Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Oj oj oj. Jag startade en rätt likadan tråd där jag frågade om vad jag kunde använda för ras till mitt varmblodsto. Där mina frågor inte skiljde så jätte mycket åt från dina och mina tankar är som dina, inget intresse för trav utan vill få fram mer ridhäst så att säga. Tråden spårade ut fullständigt. Jag bara avlade för att jag ville ha ett föl osv.
Och jag hade skrivit ev betäckning ^^ Hon har nu ett föl vid sidan om där jag betäckte med en fullblodshingst. Fölet är nu 1 månad gammal så går ju inte att säga så mycket mer än att han ser himla fin ut.
Mitt sto är som ditt, bra galopp, ingen travar trav, bär upp sig och jobbar fint.

Så jag hoppas verkligen att din tråd inte slutar som min, som togs bort. Som en skrev, det är vårt ansvar, våra pengar, vårt beslut. I detta fallet vill du bara ha svar på din fråga, precis som jag ville. Inte en massa annat onödigt tjafs.

Jag går som sagt i tankar att betäcka om mitt sto framöver. Ska se lite hur fölet nu växer till sig och bli. Men jag har valt att betäcka med en PRE nästa gång, om det nu blir en nästa gång så att säga.

Jag har även kikat på angloarab, frieser, och halvblod. Frieser valde jag dock bort rätt snabbt. De är snygga men känner att risken är hög att avkomman kan se rätt märklig ut som färdigvuxen.
Något som jag också anser är viktigt, att avkomman ska se proportionerlig ut, som den tex inte kommer göra om man betäcker med tex ardenner.
Något jag också ville betäcka med är en trakehner hingst.

Var noga med vilken ras du ska korsa med inte ta första bästa, tänk en extra gång innan du bestämmer dig helt, har en plan på vad du vill göra med avkomman, tex om du ville behålla den, men ha reserv om du kanske få sälja den i framtiden, så då kan det vara viktigt att det inte är något hopkok om du förstår vad jag menar, något som kan bli lättsålt och vad den ska ha för inriktning.

Lycka till med valet och hoppas denna tråden kan behållas med en trevlig stämning :)

Litet ps
Jag ångrar inte valet ja gjorde att betäcka mitt sto. Tycker att det är upp till var och en. Man kan alltid avråda, men så länge man inte fråga tex Är det en bra ide att betäcka mitt vbl sto med annan ras" så anser jag heller inte att man ska gå in på den biten.
För man måste även få lära sig av sina misstag (om det nu skulle bli ett misstag) Man gör en 50% chansning där det kan bli bra, eller åt helvete fel. Fast det gäller ju egentligen all avel! :)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Fast även jag undrar lite över hur man tänker när man avlar ridhästar på vbl... Har aldrig hört talas om att ngn travtränare skulle vilja korsa in halvblod med supertrav in sina vbl f att få bättre trav på dessa ...


Fast där anser jag är en rätt märklig jämförelse. Vbl funkar bra även som ridhästar inte bara som travhästar. Halvbloden däremot funkar bara enbart som ridhästar, inte som travhästar. Sen att halvbloden gör bättre ifrån sig om man vill tävla är en annan femma, alla är inte ute efter tävling!
Tycker att alla borde veta i dagens läge att "travare" kan bli fina ridhästar, och jag ser dagligen nya fina vbl som går som ridhästar och lyckats.
Tycker även att denna rasen förtjänar att få finnas till och användas som ridhäst, och inte som en "maskin" och trava runt på en bana, och håller den inte så slaktas den.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Vill bara påpeka här att ett hopkok som blir svårsålt blir det oavsett. Det finns ingenting med travhäst i som är eftertraktat på marknaden, om det inte är just för trav eller ev. annan körning. Det är min häst som syns på bild i tråden och jag tycker som Fiorano, den är mycket fin i många avseenden, särskilt med tanke på vad som finns bakom! Men trots det är intresset svalt. Både när jag köpte och när jag ville sälja. Så jag tycker inte man ska få lov att lära sig av sina misstag, inte när det gäller avel. Om hästen du tar fram hamnar på en bil till Italien var det kanske inte värt erfarenheten ändå. Varmblod funkar jättebra som ridhästar på hobbynivå, men det finns liksom nog med sådana. I skrivande stund är det 491 varmblod till salu just nu på hästnet.

Sedan måste man kritiskt utvärdera sitt sto. Om omgivningen inte håller med om att den rör sig spektakulärt kanske man får fundera om. För det är ju ändå marknaden som talar. Oavsett vad man själv har för tanke med avkomman är det kanske ingen jättebra idé att ta fram hästar som inte blir ens medelmåttiga till gång och exteriör. För deras egen skull, i framtiden. Vill man ha en skogsmulle utan flashig trav som kan träna lite i ridhuset ibland så finns den att köpa redan.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Vill man ha en skogsmulle utan flashig trav som kan träna lite i ridhuset ibland så finns den att köpa redan.

Men så där kan man ju inte tänka.
Då skulle alla sluta avla i minst tio år framåt.
Tänker på alla "väljhalvblodshingsttrådar" där folk gladeligen hejjar på och tipsar om olika hingstar.
Där kan man väl verkligen säga att diverse medelmåttor redan finns?

Avlar själv både travhästar, arab och dessutom några enstaka korsningar arab/trav.

De som säljer sig själva, och det snabbt, är just korsningarna, och inte till lägre pris än de renrasiga.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

"Mitt sto har helt ok galopp, galoppen är bättre än traven"

Jag har inga åsikter om att betäcka travare med andra raser. Det finns massor av fina hästar som är "halva" travare. :)

Däremot ser jag just denna meningen allt som oftast, och vill bara ge en annan vinkel på detta.

Tänker du på stoets trav som en "ridhäst-trav" eller ser du den som den "travare-trav" det egentligen är? Hon kanske har en jättefin trav, för travet. Har man "otur" (om man nu vill avla ridhäst) så kanske hon har starka gener och hennes "dåliga" trav, som egentligen är en bra trav, slår igenom hårt.
Åh, hoppas någon förstår hur jag menar. :crazy:

För att svara lite på frågan ang. hingstval. Vill du ha en ridhäst så kanske du borde försöka hitta en hingst av en ras du gillar med gångarter som du gillar och gärna då även att den har avkommor som du kan titta på. Det finns ju många fina "ridraser" och det kan ju vara Anglo Arab, PRE/Lusitano, Achal Teke, Morgan etc etc. Man behöver inte ta just halvblod eller fullblod. :) Jag har bl a ridit en Travare/Nordsvensk som visserligen var något kraftigare än en vanlig ridhäst men väldigt smidig och fin att rida, och en duktig hopphäst. :)

Lycka till i ditt val!
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

kl

Förstår inte vitsen med att korsa hit och dit bara för man vill ha ett föl på sin häst.
Det blir oavsett annan ras sämre ridbarhet på hästen och den blir i framtiden svårsåld.
Finns så många ridhästar till salu, även unghästar, så jag tycker inte man ska betäcka om man verkligen inte kan tillföra ngt positivt i avkomman.

Vrf vill så många med travare betäcka med annan ras? Jo, uppenbarligen för att få en ridhäst...köp en sån istället då!
Håller med dig..!


Sedan tycker jag 90% av ägarna till travhästar skriker om hur bra galopp deras häst har, den ser inte ut som en typisk travare osv. När man ber om bild kommer det inget svar eller så kommer det ett svar och hästen ser ut och rör sig som en typisk travare.

Man måste inte avla bara för att man har ett sto, det borde inte vara någon rättighet.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

En väninna tog för ett antal år sedan en avkomma från sitt varmblodssto, med en väldigt fin tysk halvblodshingst. Inte billigt, med det ville du ju inte veta. Hur som haver så var stoet den typen av varmblod som hade lätt för sig i ridningen, bra galopp osv. Tanken var såklart att ha ett minne av sitt fina sto och behålla avkomman själv...

Men. Men. Men, som man alltid måste tänka så kan saker hända som gör att det inte blir som man tänkt sig och avkomman var tvungen att säljas. Totalt osäljbar, hon försökte sälja den i ett år minst, inget napp. Ingen var intresserad av en travarkorsning trots att den såg ut som vilken halvblodshäst som helst och rörde sig som en helt vanlig ridhäst. Det är så marknaden ser ut i 99% av fallen, det finns så mkt renrasiga ridhästar till salu så varför ska folk chansa på att köpa en travarkorsning? De kände ju inte stoet och hade starka band till henne så att hon var superfin osv såg ju inte spekulanten, de såg bara att det stod "travare" i pappren.

Tänk på det. Även om du själv är fullt nöjd med din travarkorsning som med vilken häst som helst, så kan det komma en dag då du måste slåss om att få sälja den på marknaden. Och nu när halvblod är billiga så kan man nog påstå att travarkorsningar är gratis...

Hur det gick för min väninna? Hon fick ge bort hästen i princip gratis för att bli av med den. En motsvarande utan "travarstämpeln" hade nog gått för runt 50k då.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

kl

Mitt råd till dig är att tänka långt framåt och inte bara vad du vill just nu. Jag hade ett ponnysto som jag betäckte med en medioker hingst. Jag ville ha en avkomma från mitt älskade sto att bara allroundrida med. Jag har nu ett sto på 155 med väldigt begränsade gångarter. Och jag vill inte alls bara allroundrida längre som jag ville för 10 år sedan. Jag vill rida dressyr. Jag ångrar inte min häst som jag verkligen älskar, har roligt med och har lärt mig jättemycket av. Men jag skulle aldrig betäcka henne och har nu köpt mig ett föl istället. Min häst är totalt oattraktiv på marknaden och hade lätt kunnat bli en vandringspokal eller gått på en slaktbil till Italien, och hon är ändå resultat av två ridhästraser.

Vet du att fölet du tar fram ska stanna hos dig för alltid och att du behåller det även om dina önskemål om vad du vill göra förändras så är det väl bara att köra på. Är det så att det finns en risk för att hästen du tar fram ska ut på marknaden tycker jag att du är helt fel ute och skapar ytterligare en osäljbar häst som kommer bli vandringspokal eller hamna i orätta händer. Att planera en sådan avkomma är vansinnigt dumt.

Så mitt råd till dig är att fundera utan ditt hjärta, se förbi alla känslomässiga aspekter till stoet och lista ner hennes fördelar exteriört och hur hennes psyke är. Du kommer inte att få någon häst med bra gångarter vad du än väljer för hingst. Är det de gångartsmässiga 50 % du vill från stoet till ditt blivande föl så är du ju bara att köra på. Det är ju inte så att om du väljer en hingst med värstinggångarterna att det plockar in på stoets 50 %.

Så tänk framåt, det finns massor av fina ridhästföl till salu för billiga pengar. Tänk till både en och två och tre gånger.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Men så där kan man ju inte tänka.
Då skulle alla sluta avla i minst tio år framåt.
Tänker på alla "väljhalvblodshingsttrådar" där folk gladeligen hejjar på och tipsar om olika hingstar.
Där kan man väl verkligen säga att diverse medelmåttor redan finns?

Avlar själv både travhästar, arab och dessutom några enstaka korsningar arab/trav.

De som säljer sig själva, och det snabbt, är just korsningarna, och inte till lägre pris än de renrasiga.
Krosningsavel behöver inte vara fel. Som i CK:s fall där det en speciell egenskap som man vill få fram som finns i bägge raserna (varmblodig travare och arabiskt fullblod). Om man då som CK har kunskapen att välja ut rätt individer för det så är det klart att det går att sälja och finns efterfrågan.

Men i bägge trådarna som funnits här har ställt frågan om vad som är stoets bra egenskaper som ska föras vidare och får inga svar från någon av trådskaparna. Jag kan lova att CK som har kunskapen inte alls tar vilket sto eller hingst som helst och korsar utan tar individer som passar för det. Detta trots att då bägge raserna har de rätta egenskaperna från början. Man måst utgå från individen och de förutsättningar som den har inte. Inte som det verkar att bägge trådskaparna gör utgå ifrån vad den inte har. Då är det helt enkelt fel sto för den avkomma man vill ha.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Knapplån

En sak jag funderar över varje gång jag ser en sån här tråd är om ts verkligen tycker om travare som ras. För många som har ridtravare försvarar dem och säger att de fungerar precis lika bra som halvblod när man har omskolat dem. När det kommer till betäckningsfrågan däremot har jag aldrig hört någon som har en ridtravare säga att den ska välja en travhingst. Är det för att om ägaren hade haft ekonomin för det vid köpet så hade denne aldrig införskaffat en travare?
Personligen tycker jag att den svenska travaren är en mysig ras. Inte den bästa rasen om du är okunnig eller har ambitioner för svår klass men absolut om du vill tävla lättare klasser och mysa i skogen. Varför då inte värna om den rasen man påstår sig tycka om istället för att hävda att den inte duger?
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Många har redan svarat med att inte svara på din fråga och tyvärr kommer även jag att göra det, utifrån hur jag en gång tänkte. Jag har ett helt underbart varmblodsto och jag var för ca 10 år sedan på väg att skaffa en häst till. Jag ville ha en lagom skogsmulle/hobbywestern häst. Eftersom mitt sto är en fantastisk liten häst mentalt, arbetsvillig, lättlärd och positiv funderade jag mycket starkt på att ta ett föl efter henne. Jag pratade med en hingstägare t.o.m. Men sen tänkte jag ett varv till... OK, jag kanske skulle fått en häst som passade mig helt perfekt, men det finns ju en massa människor som föder upp hästar och det finna en massa hästar som söker nya ägare, så jag bestämde mig för att istället köpa ett föl eller en unghäst. Det hade varit jättekul att ha fått vara med från början och se sin egenuppfödda häst växa upp, men eftersom det redan finns så mycket hästar så tyckte jag att det var lite onödigt att befolka världen med ännu en, hur gärna jag än hade velat. Så resonerade jag och så blev det. Idag finns det dessutom ÄNNU fler hästar till salu och det verkar vara väldigt svårt att sälja. Du kanske resonerar på ett annat sätt och det står var och en fritt att göra som den vill, men jag hade nog tänkt en gång till...
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Var noga med vilken ras du ska korsa med inte ta första bästa, tänk en extra gång innan du bestämmer dig helt, har en plan på vad du vill göra med avkomman, tex om du ville behålla den, men ha reserv om du kanske få sälja den i framtiden, så då kan det vara viktigt att det inte är något hopkok om du förstår vad jag menar, något som kan bli lättsålt och vad den ska ha för inriktning.

Lycka till med valet och hoppas denna tråden kan behållas med en trevlig stämning :)

Att förra tråden spårade ur berodde nog till 90 % på dig själv, du ville inte förstå att det inte gick att svara på din fråga rakt av utan att få ytterligare information, information som du inte ville ge. Du fick inte de svar du ville och då sparkade du bakut och alla var dumma.

Det du skriver här ovanför är den springande punkten, du får ingen avkomma som är lättsåld, du får en avkomma som troligtvis knappt går att sälja öht. Förstår man inte det så tycker jag inte att man ska betäcka. Att avla fram ett sådant föl till marknaden är idioti och bidrar bara till elände för den stackars hästen. Inte ens en genomtänkt och riktigt bra avkomma är lättsåld så du får faktiskt inse att det inte går att få fram en lättsåld avkomma om man tar ett travarsto och en ridhästhingst.

Vad jag förstår så är ingen av er ute efter travarens gångarter utan ridhästens, varför i helsike väljer man då att avla vidare på dessa gångarter?
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Vad du än har för tanke med ditt avlande så det du bad om var synpunkter "råd". Det är såååå tråkigt att varje gång (nästan) man nämner ordet ridtravare så får det en sån negativ klang!! Det finns så många som använder ridtravare i verksamhet för deras fina egenskaper! Så varför inte, det gäller bara för dig att hitta de som kan mer om lämpliga raser.

Vem vet mer om att man har börjat avla in varmblodstravare för deras fina egenskaper i "halvblodsstammen"? Det har jag hört men hittar inte det:(

Att varmblodstravaren skulle ha dålig ridbarhet stämmer inte helt. Har hittat en trevlig blogg läs om Vad är skillnaden mellan varmblod och halvblod?
http://www.ridtravaremotframgang.n.nu/ridtravaren
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Nej det gör det nog inte! Man avlar ju fram vad rasen ska vara avsedd för, sen har varmblodstravaren många andra fina egenskaper det är dom man vill åt och blanda med andra bra egenskaper. Men det finns varmblodstravare med bra ridbarhet och som har fina gångarter och som aldrig blev "travhästar" en del är bättre lämpade att skola om andra inte!
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag har faktiskt sett en del fina hästar som varit korsningar med hopphingst/travare.
Om du vill betäcka din häst hade jag satsat på det. Dressyrhingst är kanske inte bästa valet eftersom stoets gångarter kan slå igenom mycket, då har du en häst med dålig gång som kanske inte hoppar bra heller. Däremot kan travare i stammen ibland ge bra hopphästar.

Jag har haft funderingar på att betäcka fullblod och har då tittat på hopphingstar med bra ridbarhet, BRA exteriör byggd i uppförsbacke och bra gång, främst galoppen. Hade nog letat efter liknande till ett travar sto.
Hingstar som jag har funderat på är bland annat Cohiba och Baltimore.

Eventuellt kanske arab/fullblod kan vara ett alternativ (kan ge bra distanshästar tex.), men det beror ju helt på vad du vill ha för typ av häst också.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Problemet är att de kan bli skit också plus att renrasiga SWB är tämligen billiga nu, speciellt om man köper ett föl så vill man ha en bra ridhäst är det den bästa vägen att gå.

Det folk inte verkar fatta är att avel är så mycket mer än individen man har framför ögonen. Det som nedärvs till avkomma behöver inte alls vara det som har slagit igenom på just den föräldraindividen.

Fast i slutändan så tror jag det handlar om flickdrömmen att få ha ett föl, rida in sin egen häst osv. Klart överskattat i mina ögon;)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Hade också sagt en hopphingst, då det har gett framgångsrika avkommor innan.
Man för vilken hingst hade det varit bra att veta mer om stoet:) Kanske stam också då det finns travar-kunniga här i tråden.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag har faktiskt sett en del fina hästar som varit korsningar med hopphingst/travare.
Om du vill betäcka din häst hade jag satsat på det. Dressyrhingst är kanske inte bästa valet eftersom stoets gångarter kan slå igenom mycket, då har du en häst med dålig gång som kanske inte hoppar bra heller. Däremot kan travare i stammen ibland ge bra hopphästar.
Detta är helt korrekt men då handlar det om samma sak som CK:s avel lämpliga individer och inte vilka som helst. Det ligger ofta väldigt mycket kunnande bakom dessa som är lyckade och bara vilket sto och hingst som helst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 812
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp