Betala hanen?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Divalinen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 7 519
Sv: Betala hanen?

Om man nu ar föräldrar som är uppfödare borde man väl verkligen veta ett och annat om hur dåligt det är med blandrasavel? :crazy:

I min värld finns det inte ens på kartan att hålla på med blandrasproduktion, eller huskattsproduktion i mitt fall då då jag håller på med katter :crazy:

Jag är ju emot rattfylla men om min kompis så gärna vill träffa mig den där kvällen så kan jag ju göra ett undantag? Nej, jag förstår inte alls TS och hoppas verkligen att skk får reda på detta om dom nu trots allt är registrerade uppfödare.

är gjort lite på skoj då min lillebror o hans tjej så gärna ville ha en valp av denna korsning.
Man leker inte gud på skoj! Avel ska vara seriöst och föras med djurens bästa i åtanke (även om det tyvärr inte alltid är så). Det finns tusentals oönskade blandraser ute i världen.
Är annars väldigt emot att blanda raser kors o tvärs=)
Det verkar inte så.

Usch vad trött man blir på sånt här.

Jag ska inte kommentera något mer än själva grundfrågan (liksom ingen mening eftersom du TS tycker som du tycker).
Oftast tar man iallafall i njuffeavel ut 1500 pix vid parningen/arna med fri omparning om tiken går tom. Därefter 1500 per levande valp, att betalas när dom är en 5-6 veckor.
Avlar man på en mindre ras som får långt mindre kullar kan hända man tar ut mer i både språngavgift och per levande valp.

Men då du håller på med blandras"avel" är ju frågan hur man ska uppskatta värdet på din kull och värdet per valp.
Inte mycket för mig, mer kanske för någon annan men då får ni väl diskutera er fram till vad som är rimligt om man tänker att du inte får ut 8-14000 för dina hundar som du skulle fått på en renras kull med meriterade föräldrar.

Till alla:
Lite trådkap här, men vad anser ni problemet med blandrasavel är? Jag är bara nyfiken nu. Tänker mig fallet med två rena raser som ska paras. Båda är hälsokollade och fina. Är det att man inte kan vara säker på temperamentet på valparna, eller är det svårigheten att hitta köpare?

Är både föräldrar av en liknande ras som kan matcha varandra och är kollade så att de är friska och fina så ser jag inga större problem i det.

Men så ser det tyvärr sällan ut.
Oftast är det "grannen har en hane och min tik är söt, vi kan tjäna en kosing?"
"Jag vill ha en valp efter min tik för hon är så snäll/fin och min kompis har en hanhund"
"Jag vill tjäna pengar" osv osv...

Till alla:
Lite trådkap här, men vad anser ni problemet med blandrasavel är? Jag är bara nyfiken nu. Tänker mig fallet med två rena raser som ska paras. Båda är hälsokollade och fina. Är det att man inte kan vara säker på temperamentet på valparna, eller är det svårigheten att hitta köpare?

Blocket svämmar över av dem, på varenda anslagstavla i varje stad finns en lapp och allt för sällan hamnar dessa valpar hos kunniga, engagerade människor.

Du kan nästan aldrig förutspå hur en blandrasvalp ska bli, hur ska du då kunna hitta lämpliga köpare?

Tilläggas bör är att jag själv har en blandras, omplacering som jag tog över knappa året gammal. Båda föräldrarna har fina stammar för respektive ras, har genomgått hälsotester och pappan arbetsprov. Men jag hade aldrig köpt en blandrasvalp.

Senast ändrad:

Kul att du skriver så. Vår familj är inne på tredje blandrashunden. Vi har varit extremt nöjda med alla. Men förutsättningen är ju givetvis att det passar ihop. Vi har haft turen att få tag i tre stycken med bra temperament och alla har varit mycket friska.

Varför är det kul? :confused:

Jag har också blandras, en Schäfer/Labrador, föräldrar röntgade osv.
I dagsläget skulle jag dock köpa renras när vi utökar.

Vad jag menar är att det är kul att man inte dömer ut blandras automatiskt.

Men det är just vad det är: Tur. Man har ingen aning om vad som finns bakom individerna om inte avelsdjuren hälsotestas och för att inte glömma: Mentaltest som jag tycker är oerhört viktigt. Det enda man har att gå på är "Söt tik som ägaren påstår är snäll". Det är klart att "uppfödaren" påstår att föräldrarna är sååå snälla, dom lär ju inte få sålt valparna om dom påstår att hanen attackerar barn och äter katter till middag och honan skiter ner sig under jaktsäsongen. Man är BARA dum om man köper valp från någon som faktiskt skulle gå ut med det. Hanen du "får träffa" behöver ju inte ens vara pappan till valparna. Det enda man har att gå på är "uppfödarens ord" och det är gång på gång bevisat att vissa gör ALLT för att tjäna pengar.

Senast ändrad:

Hade inte tänkt blanda mig i men kan inte låta bli!:D Det är ju en gång för alla så här att en blandras hund kostar mindre i inköp än en renrasig. Detta har ju sina randiga förklaringar givetvis, men då måste ju ni alla som hoppar på TS här i rasande fart även förstå att det finns människor som gärna vill ha en hund, är väldigt seriösa MEN inte kan betala 10-14000 för en valp.

Och kom nu inte med svaret att dom då inte ska ha hund för det är ju rent ut sagt urbota korkat att säga nåt sånt! Att hosta upp 14000 för en hund som kanske bara ska vara ett trevligt sällskap, typ småhundar, är rena rånet anser jag! Och med tanke på den lånekarusell som varit innan lågkonjunkturen slog till så kan jag slå vad om att det finns väldigt många renrasiga hundar där ute som heller inte hamnat hos en människa som var rätt.

Jag anser att hundpriser i gemen har rusat iväg på ett sätt som inte är realistiskt. Det är säkert därför som blandras aveln också exploderat då många vill ha hund men inte har råd med renrasigt.

Sen försvarar jag inte människor som blandar hur som helst men därifrån till att hoppa så högt som många av er gjort i denna tråden är det ganska långt känner jag..

Till TS, kolla på Blocket under Tjänster så får du en ganska god uppfattning om vad ägare till hanhundar inom blandras avel vill ha i ersättning. En engång summa inkl omparning tycker jag kan vara rimligare än ersättning dessutom per valp.

Ja blandrasuppfödare är väl lika pålitliga som försäljare av beg bilar o en del hästhandlare.

Då kan man ju kolla på Blocket istället för att avla nya.
Jag slår vad om att där finns minst en hund som passar utmärkt om man bara vill ha en billig sällskapshund.

Jag tycker tvärtom, att alla hundar borde kosta så pass mycket. Det gör att man måste tänka efter både en och tre gånger och inte köper en hund för att det vore trevligt med sällskap just det här året. Men om tio år då? Hundens storlek och användningsområde tycker jag spelar mindre roll.

Självklart kan det vara mycket pengar för en person, där ibland mig själv. Men då får man spara. Med tanke på vad en hund kostar att ha, och vad man måste kunna vara beredd att lägga om något händer, så måste man ha tillräckligt god ekonomi för att avvara pengar varje månad. Med andra ord har man ekonomi nog att spara ihop till köpesumman.

Jag tycker tvärtom, att alla hundar borde kosta så pass mycket. Det gör att man måste tänka efter både en och tre gånger och inte köper en hund för att det vore trevligt med sällskap just det här året. Men om tio år då? Hundens storlek och användningsområde tycker jag spelar mindre roll.

Självklart kan det vara mycket pengar för en person, där ibland mig själv. Men då får man spara. Med tanke på vad en hund kostar att ha, och vad man måste kunna vara beredd att lägga om något händer, så måste man ha tillräckligt god ekonomi för att avvara pengar varje månad. Med andra ord har man ekonomi nog att spara ihop till köpesumman.

Och jag håller fullständigt med :)

Precis :laugh:
Jag kan inte hosta upp 10 000 från en lön bara så där för att köpa en hund, finns nog inte många som kan det.
Men det är inte så svårt att lägga undan en tusenlapp i månaden och spara ett tag ;) jag räknar på att min hund kostar ungefär en tusing i månaden med mat, transport till olika aktiviteter, alla årets vetrinärbesök delat på 12, olika sorters utrustning/öronrens/vaccinationer..etc.
Och kan man inte vänta i något år på att köpa sin hund medans man sparar så är ju frågan om man har något fel på impulskontrollen (måste ha hund NU) och då vette klåen om det är en sån bra ide övht.

Jag håller verkligen med.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 425
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 770
Senast: Elektron
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 356
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Betäcka 2025