja möjligtvis i Sthlm C men ngn mil utanför stan kan man få fullservice för ca 3000 kr/mån :D

NÅGON mil utanför stan? Vardå? Och var räknar du att stan börjar och slutar?

Dessutom, bor du och jobbar nära stan och ska ta dig till ett stall "utanför stan" så går det både tid och pengar att ta sig dit och hem. Med familj också så kan det bli "billigare" att ha dyr häst i stan.

Men återigen - ingen behöver bry sig om varför någon väljer att han en stordyr plats i stan eller en billig på landet, mer än den som väljer att ha det så. Den ev. medryttaren man har har ju VALT att bli medryttare och betala om det är vad ägaren vill. Varför ska andra lägga sig i det?

kl.

Innan jag skaffade en egen häst så betalade jag 600kr i månaden, men igentligen skulle det kostat 1200kr men vi kom fram till en bra lösning. Jag och min kompis som red en av hennes andra hästar jobbade av en dag i veckan. Jobbade i stallet och på hennes gård. (Egen gård med stall längst in på en väg, väldigt mycket egen frihet och mjukisbyxor och stövlar som uniform. Ingen som bryr sig om vilka kläder man har på sig ;))

Det är utanför Stockholm men hennes hästar är totalt outbildade och bussförbindelserna är ur usla men ändå så tar hon 150kr per gång. Detta är islandshästar som är otroligt svåra att hitta, där av priset tror jag.
Jag letade som ett djur hur länge som helst och när min kompis mammas hittade denna.

Nu är jag hästägare och skulle absolut ta betalt om någon skulle vara medryttare på min Geisli. Men ett rimligt sådant för jag har mycket krav på den stackars människan ;)
Nu är min kompis medryttare. Hon betalar ingenting. Dels för att jag fick så mycket grejer av henne när jag skaffade hästen och hon följde med och provred och är min personliga rådgivare när det gäller hästfrågor. Och att jag vet att om hon skulle behöva betala så skulle hon aldrig vilja åka ut till stallet. Det lata svinet :p Jag är bara glad om hon kan hjälpa mig! Dessutom är hon min personliga hopptränare/dressyrinstruktör så jag vinner mer än vad jag förlorar med att inte ta betalt.
Kan lägga till att jag nu står inhyrd på samma stall och betalar 1000kr i stallhyra men jag jobbar av det på gården så den brukar ligga runt 500kr per månad men då får jag köpa eget kraftfoder och betala 1/5 del av höleveranskostnaden.

Senast ändrad:

Du kan få berätta för mig var, några mil utanför stan, du kan stå uppstallad på fullservice för 3000 kr/månaden??? Jag har letat i tre år och inte hittat något? Mitt stall ligger 5 mil norr om Stockholm... Det finns inget (mig veterligen) stall som ligger närmare, som har fullservice, ridhus och bra hagar för mindre än 6000 kr/månaden. PM:a gärna och berätta vilka stall det finns, för som sagt.. Jag har letat... Tack :)

ja jag har väl inte sagt ngt annat? Bara tänkte säga att alla stall runt Sthlm inte är dyra.

kolla på www.stallplatser.se, där finns massa stall.

Jag pratade med en stallägare i Kista och hon gav mig nummer till ett ställe i närheten som hade helinackodering för 2900 kr/mån. Jag ska se om numret är kvar i min mobil.

Men de stallen som ligger på Stallplatser.nu är inte direkt nära stan... De är snarare längre från stan än jag har nu... Jag vet om två anläggningar runt min omnejd som är fullskötsel. Men, de kostar antingen 6000 kr/månaden eller har riktigt dåliga boxar och hagar... Det är enligt min mening inte värt att gå ned typ 1000 kr/månad om boxen är 5 kvm mindre än den är idag. Men där i Kista lät intressant. Har aldrig hört att det finns fullskötsel stall där, bara kollektiv...

Sorry att vi är lite OT nu...

Att man som medryttare skulle snylta på någons häst låter väldigt konstigt i mina öron.
Men det hela bygger ju på hur hästägaren och medryttaren har lagt upp det.
Vem tog iniativet? Och vad var syftet med medyttarskapet? Hjälp? Spara tid? Spara pengar? Jag tycker det är det viktigaste.

Jag har både betalat och ridit gratis, men skillnaden har då varit vilket syfte hästägaren haft med sin medryttare. De som tagit betalt hade inte haft råd utan mina bidrag - och så beroende tycker jag inte man ska vara av sin medryttare.

Nu är jag medryttare åt en fd.galoppör som inte var riden i princip mer än i skogen när jag började och helt ur kondition. Ägaren bad mig rida honom för att hon inte hade tiden själv. Jag rider, mockar, fodrar, tar in/släpper ut 3 dagar i veckan. Sköter ofta stallsysslorna för hennes andra häst också. Jag tränar för instruktör och utbildar hennes häst, har startat den några enkla klasser. Jag lasttränar i princip varje dag jag är i stallet eftersom det är ett problemområde. Jag menar att mina träningar, tävlingar och lastträningar höjer hästens värde. Jag skulle inte gå med på att betala för att göra det här.

Men så är jag ju äldre och har fått mer skin på näsan än när jag varit medryttare åt de andra...;)

Jag tycker däremot inte jag borde få betalt för det heller. Det är en win-win situation. Däremot när jag även får vara barnvakt åt hennes barn är det en annan sak...

Senast ändrad av en moderator:

börjar bli så trött på detta!

finns de någon medryttare som är medryttare bara för att vara snäll och hjälpa till?

nej just de ,medryttaren är väl medryttare för sin egen skull!!
¨
klart en medryttare ska vara med och betala på en rid bar häst!

Precis som jag skrev ser jag medrittarskapet som win-win-situation. Det är ett utbyte av tjänster.

Jag är medryttare för att jag älskar hästar och ridning men inte har tiden att ha en egen häst. Det jag får ut av det är att jag får rida och träna mm.

Men som nu när hästen har tappsko eller när den varit sjuk eller halt, då är jag medryttare för att vara snäll och hjälpa till, underlätta för ägaren. Samma sak de vilodagar jag har.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 356
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 874
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka