Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag var ganska bokstavlig med "inte ens medelmåttor". Det finns massor utav halvblod som inte når någon högre poäng eller klass, varför ta fram sämre hästar? Dessa finns ju redan om man inte har de högsta ambitionerna, och det avlas redan på dem. För att få fram bättre hästar, men det kommer ju alltid gå lite hejsvejs med avel och fler hobbykusar ploppar ut. Inget att hetsa upp sig över, de fyller sitt syfte de också. Förstår inte varför alla skulle sluta avla av den anledningen, men kanske färre med sämre ston skulle göra det. Jag har som sagt en egen korsning med travare och är hängiven surfare på annonssidorna och jag har aldrig märkt av hur eftertraktade travkorsningarna är. Korsningar med andra raser som det finns en tanke bakom mer än att man ville ha föl efter sitt fantastiskt snälla sto går säkert att sälja för en bra peng.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Problemet är att de kan bli skit också plus att renrasiga SWB är tämligen billiga nu, speciellt om man köper ett föl så vill man ha en bra ridhäst är det den bästa vägen att gå.

Men vem har sagt att TS (eller alla andra för den delen) vill ha en SWB? Personligen hade jag hellre haft Bluefishs fina travarkorsningsponny än nåt halvblod alls faktiskt. SWB har tyvärr alldeles för crappy psyke för min del och ett psyke som är så elektriskt och tävlingsinriktat att de inte passar de flesta vanliga hobbyryttare. Travare är i mitt tycke betydligt mer tacksamma att ha med att göra (även om det naturligtvis finns undantag).

Finns en annan tjej här på Buke som har en travarkorsning e Lamborghini som är kalasfin och tävlar nu upp till 1.10 (den är f-07).
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Vbl funkar bra även som ridhästar inte bara som travhästar. Halvbloden däremot funkar bara enbart som ridhästar, inte som travhästar.

Halvbloden fungerar bra inte enbart som ridhästar, utan även för körning :idea:
En korsning mellan hbl och varmblodstravare naturligtvis inte bli tävlingstravare eftersom ST inte hade godkänt en sådan blandning. Men den skulle mycket väl kunna bli en bra vagnshäst.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Varför vill du tvunget har föl efter detta sto? Du skriver själv att du vill har mer ridhäst och då tycker jag att det är befogat att ifrågasätta varför du väljer att avla med ett travarsto. Det KOSTAR pengar och innebär risker. Jag ska berätta om våra avkommor (halvblod)
1. Allt gick helt enligt boken kostnad; 32 000 kr. Här var inga som helst komplikationer med betäckning, dräktighet, fölning eller uppfödning. Hittade dock lösa benbitar som 3-åring vilket resulterade i avlivning som 5 åring. Hur mycket det kostade oss vill jag inte ens tänka på. Till det kommer den känslomässiga biten...
2. Problem vid seminering, blev inget, kostnad: 20 000 kr - inget föl
3. Mycket strul men blev dräktig Kostnad; 35 000 kr. Akut buköppning 100 dagar för fölning. Kostnad 12 000 kr.
Vi har alltså lagt ut i bara dessa kostnader (uppehälle och kostnader för stoet är inte inräknat) över 100 000 kr och har en avkomma efter stoet. Avkomman är nu 4 år. Visad på 3 års, riden för tränare etc. vilket kostar en del. För att bara få tillbaka pengarna vi lagt ut för att få en säljbar avkomma behöver vi få in ca 200 000 kr för denna 4 åring. Han är fin och har en ljus framtid som hopp-häst men att få ut den summan för honom ser jag nästan som omöjligt.

Vad jag menar är att jag kunde köpt en superfin åring och haft pengar över OCH besparat mig många tårar och bekymmer. Jag tror det är detta många vill berätta för DIN skull.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Halvbloden fungerar bra inte enbart som ridhästar, utan även för körning :idea:
En korsning mellan hbl och varmblodstravare naturligtvis inte bli tävlingstravare eftersom ST inte hade godkänt en sådan blandning. Men den skulle mycket väl kunna bli en bra vagnshäst.

Det är det jag tycker är tragisk på själva synen på korsningar, många verkar se dom som styggelser just för att man inte avlar för att nå de högsta klasserna inom dressyr/hoppning. Det har avlats på alla vis i så många, många år. Travarkorsningar har jag lagt in i databasen bak på 50-60 talet, vet flera goda tävlingshästar inom alla dicipliner.

Vi har väl en här på bukefalos som födde upp sin travarkorsning själv, vet tyvärr inte vad pappan är för ras men den tävlar hon i fälttävlan.

Finns flera rena varmblod som hävdar sig duktigt i klassisk körning som maraton och dressyrköning. Min egna vbltravare skulle ha varit alldeles utmärkt som dressyrhäst för vagn för pampigare häst har jag sällan skådat med 3 bra gångarter.

Arab/travare blir bra distanshästar, en av Sveriges bästa (eller är han mest framgångsrik av de alla numera?) är en egen uppfödning mellan de två raserna.

Sett en fantastiskt fin korsning mellan tysk hingst/vbl sto (där den nya ägaren inte ens fattade att hon köpte en vblkorsning), 1,10 hoppning och LA dressyr, alldeles utmärkt läromästare.

Jag är på samma linje som Fiorano, jag som medelmåttig hobbyryttare skulle aldrig köpa mig ett halvblod av den modernare sorten, det är för mycket häst för mig. Ridskolan köper inte in halvblod längre, annat var det förr i tiden med grövre stabila och hållbara halvblod i verksamheten, dom tålde allt och gick i verksamheten långt upp i åldrarna med fantastiska psyken även om de stod ganska högt i blodet. Dom har provat att ta in några de senaste åren men de blir inte långvariga, tyvärr.

Att det korsningsavlas "kommer vi aldrig ifrån" och det är så jäkla trist att folk ska bemötas med den här attityden så fort någon skapar en tråd.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Varför vill du tvunget har föl efter detta sto? Du skriver själv att du vill har mer ridhäst och då tycker jag att det är befogat att ifrågasätta varför du väljer att avla med ett travarsto. Det KOSTAR pengar och innebär risker. Jag ska berätta om våra avkommor (halvblod)
1. Allt gick helt enligt boken kostnad; 32 000 kr. Här var inga som helst komplikationer med betäckning, dräktighet, fölning eller uppfödning. Hittade dock lösa benbitar som 3-åring vilket resulterade i avlivning som 5 åring. Hur mycket det kostade oss vill jag inte ens tänka på. Till det kommer den känslomässiga biten...
2. Problem vid seminering, blev inget, kostnad: 20 000 kr - inget föl
3. Mycket strul men blev dräktig Kostnad; 35 000 kr. Akut buköppning 100 dagar för fölning. Kostnad 12 000 kr.
Vi har alltså lagt ut i bara dessa kostnader (uppehälle och kostnader för stoet är inte inräknat) över 100 000 kr och har en avkomma efter stoet. Avkomman är nu 4 år. Visad på 3 års, riden för tränare etc. vilket kostar en del. För att bara få tillbaka pengarna vi lagt ut för att få en säljbar avkomma behöver vi få in ca 200 000 kr för denna 4 åring. Han är fin och har en ljus framtid som hopp-häst men att få ut den summan för honom ser jag nästan som omöjligt.

Vad jag menar är att jag kunde köpt en superfin åring och haft pengar över OCH besparat mig många tårar och bekymmer. Jag tror det är detta många vill berätta för DIN skull.

Varför ser man inte sån här information i några andra trådar när det handlar om andra raser?
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Det tycker jag man gör? Men så är det väl så att dom som avlar renrasigt ofta har en plan och är troligen mer insatta och pålästa än dom som tar föl på sitt sto för att det är gulligt och snällt.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jo, fast du är för stor för att rida ponny.
Varmblod (och med det menar jag inte varmblodig travhäst) är en enormt vanlig ras (SWB, Hannoveraner, KWPN, Trakehner, Oldenburg....) och temperamentet skiljer från individ till individ.

SWB har tyvärr alldeles för crappy psyke
Bara för du inte klarade av ditt sto betyder inte att SWB har ett dåligt psyke.:banghead:
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Halvbloden fungerar bra inte enbart som ridhästar, utan även för körning :idea:
En korsning mellan hbl och varmblodstravare naturligtvis inte bli tävlingstravare eftersom ST inte hade godkänt en sådan blandning. Men den skulle mycket väl kunna bli en bra vagnshäst.

Javisst men nu pratade vi om trav och ridning. Har du sett halvblod användas inom trav? Nej. Har du sett "trav"hästar användas som ridhäst? Ja!
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Det undrar jag också!

Det gör det när någon uppenbart inte har mer koll på avel än att dom vill ha ett föl.
Som exempel om någon med ett halvblodssto eller ridponnysto som blivit visad, bedömd och kanske även tävlad med bra stam och resultat för gångarter och dressyr men med urusla poäng för hoppning. Om denne någon då hade bett om råd på hingstval för att få fram en hopphäst. Hade alla seriösa och kunniga inom avel och uppfödning avrått från att betäcka just detta stoet. Svaren hade blivit att antingen köper man ett hoppföl, byter sto eller betäcker med dressyrhingst. För utsikten att med ett sådant sto få fram en bra hopphäst inte de bästa. Så om målet är att avkomman ska kunna hoppa passar inte stoet.
Då kommer också exemplen på vad det kostar att ta fram ett föl som troligen inte kommer att bli det som man önskar.

Visst så kommer det också alltid glada tillrop från mindre kunniga som själv drömmer om att få fram en avkomma som egentligen inte alls liknar deras sto.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

KL

Det enda jag tycker är lustigt är egentligen att folk kan fråga om hingst till vilka crappy SWB-ston som helst, och folk har genast massa förslag.
För SWB:ns framtid kanske det vore bra om samma frågor ställdes i de trådarna.
Detta ser jag egentligen som ett större problem än någon enstaka person som vill betäcka sin travare.

Dock måste jag säga att folk lugnat sig lite i frågan, det är inte som på den gamla goda tiden när jag betäckte min travare och fick en hel del upprörda PM.

Mitt enda råd är; ta något godkänt av en solid ras med känd förvärvning. INTE något billigt eller grannens hingst av okänd sort. Idag hade jag nog valt någon äldre, mer beprövad hingst än vad jag gjorde, min tillhörde ju Cathagenos första (och sista?) årgång i Sverige. Det var nog mest magkänsla i det valet.

Men resultatet blev helt ok ändå, avkomman har än så länge vinster och placeringar i 120 hoppning samt gått dressyr på regional nivå.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jo, fast du är för stor för att rida ponny.
Varmblod (och med det menar jag inte varmblodig travhäst) är en enormt vanlig ras (SWB, Hannoveraner, KWPN, Trakehner, Oldenburg....) och temperamentet skiljer från individ till individ.


Bara för du inte klarade av ditt sto betyder inte att SWB har ett dåligt psyke.:banghead:

Hej personpåhopp.

Vad i hela fridens namn har det med denna tråden att göra att du tycker att jag är för stor för mina ponnier?

Vad har min kommentar ang. SWBs psyke att göra med mig och min förra häst? Jag har aldrig gnällt på hennes psyke? Hon var en supertrevlig häst på alla plan och ridningen fungerade ypperligt när hon var fräsch.

Och vad är det som får dig att tro att jag grundar min åsikt om SWBs psyke på en enda häst? Jag har både jobbat med tävlingshästar (från alla möjliga förbund) och suttit på så många tävlings och unghästbedömningsläktare för att känna att jag har ett hyfsat gott bedömningsunderlag på vad jag räknar som trevligt psyke.

...och så en bild på Blåfiskens PONNY som jag tydligen skulle vara för stor för.
version-8fb7f36afe681ab16e52f325f6a95f18
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Men vem har sagt att TS (eller alla andra för den delen) vill ha en SWB? Personligen hade jag hellre haft Bluefishs fina travarkorsningsponny än nåt halvblod alls faktiskt. SWB har tyvärr alldeles för crappy psyke för min del och ett psyke som är så elektriskt och tävlingsinriktat att de inte passar de flesta vanliga hobbyryttare. Travare är i mitt tycke betydligt mer tacksamma att ha med att göra (även om det naturligtvis finns undantag).

Finns en annan tjej här på Buke som har en travarkorsning e Lamborghini som är kalasfin och tävlar nu upp till 1.10 (den är f-07).

Jag håller helt med dig om SWB och jag bytte från dem till en helt annan ras för flera år sen och kommer nog aldrig köpa ett halvblod igen eftersom jag är en medioker ryttare som är rädd och behöver en trygg häst. Nå men jag menar att när man avlar skulle iaf jag kolla vad som är gångbart dvs vad som öht är möjligt att sälja och travare slaktas ju i stället. Så är det ju, även om man avlar för eget bruk så vet man ju inte vad framtiden innebär. Jag tycker det är skrämmande att se hur många hästar som är till salu, det var verkligen annorlunda för 10 år sen. Just därför skulle jag aldrig korsa, utan köpa ett renrasigt föl ist.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Det tycker jag man gör? Men så är det väl så att dom som avlar renrasigt ofta har en plan och är troligen mer insatta och pålästa än dom som tar föl på sitt sto för att det är gulligt och snällt.

Och för att man väljer korsningsavel så är man helt oinsatt och har förstånd som en 10-åring när det gäller "sitt gulliga och snälla sto"?

Varför ska det då jämnt bli diskutioner och du-skall-icke-avla så fort någon faktiskt ber om råd, helt ofattbart. O_o

Jag som hanterar så mycket stammar, statistik och poängbedömningar blir otroligt mörkrädd när jag ser vad SWB-aveln sysslar med, avlar på ston med ben som står åt alla håll om man läser deras bedömningar både som 3- och 4-åringar men hästen har ju prestationer upp till MSV hoppning = avla för den sakens skull? Vansinne... och det blir ramaskri så fort någon vill göra en annorlunda korsning medan flertalet anser sig avla seriöst på hästar med exteriöra defekter.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Ja, du är för stor. Tråkigt att du inte ser det själv.

Det var du som generaliserade över att SWB skulle ha ett dåligt temperament. Det stämmer inte. SWB är en mycket allround hästras, de används i alla sportens grenar (med framgång), som polishästar och ridskolehästar o s v.

Att du tycker det är lättare att rida ponnier än en häst som är lagom stor åt dig är inget konstigt. Det säger sig själv.

Travare har inget i ridhästavel att göra. Så enkelt är det.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Tror du travarna är mer korrekta menar du?
Du tror på fullt allvar att ston med ridhäststam i många generationer som är inkorrekt är sämre att avla på en travarmärr som aldrig varit på en bedömning?
Ja, jisses :D
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Ja det är ju jobbigt att jag inte ser att jag är för stor för att rida ponny. Det är dock ännu värre att inte en enda av de dressyrdomare jag ridit för sett det. Eller mina tränare. Eller den ena ponnyns ägare som är toknöjd. Jag antar att du tycker att hela ponnylandslaget i dressyr också är för stora för sina ponnier?

Att Du tycker att SWB har ett toppenpsyke för amatörer betyder ju knappast att jag gör den bedömningen? För hur det än är skulle jag säga att jag representerar den väldigt typiska amatörryttaren som inte vill ha något superelektirsk tävlingspsyke. Efter att ha varit ute på lite dressyrtävlingar så är det också väldigt lätt att konstatera att få ryttare gynnas av att deras hästar rör sig poängmässigt bra. Ryttarna kan inte sitta i sadeln, de klarar inte av att rida ihop sina hästar och det blir en väldigt ful ridning. Asvh undrar varför antal betäckningar går ner och uppfödarna får slumpa bort sina välstammade föl helt enkelt för att marknaden av amatörer tittar åt annat håll (gärna åt det spanska hållet) för att hitta hästar som passar deras egen förmåga bättre.

Att Du sen heller inte tycker att man bör avla på travare i ridhästavel är också Din åsikt. Det är inte en allsmäktig sanning eller ens ett tvång att andra måste tycka som du.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Fast honestly! Tycker inte du att aveln gått lite väl åt helvete när man ser till hur mycket hästar det är som inte tål att vanliga Svenssons rider dem?
Då menar jag fysiskt som psykiskt.
Skadestatistik på SWB och nedärvda fel på SWB jämfört med tex New Forest eller vad som helst för mindre ras är ju rätt olika, till SWBs nackdel.

Tex den gamla militärstammen SWB höll ju ofta för felridning snudd på hela liven igenom. Jag känner till måååånga såna hästar.
De är heller inte lika elektriska och känsliga som de modernare hästarna.

Som det är idag är det inte helt lätt att rekommendera sina lite grönare elever att köpa halvblod.
De har för mycket gång för dem. Både i form av att de ska rent förmå sitta på dem. Men också om de kanske är lite skraja. Och framför allt: de tål mindre felridning iom sina större gångarter(bla).
Där är man mycket glad om de är små nog att rida ponny eller köpa en övervuxen sådan. För det finns inte lika många stadiga, friska, hållbara och coola halvblod som förr.

Sen att jag tycker det är vansinne att avla på ALLA hästar som inte tillför aveln någonting är en annan femma.

Det är en del uppfödare av SWB som börjar byta ras.. Det är en hel del tränare som alltid rekommenderat SWB som nu börjat rekommendera även annat, iaf om eleven rider max msv.

KL
Och om man avlar bör det göras av rutinerade och vara hästar som är så pass lika varann att det inte blir gambling vad som nedärvs.
det handlar inte bara om hälften av vardera häst. Det kan vara så att den ena slår igenom mer. Och det kan vara så att den ärver alla de negativa delarna av vardera häst och inget av det positiva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 812
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp