Felbehandling av läkare. Kan man få skadestånd?

Fast är inte någon som jobbar i receptionen en receptionist? Som sedan kan ha hur mycket utbildning som helst, det vet man ju inte såvida de inte säger det. Finns ju undersköterskor och andra titlar med, är väl inte helt osannolikt att de också skulle sitta i receptionen (och därmed vara receptionister) med ibland? Iaf om det är en mindre mottagning där de andra kanske behövs mer på andra platser.
Jag har aldrig varit med om att någon i receptionen gör en medicinsk bedömning kring vem en person ska träffa.
Möjligen har jag gjort det själv någon gång när jag i enstaka fall hoppat in 30 min i receptionen men då är jag medicinskt utbildad :) men oavsett om vi haft undersköterskor, sjuksköterskor, sekreterare eller som enya skrev oftast rent administrativ personal så triageras ingen via en reception. Jag visste inte ens att det var en så vanlig missuppfattning. Det är alltid medicinskt utbildad personal som triagerar till lämplig instans.
 
Jag har aldrig varit med om att någon i receptionen gör en medicinsk bedömning kring vem en person ska träffa.
Möjligen har jag gjort det själv någon gång när jag i enstaka fall hoppat in 30 min i receptionen men då är jag medicinskt utbildad :) men oavsett om vi haft undersköterskor, sjuksköterskor, sekreterare eller som enya skrev oftast rent administrativ personal så triageras ingen via en reception. Jag visste inte ens att det var en så vanlig missuppfattning. Det är alltid medicinskt utbildad personal som triagerar till lämplig instans.
Vilket är därför man inte kan "bara gå inom och boka en tid när man behöver" som uttrycks ibland, eftersom det ju inte är medicinsk personal i receptionen och de inte får lov att göra medicinska bedömningar. Kan inte. Jag skulle inte kunna göra en bedömning tex när jag suttit där. Även om jag någon gång skulle kunna göra det vid något till synes enkelt fall så handlar det även om ansvar, som icke medicinsk legitimerad kan jag inte ha det ansvaret.

Där jag jobbat och de vårdcentraler jag själv tillhört har envist hänvisat till telefon (och chatt) för att göra tidbokning och samtal med sjuksköterska för att diskutera vad man vill komma i kontakt för. Det var dagligen något som vi fick säga till patienter när vi satt i receptionen. I Malmö kunde det bli väldigt frustrerade och upprörda och hotfulla känslor till och med. Jobbade på en vårdcentral där som blivit beviljad kameraövervakning i receptionen just för rån och hot mot personalen där. Människor har svårt att ta ett nej ibland så att säga.
 
Fast är inte någon som jobbar i receptionen en receptionist? Som sedan kan ha hur mycket utbildning som helst, det vet man ju inte såvida de inte säger det. Finns ju undersköterskor och andra titlar med, är väl inte helt osannolikt att de också skulle sitta i receptionen (och därmed vara receptionister) med ibland? Iaf om det är en mindre mottagning där de andra kanske behövs mer på andra platser.
Det är andra personer som svarar i telefon, inte de som jobbar i receptionen. Om det finns ett nummer till receptionen brukar det endast gälla tex återbud, önskemål om att ens ordinarie behandlare ska ringa upp osv.
 
Men då har du förmodligen kunnat svara på vad som hänt? Du har vetat att det låg ett trauma/en olycka bakom. Det visste inte TS och därför är jag inte alls förvånad över att hon inte fick komma till läkare.

Istället för att skamma TS för att hon inte gick till läkare kan man ju undra varför sjukgymnasten inte skickade henne till en läkare. Sjukgymnasten ska ju vara den utbildade och kunniga och borde ha insett att röntgen behövs för att utesluta skador som inte ska behandlas med sjukgymnastik.
Jag har inte skammat utan bara frågat. Jag kanske är färgad av djurvärlden där man oftast tar kontakt med veterinär som nummer ett och sedan blir hänvisad till sjukgymnast som nummer två.
Håller absolut med om att sjukgymnasten borde agerat.
 
Jag bad om både en "second opinion" av både annan sjukgymnast och om att få träffa en läkare, flertal gånger. Men den första sjukgymnasten var 100 på att det bara var en stukning. Jag ville ju så gärna tro på honom.

Min vårdcentral skickade mig till sjukgymnast. Inte så att jag vägrade läkare, utan snarare bad om läkare eller otroped flera gånger men blev nekad.
Så himla tråkigt att det gått till så och att du inte blev lyssnad på.
 
Jag blir så in i helvete förbannad när jag läser din tråd och ledsen för din skull! Jag genomgår något likande just nu och har precis pratat med en jurist om medical malpractice (bor i USA så det är helt annorlunda med anmälningar, försäkringar, etc.). Man litar ju på att experter vet vad de pratar om, och när det är en typ av skada som man aldrig har haft förut vet man ju inte vad som är "normalt." :(

Hoppas att din fot blir bra.
 
Hon har tyvärr kraftiga problem fortfarande så här 15 månader senare. Hon fick också höra att man sällan opererar nu för tiden, men jag vet inte, enligt mig känns det som att en rehab på helt avslutet ledband + korsband är lite annat mot "bara" lite uttänjda men det kanske bara är inbillning 🤷🏼‍♀️

Jag har inte opererat mitt avslitna korsband + lite andra skador omkring. Det tog närmare 2 år av bitvis tuff rehab innan det kändes som att jag kunde använda benet som vanligt igen. Som oskadat kommer det ju aldrig bli. De av mina lagkamrater som opererades enligt konstens alla regler hade ungefär lika lång tid innan de var tillbaka fullt i träningen igen, och har ungefär lika mycket problem som mig ett gäng år senare.

Tyvärr hänger det ju på många faktorer hur bra man läker, för mig var det rätt tufft att ta mig igenom rehab med tanke på hur ont det gjorde att styrketräna men det har bara varit tung styrketräning som gjort att det håller så bra som det gör.

Jag tror aldrig jag stött på att någon inom vården inte presenterat sig med namn och titel. Är det en för mig känd person så namn, annars har det alltid varit "Sara, sjuksköterska på vårdcentralen X" typ.

De presenterar sig inte med titel hos min vårdcentral heller så det var inte förrän rätt nyligen jag förstod att de var sjuksköterskor.

Här presenterar de sig inte med titel när man ringer in för tidsbokning, däremot gör de det i chatten. :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vrickat min fot 5ggr och även blivit trampad av en häst på samma fot. Nervskada är konstaterad efter jag blev trampad. Jag har...
Svar
7
· Visningar
859
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 516
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Mandarinen
·
R
Kropp & Själ I oktober förra året började jag få problem med min ena fot. Varje gång jag tränade gjorde det ont i högerfoten längst fram, så pass att...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 000
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp