Felbehandling av läkare. Kan man få skadestånd?

Kan vara lite som svampögon, ortopedakuten tänker benbrott medan fysioterapeuter tänker muskler och senor. Antagligen kanske lika bra att göra som med veterinärer och utesluta det värsta först och sedan gå vidare. Samtidigt ska man ju inte belasta akuter i onödan men, det är ju inte riktiga akuten. (benbrott gör mindre ont än man tror faktiskt, eller kan i alla fall göra det)

Ja, det är väl så. Min erfarenhet av vården är att ingen ser till helheten bara till sin egen lilla lilla del. Oavsett hur mycket den lilla lilla delen påverkas av andra saker som hänger ihop i ett stort nätverk för att skapa problemet i just deras lilla lilla del.
 
När jag har haft frakturer och andra allvarliga ledskador har jag aldrig trott att det varit brutet, och det är inte vad man trott vid triagering heller. Kan vara så himla olika hur man reagerar.
Ja såklart. Jag syftade bara på situationer där man själv misstänker eller oroar sig för den typen av skada.
 
Ja, det är väl så. Min erfarenhet av vården är att ingen ser till helheten bara till sin egen lilla lilla del. Oavsett hur mycket den lilla lilla delen påverkas av andra saker som hänger ihop i ett stort nätverk för att skapa problemet i just deras lilla lilla del.
Min är näraliggande men inte helt så. Mer att läkare verkar vara väldigt bra på hårda raka saker som att benet är av eller artros. Men att lite mer diffust ont i musklerna i höften/ryggen behöver man nästan ta till fysioterapeut/naprapat eller ngt om läkaren konstaterat att det inte är artros. För att det kan handla om att bara stretching/träning kan hjälpa.
 
omg låter som att gå till ortopedakuten/närakuten istället för vårdcentralen är rena gudagåvan när sådant händer.
Fast på ortopedakuten hade man kanske röntgat för att utesluta fraktur (man ser inte korsband och ledband på röntgen) och kanske tappat knät på vätska (men det kan göras på vc också) sen hade nog beskedet varit uppsök fysioterapeut. Någon akut operation hade det inte blivit, inte någon subakut heller.
 
Nej absolut inte, för mig är det bara naturligt att om jag är skadad söker jag vård hos läkare som sedan remitterar/rekommenderar fysioterapi.

Min VC förklarade för mig att det fungerar precis tvärtom när jag ringde till min VC för att boka in en tid hos läkare. Om man inte varit med om en olycka. Om man t.ex. trillat av hästen och har ont i foten så är det läkare. Om man har ont i foten men inte kan komma på att det skett nån olycka av något slag så är det sjukgymnast. I TS fall trodde ju inte TS att det skett nån olycka tolkar jag det som när TS skriver: "Men denna dagen måste jag ha trampat snett men kände inte av det när de inträffade." Alltså, hade min VC inte låtit TS träffa läkare i första hand utan en sjukgymnast som sen hade fått bestämma om TS behövde träffa läkare.

Min sjukgymnast skickade mig till röntgen och ordnade sen remiss för operation helt utan att jag träffade läkare på VC. Så på min nya VC funkar systemet. På min gamla gjorde det inte det tyvärr.
 
Min VC förklarade för mig att det fungerar precis tvärtom när jag ringde till min VC för att boka in en tid hos läkare. Om man inte varit med om en olycka. Om man t.ex. trillat av hästen och har ont i foten så är det läkare. Om man har ont i foten men inte kan komma på att det skett nån olycka av något slag så är det sjukgymnast. I TS fall trodde ju inte TS att det skett nån olycka tolkar jag det som när TS skriver: "Men denna dagen måste jag ha trampat snett men kände inte av det när de inträffade." Alltså, hade min VC inte låtit TS träffa läkare i första hand utan en sjukgymnast som sen hade fått bestämma om TS behövde träffa läkare.

Min sjukgymnast skickade mig till röntgen och ordnade sen remiss för operation helt utan att jag träffade läkare på VC. Så på min nya VC funkar systemet. På min gamla gjorde det inte det tyvärr.
Nej det är ju ofta där det klämmer, att kontaktvägarna inte finns. Och att det krävs flera vårdbesök för att komma vidare. Jag tror det mer och mer börjar fungera som du beskriver, jag hoppas iaf det!
 
Nej det gör oftast en sjuksköterska:) receptionister bokar sällan patienter om det inte rör sig om redan bedömda som av/ombokas. Det krävs en medicinsk bedömning enligt lag (inte för att boka tid men när du kontaktar vården)

Jag kallar den som svarar i telefonen när jag ringer för receptionist. De presenterar sig aldrig med sin yrkestitel.
 
Ja men man får generellt inte välja vårdpersonal när man söker vård. Det är ju upp vill vårdgivaren.
Kan vara så, har bara aldrig varit med om det när jag bokat tid för akuta skador. Så jag hade nog ifrågasatt om min vårdcentral ville göra så om jag själv misstänkt en fraktur eller liknande.
Definitivt när det gått flera månader hos sjukgymnast utan att det blir bättre, TS fick ju till slut i alla fall hjälp hos läkare men man önskade väl att allt kunnat upptäckas och behandlas rätt redan i början.
 
Kan vara så, har bara aldrig varit med om det när jag bokat tid för akuta skador. Så jag hade nog ifrågasatt om min vårdcentral ville göra så om jag själv misstänkt en fraktur eller liknande.
Definitivt när det gått flera månader hos sjukgymnast utan att det blir bättre, TS fick ju till slut i alla fall hjälp hos läkare men man önskade väl att allt kunnat upptäckas och behandlas rätt redan i början.

Men då har du förmodligen kunnat svara på vad som hänt? Du har vetat att det låg ett trauma/en olycka bakom. Det visste inte TS och därför är jag inte alls förvånad över att hon inte fick komma till läkare.

Istället för att skamma TS för att hon inte gick till läkare kan man ju undra varför sjukgymnasten inte skickade henne till en läkare. Sjukgymnasten ska ju vara den utbildade och kunniga och borde ha insett att röntgen behövs för att utesluta skador som inte ska behandlas med sjukgymnastik.
 
Men då har du förmodligen kunnat svara på vad som hänt? Du har vetat att det låg ett trauma/en olycka bakom. Det visste inte TS och därför är jag inte alls förvånad över att hon inte fick komma till läkare.

Istället för att skamma TS för att hon inte gick till läkare kan man ju undra varför sjukgymnasten inte skickade henne till en läkare. Sjukgymnasten ska ju vara den utbildade och kunniga och borde ha insett att röntgen behövs för att utesluta skador som inte ska behandlas med sjukgymnastik.
Ja, iaf kunnat göra den bedömningen när progressen inte fortsatte, istället för att traggla på. Det finns vissa saker man förhåller sig till när man bedömer vad som behöver röntgas akut och inte. Men alla yrken kan göra felbedömningar och agera inkompetent. Ut mitt medicinska perspektiv är det ortopeden som gjort det absolut värsta misstaget i historien som den är berättad. Och jag tycker också att bara historien om stötvåg på den typen av skador gör att jag drar öronen åt mig kring kompetens och bedömningsförmåga. Jag har jobbat med många otroligt skickliga sjukgymnaster och läkare men även många rent utsagt oskickliga av bägge sorter.
 
Jag gick till olika sjukgymnaster i över tre år innan jag träffade en som skickade mig direkt till ortoped. Det blev operation på båda benen inom ett år.

Jag håller med om att vården ofta har "svampögon" och bara ser sitt eget fält.
Mer samarbete mellan professioner inom vården vore inte fel.
 
Fast på ortopedakuten hade man kanske röntgat för att utesluta fraktur (man ser inte korsband och ledband på röntgen) och kanske tappat knät på vätska (men det kan göras på vc också) sen hade nog beskedet varit uppsök fysioterapeut. Någon akut operation hade det inte blivit, inte någon subakut heller.
Men det var väl en fraktur? Som sedan blev värre och involverade ledband eftersom den inte gipsades/opererades.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vrickat min fot 5ggr och även blivit trampad av en häst på samma fot. Nervskada är konstaterad efter jag blev trampad. Jag har...
Svar
7
· Visningar
859
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 516
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Mandarinen
·
R
Kropp & Själ I oktober förra året började jag få problem med min ena fot. Varje gång jag tränade gjorde det ont i högerfoten längst fram, så pass att...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 000
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp