Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Det låter som en dyr metod? eller hur många gånger behöver du ula per säsong? jag gjorde det bara en gång med Dingla... dr på 18 dygn och då var hon dräktig enligt vet. Var är du och testar henne? är hon stressad är det därför hon behöver lugnande? jag var på åsjömad med Dingla, de var väldigt smidiga och tog det lugnt med ponnyn.

Tänker som så att jag orkar inte med en runda till hos hingsten utan är hon dräktig är det bra och är hon inte det så kanske jag provar en gång till nästa år... får höra om jag får rabatt på språngavgiften i så fall.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag var på Huntley gård hos Barbro Olsson. Hon är ju en kanonveterinär och hur bra som helst med mitt sto, men mitt lilla sto är så jäääkla känslig helt enkelt så det går inte utan lugnande. Sen är stoet supercool i andra lägen, så hon är ju ingen hispig häst generellt :)
Har man otur så blir det ju flera ultraljud under en säsong om hon inte blir dräktig och det känns ju inte ok att ge lugnande så ofta.

Det är lite trist att hingsten som jag betäcker med (Simberg Superman) har 90 dagars avgift också.

Just nu funderar jag allvarligt på att det blir inga mer försök nästa år oavsett hur det går i år. Synd på att jag verkligen har ett toppstammat sto, men det går ju att köpa welshföl eller unghäst med mycket bra stam också till ganska låga priser i Sverige. Så tja...
 
Sv: Betäckningar 2013

Haha ja just det, det var ju så det började. Jag har ju 50 000 över, ska jag slänga dom? Ge dom till tiggare? Mata hästarna med dom? Nej, vi betäcker istället och säljer fölen för mindre än vad dom kostade att tillverka... Vilken affärsidé! :D

Wayana fick en igångsättningsspruta igår, i helgen kommer veterinären ut (samma vet som jennyjenny har :D) och ska kolla om det går att inseminera. Sent i år med, men så blir det...
 
Sv: Betäckningar 2013

Men 90 dagars avgift, då har du inte behövt lägga någon språngavgift än? det är ju bra då har du inte förlorat så mycket.

Jo jag håller med dig, angående fina unga welshar till bra pris. Att betäcka en welshponny verkar ju nästan ännu mer korkat än att betäcka halvblod (men anledning av inläggen ovan) :meh: och ändå gör man det :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Om det inte blir föll med CC Targed nära i stammen för en sån welsh vill jag ha när jag får möjlighet;) . Enormt tråkigt att han inte verkar ha någon son aktiv i aveln och tror inte det finns något fryst kvar heller. Var helt kär i den hingsten som yngre och red en ponny efter honom som hade en ridbarhet som var helt otrolig.
 
Sv: Betäckningar 2013

Haha ja just det, det var ju så det började. Jag har ju 50 000 över, ska jag slänga dom? Ge dom till tiggare? Mata hästarna med dom? Nej, vi betäcker istället och säljer fölen för mindre än vad dom kostade att tillverka... Vilken affärsidé! :D

Jag blev ändå varnad "det kostar massor, du kommer att gå back" av erfarna uppfödare. Men lyssnade jag, nej då och nu är jag helt fast i hästuppfödningens underbara värld och kan inte ens föreställa mig vad jag skulle göra med pengarna om jag inte vräkte iväg dem på dyra utlandshingstar :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis! :D

Jag är så avundsjuk på er som fått dräktigt, här finns det inget som pekar på dräktighet, damen drar gärna ett par vändor i hagen i friskt tempo och är ute och betar gott hela dagarna...

Sen kanske jag borde ta det som ett gott tecken, med tanke på att hon på förra brunsten stod och sov i vindskyddet hela dagarna och ratade gräset mot hö som gjorde att hon inte tvingades gå ner på täkten och beta...

Men tror inte hon är dräktig ändå... :down:

Mitt hopp är att hon gillar att grundlura matte. :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Nu har jag haft lite flyt hittills i år, båda mina tog sig på första försöket och har använt mig av seminveterinär som kommer hem, men fostren har snart kostat mig 7500 kr st och då tillkommer ju 90 dygnsavg.... Mitt drivs ju som företag, men har inackorderingar också så det kommer iaf lite pengar in även om inackordering i sig knappt drar runt sig... Men det är ju lagom kul att sälja fölen så billigt, samtidigt kan man ju inte stå med hur många hästar som helst.. Fast jag försöker få iväg fölen till duktiga ryttare, förhoppningsvis så vinner jag på det i längden...

Jag förstår samtidigt varför marknaden ser ut som den gör, ska man försöka få lite vinst behöver man ju få ut runt 50 000, och varför betala 50 000 för ett föl när man kan köpa en inriden häst för dom pengarna...
 
Sv: Betäckningar 2013

Men 90 dagars avgift, då har du inte behövt lägga någon språngavgift än? det är ju bra då har du inte förlorat så mycket.

Jo jag håller med dig, angående fina unga welshar till bra pris. Att betäcka en welshponny verkar ju nästan ännu mer korkat än att betäcka halvblod (men anledning av inläggen ovan) :meh: och ändå gör man det :D

Det var 1500:- i språng och sen är det 3500:- i 90 dagars. Jag funderar lite på hur jag ska göra med 90 dagars kollen. Kanske kan hingstägaren gå med på att jag tar blodprov istället, antingen hemma eller veterinär vid 150 dagar. Har inte pratat med henne om det ännu. Kanonbra hingstägare för övrigt - kompetent och engagerad :)

Angel: Håller med dig och CC Targed. Det var en kanonhingst. Morfar till mitt sto :) Men han sägs väl ha gett ponnyer med lite skärpa som blev mycket bra som tävlingsponnyer fast lite svårare som nybörjarponnyer? Vet du något om det?

Sona: Ja avelsvärlden är liten ;) Första gången jag använde den veterinären och det kommer jag göra igen!
 
Sv: Betäckningar 2013

Ok, ja då förstår jag hur du tänker. Jag funderar också på att ta ett blodprov liknande det du gjorde (om ponny går med på det) för att se framåt hösten om hon är dräktig, för att slippa ta hem vet men får se hur jag gör.

Den hingsten jag valde kostade 3100 i språng och så blev det lite (låga) omkostnader vid uppstallning och sen ulljud så jag är nog uppe i 4500 hittills vilket jag tycker är ganska mycket iom att ett wmföl inte är värt mycket mer än 6-8000 kr. Och då tillkommer ju även kostnader för vaccineringen sedan...
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag blev ändå varnad "det kostar massor, du kommer att gå back" av erfarna uppfödare. Men lyssnade jag, nej då och nu är jag helt fast i hästuppfödningens underbara värld och kan inte ens föreställa mig vad jag skulle göra med pengarna om jag inte vräkte iväg dem på dyra utlandshingstar :p

Jag har faktiskt gått rejält under budget i år, än så länge i alla fall. Hade inte räknat med att stoet skulle ta sig på ett skick. Räknat på att jag bytt till en billigare stallplats med lämpligare "bäbismiljö" kommer jag lägga mindre pengar totalt i år på hästeriet än jag brukar så jag inbillar mig att jag är riktigt ekonomisk. ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Visst känns det skönt när man kan spara in några kronor i alla fall.

Jag tycker betäckningen av halvblodet hittills blivit billigare än jag räknat med, men å andra sidan ponnyn dyrare än jag räknat med så det jämnar nog ut sig.

Tog ju den lokala stationen i år så jag slapp uppstallning och stoet tog sig på första försöket så allt flöt på bra. Ponnyn krånglade ju lite men blev ju tydligen dräktig så man ska inte klaga :)

Hade lite planer på att sätta igång halvblodsstoet i höst/vinter med allt vad det innebär av skoningar och träningar och det gör jag ju inte nu utan nu får hon gå och vara dräktig och ha det bra, så man sparar ju in lite på det viset också.

Tycker det är roligt att räkna på hur mycket det kostar att göra på lite olika sätt om någon tycker jag är märklig :D

Mul - Grattis!! Är det ett ardennersto du betäckt?
 
Sv: Betäckningar 2013

Och jag hade helt glömt bort hur fruktansvärt dyrt det är med lördagsskick! :banghead:
Missförstå mig rätt, jag är jätteglad att det ens går att få lördagsskick, men shit. 2k extra på utgifterna bara sådär. ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Min seminstation hade ju is i magen och seminerade bara en gång, fast jag var orolig att det var för sent, jag hade velat ha en seminering på lördagen också för att inte missa ägget, men som tur var hade hon inte släppt det vid semineringsdags och jag slapp den extra kostnaden.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 689
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp