Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Inte så ovanligt alls.
Rekordet här är ett sto som stod i brunst i 30 dagar, med såna ägg. Så visst kan allt vara möjligt.

Jösses då:eek: Tog hon sig ändå?

Varför vill då min vet skicka hem mitt sto så snart det hänger sig? (2 olika ston och år)

Det är ju en erkänt duktig seminvet:confused:

Japp. När hon väl släppte ägg på den brunsten så blev hon faktiskt dräktig.

Okey! Men hur såg ni när hon skulle släppa ägget om det inte växte mer? Eller seminerades hon varannan dag?

Förra året stod min med stora "klara" ägg läääänge innan hon släppte ägget. Semin vet höll koll och seminerade när ägget
hängde på trekvart och skickade inte hem mitt sto förens hon sett att ägget släppt.

Jo, att de står med klara ägg länge har mina med gjort, det jag undrade var, när de stannar i växten-halvfärdiga:)

Det var på den tiden det betäcktes naturligt. Så hon betäcktes typ varannan dag, och ultraljudades nån gång i veckan, om inte mer.

Flemmingh x två, och så nära dessutom kan bli tufft, även om Johnson är fin. Skulle rekommendera att lägga ngn av de tre andra kandidaterna istället :). Himla fin fölunge du fått! Rousseau-blodet kanske är en vinnande kombo? (Alltid spännande att testa nya kombinationer dock :D ).

Är det vanligt att stona har för lång period emellan brunsterna?

Min dam har i helgen gått 4 veckor sen jag senast såg brunst.
Funderar på om hon kan ha väntat in sina kompisar som ska brunsta nu
(hon låg före dem tidigare) eller om den kalla våren gör sitt till?

Borde jag oroa mig liksom?

Victovie: Jag hade valt Johnson till mitt andra sto egentligen, men nu seminerar vi inte henne. Gillar honom mycket. Tänkte att han kanske ändå funkar med Zwaantje och hörde med mina "experter":angel: (om Flemming i dubbel uppsättning) som såg honom som en hingst man använder för att coola ner i Holland och öka ridbarheten och kunde vara possitivt att ha x 2. Har du hört annat om Flemmingh?

Ja, Rousseau barnet ser fint ut i år, så därför var jag lite inne på Zack (Rosseau-Jazz). Ja, jag kan ju ändra mig ända till 28:e ;)

Här uppe i mellan Sverige så lär det i år vara säkrare med skicken från utlandet, än de från södra Sverige. Så då faller Floricello bort. Sperma från Holland kommer som förut.

Hämtade Dezza igår igen, blev ingen seminering denna gång, hon släppte ägget tidigt, men de tror att hon har en infektion, så odling är gjord. Dit igen om 2v...

CK, du som är kunnig med semin osv kan kanske svara på min fråga?

Går det att ta prover osv även efter att ägget släppt?
Mitt sto visar brunst nu, och då brukar iofs ta 3-4 dagar innan hon är klar att seminera, spec såhär tidigt, men har i vilket fall inte möjlighet att åka iväg med henne till station förrän onsdag. Hon kastade ett 8-9 månders foster 26 mars så hade egentligen inte tänkt att hon tvunget skulle semineras i denna brunsten, men gärna ta prover och sätta in ev behandling om det behövs.

*knapplån*

mitt sto (e For Pleasure - Jalisco B) i Tyskland är seminerad nu, får se om hon blir dräktig i år. Det blev till slut Cayado (e Clearway - Calando I - Cor de la Bryere - Capitol I).

Stona här hemma händer det inte mkt med, har bestämt mig för att inte betäcka om 4-års stoet utan hon får tävla i stället. På tisdag ska jag iväg med den gamla tanten på återbesök hos veterinären, får se hur det går :crazy: lutar åt att det inte blir några fler föl där. OM så är fallet så betäcker jag antagligen Cortus stoet på nästa brunst. Hinner inte iväg med henne på den här brunsten. Där funderar jag på Colman, Arezzo VDL, Corlensky G, Click and Cash eller Pessoa VDL. Eller göra en repris å ta Cosmeo alt Carême.. Nåja, jag har ju ett par veckor på mig om det blir aktuellt..

såg colmar på hingstvisning för ca en månad sen, o som han har vuxit in i rollen som hopphäst! O i sin storlek med, super ridbarhet oed bra scoop. Bilder ser du på min fb

Inte nog med att Frida går till Floricello och Fackellilja till Dalwhinnie -
Nu har jag även lyckats övertala mamma till att betäcka vårat ELIT-premierade New forest-sto (Rolökke Swallow ELIT - Merrie Master ELIT) med Vermont RP 133 :love:. Årets Verdi-föl blev långt bättre än förväntat
Var i helgen uppe i Stockholm o tränade min f.d. Vermont-avkomma hos sin ryttarinna, och efter att ha sett hur hon har utvecklats så kändes det än en gång att man så hemskt gärna skulle vilja ha en till V!
Nu blir det bara till att hålla tummarna för att hon tar sig, är ändå 19 år och han finns bara på fryst.

* KL*

Min arabtant Nickolina ( Pamir-Nadjah/ Mamluk) är konstaterad dräktig med Neiron ox ( Nougatin ( FR)- Nevidal ( RUS)/ Drug).
Var hos hingst i 28 dgr, från brunst till konstaterad dräktighet på 17 dygn. Var brunstig när vi kom dit, kunde gått ännu fortare om hon inte brunstat så länge.;)

Och här händer ingenting..

Har kollat mitt sto två dagar i rad eftersom ett annat sto inseminerats så veterinären var på plats i stallet.

Det finns ägg på 2-3,5 cm men ingen brunst så långt ögat når.

Av nån anledning verkar hon ha hoppat över en brunst eller så gick den obemärkt förbi, vilket är märkligt när hon i vanliga fall skvätter så det skvalar runt omkring sig.

Nu blir det massa TLC (tender loving care) så ska vi se om fuxan tycker att det passar med en brunst snart. Det ska bli varmare i helgen, alltid nåt :)

Jag har också en som vägrar visa utåt. :devil:

De andra två skärpte till sig och är nu betäckta iallafall!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka