Sv: Betalning från medryttare
När jag läser det här blir jag lite kluven. Jag är medryttare på två hästar samt har en egen som jag har medryttare på. Hon får rida honom när/hur/vart hon vill, och det hon betalar är skoningen, OM hon tycker att han behöver skos. Alltså betalar hon om hon vill träna/tävla då han inte är det minsta ömfotad och kan ridas barfota året om, (blir dock lite halt på vintern) om han inte tränas för hårt. Hon rider alltså i stort sett för 200 kronor / var åttonde vecka, som max. Detta är för att jag är så otroligt tacksam för det hon gör för min häst då jag inte har någon lust att rida honom (låter sjukt, jag vet. Men känns inte som jag kan utvecklas med honom mera) och verkligen värdesätter att hon vill hjälpa mig.
Jag rider två hästar vid sidan om alltså. Den ena får jag rida när jag vill, hur jag vill, hur ofta jag vill m.m, och betalar 200:- var tredje månad. Där behöver jag inte mocka eller någonting alls, de är bara glada att jag hjälper dem med sin ponny. (Jag mockar självklart ändå, känns som om det är det minsta jag kan göra!) Den andra får jag bara rida en gång i veckan, och måste då fodra, ta två morgonar/månad, in/utsläpp m.m, och betalar 300:- i månaden.
Alltså. Den ena har jag inga krav alls hos, jag får göra exakt vad jag vill, för hon uppskattar det jag gör med hästen. Där har hon en medryttare för hästens skull, i det andra stallet känns det som om de har en medryttare endast för pengarnas skull. Och jag tycker att det faktiskt ska handla om hästens bästa, inte om inkomster

För som sagt tidigare i denna tråd, har man inte råd ska man heller inte ha häst. Då ska man inte skaffa medryttare som hjälper till att betala och fixa i stallet för att man inte har råd och tid för hästen!
Det är min mening och så jag tänker i alla fall!