Betala hanen?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Divalinen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 7 505
Sv: Betala hanen?

jag tror inte man får billigare vet räkningar om man köper renras. Orsaken är att få kollar höfter mm på blandras. Och typ cancer och andra skador kan ju hända vilken vovve som helst.....

Men hundar har väl också olika hälsotester? På katt har vi ju genetiska sjukdomar som vi aktivt jobbar på att få bort. HCM tex finns ju på alla djur och även människor. På katt scannas hjärtat och ragdoll och skogkatter har även dna-test för iaf en av dom verksamma generna. Djur med hcm/hcm används inte i avel öht (rötägg finns såklart) medans hcm/n katter KAN paras med ickebärare där man endast vill gå vidare med n/n djur efter det. Detta är ju då med dom raser som kan dna-testas, annars scannas ju djuren flera gånger under sitt liv. HD/AD röntgen har ni ju på utsatta raser och det finns ju av en anledning. Detta är ju oftast inget man kostar på vid blandrasavel även om någon av raserna har det i sitt hälsoprogram.

Den katt vi fått lägga mest på i vet.räkningar är helt klart den huskatt vi adopterade gratis från ett problemhem. Att jag dock vill ha raskatt och i framtiden även en rasren (och reggad såklart) hund är ju bland annat för att jag vill ha hälsotestade föräldrar. Visst, det finns ju inga garantier det är ju levande varelser, men med selektiv avel så minskar ju riskerna.

Senast ändrad:

Jag tycker en selektiv rasavel på katter tillför ganska mycket. Många gånger har jag sett folk på tex buke argumentera för att deras katter måste löpa vind för våg i samhället för att de nte kan vara innekatter, detta med resultatet att de parar sig och föder ett oändligt antal kattungar, pissar och reapr andra människors egendom, blir påkörda och självdör i vägkanten utan sin älskade matte eller husse hos sig, eller blir misshandlade av mindre nogaräknade människor.

Kan de som inte bor lämpligt till för att släppa ut sin katt istället skaffa sig en katt ur en ras bättre lämpad för att vara inomhus och gå koppelpromenader vore mycket vunnet.

Bra svar :)

Kl.

Självklart förstår jag de som vill avla renrasiga katter. Skulle själv kunna tänka mig det.
Men jag ser ändå en skillnad på att avla hundblandisar och kattblandisar. Även om jag förstår att intresset finns för raskattter.
Själv har jag bara huskatter (haft renrasiga). Men två av detta är katter jag tagit hand om, och även en huskatt måste ju ha ett hem. Den tredje får jag erkänna att jag totalt smälte för när grannen hade kattungar, han skulle jag bara ha. Och goare katt får man leta efter, så är glad han finns här :love:

KL

Som v. ordförande i en organisation som omplacerar bland annat hundar kan jag bara säga att över 90% av de hundar vi får in är blandraser, övervägande är större sådana men en hel del små blandraser (ofta med lite "ettrigare" blandningar i sig) kommer också in. De fåtal renraser som kommer in omplaceras i regel betydligt fortare än blandraserna. Många av hundarna är runt året gamla och borde därför inte varit särskiljt överlagda beslut, jag tror att alla som avlar behöver tänka borde en och tusen gånger just nu.

Sjalvklart inte billigare vet rakningar, men oftast mycket farre och darfor blir vet kostnader mindre.

Cancer drabbar inte alla raser lika, vissa raser drabbas oftare av vissa cancers, atminstone har i USA... ytterligare en orsak att det ar battre att veta exact vad man avlar pa halso massigt.

Jag tänker inte börja predika angående blandavel. Det har du redan hört många gånger kan jag tro.

Det (enligt vad jag vet) vanliga att göra när man parar blandraser är att hanhundsägaren får priset som du tar för en valp vid försäljning.

Det tycker jag är en vettig överenskommelse, förutsatt att det blir minst 4 valpar, annars ger du ju bort all förtjänst.

*KL*

Är det bara jag som reagerar på storleksskillnaden i tiken och hanen eller har jag missat det någonstans i tråden? Jag hade aldrig parat en yorkshire terrier tik med en dvärgpincher! Storleksskillnaden är för stor enligt mig för att det ska vara hälossamt och tillräckligt riskfritt för tiken!

Blandrasaveln lägger jag mig inte i. Det är inte ens värt att diskutera saken.

Hur tänker du med storleken?
Det behöver ju inte skilja mer i storlek mellan en york och en DvP än mellan en tik och hane inom samma ras. För så stor storleksskillnad är det ju inte på dessa raser! (Enl rasstandard York upp till 3,2 kg och en DvP 4-6 kg)

Om inte TS har en mycket liten tik och väljer en mycket stor hane!

Inom ganska många raser är ju könsprägeln så pass stor att en 25% storleksskillnad mellan tik och hane inte alls är ovanlig!

Inte för att det på något vis gör denna parning mer "acceptabel"!!
Om denna tik är så bra att hon kan tillföra rasen något så bör hon självklart paras med en passande hane ur den egna rasen och inget annat!

/Swat

se SKK är bara en skit-klubb.
varför får folk nu inte avla en blandras om dom nu vill?
det är ju trots allt hundar och man ska kolla upp deras hälsa osv, men det är ju ingen prydnad som man ska hålla på och måste se ut så och så som tex schäfern,boxer, irländskvarghund osv dom har ni "Renrasiga" uppfödare tagit sönder...
Jag säger bara BLÄ till er folk som inte gillar blandisar för ERA hundar är egentligen blandraser dom också för hur kommer det sig annars att vi har fått labradoren från vargen osv?

Åh, ännu ett sådant där konstruktivt inlägg i blandrasdebatten.

Och så undrar många varför jag ofta hävdar att dom fanatiska blandrasägarna eller uppfödarna har problem med intellektet.

Jag säger bara BLÄ till er folk som inte gillar blandisar för ERA hundar är egentligen blandraser dom också för hur kommer det sig annars att vi har fått labradoren från vargen osv?

Du har inte greppat diskussionen va? Inte 17 har labradoren utvecklats till den apporterande ras den är idag för att man på måfå och utan djupare tanke och krav på hundens prestanda parat den med gulliga hundar.

Bra svar :)

Kl.

Självklart förstår jag de som vill avla renrasiga katter. Skulle själv kunna tänka mig det.
Men jag ser ändå en skillnad på att avla hundblandisar och kattblandisar. Även om jag förstår att intresset finns för raskattter.
Själv har jag bara huskatter (haft renrasiga). Men två av detta är katter jag tagit hand om, och även en huskatt måste ju ha ett hem. Den tredje får jag erkänna att jag totalt smälte för när grannen hade kattungar, han skulle jag bara ha. Och goare katt får man leta efter, så är glad han finns här :love:

Jag tycker som både dig och Gabbi. Har haft bondis och mamma har renrasig katt. Rent allmänt ser jag inget problem alls med bondkatter och om man vill avla på dessa. Det är mer statusen hos dem jag anser bör förbättras, hur det ska gå att få in i folks hjärnor att även bondisar behöver vaccination, kastration, avmaskning med mera är ju en annan fråga..

se SKK är bara en skit-klubb.
varför får folk nu inte avla en blandras om dom nu vill?
det är ju trots allt hundar och man ska kolla upp deras hälsa osv, men det är ju ingen prydnad som man ska hålla på och måste se ut så och så som tex schäfern,boxer, irländskvarghund osv dom har ni "Renrasiga" uppfödare tagit sönder...

Skillnaden på att systematiskt och noggrant välja ut hundar för att utveckla en hundtyp som är avlad för ett visst ändamål (tex labrador som är en apporterande jakthund) och blandrasavel är att blandrasavel är skitenkelt och selektiv avel för att frambringa en ras med specifika egenskaper är skitsvårt.

Blandrasavel= Välj två valfria renrasiga hundar och para dem. Voilá, du har blandrasvalpar.

Renrasavel= Ha ett specifikt mål och en vision om en hundtyp som lämpar sig för ett särskilt område. Välj ut avelsdjur som har de egenskaper du önskar i rasen, välj sedan de bästa av dessa avelsdjurs valpar, de som ligger närmast idealet och målet både typmässigt och utseendemässigt. Para en av dessa valpar med en hund med liknande egenskaper, ta den/de bästa av dessa avkommor och fortsätt aveln genom att välja ut de mest typlika hundarna och fortsätt tills hundtypen och målet är avklarat= Hunden har en genuin typ och mentalitet. Detta tar år. När man kontinuerligt får fram en genuin hundtyp
när man avlar på för detta ändamålet typiska hundar har man en ras, mycket enkelt förklarat.

Tycker inte att den här schäfern är ett dugg sönder, och inte 90 procent av dom andra bruksisarna heller :)

org2.jpg

Ska dock tillägga att jag inte är mot all blandrasavel. Parar man två på pappret kärnfriska hundraser med god mentalitet (på papper, inte vad matte i husse tycker) och som är av samma typ med varandra kunde jag inte bry mig precis.

mrs_scabtree skrev:

Utan att lägga mig i ytterligare en blandistråd så måste jag få säga...

... :love:

Grima och Råda ( Gabbis ) är två helt olika Schäfrar utseendemässigt, men jösses säger jag bara, dom är ena heta brudar i lyxförpackning :D

Utan att lägga mig i ytterligare en blandistråd så måste jag få säga...

... :love:

Grima och Råda ( Gabbis ) är två helt olika Schäfrar utseendemässigt, men jösses säger jag bara, dom är ena heta brudar i lyxförpackning :D

Och VAD har detta inlägg o flera av era andra senaste med TS fråga att göra?

Det är nog inte bara blandisuppfödare som inte har alla de små grå på plats....:devil:

Jupp, den gamle smälte som smör i solsken för Råda, så hon är en riktig läckerbit även för äldre småkräsna hanhundar :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 837
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 603
Senast: Elektron
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 181
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 587
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka