Felbehandling av läkare. Kan man få skadestånd?

Nej absolut inte, för mig är det bara naturligt att om jag är skadad söker jag vård hos läkare som sedan remitterar/rekommenderar fysioterapi.
Man söker vård på tex vårdcentral där man sedan hamnar hos rätt vårdgivare, vilket man själv inte får bestämma vilken det är. Först är det generellt sjukgymnast om det handlar om muskler och ben osv. Sedan bokas det tid till läkare om det visar sig vara behov av röntgen och mer medicinsk bedömning.
 
Jag har ingen aning om vem som svarar i telefonen. De brukar inte presentera sin yrkestitel.
Men nu får du väl sluta :) vi är ju flera som jobbar inom vården som skrivit att en receptionist inte får göra en medicinsk bedömning. Det finns andra yrken med medicinsk kompetens som inte heller får göra det, tex sekreterare. Legitimerad hälso och sjukvårdpersonal gör alltid den första bedömningen. Sen finns det absolut ställen där de även vid behov bemannar receptionen, det har jag gjort ibland när det varit apt för administratörerna.
 
Men nu får du väl sluta :) vi är ju flera som jobbar inom vården som skrivit att en receptionist inte får göra en medicinsk bedömning. Det finns andra yrken med medicinsk kompetens som inte heller får göra det, tex sekreterare. Legitimerad hälso och sjukvårdpersonal gör alltid den första bedömningen. Sen finns det absolut ställen där de även vid behov bemannar receptionen, det har jag gjort ibland när det varit apt för administratörerna.

Jag ifrågasätter inte det. Bara det att jag inte vet vad den som svarar har för utbildning. Om ni vill att folk ska veta det får ni ju berätta det när ni svarar. Jag jobbar inte inom vården. Så nu får du faktiskt ta och sluta och hacka.
 
Jag ifrågasätter inte det. Bara det att jag inte vet vad den som svarar har för utbildning. Om ni vill att folk ska veta det får ni ju berätta det när ni svarar. Jag jobbar inte inom vården. Så nu får du faktiskt ta och sluta och hacka.
Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt inom vården att inte presentera sig med yrke. Märkligt att de som jobbar på din vårdcentral inte gör det.

(Sen får jag väl erkänna att jag själv slarvar med detta i telefon vilket brukar innebära att annan vårdpersonal tror att jag är sjuksköterska och inte psykolog😄)
 
Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt inom vården att inte presentera sig med yrke. Märkligt att de som jobbar på din vårdcentral inte gör det.

(Sen får jag väl erkänna att jag själv slarvar med detta i telefon vilket brukar innebära att annan vårdpersonal tror att jag är sjuksköterska och inte psykolog😄)
Ringer vc upp mig så brukar hen presentera sig med namn och vart hen ringer ifrån, inte vilket yrke hen har.
 
Ur ett rent medicinskt perspektiv är 6-7 veckor för operation av ett korsband näst intill minimum då svullnad och blödning helst ska ha gått ner. Det är inte ovanligt att man får vänta 6 månader även som ung och aktiv och nuförtiden opereras färre och färre även i den kategorin då resultatet på lång sikt blir ungefär det samma om man inte har väldiga besvär med instabilitet efter 3-6 månaders rehab. Jag har ofta hört patienter som tycker de blivit felbehandlade för att den precis exakta diagnosen dröjt medan behandlingen ofta är densamma som de redan fått. Och prognosen inte ändrats ett dugg. Men i Ts fall låter ju ffa sprutan faktiskt klart anmälningsbar…
Hon har tyvärr kraftiga problem fortfarande så här 15 månader senare. Hon fick också höra att man sällan opererar nu för tiden, men jag vet inte, enligt mig känns det som att en rehab på helt avslutet ledband + korsband är lite annat mot "bara" lite uttänjda men det kanske bara är inbillning 🤷🏼‍♀️
 
En fråga bara, varför sökte du inte vård till läkare direkt?
tycker det låter lite märkligt att gå till sjukgymnast i flera månader utan en läkarundersökning om man tror något är sönder?
Du kan även anmäla klagomål om ortopeden som sprutade in kortison i senan till IVO.
Hoppas rehab går bra och att du snart är på benen igen! Det är verkligen ansträngande att inte kunna leva som vanligt och dessutom inte få sin vanliga inkomst.

Jag bad om både en "second opinion" av både annan sjukgymnast och om att få träffa en läkare, flertal gånger. Men den första sjukgymnasten var 100 på att det bara var en stukning. Jag ville ju så gärna tro på honom.

Min vårdcentral skickade mig till sjukgymnast. Inte så att jag vägrade läkare, utan snarare bad om läkare eller otroped flera gånger men blev nekad.
 
Som sagt hade jag varit med om ett trauma eller olycka så hade jag nog tryck på lite mer på att få träffa läkare/ortoped. Men hade som sagt inte känt av att något hade hänt som skulle orsakat den första frakturen. Utan kunde bara inte gå på foten efter jag vilat när jag hade städat klart. Är också rätt smärttålig och klagar inte i första hand.

Så fick genom VC träffa sjukgymnast som jag skrev ovan och fick inte byta till läkare, trots jag bad flertal gånger om det. Min första sjukgymnast nekade allt och sa det var en stukning eller inflammation i senan.

Kunde bytat sjukgymnast tidigare men trodde ju på att han kunde sitt yrke och så. Men ja bytte ju sen till en annan jätteduktig, som också trodde på samma då jag inte verkade ha så ont för en fraktur.

Det var som sagt de första ortopederna/läkarna sa i Malmö efter MR röntgen. De undrade hur jag ens kunde gå/halta på foten med de skadorna och ja jag berättade då att jag hade jobbat 100 % som förskollärare augusti-december och sen 75 % januari-april pga IBS.

Hade ju så klart ont så hade köpt nya inneskor, skoinlägg osv samt avlastade min fot så mycket som möjligt. Men kunde ju inte vara hemma från jobbet pga en stukning..

Så jobbade ändå fram tills ortopeden tog sönder min sena. Sen gick det inte mer.
 
Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt inom vården att inte presentera sig med yrke. Märkligt att de som jobbar på din vårdcentral inte gör det.

(Sen får jag väl erkänna att jag själv slarvar med detta i telefon vilket brukar innebära att annan vårdpersonal tror att jag är sjuksköterska och inte psykolog😄)
Jag tror aldrig jag stött på att någon inom vården inte presenterat sig med namn och titel. Är det en för mig känd person så namn, annars har det alltid varit "Sara, sjuksköterska på vårdcentralen X" typ.
 
Hon har tyvärr kraftiga problem fortfarande så här 15 månader senare. Hon fick också höra att man sällan opererar nu för tiden, men jag vet inte, enligt mig känns det som att en rehab på helt avslutet ledband + korsband är lite annat mot "bara" lite uttänjda men det kanske bara är inbillning 🤷🏼‍♀️
Ja, det blir inte bättre av operation oftast. Jag lever själv utan korsband, det begränsar mig ibland men oftast inte :)
 
Jag ifrågasätter inte det. Bara det att jag inte vet vad den som svarar har för utbildning. Om ni vill att folk ska veta det får ni ju berätta det när ni svarar. Jag jobbar inte inom vården. Så nu får du faktiskt ta och sluta och hacka.
Fast nu hade ju flera rättar dig och sagt att det inte är en receptionist och du skrev igen att du kallade det receptionist. En rimlig reaktion hade varit, jaha, vad bra att ni förklarade (för jag har hade också tyckt det var helt skevt att att receptionist bedömde vilken vårdpersonal jag skulle träffa)
 
Jag tror aldrig jag stött på att någon inom vården inte presenterat sig med namn och titel. Är det en för mig känd person så namn, annars har det alltid varit "Sara, sjuksköterska på vårdcentralen X" typ.

Samma här, även när det är personal jag träffat veckovis där samtalet varit inplanerat så har det alltid varit "Hej, det här var x, jag är x på avdelning x." Jäklar vad förvirrad jag hade blivit annars. :D
 
Fast nu hade ju flera rättar dig och sagt att det inte är en receptionist och du skrev igen att du kallade det receptionist. En rimlig reaktion hade varit, jaha, vad bra att ni förklarade (för jag har hade också tyckt det var helt skevt att att receptionist bedömde vilken vårdpersonal jag skulle träffa)
Fast är inte någon som jobbar i receptionen en receptionist? Som sedan kan ha hur mycket utbildning som helst, det vet man ju inte såvida de inte säger det. Finns ju undersköterskor och andra titlar med, är väl inte helt osannolikt att de också skulle sitta i receptionen (och därmed vara receptionister) med ibland? Iaf om det är en mindre mottagning där de andra kanske behövs mer på andra platser.
 
Min VC förklarade för mig att det fungerar precis tvärtom när jag ringde till min VC för att boka in en tid hos läkare. Om man inte varit med om en olycka. Om man t.ex. trillat av hästen och har ont i foten så är det läkare. Om man har ont i foten men inte kan komma på att det skett nån olycka av något slag så är det sjukgymnast. I TS fall trodde ju inte TS att det skett nån olycka tolkar jag det som när TS skriver: "Men denna dagen måste jag ha trampat snett men kände inte av det när de inträffade." Alltså, hade min VC inte låtit TS träffa läkare i första hand utan en sjukgymnast som sen hade fått bestämma om TS behövde träffa läkare.

Min sjukgymnast skickade mig till röntgen och ordnade sen remiss för operation helt utan att jag träffade läkare på VC. Så på min nya VC funkar systemet. På min gamla gjorde det inte det tyvärr.
Sådär fungerar det på dom vc jag varit på också, alltid sjukgymnast först som får avgöra om det behöver röntgas eller inte.
 
Ringer vc upp mig så brukar hen presentera sig med namn och vart hen ringer ifrån, inte vilket yrke hen har.
Det känns jättekonstigt! I mitt yrke skulle vi alltid nämna det när vi ringde patienterna. "Hej, det är X medicinsk sekreterare på VC Y". Det var rutinerna så att patienterna visste vem de pratade med.
 
Fast är inte någon som jobbar i receptionen en receptionist? Som sedan kan ha hur mycket utbildning som helst, det vet man ju inte såvida de inte säger det. Finns ju undersköterskor och andra titlar med, är väl inte helt osannolikt att de också skulle sitta i receptionen (och därmed vara receptionister) med ibland? Iaf om det är en mindre mottagning där de andra kanske behövs mer på andra platser.
Fast den som sitter i receptionen gör inte medicinska bedömningar samtidigt, och som regel gör inte undersköterskor det heller i triagering :)
 
Fast är inte någon som jobbar i receptionen en receptionist? Som sedan kan ha hur mycket utbildning som helst, det vet man ju inte såvida de inte säger det. Finns ju undersköterskor och andra titlar med, är väl inte helt osannolikt att de också skulle sitta i receptionen (och därmed vara receptionister) med ibland? Iaf om det är en mindre mottagning där de andra kanske behövs mer på andra platser.
En receptionist har oftast en lägre lön än någon som är legitimerad. klart att någon sjuksköterska kan hoppa in någon gång vid behov, men annars anställer man gärna någon för just receptionen istället för någon med annat yrke i grunden. Vanligt har varit medicinsk sekreterare, på många ställen vanligt även i dag, men på en hel del ställen har man även där insett att det är billigare att anställa administratörer eller receptionister än medicinska sekreterare för just receptionen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vrickat min fot 5ggr och även blivit trampad av en häst på samma fot. Nervskada är konstaterad efter jag blev trampad. Jag har...
Svar
7
· Visningar
859
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 516
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Mandarinen
·
R
Kropp & Själ I oktober förra året började jag få problem med min ena fot. Varje gång jag tränade gjorde det ont i högerfoten längst fram, så pass att...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 000
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp