Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Öh, ja, men har inte den totala längden något som helst samband med benens längd enligt dig? Som jag skrev tidigare så kan det se mer eller mindre illa ut beroende på om ryttaren har proportionerligt långa eller korta ben. Men en för lång ryttare ser generellt sämre ut än en lagom lång ryttare, oavsett proportionerna. Det tror jag alla förstår, innerst inne.

Personligen tycker jag iofs att det ser sämre ut om ryttaren har en för lång överkropp än om benen är för långa. Borde påverka hästens balans mer med en för lång överkropp också.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag skulle säga att en man med den längden som väger 75kg är ganska tunn. Men jag kanske är helt ute och snurrar.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Beror på om man har vant in ögat efter dagens överviktsamhälle. Titta i en tabell över vad en normal, sund människa bör väga så ser du att 75 kg är en normalvikt om man är ca 182 cm lång.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Öh, ja, men har inte den totala längden något som helst samband med benens längd enligt dig? Som jag skrev tidigare så kan det se mer eller mindre illa ut beroende på om ryttaren har proportionerligt långa eller korta ben. Men en för lång ryttare ser generellt sämre ut än en lagom lång ryttare, oavsett proportionerna. Det tror jag alla förstår, innerst inne.

Personligen tycker jag iofs att det ser sämre ut om ryttaren har en för lång överkropp än om benen är för långa. Borde påverka hästens balans mer med en för lång överkropp också.

Nej människans längd behöver inte alls vara kopplat till benens längd. Det finns ju korta människor med långa ben och långa människor med korta ben. Inget konstigt tycker jag. Vi är ju olika byggda.
Jag har långa ben själv och ser lång ut på många hästar. Hästarna ser ut som ponnyer ibland. Men så är det och jag är van. Får vecka ihop benen på mindre hästar. Det är inte alltid så bekvämt att får rida med kortare läder då, men det behövs för att jag ska kunna påverka bra. Det beror ju helt på hur hästen är byggd i sin kropp. En grov häst som inte är så hög går bra medan en smäckrare häst kan vara betydligt högre och jag ser ändå väldigt lång ut.
En väldigt lång överkropp påverkar balansen, ja. Då blir ju ryttaren mera påverkad av en liten viktförskjutning.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Beror ju också på hur vältränad mannen i fråga är. En vältränad kropp kan väga mer än en slapp och omusklad. Min egen gubbe är 184 lång och väger 88-89 kg. Han är högst normal i kroppen.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Du försöker slå in öppna dörrar. Som jag skrev så bör en man inte vara i det nedre viktintervallet eftersom män generellt har mer muskelmassa. Vad som anses ligga inom normalintervallet är ju ganska dokumenterat, det är det jag utgår ifrån + min egen erfarenhet av vad män med den längden väger.

En man som är 184 cm lång och väger bortåt 90 kg tycker jag antingen är för tjock eller vara grövre byggd än de flesta, alternativt har mer muskelmassa än vad män generellt har. Han ligger över normalintervallet enligt BMI så det är ju inte bara min åsikt. Nu vet jag också att BMI inte alltid stämmer på extremt vältränade personer, men de flesta personer i dagens samhälle är inte extremt vältränade så de tillhör undantagen.

En man som väger 88 kg får helt enkelt leta på en tillräckligt stor häst, eller gå ner i vikt om han nu vill rida på ett normalstort halvblod. Annars bör han ju låta bli att rida. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Nu fattar jag VERKLIGEN inte hur ryttarvikt har med TS val av hingst att göra, men jag hänger på.

HUR i hela friden kan man underskatta hästars förmåga att bära vikt så?
Distanshästar, ofta av ponnymått och väldigt lätta i kroppen, måste gå med minst 75 kg i de högsta klasserna. (16 mil).
Räcker inte sadel o ryttare till får man lägga på blyvojlock.

Och det är inte speciellt vanligt att vikten ställer till bekymmer, och gör den det så beror det enbart på att ryttaren är för LÄTT, och måste lägga på för mycket dödvikt. (Det är jobbigare för hästen att bära tung utrustning än tung ryttare).
Så att tro att en halvblodshäst inte pallar för ryttare upp till 100 kg känns lite fånigt.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Nja. Nu har jag inga bilder kvar längre på min dator, hade en new forest-korsning på 145 cm, han såg jag helt lagom ut på.
Min haflinger såg jag liten ut på, han var 147. Jag är ledsen, men jag är helt övertygad om att jag inte är för tung, jag ändrar synpunkt den dag jag märker att hästarna lider av det & det har jag verkligen inte märkt än. Ska gå ner 3 kg också så jag väger 60.
Jag har både kort överkropp & korta ben. Nu handlar ju inte tråden om mig & dessutom har den spårat ur totalt, men det är ett intressant ämne.
Du borde starta en ny tråd om det. :)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Nej, det hör inte hemma i denna tråden, men eftersom diskussionen var igång så. Moderatorn kan väl bryta ut det till egen tråd om hen vill.

Om du följer länken jag la in tidigare så ser du att det inte är jag som har hittat på att ryttaren bör väga 10%, max 15% av vad hästen väger. Du får kontakta de som gjort undersökningen och berätta för dem hur löjliga de är.

Nu diskuterade vi (iaf jag) om ridhästar som ska prestera inom de vanliga ridsportgrenarna dressyr & hoppning. Eftersom diskussionen ändå utvecklades från att TS vill ha en mer ridhästanpassad avkomma efter sitt travarsto.
Men eftersom du tog upp distansridning: det är ju inte samma typ av jobb som hästen gör om man jämför med dressyr. Distansridning går ut på att ta sig från A till B, det behöver inte, och ser inte så elegant ut om man säger så. Jag tycker iofs ofta att det ser tråkigt ut när stora människor sitter på en liten arab mil efter mil. De får väl ofta pålagringar i bakknän osv också. En ganska stor andel av de startande tar sig inte mål och det händer ju att en del dör ju av utmattning dessutom. Nu springer jag och gömmer mig... :D
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Är du så lättlurad att du tror på varenda undersökning?
"Här där jag bor är det platt. Alltså är hela jorden platt".

Uppenbarligen så är det mycket jobbigare för ett halvblod att springa med krökt nacke 20 minuter per dag, än för en arab att springa 16 mil?

Att du tycker det "ser tråkigt ut" är bara vad du själv har i din hjärna. Vad hästarna tycker har verkligen inget med det att göra.

Slut för mig.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Du borde starta en ny tråd om det. :)
Varför just jag? Viktdiskussionen var redan igång när jag började skriva i tråden. Någon ville ha siffror på vad man max bör väga för att rida ponny. Jag svarade. Jag fick följdfrågor som jag svarade på.

Anledningen till att ryttarens storlek kom upp i tråden var att denne någon påstod att SWB har ett skittemperament och att nu när personen red ponny så gick det mycket enklare. Någon annan svarade då att det nog var ponnyns storlek som gjorde det enklare och inte själva temperamentet. Det är t ex inte lika läskigt att sitta på en tråck liten ponny som stegrar sig som det är att sitta på ett större halvblod som inte vill gå fram. Då började diskussionen om att rida på för små hästar.

Folk blir uppenbarligen otroligt provocerade av forskning som tar upp vad som är lämplig storlek på ryttare vs häst. Uppenbarligen är det många som känner sig träffade, tråkigt för det visar ju bara att många tydligen rider runt på små hästar/ponnyer.

Min undran om varför man öht vill betäcka sitt super travarsto med en ridhästhingst om de nu har så crappy-temperament? Den frågan har jag inte fått något svar på och inte på någon annan av mina frågor som rörde trådens egentliga ämne heller.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag läser och skrattar. Jag uppskattar er trevliga ton, och trådskaparen är ju hur bra som helst!

Men snälla, avla inte korsningar på det sämsta grundmaterialet du hittat, om du inte vill avla travare..

Man har i hundratals år redan haft olika avelsmål med olika raser, varför ska man börja om? Hörde att rasen schitzu/Pudel är godkänd nu av SKK. VARFÖR??????? Ska alla rottweiler/labbe /schäferkorsningar som någon pundare tycker är jättefin bli en egen ras med?
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Delvis Kl

Gör gärna jämförelsen storlek på galopphäst/vikt vid löp.

Tex går många hinderhästar med 72kg.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

559633_10150699286206631_521506387_n.jpg


Fullblod på 160, bred i bålen men petite i övrigt.
Då är hon för liten för mig? (som sitter på)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Bara att slå på räknaren.

En häst som väger 500 kg (borde vara ungefär vad en löphäst väger?) som bär en ryttare+sadel på 72 kg: Ryttare+sadel väger 14,4 % av hästens vikt.

Det motsvarar en ryttare+sadel på 43 kg på en ponny som väger 300 kg (normal/nätt D-ponny).

63 kg ryttare på samma ponny: 21%. Här är ju inte sadeln medräknad så det blir egentligen högre procent. Säg att en vanlig ridsadel väger 5 kg. Ryttare + sadel = 68 kg: 22,7%. Det motsvarar för löphästen 113,5 kg ryttare + sadel.

Förstår ni grejen nu? Hoppas det för nu orkar jag inte visa fler gånger.

Ingen som vill/kan svara på mina frågor, både de som rör trådens ursprungsämne och mina motfrågor om ryttares vikt?
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag är definitivt för stor enligt undersökningen. 168 cm, 60 kg korta ben o lång överkropp. Häst 155 cm och ca 500 kg.

dsc_0404_51bc9434e087c302fedaad08.jpg
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Du har ju klippt bort halva din överkropp och dragit upp benen så det går ju inte att se ordentligt, men ja, lite lång ser du allt ut för att det ska vara idealiskt (om man vill att det ska se så harmoniskt ut som möjligt på en dressyrbana), men inte extremt lång.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Hur har du räknat nu? Du väger 12% av vad hästen väger (60 kg/500 kg = 0.12) Enligt undersökningen så är du alltså lagom "tung" för din häst.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Beror på, vissa fullblod är 155cm och andra 175. 500kg i löpkondition skulle jag säga är ett stort fullblod:-) jag är med på vad du menar, ville mest påpeka det för att sätta saker i lite perspektiv. Det är inte jättemånga fullblod som är över 165cm här i Sverige, och de är ju definitionen av "lätta, ädla hästar", och många tror kanske de alltid går löp med jätteliten vikt, så ville belysa att även små hästar (vet tex en på ca155cm som vunnit GN med 67kg på ryggen) går med mer än myggor på ryggen:-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 812
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp