Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Tror du travarna är mer korrekta menar du?
Du tror på fullt allvar att ston med ridhäststam i många generationer som är inkorrekt är sämre att avla på en travarmärr som aldrig varit på en bedömning?
Ja, jisses :D

Nej, vart har jag hävdat det nånstans? Det jag menar är att varför är det sån synd att avla på sitt (förhoppningsvis) korrekta sto medan det är fullt acceptabelt att avla på enbart prestationer.

Min varmblodstant är exteriörbedömd av en gammal domare som exteriörbedömt alla möjliga raser genom 35-40 år, mest varmblodsraserna (läs SWB) ;) till 37p, korrekta ben förutom lite tåtrång fram.

Sen är det väl ingen som påstår att travarkorsningar ska in i "ridhästaveln" och ta över ;) fransoserna använder dock fortfarande sig gärna av travarkorsningar i sin avel, selle francais blev inte en sån tokig ras i slutändan.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Men herregud så otrevlig ton du har?!

Fiorano kan försvara sig själv rätt bra, så det ger jag mig inte in på. Men jag undrar också om du tycker att en stor andel av ponnyryttarna generellt är för stora för sina ponnyer? Hur stor ska man vara för att vara lagom?
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Så du menar alltså att dessa risker inte finns hos andra raser?

Att ston från andra raser alltid blir dräktiga?
Att alla andra föl föds absolut friska och lever och fungerar hela livet?
Att inga andra ston än halvblodsston blir sjuka under dräktigheten?

Bara för att man inte kan läsa om det?

Jag har inget emot korsningar eller travare, men om anledningen till betäckning är som ts skriver - att får en MER RIDhäst så kanske det finns bättre alternativ än att ta ett sto som uppenbart inte är avlad för ridning OCH dessutom utsätta stoet för risker + egna ekonomin när man i dagens läge kan köpa ett föl där man kan välja ras, färg, kön, stam mm till samma pris eller t o m mindre.

TS har ju faktiskt inte svarat på frågan VARFÖR hon funderar på att avla på sitt sto mer än att hen vill ha en RIDHÄST!
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag har förståelse för TS som vill ta avkomma på sitt sto, som TS tycker om, för att själv få en häst med lite högre ridbarhet än stoet.

Jag kan också förstå tankarna kring eventuellt senare saluvärde: jag har själv tagit föl på ett vbltravarsto. Min tanke var att få en egen framtida tävlings/ridhäst inom western så jag lade på en quarterhingst. Inte så tokigt i och för sig men resultatet blev inte riktigt det jag väntat mig.
Avkomman är sockersöt, av sportponnytyp med arabliknande huvud och 139 cm hög som fyraåring. Exteriört tror jag faktiskt inte att någon skulle identifiera varken quarter eller vbl-travare i henne.
Inte mycket för mig som vuxen att rida på, inte.

Så hon "måste" ut på marknaden. Och marknaden kan nog vara större för min lilla fröken, eftersom hon är ponny. När hon är vettigt inriden och grundtränad, vill säga. Hon kan nog duga till både dressyr och hoppning som C-ponny.

Vad jag vill ha sagt med detta är samma som flera försökt få fram: även om tanken med att ta föl är att själv behålla avkomman, kan det bli behov av att sälja. Ibland för att avkomman inte blev det man trott (hur det nu är möjligt att få så liten ponny som jag fick), ibland för att livet ändrar sig för ägaren.
Förnuftigt att tänka framåt och överväga "andrahandsvärde".

Idag, om jag skulle ta föl på vbl-travare, skulle jag antagligen kunna korsa på en quarter igen - lite mer massa men tyvärr oftast markbundna steg.
Om man vill ha en trevlig hobbyridhäst. Och det är det faktiskt många som vill ha.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Finns en annan tjej här på Buke som har en travarkorsning e Lamborghini som är kalasfin och tävlar nu upp till 1.10 (den är f-07).

Glad jag blir att du tar upp min häst! Följt tråden men inte vågat lägga in film för folk skulle säkert hitta något att klanka ner på! Jag är en f.d tävlingsgalen tjej som nu hoppar & rider min häst för skojs skull. (Mest för att jag blev osäker då jag åkte av en annans häst för 2 år sedan.) Han tävlas av en kompis till mig då han har mer kapacitet än vad jag har! Dom har vinst i 1,00m. (6år men redan kvalat till Avd A upp till 1,10m.) & flertalet 0:or i 1,10m.

http://youtu.be/kJPj7aNDIDU

http://youtu.be/6WTWPPptz8M
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Vad fin!

Det är alltid kul att se filmer, inte minst så folk kan bilda sin egen uppfattning istället för att tro en massa.

Här är min uppfödning, dock såldes han som fölunge. Och nej, han var inte svårsåld!

http://youtu.be/8QVKESKVZzw
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Lägger mig i lite för jag blir ju som alltid stött när någon tycker att en dålig ridhäst kan bli en vagnshäst.
Vad menar ni när ni säger så? Tänk efter lite.
Alla hästar kan dra en vagn, men ska du tävla behövs det mycket gångarter och lätt för samling och längning, och jag som själv skolat om en travare till att tävlas i körning vet att det brister i hörnpasseringar, i galoppen och får mindre poäng där helt enkelt. Så jag skulle aldrig välja en travarkorsning om jag vill köra vagn. Däremot om jag inte har några tävlingsambitioner inom varken riding eller körning, då kan en billig travare eller korsning, passa bra, till en låg peng. Jag lär ju aldrig få mer för den än vad jag gav hur mycket jag än utbildar den.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

+Thera:

Jättefina hästar, för att vara travare/travarkorsningar! De som utbildat dem har gjort ett gott jobb!

Jag har jobbat på travet, ridit mycket travhästar. Och haft en del elever under åren som omskolat travare till dressyrhästar.
Jag tycker det är fantastiska individer mentalt, för det mesta!
Generellt är varmblodstravarna otroligt sammarbetsvilliga och har god arbetsmoral. De försöker verkligen!
De har inte helt sällan mycket svårare för sig än en del andra raser iom de vinklar de ofta har i bak.

Jag har en vän som har omskolat sin vb-travare då hennes mamma inte tyckte den var bra för trav och gav den till dottern. Den är fantastiskt mångsidig! Hon har lååånga bakben och raka vinklar. Men iom att min vän är duktig och har lagt otroligt mycket tid på sin häst kan den idag gå bärigt i alla gångarter, göra skolorna, sidepass, skänkelvinkning etc. Hon laborerar friskt och blandar olika grenar. Hästen kan också spansk skritt. Och nu mer inte bara frambenssprattel a la trick, utan rent satt äkta spansk skritt.
Den rids också utan prylar alls och går att göra allt med även så, arbetas lös avsuttet och går även där att göra det mesta med, ligger på signal, stegrar på signal etc etc. Den går också att köra med sulky.
Jag är riktigt impad av hur bra hon fått den hästen med den fysiken som just den hästen har.
Hon kommer aldrig röra sig bra nog att plocka rosetter på dressyrbanan. Men det är inte något ägaren är intresserad av. Hon vill lära sig. Hon vill ha en frisk och glad häst.
Däremot kommer nästa häst inte bli en ren travare för henne.

MEN! Det är inget som en okunnigare lyckas med. Precis som med era hästar..
Varmblodstravarna HAR det svårare att komma till bärighet. Och trots att de är helt fantastiska kämpar så har inte alla kunskap nog att utbilda dem. Man har heller inte tålamodet.

Jag tycker faktiskt inte det riktigt finns skäl att ta fram fler såna här hästar.
Varmbloden i sig upplever jag som en rätt frisk ras(travträning kan dock slita på dem). Så ska man korsa ska man vara medveten om att man kanske för in mer problem i hästen, gör den vekare.

Om man nu tycker ridkänslan i varmblodstravare är så pass fantastisk att man vill avla på den tycker jag nog man istället kan ta sig an en av de flera hundra fantastiska individer som måste avlivas pga att de inte passar till travet. De finns redan..

Vi hade alltid såna hästar som vi försökte leta hem åt. Det skär i hjärtat på mig när man ser hur många såna som är till salu. Och när man hör om 13-åringar som fått dem av okunniga föräldrar. Och hästen sen inte sköts iom att man kan för lite. Det ÄR vanligare att så billiga hästar får ett sånt öde än att en häst som kostar 150 000 får det så.
Jag ser det ju i jobbet när man är ute i andra stallar.

Hade jag velat rida på en nivå som vb-travare grejar hade jag köpt färdiga såna. Inte tagit fram fler.:)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Knapplån

En sak jag funderar över varje gång jag ser en sån här tråd är om ts verkligen tycker om travare som ras. För många som har ridtravare försvarar dem och säger att de fungerar precis lika bra som halvblod när man har omskolat dem. När det kommer till betäckningsfrågan däremot har jag aldrig hört någon som har en ridtravare säga att den ska välja en travhingst. Är det för att om ägaren hade haft ekonomin för det vid köpet så hade denne aldrig införskaffat en travare?
Personligen tycker jag att den svenska travaren är en mysig ras. Inte den bästa rasen om du är okunnig eller har ambitioner för svår klass men absolut om du vill tävla lättare klasser och mysa i skogen. Varför då inte värna om den rasen man påstår sig tycka om istället för att hävda att den inte duger?

Jag lämnar TS fråga därhän, men varmblodstravaren som ras behöver inte värnas i antal. Inte heller finns det någon som helst anledning att ta ett sto med dålig travstam (De välstammade stona går i allmänhet till avel och är inte ridtravare.) och betäcka med en skittravhingst, vilket det ju måste bli om den prismässigt ska ligga i närheten av vad en ordinär ridhingst kostar att betäcka med. Det enda man då har åstadkommit är ytterligare en ridtravare, som ju har ett ännu sämre marknadsvärde än vad en travarkorsning har.

Så ska man betäcka sin travare för att göra en ridhäst, betäck för död och pina inte med en travarhingst.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Lägger mig i lite för jag blir ju som alltid stött när någon tycker att en dålig ridhäst kan bli en vagnshäst.

Nu får du nog läsa vad jag har skrivit, en gång till. Jag har öht aldrig nämnt det du påstår.
Jag har själv en körhäst och vet vad det innebär med precision, samling, längning osv.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Gammal och skumögd och ville vara snäll....

Men herregud, har du ens sett hästen? En domare säger väl inte att en häst är fin och ska få höga poäng för att "vara snäll"? Jössenammen vilken otrevlig ton du har! Du beter dig som mig när jag var 15 :crazy:

TS: Just travare och travarkorsningar finns det så himla mycket av att jag nog hellre skulle försöka se mig om efter ett föl/unghäst där som verkar trevlig. Om du prompt vill avla på ditt sto och hon har något att faktiskt tillföra så skulle jag säga att du borde ha ett mål med vad du vill att hästen ska göra i första hand. Travare/arab kan bli trevliga distanshästar som sagt, för att den ska vara säljbar behöver du förmodligen välja en galopp/distanshingst. Kan bli som en större arab vilket brukar vara önskvärt numer.

Hopp och dressyr-hästar blandat med travarblod verkar inte vara jätteaktuellt att köpa och hobbyhästar finns det så himla mycket av så det hade jag tänkt många gånger innan jag tagit fram.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Men jag undrar också om du tycker att en stor andel av ponnyryttarna generellt är för stora för sina ponnyer? Hur stor ska man vara för att vara lagom?

Tja, många tjejer på 160 cm sitter ju på halvblod som är bortemot 180 :banghead: Med den företeelsen som ideal är alla andra ryttare för stora/långa för sina hästar.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag lämnar TS fråga därhän, men varmblodstravaren som ras behöver inte värnas i antal. Inte heller finns det någon som helst anledning att ta ett sto med dålig travstam (De välstammade stona går i allmänhet till avel och är inte ridtravare.) och betäcka med en skittravhingst, vilket det ju måste bli om den prismässigt ska ligga i närheten av vad en ordinär ridhingst kostar att betäcka med. Det enda man då har åstadkommit är ytterligare en ridtravare, som ju har ett ännu sämre marknadsvärde än vad en travarkorsning har.

Så ska man betäcka sin travare för att göra en ridhäst, betäck för död och pina inte med en travarhingst.

Tack!:bow: En som förstår och tycker som jag och detta har jag försökt förklara tidigare (fast i en annan formulering)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Men herregud så otrevlig ton du har?!

Fiorano kan försvara sig själv rätt bra, så det ger jag mig inte in på. Men jag undrar också om du tycker att en stor andel av ponnyryttarna generellt är för stora för sina ponnyer? Hur stor ska man vara för att vara lagom?

Ja, det finns nog en och annan ponnyryttare som bör byta till storhäst. Dock förstår jag att man vill rida ponny så länge som möjligt, när man är under 18.
Är man vuxen tycker jag att man ska köpa en häst som passar storleksmässigt.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Men herregud, har du ens sett hästen? En domare säger väl inte att en häst är fin och ska få höga poäng för att "vara snäll"? Jössenammen vilken otrevlig ton du har! Du beter dig som mig när jag var 15 :crazy:

Ja, jag tror att en domare som står hemma hos någon för att titta på en travare (som den troligtvis är helt ointresserad av) kan vara snäll och ge poäng som han/hon inte skulle sätta om travaren dök upp på en officiell bedömning.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Tja, många tjejer på 160 cm sitter ju på halvblod som är bortemot 180 :banghead: Med den företeelsen som ideal är alla andra ryttare för stora/långa för sina hästar.

Det tror jag är mycket mer ovanligt än att långa/stora sitter på för små hästar. Idealet när man köper en häst är att hästen är lagom stor.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Det var inte svaret på min fråga om när man är lagom stor. Hästen bryr sig nog väldigt lite i om ryttaren är 17 eller 23 år.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Ja, jag tror att en domare som står hemma hos någon för att titta på en travare (som den troligtvis är helt ointresserad av) kan vara snäll och ge poäng som han/hon inte skulle sätta om travaren dök upp på en officiell bedömning.

Är det min tur att säga ja, jisses nu? Det är tur du var med när det skedde så du vet exakt hur, när och var hon fick sin bedömning, synd du inte sa hej om du ändå var med :D

Raja: Har inte skrivit att det inte sker med andra raser? Klart det kan hända med vilken märr som helst. Bara att just såna där inflikningar gärna dyker upp när det ska korsningsavlas.

Sköt ditt och skit i andra lever jag efter, låt folk göra vad dom vill. Varför inte hålla god ton och ge tips och råd istället för att påpeka att man emot den sortens avel eller låta bli att yttra sig iöht, hon gör väl vad hon vill med sitt sto ändå i slutändan, är glad att hon vågade be om råd istället för att välja första bästa häst som råkar ha kulorna kvar som står i närheten bara för att det är enklast så. Det tips jag kan ge är att välja en ras som är av samma grund som travaren själv, arab- och engelskt fullblod.

Det äldre svenska halvblodet tycker jag generellt inte passar varmblodstravaren. Hingstar med mycket fullblod och utländskt blod har gett goda resultat.

Enough said för mig, todels
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 812
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp