Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade inte tänkt blanda mig i men kan inte låta bli!Det är ju en gång för alla så här att en blandras hund kostar mindre i inköp än en renrasig. Detta har ju sina randiga förklaringar givetvis, men då måste ju ni alla som hoppar på TS här i rasande fart även förstå att det finns människor som gärna vill ha en hund, är väldigt seriösa MEN inte kan betala 10-14000 för en valp.
Och kom nu inte med svaret att dom då inte ska ha hund för det är ju rent ut sagt urbota korkat att säga nåt sånt! Att hosta upp 14000 för en hund som kanske bara ska vara ett trevligt sällskap, typ småhundar, är rena rånet anser jag! Och med tanke på den lånekarusell som varit innan lågkonjunkturen slog till så kan jag slå vad om att det finns väldigt många renrasiga hundar där ute som heller inte hamnat hos en människa som var rätt.
Jag anser att hundpriser i gemen har rusat iväg på ett sätt som inte är realistiskt. Det är säkert därför som blandras aveln också exploderat då många vill ha hund men inte har råd med renrasigt.
Sen försvarar jag inte människor som blandar hur som helst men därifrån till att hoppa så högt som många av er gjort i denna tråden är det ganska långt känner jag..
Till TS, kolla på Blocket under Tjänster så får du en ganska god uppfattning om vad ägare till hanhundar inom blandras avel vill ha i ersättning. En engång summa inkl omparning tycker jag kan vara rimligare än ersättning dessutom per valp.
Vadå bara ska ha? Är det så bara att skaffa en hund för ha ett trevligt sällskap![]()
Varför ska inte en människa som inte vill lägga 14000 (använder den summan nu eftersom den var med i mitt förra inlägg) få köpa en hund som passar hennes kassa? Vad är det som gör den människan till en sämre hundägare än den som har råd?
I motsats till en hundägare som köper för utställning, bruks mm förstås..
Ja jisses frid...ni är som en hel bunt små terriers som gör gemensam sak o anfaller i klump!
.
*kl* TS har väl inte nämnt att valparna kommer att bli billiga, så den diskussionen är väl väldigt teoretisk? Då skillnaden mellan renras och blandras är så liten utslaget på vad en hund kostar första året så kan jag inte se vad någon tusenlapp hit eller dit skulle göra för skillnad i långa loppet. Man läser förhoppningsvis på och köper sig den hund som passar en bäst, oavsett priset. Kostnaden för att falla för fel ras el. blandras kan nog mångdubbelt överstiga några tusenlappar när problemen visar sig.
*tar din knapp*
Vi kan ju passa på att lägga till ordet huskatt här när vi ändå är igångDet kommer alltid att finnas, dom kommer vara billigare och lättare bli ett impulsköp.
Vill man verkligen ha en hund så får man helt enkelt spara. Det kostar att ha djur och har man inte ens råd att spara ihop 10 000 så har man definitivt inte råd att ha djur. Inte för att det kostar 10 000kr i månaden att ha ett djur, men det KAN kosta 10 000kr på ett dygn om du har otur.
För mig är blandras- och huskattsproduktion ingenting som tillför någon specifik ras någonting. Ska man avla på något djur så ska ska det kunna tillföra något mer än bara vara söt. Det kommer alltid födas hundar och katter som är bäst lämpade för sällskap, ingenting annat, även om du avlar på dom snyggaste och duktigaste avelsdjuren. Varför medvetet producera fram "medelmåttor"? Och ja, det BLIR medelmåttor. Man måste ha kunskap för att medvetet kunna avla fram något bra och ge dom bra förutsättningar. Och har man tillräckligt med kunskap för detta så inser man hur stort problemet med blandraser och impulsköp osv är och då är det inget man vill stödja. Så ja, blandras och huskattsproduktion tyder i mina ögon på okunskap och okunskap och avel hör inte ihop i samma verksamhet.
Vad tillför en raskatt?
...